دینا / خانواده / حضانت / تفاوت حضانت و ولایت

تفاوت حضانت و ولایت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی حضانت چیست ، ولایت چیست و تفاوت حضانت و ولایت خواهیم پرداخت .

 

برای حمایت از اشخاص محجور در قانون مدنی ، قواعدی پیش بینی شده است که از جمله آنها حضانت فرزندان یا مراقبت از آنان و ولایت قهری از آنان می باشد . اما حضانت با ولایت متفاوتند . فرق حضانت و ولایت آن است که حضانت ناظر بر مراقبت و نگهداری فرزندان است و ولایت نوعی تسلط بر محجوران می باشد . به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی فرق حضانت و ولایت بپردازیم . بنابراین ، به بررسی حضانت چیست ، ولایت چیست و تفاوت حضانت و ولایت خواهیم پرداخت .

حضانت چیست

حضانت به معنای نگهداری و مراقبت از کودک است . در قانون مدنی تعریفی از کلمه حضانت ارائه نشده است ، با این وجود مفهوم حضانت را می توان مراقبت و حمایت جسمی و عاطفی از کودکان دانست . بر اساس قانون مدنی ، در صورت جدایی والدین ، حضانت فرزندان چه دختر و چه پسر تا سن هفت سالگی با مادرشان است . بعد از هفت سالگی حضانت فرزندان تا سن بلوغ به عهده پدر قرار می گیرد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت فرزندان بعد از طلاق کلیک کنید . همچنین که یکی از والدین یا هردوی آنها فوت کرده باشند . در صورتی که یکی از والدین فوت کرده باشد ، حضانت با دیگری که زنده است خواهد بود . اگر هر دوی والدین فوت کنند ، حضانت بر عهده جد پدری قرار خواهد گرفت . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر کلیک کنید .

ولایت چیست

در ماده 1181 قانون مدنی ، ولایت قهری پدر و جد پدری نیز مورد پیش بینی قرار گرفته است . بر اساس این ماده ، " هر یک از پدر و جد پدری ، نسبت به اولاد خود ولایت دارند " .  پس ، ولی قهری شخص محجور تنها شامل پدر و جد پدری می باشد . این ولایت تحت عنوان ولایت قهری شناخته می شود . ولایت قهری یعنی سلطه ای که پدر و جد پدری بر فرزندان محجور خود دارند . این ولایت از آن جهت ولایت قهری است که پدر و پدر بزرگ به حکم قانون و اجبارا ، به محض تولد طفل ، بر او ولایت خواهند یافت . در واقع ، ولایت قهری یک نوع سمت و وظیفه است که به حکم قانون به پدر و جد پدری داده شده است .

فرق حضانت و ولایت

همانگونه که اشاره شد ، حضانت ناظر بر مراقبت جسمی از کودکان می باشد . حضانت فرزندان بر اساس قانون مدنی ، حق و تکلیفی است که به عهده پدر و مادر قرار گرفته است و تا سن بلوغ فرزندان ادامه می یابد . بعد از سن بلوغ ( دختران نه سال تمام قمری ، پسران پانزده سال تمام قمری ) کودکان از حضانت والدین خود خارج می شوند . اما ولابت بر فرزندان یا ولایت قهری ، نوعی تسلط بر اشخاص محجور می باشد که بر عهده پدر و جد پدری می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ولایت قهری کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرق حضانت و ولایت ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون فرق حضانت و ولایت پاسخ دهند .