دینا / خانواده / طلاق / رجوع از طلاق خلع

رجوع از طلاق خلع

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

رجوع از طلاق خلع امکان پذیر نمی باشد، مگر اینکه وفق بند 3 ماده 1145 قانون مدنی زوجه تا پیش از پایان عده طلاق، از مالی که برای طلاق به شوهرش بخشیده است رجوع نماید؛ در این صورت زوج حق رجوع از طلاق خواهد داشت و می تواند تا پیش از پایان عده، از طلاق رجوع نماید.

 

اختلافات میان زوجین در زندگی مشترک گاهی آنچنان بالا می گیرد که منجر به تنفر زوجین از یکدیگر می شود. این امر در قانون با عنوان خلع و مبارات شناخته شده است. زمانی که زوجه به علت کراهت از زوج قادر به ادامه زندگی مشترک نباشد می تواند درخواست طلاق خلع دهد.

 

طلاق خلع یکی از انواع طلاق است که به دلیل کراهت زن از همسر خود و با بخشش مالی به وی صورت می گیرد. این نوع طلاق، به لحاظ عرفی تحت عنوان "مهرم حلال، جانم آزاد" شناخته شده است. اما با توجه به بخشش مالی که از سوی زن به مرد صورت می گیرد، سوال مهمی که در خصوص این قسم از طلاق ممکن است به ذهن برسد این است که آیا در طلاق خلع نیز مرد می تواند به همسر خود رجوع کند؟ رجوع در طلاق خلع چگونه است؟ آیا امکان رجوع در طلاق خلع وجود دارد؟ شرایط بازگشت از طلاق خلع چگونه است؟ 

 

برای پاسخ دادن به این سوالات، در این مقاله به بررسی رجوع در طلاق خلع، شرایط برگشت در طلاق خلع و رجوع در طلاق خلع پرداخته ایم. در صورت تمایل به آشنایی با قواعد و شرایط مربوط به رجوع از طلاق خلع مطالعه این مقاله توصیه می گردد. در ادامه با ما همراه باشید.

رجوع در طلاق خلع

وفق ماده 1146 قانون مدنی: «طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌ دهد طلاق می‌ گیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.» لذا طلاق خلع به درخواست زن صورت می گیرد و با توجه به ماهیت آن که نوعی طلاق بائن است، طلاق خلع غیر قابل رجوع است.

 

در خصوص رجوع در طلاق خلع باید گفت در یک صورت در طلاق بائن برای زوج حق رجوع ثابت می شود و آن زمانی است که در طول مدت عده طلاق زن از مالی که به زوج بخشیده است رجوع کند؛ در این صورت پس از رجوع زن، حق بازگشت از طلاق برای مرد ایجاد می شود و می تواند به صورت یک جانبه از طلاق رجوع نماید و نیاز به جلب رضایت زوجه نمی باشد.

 

برای اثبات رجوع از فدیه توسط زوجه می توان با ارائه مدارک و مستندات اقدام نمود یا از وکیل دادگستری کمک گرفت؛ همچنین پس از رجوع زوجه از فدیه برای اثبات رجوع زوج از طلاق می بایست نسبت به ثبت بازگشت از طلاق اقدام شود. رجوع از فدیه و رجوع از طلاق تنها تا قبل از پایان مدت عده امکان پذیر است.

شرایط برگشت در طلاق خلع

طلاق خلع و مبارات از انواع طلاق بائن هستند. طلاق خلع در واقع به علت کراهت بیش از حد زوجه از همسرش و عدم امکان ادامه زندگی مشترک توسط زوجه می گیرد، طلاق خلع به درخواست زوجه صورت گرفته و شرایط خاص خودش را دارد که اگر هر یک از شرایط آن وجود نداشته باشد طلاق از نوع خلع نخواهد بود. شرایط برگشت در طلاق خلع عبارتند از :

 

1شرط اول کراهت و تنفر زن از شوهر خود می باشد، و این تنفر تا جایی است که اگر زندگی ادامه پیدا کند امکان نا فرمانی و عدم انجام وظایف زناشویی از سمت زوجه وجود داشته باشد. 

 

2شرط دوم این است که زوجه باید مالی را به مرد بدهد، این مال می تواند مهریه زوجه باشد که به همسرش ببخشد، یا هر نوع مال دیگری که به مالکیت زوج در بیاورد؛ این امر اصولا به صورت توافقی میان زوجین تعیین می شود.

 

رضایت زوج در طلاق خلع موضوع مهمی است؛ علت اصلی تملیک مال به زوج نیز این است که رضایت مرد برای جاری شدن صیغه طلاق جلب شود، به همین دلیل مهم است که مال موضوع فدیه توسط زوج قبول شود. پس از جاری شدن صیغه طلاق در طلاق خلع، برای زوج حق رجوع نمی باشد اما زوجه می تواند تا قبل از اتمام عده طلاق از فدیه رجوع نماید.

 

رجوع در طلاق خلع

بر اساس بند سوم ماده 1145 قانون مدنی، طلاق خلع و مبارات، مادام که زن به عوض رجوع نکرده است، طلاق بائن محسوب می شود و مرد امکان رجوع به زن را ندارد. بنابراین، اگر زن به عوض رجوع کند، مرد هم امکان رجوع به زن را خواهد داشت.

 

همانگونه که توضیح داده شد، در طلاق خلع زن مالی را به همسرش می بخشد تا او را راضی به طلاق کند. حال اگر زن پشیمان شود و بخواهد آن مال را پس بگیرد، در این حالت مرد نیز امکان بازگشت در طلاق خلع را به دست می آورد. نکته مهم در خصوص رجوع در طلاق خلع آن است که زن تنها تا پایان عده می تواند به مالی که به همسرش بخشیده است رجوع کند و پس از آن، دیگر زن نمی تواند به عوض طلاق رجوع کند.

 

رجوع در طلاق خلع تنها تا پیش از پایان مدت عده امکان پذیر است، مدت عده طلاق خلع 3 طهر یعنی سه دوره پاک شدن از عادت ماهیانه زوجه می باشد همچنین در صورتی که زن به علت اقتضای سن عادت ماهیانه نبیند عده طلاق 3 ماه است. برای آشنایی بیشتر با مدت زمان رجوع بعد از طلاق مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رجوع از طلاق خلع به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون رجوع از طلاق خلع پاسخ دهند.