دینا / اخبار مرتبط با سرمایه گذاری / تکذیب هرگونه تغییر دامنه نوسان در بازار سهام

تکذیب هرگونه تغییر دامنه نوسان در بازار سهام

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

سرقت تعزیری، سرقتی است که شرایط سرقت حدی را نداشته باشد. مجازات سرقت تعزیری ساده، از سه ماه و یک روز تا دو سال حبس  و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، مجازات سرقت تعزیری در راه ها و خیابان ها، سه تا پانزده سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و مجازات سرقت تعزیری دو یا چند نفر در شب همراه با اسلحه، پنج تا پانزده سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق می باشد.

 

سرقت، به دو دسته سرقت حدی و تعزیری، تقسیم می شود. سرقت حدی، در فقه به این صورت، تعریف شده است: «ربودن مخفیانه معادل 4.5 نخود طلای مسکوک متعلق به غیر با هتک حرز، توسط شخص بالغ و عاقل و مختار، در غیر سال قحطی که مرتکب، پدر مالباخته نباشد.» مجازات چنین سرقتی، قطع چهار انگشت دست راست می باشد.

سرقتی که تمامی شرایط فوق را به طور همزمان، نداشته باشد، تعزیری محسوب شده و مجازات آن، در قانون تعزیرات، بیان شده است. از آنجا که سرقت تعزیری، انواع گوناگونی داشته و احکام و جزئیات مجازات آن در قانون، بیان شده است، لازم است به مطالعه و بررسی بیشتری در این مورد، پرداخته شود.

در همین راستا، در این مقاله، قصد داریم، به این سوال، پاسخ دهیم که سرقت تعزیری به چه سرقتی گفته می شود و در ادامه،  مجازات انواع سرقت تعزیری از جمله، مجازات سرقت تعزیری ساده، مجازات سرقت تعزیری در راه ها و خیابان ها، مجازات سرقت تعزیری دو یا چند نفر در شب، همراه با اسلحه و کیف قاپی و جیب بری را بیان نماییم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه مقاله، با ما، همراه باشید.

سرقت تعزیری به چه سرقتی گفته می شود؟

قانون مجازات اسلامی، سرقت را اینگونه، تعریف می نماید: «سرقت، عبارت از ربودن مال متعلق به غیر است.» همانطور که در مقدمه نیز بیان نمودیم، سرقت، به دو نوع سرقت حدی و تعزیری، تقسیم می شود. سوالی که در این بخش، مطرح می شود، آن است این دو نوع سرقت، چه تفاوتی با یکدیگر دارند، در این بخش به بررسی این موضوع، خواهیم پرداخت.

به موجب ماده 14 قانون مجازات اسلامی، «مجازات های مقرر در این قانون، چهار قسم است که شامل حد، قصاص، دیه و تعزیر می باشد.» قانون گذار، در ماده 15 این قانون، حد را این گونه تعریف کرده است، «حد، مجازاتی است كه موجب، نوع، ميزان و كيفيت اجرای آن، در شرع مقدس، تعيين شده است.»

ماده 18 قانون مجازات اسلامی نیز به تعریف تعزیر، پرداخته است: «تعزير، مجازاتی است كه مشمول عنوان حد، قصاص يا ديه نيست و به ‌موجب قانون در موارد ارتكاب محرمات شرعی يا نقض مقررات حكومتی، تعيين و اعمال می گردد. نوع، مقدار، كيفيت اجرا و مقررات مربوط به تخفيف، تعليق، سقوط و ساير احكام تعزير به ‌موجب قانون، تعيين می شود.»

حال که تفاوت حد و تعزیر را بیان نمودیم، می توان گفت که سرقت حدی، سرقتی است که شرایط و مجازات آن، در شرع مقدس، بیان شده است و سرقت تعزیری، سرقتی می باشد که شرایط سرقت حدی را نداشته باشد، بنابراین، برای دانستن تفاوت این دو، باید ابتدا به تعریف سرقت حدی، بپردازیم. ماده 268 قانون مجازات اسلامی، بیان می دارد، در صورتی که سرقت، دارای تمامی شرایط زیر باشد، موجب حد خواهد بود:

شی سرقت شده، مالیت داشته باشد. 

مال مسروق، در حرز، قرار داشته باشد. حرز، عبارت از مکان مناسبی است که عرفا، مال در آن، از دستبرد، محفوظ، خواهد ماند.

سارق، هتک حرز کرده و مال را به طور مخفیانه، از حرز، خارج نماید.

سارق، پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد.

ارزش مال سرقت شده، در زمان سرقت، معادل چهار و نیم نخود، طلای مسکوک باشد.

