دینا / اخبار مرتبط با موضوعات کیفری / آغاز اصلاح رویه های غلط قضایی در پرونده های کثیر الشاکی توسط قوه قضاییه

آغاز اصلاح رویه های غلط قضایی در پرونده های کثیر الشاکی توسط قوه قضاییه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر که یکی از انواع اوراق قضایی بوده و برای صدور حکم سلب حضانت از مادر، از طریق دفاتر خدمات قضایی، ثبت و به دادگاه ارسال می گردد، با درج نام و نام خانوادگی خواهان و خوانده، همچنین، ذکر موضوع خواسته و دلایل و منضمات و سپس، شرح علت سلب حضانت، در ستون این موارد می باشد.

 

یکی از مهمترین مسائلی که در رابطه با فرزندان و والدین آن ها در دادگاه مطرح است، مسئله حضانت آنان در صورت فوت یا جدایی والدین می باشد. قانونگذار در قانون مدنی، به پیش بینی احکامی در این خصوص پرداخته است که البته مبنای آن، حفظ مصلحت فرزند می باشد.

از آنجا که در اغلب موارد، حضانت فرزندان مشترک به مادر سپرده می شود، قانون گذار، در موادی جداگانه، مصادیق سلب حضانت از مادر را پیش بینی کرده و در قانون آیین دادرسی مدنی، سلب حضانت از مادر را منوط بر ثبت دادخواست و لایحه این امر، از طریق دفاتر خدمات قضایی و ارسال آن به دادگاه ها، از طریق این دفاتر می داند و همین امر، ضرورت اطلاع از نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر و چگونگی تنظیم نمونه لایحه آن را ایجاب می کند.

از این رو در مقاله حاضر قصد داریم درباره چیستی دادخواست سلب حضانت از مادر، امکان ارائه آن به دادگاه، قبل از طلاق، نحوه تنظیم و مدارک لازم برای ثبت دادخواست این امر، صحبت کرده و یک نمونه رای سلب حضانت فرزند دختر و پسر از مادر همچنین، یک نمونه دادخواست و لایحه سلب حضانت از مادر را جهت راهنمایی و استفاده خوانندگان محترم، ارائه کنیم.

دادخواست سلب حضانت از مادر چیست

قبل از توضیح نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر و ارائه راهنمای تنظیم نمونه لایحه این امر باید توضیح دهیم که دادخواست سلب حضانت از مادر چیست. لذا در این بخش، در خصوص چیستی دادخواست سلب حضانت از مادر توضیح خواهیم داد و در تیتر های بعدی، نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر و راهنمای تنظیم نمونه لایحه این امر را ارائه خواهیم نمود.

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، شروع هر دعوایی در دادگاه و رسیدگی و صدور حکم در خصوص آن، نیازمند ثبت دادخواست آن دعوا، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بوده و بدون ثبت دادخواست که یکی از انواع اوراق قضایی است، امکان رسیدگی به دعاوی حقوقی، وجود نخواهد داشت.

دادخواست سلب حضانت از مادر، یکی از انواع اوراق قضایی است که در مواردی که شرایط سلب حضانت از مادر، نظیر جنون، ازدواج مجدد، پس از جدایی از پدر فرزندان و .... وجود دارد، می تواند از طرف مدعی وجود مصادیق سلب حضانت، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت شود تا دادگاه خانواده، به آن، رسیدگی کرده و حکم مقتضی را صادر کند. 

امکان ارائه دادخواست سلب حضانت از مادر قبل از طلاق

آیا امکان ارائه دادخواست سلب حضانت از مادر قبل از طلاق وجود دارد؟ این پرسش اغلب کسانی است که از همسر خود جدا زندگی کرده و فرزندان، با مادرشان، زندگی می کنند. لذا، در این بخش، قصد داریم تا پرسش مطروحه را بررسی کرده و به آن، پاسخ دهیم.

در پاسخ به پرسش فوق الذکر باید گفت، بله، منعی در خصوص ارائه دادخواست سلب حضانت از مادر قبل از طلاق، وجود ندارد و در شرایطی که یکی از موارد سلب حضانت، نظیر جنون، اتفاق افتد یا مادر دارای شرایطی شود که زندگی فرزندان با وی، خلاف مصلحت آن ها باشد، می توان نسبت به تنظیم و ثبت دادخواست و لایحه سلب حضانت از مادر، اقدام کرد.

دادگاه به درخواست فرد متقاضی سلب حضانت از مادر، رسیدگی کرده و در صورتی که خواسته وی را وارد تشخیص دهد و دلایل و منضمات را کافی بداند، نسبت به صدور حکم، اقدام خواهد نمود. در ادامه، راهنمای تنظیم نمونه لایحه و دادخواست سلب حضانت از مادر را ارائه خواهیم.

نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر

نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر به چه شکل است و چه قواعدی را در نوشتن نمونه لایحه سلب حضانت از مادر، باید رعایت نمود؟ این پرسش اغلب کسانی است که قصد ثبت دادخواست و تنظیم لایحه سلب حضانت از مادر را دارند. از این رو در این بخش، راهنمای تنظیم نمونه لایحه و دادخواست سلب حضانت از مادر را ارائه خواهیم کرد که به شرح زیر می باشد:

در توضیح نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر باید گفت که هر دادخواست سلب حضانت از مادر، بخش هایی از قرار ستون اطلاعات خواهان و خوانده، موضوع خواسته، دلایل و منضمات و شرح خواسته دارد و خواهان دعوای سلب حضانت از مادر، باید اطلاعات هر ستون را در مقابل آن، درج کند.

