دینا / خانواده / حضانت / حضانت فرزند توسط پدر بزرگ

حضانت فرزند توسط پدر بزرگ

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی حضانت فرزند ، حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین و حضانت فرزند توسط پدر بزرگ خواهیم پرداخت .

 

بر اساس قانون مدنی ، حضانت فرزندان و مراقبت از آنان حق والدین است و نمی توان کسی را از این حق محروم نمود . علاوه بر این والدین مکلف اند که به نگهداری از کودک خود بپردازند . اما در مواردی همچون فوت والدین ، انجام این تکلیف از سوی آنان غیر ممکن خواهد شد . بنابراین ، باید شخص دیگری این تکلیف را به عهده گیرد . در این صورت، مسئله حضانت فرزند توسط پدر بزرگ یا جد پدری مطرح می شود . در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که حضانت فرزند توسط پدر بزرگ چگونه است ؟ بنابراین به بررسی حضانت فرزند ، حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین و حضانت فرزند توسط پدر بزرگ خواهیم پرداخت .

حضانت فرزند

بر اساس قانون مدنی ، نگهداری از کودک و مراقبت از او تحت عنوان " حضانت فرزندان " مورد توجه قرار گرفته است . مطابق ماده 1168 قانون مدنی « نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است » . بعلاوه اینکه مطابق ماده 1172 قانون مدنی هیچ یک از والدین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل بر عهده آنان است از نگاهداری او امتناع کنند » . با عنایت به موارد مذکور ، واضح است که حضانت فرزندان در حالت عادی به عهده پدر و مادر است . یعنی علاوه بر اینکه حضانت فرزندان حق والدین است ، تکلیف آنان نیز محسوب می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزندان کلیک کنید .

حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین

سوال مهمی که ممکن است در خصوص حضانت فرزندان مطرح شود آن است که تکلیف حضانت فرزندان بعد از فوت والدین چیست . در این رابطه ، ماده 1171 قانون مدنی چنین مقرر نموده است : " در صورت فوت یکی از ابوین ، حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود " . بنابراین ، در صورتی که یکی از والدین کودک چه مادر و چه پدر فوت شود ، حضانت فرزند با دیگری که زنده است خواهد بود . هر چند پدر کودک فوت کند و برای فرزندش قیم تعیین کرده باشد ، حضانت با مادر خواهد بود و هیچ کس دیگر حقی در این خصوص نخواهد داشت . برای آشنایی با حضانت فرزندان بعد از فوت والدین کلیک کنید .

حضانت فرزند توسط پدر بزرگ

تکلیف حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین مشخص شد . اما سوالی که باقی می ماند آن است که اگر هر دوی والدین فوت شوند ، حضانت به عهده چه کسی است ؟ بر اساس قانون ، در این مورد باید حضانت فرزند توسط پدر بزرگ انجام شود و این تکلیف پدر بزرگ است که از کودک مراقبت کند . منظور از پدر بزرگ ، جد پدری یا پدر بزرگ پدری است ؛ نه مادری .

علاوه بر مورد مذکور ، در یک صورت دیگر هم ممکن است که حضانت پدر بزرگ موضوعیت پیدا کند و آن حالتی است که پدر فوت کرده باشد و مادر کودک صلاحیت اخلاقی کافی جهت بر عهده گرفتن حضانت را نداشته باشد ( مانند اعتیاد مادر یا مسائلی از این قبیل ) . در این حالت ، پدر بزرگ می تواند برای سلب حضانت از مادر اقدام نماید . در این صورت ، دادگاه تصمیم مقتضی را طبق مصلحت کودک اتخاذ می کند و ممکن است که حضانت فرزند به عهده پدر بزرگ قرار گیرد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تقسیط و تعیین پیش قسط مهریه  در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط تقسیط و تعیین پیش قسط مهریه  پاسخ دهند .