مال سرقت شده، از اموال دولتی، عمومی و وقف عام یا یا وقف خاص، در جهت اهداف عام نباشد.

سرقت، در زمان قحطی، انجام نگرفته باشد.

صاحب مال از سارق، نزد مرجع قضایی، شکایت نماید.

صاحب مال، قبل از اثبات سرقت در مراجع قضایی، از سارق، گذشت ننماید.

مال سرقت شده، قبل از اثبات سرقت، به دلایل قانونی، مانند ارث، تحت ید مالک، قرار نگیرد یا به ملکیت سارق در نیاید.

مال سرقت شده، از اموالی که قبلا نیز سرقت یا غصب شده است، نباشد.

سرقتی که جامع تمامی شرایط فوق، نباشد، سرقت تعزیری، نامیده شده و شرایط و میزان مجازات سرقت تعزیری، نیز در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، بیان شده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، یکی از انواع سرقت، سرقت تعزیری در مقابل سرقت حدی است. با این توضیح که اگر سرقتی مشمول شرایط سرقت حدی نباشد، با  رعایت شرایطی می توان، آن را سرقت تعزیری نامید که مجازات سرقت تعزیری را نیز در پی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

مجازات سرقت تعزیری ساده

در بخش قبل، تعریف حد و تعزیر را بیان نمودیم تا بدانیم، سرقت حدی و تعزیری، چه تفاوتی با یکدیگر دارند. در ادامه نیز به بررسی شرایط سرقت حدی پرداخته و دانستیم سرقت تعزیری به چه سرقتی گفته می شود. از آنجا که سرقت تعزیری نیز انواع گوناگونی داشته که هر یک مجازات مخصوص به خود را دارند، در این بخش به بررسی مجازات سرقت تعزیری ساده خواهیم پرداخت.

 بر اساس ماده 164، سرقتی که مقرون به شرایطی که در سایر مواد قانونی مربوط به سرقت آمده، نباشد، سرقت تعزیری ساده، محسوب شده و مجازات سرقت تعزیری، آن، از سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، خواهد بود. در ادامه، شرایط مذکور در این قانون را مشاهده خواهید نمود.

سرقت از اماکن نظامی و امنیتی باشد.

سرقت از اماکن عمومی، تاریخی و فرهنگی باشد.

سرقت در شب باشد.

سارقین دو نفر یا بیشتر باشند.

حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند. 

هنگام سرقت کسی را آزار یا تهدید نموده باشند.

از دیواری بالا رفته، هتک حرز نموده، از کلید ساختگی استفاده نموده، از عنوان یا لباس مستخدم دولت استفاده نموده یا از محل سکونت، سرقت کرده باشند.

سرقت از محل کار یا جایی که مدام در آن رفت و آمد دارد، انجام گرفته باشد.

سارق از مناطق سیل یا زلزله زده یا جنگی یا آتش سوزی شده، سرقت نماید.

در صورتی که سرقت، خالی از شرایط فوق باشد، سرقت ساده، محسوب شده و سارق، به سه ماه و یک روز تا دو سال، حبس  و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، محکوم خواهد شد.

اگر سارق، برای بار اول، مرتکب جرم سرقت حدی شود، مجازات او، قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است. مجازات سارق، در مرتبه دوم ارتکاب سرقت حدی، قطع پای چپ از پایین برآمدگی می باشد و اگر برای مرتبه سوم، تکرار کند، مجازات او، حبس ابد خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله زیر را، مطالعه نمایید.

مجازات سرقت در راه ها و خیابان ها

در بخش قبل، سرقت تعزیری ساده که یکی از انواع سرقت تعزیری می باشد و مجازات آن را بیان نمودیم. سوالی که در این بخش، مطرح می شود، آن است که سرقت، در راه ها و خیابان ها، چگونه بوده و چه مجازات کیفری را به دنبال دارد در این بخش به بررسی این موضوع، خواهیم پرداخت.

 

سرقت اینترنتی به این معناست که شخصی با مختل کردن سامانه های اینترنتی با هر روشی، اطلاعات کارت بانکی دیگران را در اختیار گرفته و از این طریق، برای خودش مال یا منافعی را به دست آورد. مجازات جرم سرقت اینترنتی، شامل حبس و جزای نقدی و یا هر دوی اینها است. نحوه پیگیری جرم سرقت اینترنتی نیز با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و طرح شکواییه است.

 

بر اساس ماده 156 قانون مجازات اسلامی، هر کس به نحوی، در راه ها و خیابان ها، مرتکب دزدی و راهزنی شود، در صورتی که بر او، عنوان محارب، صدق نکند، به سه تا پانزده سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، محکوم خواهد شد. محاربه به ایجاد ناامنی با استفاده از سلاح، بدون قصد شخصی و غیر عمومی، گفته می شود. 

