دینا / خانواده / نفقه / نفقه جاریه زن چیست

نفقه جاریه زن چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به توضیح پرداخت نفقه زن ، ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه و مفهوم نفقه جاریه زن خواهیم پرداخت .

 

یکی از مهم ترین تکالیفی که در عقد نکاح به عهده مرد قرار گرفته است ، آن است که باید به همسر دائمی خود نفقه بپردازد که البته انجام این تکلیف از سوی مرد منوط به تمکین از جانب زن است . بر اساس قانون مدنی ، بر خلاف فرزند که تنها می تواند برای مطالبه نفقه حال حاضر خود به دادگاه دادخواست دهد ، زوجه علاوه بر مطالبه نفقه حال حاضر خود ، می تواند نفقه گذشته خود را نیز مطالبه کند . همین امر سبب شده است تا نفقه زن را به دو نوع نفقه جاریه و نفقه معوقه تقسیم بندی کنند . اما در این مقاله ، قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که نفقه جاریه زن چیست . بنابراین به توضیح پرداخت نفقه زن ، ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه و مفهوم نفقه جاریه زن خواهیم پرداخت .

پرداخت نفقه زن

بر اساس ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است . همچنین مطابق ماده 1107 قانون مدنی ،  نفقه زوجه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض . بنابراین ، مرد در عقد دائم موظف است که نفقه زن خود را بپردازد . اما پرداخت نفقه زن در عقد موقت الزامی نیست ؛ مگر در صورتی که شرط شده باشد . البته ، مطابق قانون مدنی ، یکی از مهمترین شرایط پرداخت نفقه به زن آن است که زن از شوهر خود تمکین کرده باشد ؛ در غیر این صورت ، زن حق دریافت نفقه نخواهد داشت . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه زن و عدم تمکین از سوی زن کلیک کنید .

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه

پرداخت نفقه به زن ، از دید قانونگذار به اندازه ای مهم است که برای عدم پرداخت آن ، دو دسته ضمانت اجرای حقوقی و ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه پیش بینی شده است . به این صورت که زن در صورت عدم دریافت نفقه اش ، می تواند به دادگاه خانواده دادخواست مطالبه نفقه داده و یا با تنظیم یک شکایت کیفری ، از مرد به جرم ترک انفاق شکایت کند . در این صورت ، ممکن است مرد زندانی شود . برای دریافت اطلاعات کامل در مورد ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه کلیک کنید .

نفقه جاریه زن چیست

بر خلاف نفقه فرزند ، یکی از مهم ترین ویژگی های نفقه زوجه آن است که زن می تواند علاوه بر اینکه نفقه حال حاضر را مطالبه نماید ، قادر است از بابت نفقه گذشته خود نیز به دادگاه خانواده دادخواست بدهد . با این مفهوم ، مطالبه نفقه زن به دو نوع است :

نخست ؛ نفقه جاریه زن است که به معنای نفقه همان ماهی است که زن و شوهر با هم زندگی می کنند و هنوز از هم جدا نشده اند . این نوع نفقه که به آن نفقه جاری هم گفته می شود ، نفقه ای است که در حال حاضر به زن تعلق می گیرد .

دوم ؛ نفقه گذشته زن است که قبلا به زن تعلق گرفته بوده ، اما مرد آن را به زن نپرداخته است . به این نوع نفقه ، نفقه معوقه نیز گفته می شود و زن با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده می تواند آن را از شوهر مطالبه نماید . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مطالبه نفقه جاریه و دادخواست نفقه جاریه کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه جاریه زن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه جاریه زن پاسخ دهند .