دینا / خانواده / مهریه / اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد

اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

اینکه اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد و مدت زمان گرفتن مهریه چگونه است، کاملا تابع مواردی چون، شیوه مطالبه مهریه، نوع مهر، وضعیت مالکیت مرد در خصوص اموال دارای سند رسمی و... می باشد؛ اما به طور کلی و نه قطعی، می توان گفت، اجرا گذاشتن مهر، در حدود 6 ماه تا یک سال و گاهی بیشتر، زمان خواهد برد.

 

مطالبه مهریه، از مهم ترین حقوق قانونی و شرعی زنان، در عقد نکاح دائم و موقت است و به محض وقوع عقد نکاح، زنان می توانند، با در خواست مستقیم از مرد یا با انجام اقدامات حقوقی و قضایی پیش بینی شده در قوانین مربوطه، نسب به مطالبه و گرفتن مهریه خود، اقدام کنند.

 

با توجه به اینکه در دعوای حقوقی مهریه، خواهان، خواستار گرفتن مهریه، بدون کمترین اتلاف وقت و در کوتاه ترین زمان ممکن است، اطلاع از اینکه بهترین روش مطالبه مهریه چیست و گرفتن و به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد، ضروری است.

 

لذا در مقاله حاضر، بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه و اینکه به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد، مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص مدت زمان گرفتن مهریه از طریق ثبت و دادگاه، توضیح داده شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات درباره این موضوع می توانند، نسبت به مطالعه ادامه مقاله، اقدام کنند.

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه چیست

از منظر قانونی، به اجرا گذاشتن مهریه و گرفتن آن، هم از طریق دایره اجرائیات ثبت و هم از طریق دادگاه و محاکم قضایی، ممکن و میسر است. در این اثنا، امکان طرح این پرسش وجود دارد که بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه چیست؟ در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت؛

 

نمی توان صرفا یکی از دو روش بالا را به عنوان بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه، نام برد، چراکه بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه، کاملا، تابع مواردی چون، میزان مهر؛ نوع عقد (دائم یا موقت) و برخورداری یا عدم برخورداری از سند رسمی نکاحیه؛ وضعیت مالی مرد، همچنین وضعیت او، در خصوص مالکیت نسبت به اموال منقول و غیرمنقول دارای سند رسمی می باشد. با این توضیح که؛

 

چنانچه مرد، دارای اموال با سند رسمی، اعم از ماشین، ملک مسکونی، تجاری، کشاورزی و خط تلفن همراه است و خانه یا ماشین وی، در دسته مستثنیات دین، قرار نمی گیرند، بهترین روش گرفتن مهریه، به اجرا گذاشتن آن، از طریق دایره اجرائیات ثبت است؛

 

چراکه در این روش، امکان توقیف اموال دارای سند رسمی و فروش آن ها در مزایده، برای تامین مبلغ مهریه، وجود دارد و زن می تواند، بسته به وضعیت مالکیت مرد، نسبت به اموال منقول یا غیر منقول، تمام یا بخش اعظم مهریه خویش را به طور یکجا و در سریع ترین زمان ممکن، دریافت نماید. شایان ذکر است، با توجه به سرعت روند انجام این روش و امکان توقیف اموال، احتمال فرار از دین مرد به واسطه انتقال یا فروش اموال و دارایی ها نیز، کاهش می یابد.

 

اما، در صورتی که مرد از هیچ گونه مال دارای سند رسمی، برخوردار نیست یا اموال با سند رسمی وی، در زمره مستثنیات دین، قرار می گیرند، بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه، تنظیم دادخواست و مطالبه مهریه، از طریق دادگاه صالح است. در ادامه، در خصوص مدت زمان گرفتن مهریه و اینکه، اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد، توضیح داده خواهد شد.

به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد

اینکه به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد، یکی از رایج ترین پرسش های مربوط به مطالبه مهریه است و اغلب زنان، قبل از اقدام برای اخذ مهریه، این پرسش را مطرح می نمایند. در پاسخ به پرسش مطروحه پیرامون مدت زمان گرفتن مهر و به اجرا گذاشتن آن، باید گفت: 

 

به اجرا گذاشتن مهریه و گرفتن آن، کاملا تابع روش مطالبه مهریه، شهر محل مطالبه و تعداد پرونده های موجود در دایره اجرائیات ثبت یا دادگاه و شورای حل اختلاف است و به همین علت، نمی توان بازه زمانی دقیقی را در خصوص مدت زمان به اجرا گذاشتن مهریه و گرفتن آن، ذکر و تعیین کرد.

 

با این حال، با توجه به روند فعلی رسیدگی در دایره اجرائیات ثبت و دادگاه، می توان گفت، عموما رسیدگی به پرونده های مطروحه در خصوص اجرا گذاشتن مهریه، بین 6 ماه تا یک سال، زمان خواهد برد. (شایان ذکر است، این مدت ها، تقریبی است و امکان کاهش یا افزایش آن ها، وجود دارد.)

