دینا / تجاری / ورشکستگی / ورشکستگی به تقصیر

ورشکستگی به تقصیر

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی ورشکستگی به تقصیر و مجازات آن می پردازیم . 

 

در تعریف ورشکستگی گفتیم که وقتی تاجری از عهده پرداخت دیون خود برنیاید ، ورشکسته است . در واقع زمانی هزینه های تاجر بیشتر از درآمدش باشد باید معاملات خود را متوقف کند . در مقاله انواع ورشکستگی هم در مورد سه قسم متفاوت از ورشکستگی صحبت کردیم و هم چنین گفته شد در صورتی که تاجر با انجام اشتباهات فاحش تجاری ، منجر به ورشکستگی خودش بشود ، ورشکسته به تقصیر نامیده می شود . ما در این مقاله به بررسی جرم ورشکستگی به تقصیر و مجازات ورشکستگی به تقصیر می پردازیم .

ورشکستگی به تقصیر

ورشکستگی به تقصیر طبق قانون جرم محسوب می شود . از این رو باید عناصر جرم را در آن بشناسیم تا بدانیم که به چه کسی ورشکسته به تقصیر گفته می شود . اولا باید بدانیم که ورشکستگی تنها در مورد تجار اعمال می شود و درباره کسبه ما ورشکستگی نداریم . پس اولین شرط این است که فرد تاجر باشد .

تاجر هم می تواند یک شخص حقیقی باشد و هم می تواند یک شخص حقوقی باشد مثل یک شرکت تجاری . در قانون برای ورشکستگی به تقصیر شرایطی در نظر گرفته شده است که در صورتی که آنها وجود داشته باشند ، تاجر ورشکسته به تقصیر اجباری یا ورشکسته به تقصیر اختیاری خواهد بود .

در ورشکستگی به تقصیر نیت و سوء نیت تاجر در ارتکاب عمل زیاد مهم نیست یعنی اینکه تاجر ادعا کند که قصد انجام اعمال منجر به ورشکستگی ، سوء نیت نداشته است باز هم منجر به رفع مسئولیت کیفری او نمی شود . اما قاضی در صدور حکم ورشکستگی به تقصیر ، به احراز تقصیر سنگین متهم ، اهمیت می دهد و بدون احراز آن حکم کیفری در این باره صادر نمی کند .

مجازات ورشکستگی به تقصیر

مجازات ورشکستگی به تقصیر در ماده 543 قانون تجارت بیان شده است . در این ماده آمده است که :" ورشکستگی به تقصیر جنحه است و مجازات آن از 6 ماه تا 3 سال حبس تادیبی است " .  بعد از اصلاح قانون مجازات اسلامی در ماده 671 این قانون ، مجازات ورشکستگی به تقصیر شش ماه تا 2 سال حبس تعزیری در نظر گرفته شد .

با توجه به اینکه ماده 671 قانون مجازات اسلامی بعد از ماده 543 قانون تجارت تصویب شده است ، مجازات ورشکستگی به نقصیر همان مجازات مقرر در ماده 671 خواهد بود . البته ورشکستگی به تقصیر مجازات تبعی اعم از قرار اعلام حکم ورشکستگی به تقصیر تاجر به مدیریت شرکت است . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ورشکستگی به تقصیر و مجازات آن در کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ورشکستگی به تقصیر و مجازات آن پاسخ دهند .