دینا / خانواده / سایر موضوعات خانواده / عده زن باردار

عده زن باردار

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی عده زن ، انواع عده زن و عده زن باردار خواهیم پرداخت .

 

در برخی از موارد انحلال عقد نکاح مانند طلاق ، فسخ نکاح یا فوت شوهر ، زن موظف است که عده نگه دارد . فلسفه نگه داشتن عده در بیشتر موارد جلوگیری از اختلاط نسل می باشد و به همین دلیل ، قانون مدنی حکم نگه داشتن عده را مقرر کرده است . البته مدت عده وفات ، عده طلاق و عده فسخ نکاح ممکن است با هم تفاوت هایی هم داشته باشد . اما در این مقاله قصد داریم به بررسی این مسئله بپردازیم که حکم عده زن باردار چیست ؟ آیا زن باردار هم بعد از انحلال عقد نکاح باید عده نگه دارد ؟ مدت عده زن باردار چقدر است ؟ به همین مناسبت ، در این مقاله به بررسی عده زن ، انواع عده زن و عده زن باردار خواهیم پرداخت .

عده زن چیست

یکی از مباحثی که در خصوص انحلال عقد نکاح مطرح می شود ، لزوم نگه داشتن عده است . در قانون مدنی ، در شرایطی که عقد نکاح به دلیلی منحل می شود ، زن موظف است عده نگه دارد . نگه داشتن عده به این معناست که زن در آن مدت نمی تواند با شخص دیگری ازدواج کند . بنابراین تا پایان مدت عده باید از ازدواج خودداری کرده و پس از آن ، در صورت تمایل به عقد دیگری در آید . در غیر این صورت ، ممکن است ازدواج وی حکم ازدواج با زن شوهردار را داشته باشد .  برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه عده چیست کلیک کنید .

انواع عده زن

در قانون مدنی ، انواع عده زن پیش بینی شده است . در واقع ، بر حسب علت انحلال نکاح ، عده زن هم مختلف و متنوع است . بنابراین ، در صورت طلاق زن و مرد ، زن باید عده طلاق نگه دارد . در عقد موقت ، باید عده بذل و انقضای مدت مگه دارد . در فسخ نکاح نیز موظف به نگه داشتن عده فسخ نکاح است . علاوه بر این ، در صورت فوت شوهر نیز نگه داشتن عده وفات شوهر ضروری است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده طلاق ، عده فسخ نکاح و عده عقد موقت کلیک کنید . 

عده زن باردار

حال که به توضیح عده و انواع آن پرداختیم ، قصد داریم به این سوال نیز پاسخ بدهیم که آیا زن حامله نیز موظف به نگه داشتن عده است ؟ حکم عده زن باردار در قانون چیست ؟ مدت عده زن باردار چقدر است ؟ در پاسخ به این سوالات و با توجه به قانون مدنی ، می توان حکم عده زن باردار را به این صورت توضیح داد :

عده زن باردار ، در طلاق زن حامله، فسخ نکاح یا در عقد موقت تا پایان وضع حمل زن است . یعنی تا زمانی که زن فرزندش را به دنیا بیاورد ؛ یا به دلیلی فرزندش سقط شود . چرا که فلسفه عده در این موارد ، جلوگیری از اختلاط نسل است که با وضع حمل زن این موضوع منتفی می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده طلاق زن باردار کلیک کنید .

 اما در مورد زن بارداری که در عده وفات شوهر است ؛ اگر وضع حمل او زودتر از چهار ماه و ده روز از زمان فوت شوهر اتفاق افتد ؛ موظف است تا پایان مدت چهار ماه و ده روز را عده وفات نگه دارد . چرا که فلسفه اصلی نگه داشتن عده وفات ، احترام به شوهر است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده وفات زن باردار کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده زن باردار به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون  عده زن باردار​ پاسخ دهند .