مدت زمان گرفتن مهریه از طریق ثبت

از آنجا که به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دایره اجراییات ثبت، یکی از روش های مطالبه مهریه و گرفتن آن است، این پرسش مطرح می گردد که مدت زمان گرفتن مهریه از طریق ثبت، چگونه است و به اجرا گذاشتن مهریه در این روش، چقدر طول می کشد؟

 

در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، همانطور که در تیتر پیشین مقاله نیز، مورد اشاره قرار گرفت، نمی توان زمان دقیقی را برای گرفتن مهریه از طریق ثبت، مشخص کرد؛ چون این امر، تابع مواردی نظیر شلوغی شعب اجرائیات، شرایط هر پرونده و مواردی از این دست، می باشد. با این حال، رعایت بازه های زمانی زیر، اجتناب ناپذیر است:

 

از زمان مراجعه به دفتر خانه محل وقوع عقد، جهت تکمیل فرم مطالبه مهریه از طریق اجرائیات ثبت، تا صدور اجراییه توسط دفتردار و ارسال پرونده به ثبت، حدود یک الی دو هفته زمان می برد. با این توضیح که پس از تکمیل فرم، دفتردار باید، اجراییه را صادر و پرونده را به اجرائیات ثبت، ارسال نماید؛

 

از زمان ارسال پرونده به واجد اجرائیات ثبت تا زمان شناسایی و توقیف اموال توسط این مرجع، در حدود 8 ماه و در برخی موارد، بیشتر، زمان خواهد برد. با این توضیح که مستفاد از متن بند (ب) ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجم ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اجرائیات ثبت، ملزم است، "به مدت دو ماه از تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند، اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه، نسبت به اجرای مفاد سند، اقدام نماید..." 

 

پس از ابلاغ اجراییه به زوج، او ملزم است، ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ، در خصوص پرداخت مهریه، تعیین تکلیف کند، در غیر این صورت، اموال توقیف شده وی، به درخواست زن و از طریق مزایده، به فروش خواهند رفت. شایان ذکر است؛

 

در برخی اوقات، این امکان وجود دارد که زوج، پس از توقیف اموال با سند رسمی اش، مدعی گردد، اموال توقیف شده، مستثنیات دین هستند و در صورت مطرح شدن چنین ادعایی، باید، مدت زمان رسیدگی به مدعای وی و صدور حکم در خصوص آن را نیز به زمان گرفتن مهریه از طریق ثبت، اضافه کرد. باید دانست، احتمال وقوع فروض دیگر و به تبع، به تاخیر افتادن روند گرفتن مهریه از طریق اجرائیات ثبت، وجود دارد و به همین علت است که نمی توان، مدت زمان دقیقی را در این خصوص، تعیین کرد.

 

اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه چقدر زمان می برد

یکی از روش های مطالبه مهریه، اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه است، لذا، امکان طرح این پرسش وجود دارد که اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه چقدر زمان می برد؟ قبل از پاسخ به پرسش مطروحه، لازم به یادآوری است، به هیچ وجه، نمی توان، زمان دقیقی را در این خصوص، تعیین نمود و تمامی زمان های ذکر شده در این تیتر و تیترهای پیشین مقاله، تقریبی است.

 

با در نظر گرفتن نکته فوق الذکر، در پاسخ به این پرسش که اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه چقدر طول می کشد؟ باید گفت، از آنجا که به موجب بند (ب) ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجم ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کلیه محاکم ایران، از پذیرش دادخواست مطالبه مهریه در ابتدا و بدون مراجعه قبلی به اداره ثبت، منع شده اند، خواهان اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه، ابتدا باید، مراحل گرفتن مهریه از طریق ثبت را طی نماید؛

 

طی مراحل اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت تا صدور گواهی مربوط به فقدان اموال دارای سند رسمی برای مرد، در حدود 2 الی 4 ماه، زمان خواهد برد. پس از اخذ این گواهی، زن باید، اقدام به ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی نماید تا پرونده مطالبه مهریه، در دادگاه صالح، تشکیل شده و رسیدگی، جهت صدور حکم، آغاز گردد.

 

مدت زمان تقریبی ثبت و ارسال دادخواست به مرجع صالح، تشکیل پرونده، تعیین شعبه و تعیین وقت جلسه رسیدگی، رسیدگی به پرونده و صدور حکم نیز با در نظر گرفتن آخرین بخشنامه قوه قضاییه، در خصوص میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها، در حدود 6 الی 8 ماه خواهد بود؛

 

 با این توضیح که در بخشنامه مذکور، حداکثر زمان رسیدگی در دادگاه های حقوقی،­ یکصد و چهار روز و در دادگاه های تجدید نظر، نود روز، در نظر گرفته شده است. البته، باید، احتمال واخواهی، اعاده دادرسی و وقوع موارد غیر قابل پیش بینی را نیز لحاظر کرد و مدت زمان گرفتن مهریه از طریق دادگاه را طولانی تر در نظر گرفت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدت زمان اجرا گذاشتن مهریه و گرفتن آن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مدت زمان اجرا گذاشتن مهریه و گرفتن آن پاسخ دهند.