دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / شورای عالی امنیت ملی و وظایف آن

شورای عالی امنیت ملی و وظایف آن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله شورای عالی امنیت ملی ، وظایف ، اعضا و مصوبات آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

 

هر کشوری در هر برهه زمانی ممکن است با خطرات و یا تهدیدات امنیتی یا دفاعی مواجه شود . در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، تامین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور به عهده نهادی تحت عنوان " شورای عالی امنیت ملی " قرار داده شده است . در این مقاله قصد داریم به بررسی شورای عالی امنیت ملی و وظایف آن بپردازیم  . بنابراین ، شورای عالی امنیت ملی ،  وظایف شورای عالی امنیت ملی ، اعضای شورای عالی امنیت ملی ، مصوبات شورای عالی امنیت ملی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

شورای عالی امنیت ملی

در بازنگری سال 1368 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، به موجب اصل یکصد و هفتاد و ششم شورایی تحت عنوان " شورای عالی امنیت ملی " تشکیل شد . بر اساس این اصل  ، به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی « شورای عالی امنیت ملی » به ریاست رئیس جمهور تشکیل می گردد . البته شورای عالی امنیت ملی به تناسب وظایف خود شوراهای فرعی از قبیل " شورای دفاع " و " شورای امنیت کشور " تشکیل می‌دهد که ریاست هر یک از این شوراها نیاز با رئیس جمهور یا یکی از اعضای شورای عالی است که از طرف رئیس جمهور تعیین می‌شود .

وظایف شورای عالی امنیت ملی

در اصل یکصد و هفتاد و ششم وظایف شورای عالی امنیت ملی مشخص شده است . بر این اساس :

- تعیین سیاست های دفاعی و امنیتی کشور در محدوده سیاست های کلی تعیین شده از طرف مقام رهبری ،

- هماهنگ نمودن فعالیت‌های سیاسی ، اطلاعاتی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر کلی دفاعی و امنیتی ،

- بهره‌گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی از جمله وظایف شورای عالی امنیت ملی هستند .

اعضای شورای عالی امنیت ملی

به موجب اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی ، اعضای شورای عالی امنیت ملی عبارتند از :

- روسای قوای سه‌گانه ،

- رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح ،

- مسئول امور برنامه و بودجه ،

- دو نماینده به انتخاب مقام رهبری ،

-وزرای امور خارجه ، کشور و اطلاعات ،

- حسب مورد وزیر مربوط و عالی ترین مقام ارتش و سپاه .

 

مصوبات شورای عالی امنیت ملی

به دلیل اینکه شورای عالی امنیت ملی در مواقع خاص ممکن است مصوباتی داشته باشد ، در اصل یکصد و هفتاد و ششم نظارت رهبر بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی پیش بینی شده است . در واقع " مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تأیید مقام رهبری قابل اجراست " . نظارت رهبری بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی در واقع به دلیل آن است که بر اساس قانون اساسی ، فرماندهی کل قوا با مقام معظم رهبری می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وظایف و اختیارات رهبری کلیک کنید . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شورای عالی امنیت ملی و وظایف آن به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شورای عالی امنیت ملی و وظایف آن پاسخ دهند .