دینا / خانواده / طلاق / طلاق به علت سوء رفتار شوهر

طلاق به علت سوء رفتار شوهر

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

طلاق به علت سوء رفتار شوهر، در شرایطی امکان پذیر است که زوجه بتواند با اثبات یکی از مصادیق سوء معاشرت یا سوء رفتار مرد، عسر و حرج را در زندگی مشترک به اثبات رساند. راه اثبات سوء معاشرت زوج از طریق استشهادیه شهود، گواهی ماموران کلانتری و یا حتی اقرار خود مرد در دادگاه می باشد.

 

بر اساس قانون مدنی، هر کدام از زن و شوهر، مکلف هستند که با حسن معاشرت، نسبت به هم رفتار نموده و در تشیید مبانی خانوادگی، کوشش نمایند. با وجود این تکلیف قانونی، متاسفانه، در برخی موارد، مشاهده می شود که زوج، با سوء معاشرت و سوء رفتار با همسر و فرزندان خود، زمینه عسر و حرج یا سختی آنها را در زندگی مشترک فراهم می آورد.

 

در صورتی که زن، به علت سوء معاشرت یا سوء رفتار شوهر، دچار سختی غیر قابل تحمل شود، می تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات هر یک از مصادیق سوء رفتار مرد، دادخواست طلاق دهد. لکن از آن جهت که مصادیق و راه اثباتی سوء رفتار شوهر، دچار ظرایف حقوقی خاصی است، پرداختن به این بحث، ضروری به نظر می رسد.

 

به همین مناسبت، در ادامه این مقاله، قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که طلاق به علت سوء رفتار شوهر چیست و مصادیق طلاق به علت سوء معاشرت زوج کدامند. در ادامه، راه اثبات سوء رفتار زوج را طرح نموده و یک نمونه استشهادیه سوء رفتار زوج و یک نمونه دادخواست طلاق به دلیل سوء معاشرت را نیز ارائه خواهیم نمود.

طلاق به علت سوء رفتار شوهر

در قانون مدنی، برای هریک از زوجین، تکالیفی مقرر شده است که در کنار تمکین از طرف زن و پرداخت نفقه از جانب شوهر، می توان به حسن معاشرت زوجین با یکدیگر اشاره کرد. نقطه مقابل حسن معاشرت، سوء رفتار یا سوء معاشرت است که هم می تواند از جانب زوج باشد و هم از جانب زوجه. اما از آن جهت که سوء معاشرت زوج، برای زن، حق طلاق ایجاد می کند، در این قسمت از مقاله، به توضیح طلاق به علت سوء رفتار شوهر پرداخته شده است.

 

به طور کلی، شوهر، باید با همسر و فرزندان خود بخوبی رفتار کرده و در غیر این صورت، یعنی در حالتی که با سوء رفتار خود، زمینه ایجاد سختی و عسر و حرج زن را فراهم نماید، برای زن، حق طلاق ایجاد می شود. به منظور طلاق به علت سوء رفتار شوهر، ابتدا زن باید وجود هر یک از مصادیق سوء رفتار یا سوء معاشرت مرد را در دادگاه خانواده اثبات نماید تا نهایتا دادگاه، حکم طلاق را صادر نماید. البته، دادگاه ها معمولا در این مورد، سخت گیری زیادی داشته و صرفا پس از اثبات امر، حکم طلاق صادر می کنند.

 

در هر حال، یکی از مهم ترین مستندات قانونی طلاق به علت سوء رفتار شوهر، ماده 1130 قانون مدنی است که به موجب آن، مقرر گردیده که در صورتی که دوام زوجیت، به علت سوء رفتار شوهر یا هر موضوع دیگری، موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق نماید. در صورتی که عسر و حرج زن در دادگاه ثابت شود، دادگاه مرد را اجبار به طلاق می کند و در صورتی که اجبار مرد، امکانپذیر نباشد، زن به اذن قاضی دادگاه، طلاق داده می شود.

 

برای اینکه زوجه بتواند به دلیل سوء معاشرت و سوء رفتار مرد و به استناد عسر و حرج خود از همسرش طلاق بگیرد، می بایست وجود وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد را در دادگاه، به اثبات برساند که این امر، مصادیق متنوعی دارد که در ادامه، به توضیح آن، پرداخته شده است. پیشنهاد می شود در همین خصوص، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید.

