دینا / اخبار مرتبط با موضوعات کیفری / راه اندازی کلینیک مجازی دیه و خسارات بیت المال

راه اندازی کلینیک مجازی دیه و خسارات بیت المال

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

عده زن مدتی است که زوجه پس از پایان و انحلال زندگی مشترک، به موجب قانون اجازه ازدواج مجدد نخواهد داشت. انواع عده زن عبارتند از عده طلاق، عده فوت شوهر، عده فسخ نکاح و عده بذل مدت در ازدواج موقت.

 

پس از پایان زندگی مشترک در یک بازه مشخص شده ای زن حق ازدواج مجدد نخواهد داشت که از این مدت در قانون با عنوان عده یاد شده است. انحلال نکاح یکی از راه های پایان زندگی مشترک است و یکی از آثار انحلال نکاح را می توان لزوم نگه داشتن عده توسط زنی دانست که نکاح او منحل شده است.

 

نگه داشتن عده یکی از موضوعات مهمی است که زمان انحلال نکاح برای زنان مطرح می شود. به همین دلیل، اطلاع از عده و احکام مربوط به آن به خصوص در مورد انواع و اقسام عده موضوعی بسیار مهم است . به عنوان مثال، عده طلاق، عده فسخ نکاح، عده وفات، عده بذل و انقضای مدت هر یک احکام ویژه و خاص خود را دارند.

 

به همین دلیل با توجه به اهمیت مقوله عده در این مقاله با پاسخ به پرسش انواع عده زن کدام هستند به بررسی مفهوم عده زن پرداخته و در ادامه انواع و اقسام عده را به اختصار بیان می نماییم. لذا مطالعه این مقاله به علاقه مندان آشنایی با انواع عده توصیه می شود. با ما همراه باشید.

عده زن چیست

ماده 1150 قانون مدنی به تعریف عده زن پرداخته و به پرسش عده زن چیست پاسخ جامعی داده است . مطابق این ماده " عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی تواند شوهر دیگر اختیار کند " . بنابراین، ازدواج در زمان عده ممنوع بوده و تا انقضای آن مدت، زن، حق نکاح مجدد ندارد.

 

حکم نگه داشتن عده برای زن که یک حکم شرعی نیز هست می تواند جلوگیری از اختلاط نسل باشد. چرا که بر اساس مدت هایی که برای انواع عده مقرر شده است، می توان اطمینان یافت که زن باردار هست یا خیر. دلیل دوم نیز می تواند به جهت رعایت حرمت نکاحی که به هر دلیل منحل شده است باشد. 

 

مدت عده زن بنا بر شرایط او متفاوت است. عده طلاق و عده فسخ نکاح سه طهر است، مگر اینکه زوجه به اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او 3 ماه است. عده بذل و انقضای مدت و فسخ نکاح در ازدواج موقت دو طهر است مگر اینکه زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت دو طهر است. عده فوت در هر حال چهار ماه و ده روز است. در تمام حالات فوق چنانچه زن باردار باشد مدت عده او تا زمان وضع حمل می باشد.

 

انواع و اقسام عده

به هر حال، مسئله ای که مهم است این است که نگه داشتن عده امری لازم و ضروری است؛ بنابراین اطلاع از اینکه نگه داشتن عده در چه مواردی برای زن لازم است، امری مهم است. به همین دلیل در این قسمت انواع و اقسام عده زن را مورد بررسی قرار می دهیم. هر کدام از این عده ها احکام ویژه خود را دارند:

 

عده طلاق: مطابق قانون مدنی، نگه داشتن عده طلاق عقد دائم و عده طلاق نزدیکی به شبهه لازم و ضروری است.

 

عده فسخ نکاح: یکی از روش های انحلال نکاح فسخ نکاح است . فسخ نکاح با طلاق متفاوت است . قانون مدنی به علت وجود پاره ای از موارد به طرف مقابل حق فسخ نکاح را داده است. علیرغم تفاوت های فسخ نکاح و طلاق، نگه داشتن عده برای فسخ نکاح نیز لازم است.

 

عده وفات: علی رغم این تصور که تنها طلاق و جدایی زن و شوهر از یکدیگر سبب لزوم نگه داشت عده می شود، اما فوت مرد نیز سبب می شود تا زن ملزم به نگه داشتن عده شود که مدت آن متفاوت است.

 

عده بذل و انقضای مدت: بذل مدت و انقضای مدت از جمله روش های انحلال عقد موقت می باشند. بنابراین، در عقد دائم کاربردی ندارند. مدت عده بذل و انقضای مدت کمی کمتر از سایر انواع عده است.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده زن و انواع آن به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون عده زن و انواع آن پاسخ دهند .