دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / شرایط حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی

شرایط حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی شرایط و هزینه حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی می پردازیم 

 

طبق قانون هر کسی می تواند نام خانوادگی داشته باشد زیرا افراد در جامعه با نام خانوادگی خود شناخته می شوند و هر کس با نام مخصوص به خود اقدامات و اعمال حقوقی ای را انجام می دهد از این رو تغییر نام خانوادگی ممکن است به حقوق و تکالیف افراد صدمه بزند . از این رو شرایط تغییر نام خانوادگی و شرایط تغییر نام کوچک در قانون به صورت خاص و استثنائی در نظر گرفته شده است و افراد زمانی می توانند اقدام به این کار کنند که شرایط مد نظر قانون گذار را داشته باشند . برای مثال کسی که می خواهد اسم خود را تغییر دهد باید نامش در دسته اسامی قابل تغییر در ثبت احوال باشد . حذف پیشوند و پسوند نام خانوادگی هم به همین ترتیب است و برای آن شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است . از این رو ما در این مقاله به بررسی موارد حذف پیشوند و پسوند نام خانوادگی و شرایط حدف پیشوند و پسوند نام خانوادگی و هزینه حذف پیشوند و پسوند نام خانوادگی می پردازیم . 

موارد حذف پیشوند و پسوند نام خانوادگی

موارد حذف پیشوند و پسوند نام خانوادگی درماده 14 دستورالعمل نام خانوادگی آمده است . بر اساس این ماده موارد حذف پیشوند و پسوند نام خانوادگی از این قرار است : 
 
1- نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام محل یا منسوب به محل باشد ؛ مانند افتخاری علی آبادی ، تبریزی راد منش و ...
 
2- نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک ایل یا طایفه باشد ؛ مانند : زراسوند احمدی ، محسنی قشقائی و ... 
 
3- نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یکی از حرفه ها و مشاغل باشد ؛ مانند : بنکدار  قاسمی ، مجیدی سقطچی و ...
 
4- هر گاه پسوند و پیشوند نام خانوادگی ، حرف ، عدد یا کلمه زائد داشته باشد ؛ مانند : م قاسمی ، شکوهی هفت ، مرحومهء حسنی و ...

شرایط حذف پیشوند و پسوند نام خانوادگی

از جمله شرایط حذف پیشوند و پسوند نام خانوادگی در تبصره های 1 و 2 ماده 14 دستورالعمل نام خانوادگی آمده است که اگر نام خانوادگی ترکیبی از دو نام محل یا منسوب به محل ، دو شغل یا دو ایل و طایفه و ترکیبی از آنها باشد ، به انتخاب متقاضی یکی از دو جزء قابل حذف است . برای مثال در صورتی که نام خانوادگی کسی شیرازی مشهدی  باشد ، فرد می تواند به انتخاب خود یکی از دو نام ( شیرازی یا مشهدی ) را حذف کند . همچنین در صورتی که نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام محل یا منسوب به محل به همراه یک کلمه پسوند بعد از نام محل باشد به هنگام حذف نام محل ، کلمه مزبور نیز حذف می گردد . برای مثال امیری دزفولی زاده ، در صورت حذف دزفولی ، زاده نیز حذف خواهد شد .

هزینه حذف پیشوند و پسوند نام خانوادگی

طبق نرخ مصوبات خدمان سجلی در سال 97 ، هزینه حذف پیشوند و پسوند نام خانوادگی ، 100 هزار تومان است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و هزینه حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و هزینه حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی پاسخ دهند .