دینا / اخبار مرتبط با موضوعات کیفری / امکان دریافت دیه از صندوق تامین خسارت های بدنی در تصادفات اطفال

امکان دریافت دیه از صندوق تامین خسارت های بدنی در تصادفات اطفال

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی زمان دریافت و میزان دستمزد در جعاله می پردازیم .

 

جعاله به معنی دستمزدی است که در قبال کاری که انجام می شود به دیگری پرداخت می شود . جعاله از سه رکن تشکیل شده است : کسی که درخواست انجام کاری را کرده است ( جاعل ) ، کسی که کار درخواستی را انجام می دهد ( عامل ) و دستمزد . جعاله بر دو نوع است زمانی که عامل از یک فرد مشخص می خواهد که کاری را برای او انجام دهد که در این حالت جعاله خاص است و یا زمانی که درخواست کار برای عموم است که در این صورت دستمزد به کسی تعلق می گیرد که کار را به طور کامل انجام دهد ؛ به این جعاله عام گفته می شود . هدف عامل از انجام کار درخواستی دریافت دستمزد است . مثلا وقتی کسی به دیگری می گوید ، اگر ماشینم را پیدا کند فلان مقدار به تو مژدگانی می دهم . عامل باید بداند چه زمانی و چگونه می تواند اجرت کار انجام شده را دریافت کند . از این رو در این مقاله به بررسی زمان دریافت دستمزد در عقد جعاله ، نوع دستمزد در عقد جعاله و میزان دستمزد در عقد جعاله می پردازیم . 

زمان دریافت دستمزد در عقد جعاله

اولین نکته ای که عامل باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد این است که زمان دریافت دستمزد را بداند . عامل زمانی مستحق دریافت دستمزد است که کار درخواستی را به طور کامل انجام دهد و به درخواست کننده کار تحویل دهد . بنابراین زمان دریافت دستمزد در جعاله بعد از اتمام کار است . برای مثال وقتی کسی می گویند به یابنده کیف 100 هزار تومان مژدگانی داده می شود ، منظور او این است که این مقدار مژدگانی زمانی پرداخت می شود که کیف پیدا و به درخواست کننده کار ، تحویل داده شود . 
مال از زمانی که توسط عامل پیدا می شود تا زمانی که به جاعل یا درخواست کننده کار ، تحویل داده شود ، در دست عامل امانت است . 

نوع دستمزد در عقد جعاله

نکته دوم درباره دستمزد در عقد جعاله نوع آن است . نوع دستمزد در عقد جعاله در ماده 563 قانون مدنی آمده است . بر اساس این ماده : " در جعاله معلوم بودن اجرت من جمیع الجهات، لازم نیست بنابراین اگر کسی ملتزم شود که هر کس گمشده ی او را پیدا کند حصه مشاع معینی از آن ، مال او خواهد بود جعاله صحیح است " . با توجه به این ماده در جعاله ، درخواست کننده کار لازم نیست بگوید که مژدگانی او دقیقا چیست ؛ یک مقدار مشخص پول یا بخشی از مال یافته شده یا هر چیز دیگری .

میزان دستمزد در عقد جعاله

با توجه به ماده 563 که در بالا گفته شد ، میزان دستمزد می تواند در جعاله مشخص نباشد . اما سوال این است اگر کار درخواست شده توسط چند عامل به انجام برسد ، میزان دستمزد هر یک چه مقدار است ؟ این موضوع در ماده 568 قانون مدنی بیان شده است . طبق این ماده در صورتی که متعاملین متعدد باشند و با کمک یکدیگر کار درخواستی را انجام داده باشند ، هر کدام از آنها به نسبت مقدار عمل خود مستحق اجرت و دستمزد هستند . 

برای مطالعه بیشتر درباره زمان دریافت و میزان دستمزد در جعاله در کانال تلگرام حقوق قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون زمان دریافت و میزان دستمزد در جعاله پاسخ دهند .