دینا / حقوقی / ارث / ارث زوج و زوجه

ارث زوج و زوجه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی ارث زوج و زوجه می پردازیم .

 

رابطه زوجیت با عقد نکاح بین زن و مرد شکل می گیرد و با فوت هر یک از آنان رابطه توارث برقرار می گردد و زوج و زوجه می توانند به موجب قانون از هم ارث ببرند اما تقسیم ارث و میزان سهم الارث هر یک و شرایط آن متفاوت است ، طبق قانون مدنی نحوه و میزان سهم ارث هر یک از دیگری معین شده است . برای مثال : اگر فردی دارای دو زوجه باشد نحوه تقسیم ارث بین آنان چگونه است و سوالاتی از این قبیل ایجاد می شود که برای پاسخ با این قبیل سوالات نیاز به بررسی قوانین است . در این مقاله به بررسی ارث زوجه و ارث زوج می پردازیم . 

ارث زوجه

در صورتی که نکاح دائمی باشد زوجه از زوج ارث می برد . 
بر طبق قانون سهم ارث زوجه در صورت داشتن فرزند یک هشتم و در صورت نداشتن فرزند یک چهارم از اموال زوج را به ارث می برد .
در صورتی که متوفی دارای چند زوجه باشد سهم آنان چه یک چهارم ( در صورت نداشتن فرزند ) و چه یک هشتم ( در صورت وجود فرزند ) به نسبت مساوی بین آنان تقسیم می گردد . پس در صورتی که مرد متوفی دارای چند زن باشد ( نکاح دائم ) سهم ارث به نسبت مساوی بین آن ها تقسیم می گردد .در صورت طلاق بائن و گذشت مدت عده زوجه ، از زوج ارث نمی برند . 

لازم به ذکر است که چناچه مردی فوت کند و همسر او تنها وارث وی باشد، مطابق توضیحات فوق، زوجه یک چهارم اموال شوهر متوفای خود را به ارث می برد. اما در مورد سه چهارم باقی مانده اموال، با ترکه همانند ترکه متوفی بدون وارث برخورد می شود یعنی باقی مانده بعد از ده سال به خزانه دولت منتقل شده و بنابراین به مالکیت حکومت درمی آید.

ارث زوج

زمانی زوج از زوجه متوفی خود ارث می برد که به موجب عقد نکاح دائم رابطه زوجیت بین آنان شکل گرفته باشد یعنی در نکاح موقت زوج و زوجه از هم ارث نمی برند . زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد . بر طبق قانون ارث سهم ارث زوج از اموال همسر خود درصورت داشتن فرزند یک چهارم و در صورتی که فرزندی نداشته باشند یک دوم می باشد .

همانطور که مشخص است میزان سهم مرد از ارث زن، چه زن، فرزند داشته باشد چه نداشته باشد، بیشتر از حالتی است که زن با داشتن فرزند و یا عدم وجود فرزند از شوهر می برد . همچنین لازم به ذکر است که چنانچه زن فوت شده، وارثی به غیر از شوهر خود نداشته باشد، زوج تمامی ترکه همسر متوفای خود را به ارث خواهد برد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارث زوج و زوجه در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث زوج و زوجه پاسخ دهند .