دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / مجازات جرم اختلاس

مجازات جرم اختلاس

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی مجازات جرم اختلاس می پردازیم .

 

اختلاس در لغت به معنای دزدیدن پول موسسه یا اداره دولتی ، ربایش و سرقت می باشد . در واقع جرم اختلاس با جرم سرقت متفاوت است ، برای تحقق جرم اختلاس لازم است که اولا : فرد مختلس یکی از کارمندان یا کارکنان شرکت ، اداره یا سازمان و غیره باشد و دوما : باید از اموال منقول سرقت شود و نه از اموال غیرمنقول نهاد دولتی و سوم آنکه فرد مرتکب جرم اختلاس باید از برداشتن اموال سؤنیت داشته باشد . قانونگذار برای پیشگیری از وقوع جرم و تادیب مجرم ، مجازات جرم اختلاس را در قانون بیان کرده است . در این مقاله به بررسی مجازات جرم اختلاس و موارد تشدید مجازات جرم اختلاس می پردازیم . 

مجازات جرم اختلاس

قانونگذار مجازات جرم اختلاس و فرد مختلس را در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا ، اختلاس و کلاهبرداری بیان کرده است ، بر طبق این قانون در صورت تحقق و اثبات جرم اختلاس در صورتی که میزان اختلاس فرد مختلس تا پنجاه هزار ريال باشد ، مرتكب به شش ماه تا سه سال حبس و شش ماه تا‌ سه سال انفصال موقت و هر گاه بيش از اين مبلغ باشد به دو تا ده سال حبس و انفصال دايم از خدمات دولتي و در هر مورد علاوه بر رد وجه يا مال‌ مورد اختلاس به جزاي نقدي معادل دو برابر آن محكوم مي‌ شود .

موارد تشدید مجازات جرم اختلاس

از جمله مواردی که موجب می گردد مجازات فرد مرتکب جرم اختلاس تشدید گردد عبارت است از :

- در صورت اتلاف عمدي ( مال مسروقه ) مرتكب علاوه بر اینکه ضامن برگرداندن ان است ، به مجازات اختلاس نیز محكوم مي‌شود .


چنانچه عمل اختلاس توام با جعل اسناد و نظاير آن باشد در صورتي كه ميزان اختلاس تا پنجاه هزار ريال باشد مرتكب به دو تا پنج سال‌ حبس و يك تا پنج سال انفصال موقت و هرگاه بيش از اين مبلغ باشد به هفت تا ده سال حبس و انفصال دايم از خدمات دولتي و در هر دو مورد علاوه‌ بر رد وجه يا مال مورد اختلاس به جزاي نقدي معادل دو برابر آن محكوم مي‌شود .


- هرگاه ميزان اختلاس زايد بر صد هزار ريال باشد ، در صورت وجود دلايل كافي ،‌ صدور قرار بازداشت موقت به مدت يك ماه الزامي‌ است و اين قرار در هيچ يك از مراحل رسيدگي نخواهد بود . همچنين وزير دستگاه مي‌تواند پس از بازداشت موقت ،‌ كارمند را تا پايان رسيدگي و تعيين ‌تكليف نهايي وي از خدمت تعليق كند . به ايام تعليق مذكور در هيچ حالت هيچ گونه حقوق و مزايايي تعلق نخواهد گرفت . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات جرم اختلاس در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات جرم اختلاس پاسخ دهند .