مصادیق طلاق به علت سوء معاشرت زوج

بر اساس قانون مدنی، اصولا مردان هر زمان بخواهند می توانند با مراجعه به دادگاه، همسر خود را طلاق بدهند. با این حال، یکی از مهم ترین راه های طلاق از طرف زن، آن است که به دلیل سوء معاشرت مرد، عسر و حرج خود را در زندگی، به اثبات رسانده تا دادگاه، حکم طلاق را صادر کند. اما سوالی که در این خصوص ممکن است مطرح شود، آن است که مصادیق طلاق به علت سوء معاشرت زوج چیست؟

 

در پاسخ به این سوال، باید گفت که اساسا نمی تواند سوء معاشرت زوج را به مصادیق خاصی محدود کرد؛ بلکه وقوع هر امری که به نوعی سوء رفتار شوهر تلقی شده و منجر به عسر و حرج زن بشود، می تواند مبنایی برای طلاق محسوب شود. به عنوان نمونه، بر اساس ماده 1130 قانون مدنی، طلاق به علت سوء معاشرت زوج را می توان شامل موضوعات زیر دانست:

 

ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد؛ که از جمله مصادیق آن، می توان به تهمت زدن به زوجه مبنی بر برقراری روابط نامشروع، توهین کردن به زن به نحوی که برای وی قابل تحمل نباشد، کتک زدن یا وارد نمودن آزار فیزیکی و روحی و روانی مستمر به زوجه و مسائلی از این قبیل، اشاره کرد و همانگونه که اشاره شد، این مصادیق، انحصاری نیستند.

راه اثبات سوء رفتار زوج

اثبات سوء رفتار زوج برای گرفتن حق طلاق، امر بسیار دشواری است. به این معنا که زوجه که مدعی سوء رفتار و سوء معاشرت مرد می باشد، می بایست با ارائه دلایل محکمه پسند، این امر را در دادگاه خانواده، اثبات نماید. لذا سوالی که در این خصوص مطرح می شود، آن است که راه اثبات سوء رفتار زوج چیست؟

 

در پاسخ به این سوال، باید گفت که راه های اثبات سوء معاشرت مرد، فراوان هستند. یکی از مهم ترین راه های اثبات سوء رفتار مرد، شهادت شهود می باشد. به همین منظور، زوجه می تواند با تنظیم یک نمونه استشهادیه محلی و استناد به گواهی گواهان، این امر را در دادگاه اثبات نماید.

 

همچنین، در صورتی که سوء رفتار زوج، شامل کتک زدن یا آزار روحی زوجه باشد، می توان با تهیه گواهی پزشک معتمد و ارائه آن به دادگاه، این امر را اثبات نموده تا دادگاه، بتواند رای طلاق اعم از رای طلاق عادی یا طلاق غیابی را صادر نماید. هر گونه گواهی دیگری نیز که دال بر این امر باشد، از جمله پیامک های تهدید آمیز، اسناد مبنی بر کتک زدن و ایجاد خطرات جانی برای زوجه و غیره، یا حتی اقرار خود مرد در دادگاه، اهمیت دارند.

 

همچنین، در صورتی که به عنوان نمونه، مرد اقدام به کتک زدن نامتعارف زن در طی نوبت های متوالی نموده و به این ترتیب، امنیت جانی و روانی زوجه را به خطر اندازد، می توان با تماس با کلانتری، گزارش ماموران کلانتری را نیز، ضمیمه نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید.

 

نمونه استشهادیه سوء رفتار زوج

سوء رفتار مرد در طی زندگی مشترک، مبنایی برای طلاق زن است. به همین دلیل، این سوء رفتار، می بایست در دادگاه و با ارائه مدارک محکم، به اثبات رسد. یکی از مهم ترین راه های اثبات سوء معاشرت مرد، تهیه یک نمونه استشهادیه محلی می باشد. در این قسمت از مقاله، متن یک نمونه استشهادیه سوء رفتار زوج، ارائه شده است.

 

 

دانلود نمونه استشهادیه سوء رفتار زوج
  • نمونه استشهادیه سوء رفتار زوج
  • حجم فایل: 400kb
  • منبع: دینا
 

 

به موجب این استشهادیه، شهودی که اطلاعات کافی در ارتباط با موضوع را دارند، با امضای ذیل استشهادیه و حسب مورد، مراجعه به دادگاه و ادای شهادت، می توانند سوء رفتار زوج را در دادگاه، به اثبات رسانند. پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید.

 

نمونه دادخواست طلاق به دلیل سوء معاشرت

طلاق به علت سوء رفتار یا سوء معاشرت مرد، نیازمند آن است که ابتدا زوجه، یک نمونه دادخواست طلاق را تهیه نموده و آن را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به ثبت رساند. در همین راستا و برای آشنایی مخاطبین محترم، در این قسمت از مقاله، یک نمونه دادخواست طلاق به دلیل سوء معاشرت مرد، ارائه می شود.

 

دانلود نمونه دادخواست طلاق به دلیل سوء معاشرت زوج
  • نمونه دادخواست طلاق به دلیل سوء معاشرت زوج
  • حجم فایل: 232kb
  • منبع: دینا

 

برای تنظیم دادخواست مزبور، استناد به هر یک از دلایلی که منجر به ایجاد عسر و حرج در زن شده باشد، امکانپذیر است؛ منتها همانطور که ذکر گردید این امر باید با ارائه مدارک مثبته، به دادگاه ارائه گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله زیر را نیز، مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق به علت سوء رفتار شوهر و راه اثبات آن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق به علت سوء رفتار شوهر و راه اثبات آن پاسخ دهند.