دینا / کیفری / سرقت / سرقت مقرون به آزار

سرقت مقرون به آزار

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در پاسخ به این پرسش که سرقت مقرون به آزار چیست باید گفت در این سرقت مرتکب با استفاده از تهدید، خشونت یا آزار جسمی یا روانی اقدام به ربودن مال دیگری کند. حکم قانونی و مجازات این جرم بر اساس ماده 652 قانون مجازات اسلامی، سه ماه تا ده سال و 74 ضربه شلاق است. البته در صورت رضایت شاکی، رسیدگی و اجرای مجازات متوقف می شود.

 

سرقت یکی از جرائم رایج در جوامع مختلف است که معمولا به دلایل اقتصادی به وقوع می پیوندد. اما زمانی که سرقت همراه با تهدید یا آزار جسمی و روحی باشد ابعاد جدیدی به خود می گیرد که نه تنها بر روی مالباخته بلکه بر روی کل جامعه تاثیرات منفی می گذارد.

 

در واقع سرقت مقرون به آزار و اذیت یکی از خشن ترین انواع سرقت می باشد. با افزایش آمار این نوع سرقت ها لازم است جهت آشنایی مخاطبان به بررسی ابعاد مختلف این جرم از جمله حکم قانونی و مجازات آن پرداخته شود.

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که سرقت مقرون به آزار چیست و حکم قانونی و مجازات آن چه می باشد؛ به بیان رضایت شاکی در جرم سرقت مقرون به آزار قابل گذشت بپردازیم. در انتها؛ نمونه رای سرقت مقرون به آزار آن ارائه خواهیم داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

سرقت مقرون به آزار چیست

یکی از جرائم مهمی که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده و مربوط به اموال می شود، سرقت مقرون به آزار است. حال ممکن است که در ذهن برخی از افراد این پرسش مهم مطرح شود که سرقت مقرون به آزار چیست که پاسخ آن به شرح زیر می باشد:

 

سرقت مقرون به آزار به سرقتی گفته می شود که در آن مرتکب با استفاده از تهدید، خشونت یا آزار جسمی یا روانی اقدام به سرقت می کند. بنابراین برای تحقق این سرقت لازم است یا سارق مسلح باشد و یا اقدام به آزار روحی یا جسمی مال باخته کند. همچنین در پاسخ به این سوال که سرقت مقرون به آزار درجه چند است باید گفت که این جرم درجه 4 می باشد. 

 

برای درک بهتر این جرم می توان به این مثال اشاره نمود که فردی با قصد ربودن موبایل دیگری اقدام به تهدید وی با چاقو می کند. لازم به ذکر است که برای تحقق جرم فوق، آزار و اذیت باید همزمان با ارتکاب سرقت باشد یعنی  آزار باید حین ربودن مال انجام شود در غیر این صورت، عنوان سرقت مقرون به آزار و اذیت را نخواهد داشت.

حکم قانونی و مجازات سرقت مقرون به آزار

در قسمت قبل توضیحاتی در خصوص سرقت مقرون به آزار مطرح گردید . اما آنچه که در این خصوص مهم است، آن است که حکم قانونی و مجازات سرقت مقرون به آزار چیست و در صورتی که شخصی مرتکب این جرم شود، چه مجازاتی در خصوص وی قابل اعمال است ؟

 

سرقت مقرون به آزار به دلیل ماهیت خشونت آمیزی که دارد، مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است. در این خصوص ماده 652 قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مقرر می دارد:« هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا (74) ضربه محکوم می‌شود و اگر جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌گردد.» 

 

بنابراین مجازات سرقت مقرون به آزار علاوه بر حبس از سه ماه تا ده سال، 74 ضربه شلاق می باشد. البته در مواردی که جرحی اتفاق افتاده باشد، مرتکب علاوه بر مجازات جرح، به حداکثر این مجازات یعنی به 10 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

رضایت شاکی در جرم سرقت مقرون به آزار قابل گذشت

سرقت انواع مختلفی دارد که یکی از آن، سرقت مقرون به آزار است که دارای قوانین خاصی می باشد. حال یکی از مسائل مهم و کلیدی که در این خصوص باید به آن پرداخته شود، تاثیر رضایت شاکی در این نوع جرم است به همین خاطر در این بخش از مقاله رضایت شاکی در جرم سرقت مقرون به آزار قابل گذشت مورد بررسی قرار می گیرد. 

 

در یک تقسیم بندی کلی، می توان جرایم را به جرایم قابل گذشت و جرایم غیر قابل گذشت تقسیم بندی نمود. حال در پاسخ به این سوال که سرقت مقرون به آزار قابل گذشت است یا خیر باید گفت که جرم فوق در زمره جرائم قابل گذشت می باشد و اثر رضایت شاکی در سرقت مقرون به آزار قابل گذشت، توقف تعقیب متهم می باشد، البته در صورتی که گذشت پیش از صدور حکم نهایی صورت گرفته باشد.

 

لازم به ذکر است که رضایت در صورتی معتبر است به شکل کتبی به دادگاه ارائه گردد. شاکی می تواند در دادگاه یا دادسرا و در هر مرحله از دادرسی رضایت خود را اعلام کند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که رضایت شاکی نباید تحت اکراه یا اجبار باشد و باید با اراده آزاد و آگاهانه صورت بگیرد.

 

نمونه رای سرقت مقرون به آزار

در این قسمت از مقاله قصد داریم که نمونه رای سرقت مقرون به آزار را ارائه داده و در ادامه به این پرسش پاسخ دهیم که سرقت مقرون به آزار در صلاحیت کدام دادگاه می باشد که پاسخ آن به شرح زیر خواهد بود: 

 

نمونه رای سرقت مقرون به آزار
حجم: 88KB
منبع: دینا

 

بنابراین در پاسخ به این سوال که سرقت مقرون به آزار در صلاحیت کدام دادگاه است باید گفت که در حال حاضر این جرم در صلاحیت دادگاه کیفری 2 می باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که اگر مرتکبین چند نفر باشند و یکی از آن ها اسلحه داشته باشد یا مرتکب آزار شود در این صورت تمامی آن ها به مجازات سرقت مقرون به آزار محکوم شوند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حکم قانونی سرقت مقرون به آزار در کانال تلگرام موضوعات کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم قانونی سرقت مقرون به آزار پاسخ دهند.