دینا / عقود و قراردادها / سایر عقود / خیار فوری چیست

خیار فوری چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی مفهوم فوریت خیارات و خیارات فوری می پردازیم . 

 

خیارات در اصطلاح حقوق ، اختیاراتی است که قانون گذار در شرایط به خصوصی به دو طرف یک قرارداد داده است تا بتوانند قرارداد را فسخ کنند یا به ترتیبی که ضرری نکنند ادامه دهند . خیارات در قانون انواع مختلفی دارد از جمله خیار غبن ، خیار تبعض صفقه ، خیار تدلیس ، خیار شرط و انواع دیگر خیارات . هر کدام از این اختیارات قواعد جداگانه و مخصوص به خود را دارند . در اعمال برخی از خیارات می شنویم که گفته می شود اعمال خیار فوری است . اما فوریت اعمال خیار یعنی چه ؟ از این رو در این مقاله به بررسی  معنی فوریت خیار و خیارات فوری می پردازیم .  

معنی فوریت خیار

فوریت یعنی اولین فرصت  ممکن و در زمانی که انسان عرفا در آن شرایط کاری را فوری انجام می دهد . خیار حقی است که به یکی یا هر دو طرف معامله داده می شود تا بتواند قرارداد را فسخ کند . فوریت اعمال خیارات یعنی اینکه هر کدام از طرفین قرارداد که حق اعمال خیار را دارد ، به محض اطلاع از شرایط باید اقدام به استفاده از حق خود کند . برای مثال اعمال خیار غبن فوری است یعنی  کسی که در معامله فریب خورده است باید بعد از علم به فریب می تواند معامله را فسخ کند ؛ فسخ معامله باید فورا صورت بگیرد و اگر این کار به تاخیر بیفتاد ، دیگرحق فسخ وجود ندارد . از این رو در برخی از خیارات می گویند ، اعمال خیار فوری است .

خیارات فوری

حال که معنی فوریت در خیارات را دانستیم باید دید در میان انواع خیارات کدام یک از آنها فوری هستند . خیارات فوری از قرار زیرند :
 
1- خیار غبن 
 
2- خیار عیب 
 
3- خیار تدلیس
 
4- خیار رویت 
 
5- خیار تخلف از وصف
 
این خیارات را باید به محض اطلاع از شرایط اعمال حق فسخ ، اعمال کرد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مفهوم فوریت خیارات و خیارات فوری ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مفهوم فوریت خیارات و خیارات فوری پاسخ دهند .