دینا / خانواده / / اجازه پدر برای خروج فرزند از کشور

اجازه پدر برای خروج فرزند از کشور

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی اجازه پدر برای خروج فرزند از کشور می پردازیم .

 

طلاق به معنای جدایی ، متارکه و رهایی است . آسیب های طلاق با افزایش نرخ طلاق در جوامع امروزی تبدیل به امری نگران کننده شده است که مهمترین آسیب به کودکان و تحت تاثیر قرار گرفتن آینده آنان است . حضانت فرزندان یکی از آثار و تبعات حقوقی طلاق است . قانونگذار برای مقرراتی را برای حضانت و نگهداری آنان در قانون بیان کرده است . یکی از مسائل مربوط به حضانت ، خروج از کشور است ، افراد برای اینکه بتوانند از یک کشور خارج شوند و به کشور دیگر وارد شوند باید مدارکی به همراه داشته باشند . فرزندانی که تحت حضانت هستند هم برای خروج از کشور باید مدارکی را به همراه داشته باشند . سوالی که مطرح می گردد این است که آیا فرزند فقط با اجازه مادر که حضانت او را به عهده دارد می تواند از کشور خارج شود و یا نیاز به اجازه از پدر نیز دارد ؟

در این مقاله به بررسی اجازه پدر برای خروج فرزند از کشور و خروج از کشور با اجازه دادگاه می پردازیم .

اجازه پدر برای خروج فرزند از کشور

هر فردی برای خروج از کشور نیاز به داشتن گذرنامه دارد . در واقع گذرنامه سند اجازه ورود و خروج به کشور است . برای فرزندان دختر و پسر در صورتی که زیر 18 سال باشند ، اجازه پدر برای خروج فرزند از کشور است الزامی می باشد . 
طبق ماده 42 قانون حمایت از خانواده : « صغیر و مجنون را نمی توان بدون رضایت ولی ، قیم ، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده است از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد ... »
طبق ماده 18 قانون گذرنامه : « اشخاصی که کمتر از 18 سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می ‌باشند با اجازه کتبی ولی ( پدر ) یا قیم آنان برای آنان گذرنامه صادر می گردد . »
طبق مواد فوق در صورتی که حق حضانت و نگهداری به مادر واگذار شود ، اجازه پدر برای خارج کردن فرزند از کشور لازم است .

خروج از کشور با اجازه دادگاه

طبق ماده 42 قانون حمایت از خانواده در صورتی که دادگاه اجازه خروج از کشور طفل را صادر نماید ، بدین صورت است که : «  دادگاه درصـورت موافقت با خـارج كردن صغيـر و مجنون از كشور، بنابر درخواست ذينفع ، براي تضمين بازگرداندن صغير و مجنون تأمين مناسبي اخذ مي كند . »

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اجازه پدر برای خروج فرزند از کشور در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اجازه پدر برای خروج فرزند از کشور پاسخ دهند .