 

مجازات سرقت دو یا چند نفر در شب همراه با اسلحه

همانطور که در مورد سرقت تعزیری ساده، یکی از انواع سرقت تعزیری، بیان نمودیم. سرقت تعزیری ساده، سرقتی است که فارغ از ویژگی هایی همچون، حمل اسلحه و سرقت در شب باشد. سوالی که در این بخش، مطرح می شود، آن است که در صورتی که سرقت، در شب، انجام شده و سارق، حامل اسلحه باشد. مجازات او، به چه ترتیبی می باشد. در این بخش، مجازات سرقت تعزیری که دارای شرایط فوق باشد را بیان خواهیم نمود.

د‌ر ماده 155 قانون تعزیرات، سرقت اشخاص مسلح، بیان شده است. بر اساس این ماده قانونی، هر گاه سرقت با آزار اشخاص، همراه بوده و یا سارق، مسلح باشد، مجازات سرقت تعزیری ، حبس از سه ماه تا ده سال و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق خواهد بود و  در صورتی که جرح و آسیبی نیز به شخصی، وارد شود، علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور، یعنی ده سال حبس و هفتاد چهار ضربه شلاق، محکوم خواهد شد.

ماده 157 قانون تعزیرات نیز بیان می دارد، هر گاه، سرقت در شب، انجام شود و سارقین، دو نفر یا بیشتر بوده و حامل سلاح ظاهر یا مخفی نیز باشند، در‌صورتی که بر حامل اسلحه، عنوان محارب، صدق نکند، مجازات قانونی او، از پنج تا پانزده سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق می‌ باشد.

 

مجازات سرقت از مناطق حادثه دیده

ویژگی دیگری که در مورد سرقت تعزیری ساده، یکی از انواع سرقت تعزیری، بیان نمودیم، این مسئله بود که سرقت در مناطق حادثه دیده، مانند سیل زده، زلزله زده، جنگی یا آتش سوزی شده، انجام نشود. سوالی که در این بخش، مطرح می شود، آن است که در صورتی که سرقت، در یکی از مناطق فوق، اتفاق بیفتد، چه مجازاتی خواهد داشت.

 

بر طبق ماده 214 قانون مجازات اسلامی، قانونگذار، در مورد استرداد مال سرقت شده، تعیین حکم نموده و مجرم را ملزم به بازگردان مالی که در اثر ارتکاب جرم، به دست آورده است، می کند و اگر مالی که سارق، دزدیده است، موجود نباشد، باید مثل مالی که دزدیده است را بازگرداند و اگر مثل آن، مال پیدا نشد، قیمت آن را به صاحب مال، بازگردانده و همچنین باید، خساراتی که به وجود آورده را نیز جبران نماید.

 

بر اساس ماده 161 قانون مجازات اسلامی، هر گاه سرقت تعزیری در مناطق حادثه دیده ای، همچون سیل یا زلزله‌ زده یا جنگی یا آتش‌ سوزی یا در محل تصادف رانندگی، انجام شود، مرتکب به مجازات حبس از یک تا پنج سال و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، محکوم می شود.

 

کیف قاپی و جیب بری

کیف قاپی یا جیب بری، از انواع دیگر سرقت تعزیری است که به وفور نیز اتفاق می افتد و اشخاص زیادی از آن، آسیب می بینند. سوالی که در این بخش، مطرح می شود، آن است که مجازات سرقت تعزیری اشخاصی که به این جرم، دست می زنند، چیست. در این بخش به پاسخ این سوال، خواهیم پرداخت.

 

سرقت یا دزدیده شدن چک، به عنوان سندی مهم و پر کاربرد، معضلات مهمی برای صادر کننده و ذی نفع چک، ایجاد می کند و به همین دلیل، علاوه بر شکایت از سرقت چک که مجازات دزدیده شدن چک، بر سارق اعمال می شود، می بایست از طریق بانک، دستور عدم پرداخت وجه چک را صادر کرده و می توان از طریق سامانه ساد 24 نیز سرقت چک را اعلام نمود .

 

طبق ماده 160 قانون تعزیرات، هر گاه شخصی، مرتکب دزدی و ربودن مال دیگری از طریق کیف زنی، جیب‌ بری و مواردی از این قبیل شود، به حبس تعزیری از یک تا پنج سال و تا هفتاد چهار ضربه شلاق‌، محکوم خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر در مورد جرم خرید گوشی سرقتی، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات انواع سرقت تعزیری، در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات انواع سرقت تعزیری پاسخ دهند