متقاضی باید، اطلاعات هویتی و آدرس خود و مادر را در ستون مربوط به خواهان و خوانده وارد کرده و در مقابل ستون موضوع خواسته، عبارت سلب حضانت از مادر را درج نماید و در نهایت، پس از ذکر دلایل و منضمات سلب حضانت در ستون مخصوص این امر، باید خواسته خود را در ستون خواسته، شرح دهد.

 

مدارک لازم برای دادخواست سلب حضانت از مادر

هنگامی که فردی قصد دارد نسبت به ثبت دادخواست سلب حضانت از مادر اقدام کند، صرف تنظیم دادخواست، بر اساس مراحل و نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر کافی نبوده و باید، از مدارک لازم برای این امر نیز برخوردار باشد که در زیر، این مدارک لازم برای دادخواست سلب حضانت از مادر، نام برده خواهند شد: 

نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا که در صورت عدم برخورداری از حساب کاربری ثنا، متقاضی می تواند به صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا به صورت اینترنتی و با مراجعه به آدرس sana.adlran.ir نسبت به تشکیل آن، اقدام کند.

فایل ورد دادخواستی که بر اساس قواعد نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر، تنظیم شده است.

مدارک مثبت عدم صلاحیت مادر برای حضانت فرزندان، اعم از شهادت شهود، یا دلایلی نظیر نامه پزشکی قانونی، مبنی بر عدم سلامت روانی مادر، مدارک مثبت اعتیاد یا انحراف اخلاقی مادر یا هر امر دیگری که به قاضی، اثبات کند، زندگی فرزند با مادر، به مصلحت کودک نیست.

 

نمونه رای سلب حضانت فرزند دختر و پسر از مادر

پس از صحبت از نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر و ارائه راهنمای تنظیم نمونه لایحه این امر، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا یک نمونه رای سلب حضانت فرزند دختر و پسر از مادر را ارائه کنیم تا خوانندگان محترم، در صورت نیاز، از آن، استفاده نمایند.

 

نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر

 

 راهنمای تنظیم نمونه لایحه  سلب حضانت از مادر

 

 راهنمای تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر

 

علاقمندان به دانلود نمونه رای سلب حضانت فرزند دختر و پسر از مادر، می توانند از طریق لینک زیر اقدام کنند.

 نمونه رای سلب حضانت فرزند دختر و پسر از مادر
  • نمونه رای سلب حضانت فرزند دختر و پسر از مادر
  • حجم: 652 KB

 

سلب حضانت از مادر، نیازمند وجود شرایط بخصوصی است که علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص این موضوع می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که در زیر در قسمت بیشتر بخوانید مقاله، با همین عنوان آمده، اقدام نمایند.

 

نمونه دادخواست و لایحه سلب حضانت از مادر

همانطور که در قسمت های قبلی مقاله گفتیم، دادخواست و لایحه سلب حضانت از مادر، از مهمترین مدارکی است که هر شخصی که قصد تقاضای صدور حکم در خصوص سلب حضانت فرزند از مادر را دارد، باید از آن، برخودردار باشد و توضیح دادیم که نحوه تنظیم دادخواست و نمونه لایحه سلب حضانت از مادر، چگونه است.

در این بخش از مقاله، قصد داریم متن و فایل دانلود نمونه دادخواست و لایحه سلب حضانت از مادر را ارائه کرده تا در صورت نیاز، خوانندگان محترم بتوانند از آن، به عنوان راهنمای تنظیم نمونه لایحه و دادخواست سلب حضانت فرزند از مادر، استفاده کنند.

 

نمونه دادخواست و لایحه سلب حضانت از مادر

 

خواهان: نام- نام خانوادگی- شغل- آدرس

خوانده: نام- نام خانوادگی- شغل- آدرس مادر

موضوع خواسته: سلب حضانت فرزند از مادر

دلایل و منضمات: استشهادیه - شهادت شهود - رای دادگاه، مبنی بر محکومیت مادر به 3 سال حبس - نامه پزشکی قانونی و گزارش کلانتری در خصوص ضرب و جرح کودک توسط مادر

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام، احترما به استحضار می رسانم که اینجانب ………… فرزند …………… به شماره شناسنامه در تاریخ ............. در دفتر رسمی ازدواج و طلاق به شماره ثبت …… با خانم ………….. فرزند …………. عقد نکاح دائم نمودیم که ثمره این ازدواج، 2 فرزند پسر به نام ……….. (10 ساله) و………..(11 ساله) بود. در مورخ .../..../.... بنده و خوانده محترم، از یکدیگر متارکه کرده و حضانت فرزندان، به مادر (خوانده این دعوا) داده شد.

متاسفانه، 2 سال بعد از جدایی، سرکار خانم ………..، به الکل، اعتیاد پیدا کردند و به واسطه عدم تعادل روانی ناشی از مصرف الکل، اقدام به ضرب و شتم فرزندان مشترک نموده اند و اکنون نیز، به علت سرقت و کلاهبرداری، به 3 سال حبس، محکوم شده اند.

با توجه به شرح آنچه رفت، ایشان، صلاحیت نگهداری از فرزندان مشترک را نداشته و زندگی با مادر، خلاف مصلحت فرزندان می باشد. لذا، از آن مرجع عالی قدر، تقاضای صدور حکم بر سلب حضانت از مادر و واگذاری حضانت به اینجانب، مورد استدعا است.

 

علاقمندان به دانلود فایل نمونه دادخواست و لایحه سلب حضانت مادر از فرزندان می توانند، از طریق لینک زیر اقدام کنند.

 

نمونه دادخواست و لایحه سلب حضانت از مادر
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 504 KB

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت از مادر پاسخ دهند.