دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / احراز وقوع تخلف شهرداری ها

احراز وقوع تخلف شهرداری ها

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

طرح دعوای در مرجع صالح و تنظیم دادخواست دقیق و مستدل، ازجمله شرایط احراز وقوع تخلف شهرداری ها در قوانین است و بسته به موضوع دعوا، دیوان عدالت اداری، دادگاه کیفری، استانداری و وزارت کشور، از مراجع صالح احراز وقوع تخلفات شهرداری، رسیدگی به آن ها و بررسی گزارشات مربوط به تخلف شهرداری ها می باشند.

 

شهرداری ها، ازجمله نهادهای عمومی غیر دولتی بوده که توسط شهردار، اداره می گردند و در تمامی شهرها، با هدف انجام و اداره امور مربوط به شهرها، تاسیس شده اند. از آنجا که شهرداری ها، مبرا از انجام تخلف و ارتکاب جرم نیستند، قانون گذار، امکان شکایت از تخلفات و جرایم این مرجع را پیش بینی نموده است.

 

با توجه به اینکه، احراز وقوع تخلف شهرداری‌ ها در قوانین، منوط بر این است که شرایط لازم برای احراز وقوع تخلف، رعایت گردد و دعوا، در مرجع صالح به رسیدگی، مطرح شود، ضروری است، افراد متقاضی شکایت از تخلفات این مرجع، با شرایط احراز وقوع تخلف شهرداری‌ ها در قوانین، آشنا باشند و بدانند که مراجع صالح برای رسیدگی به دعاوی درخصوص تخلفات شهرداری ها، کدامند.

 

لذا در مقاله حاضر، شرایط احراز وقوع تخلف شهرداری از قوانین و مقررات، احراز وقوع تخلف در مراحل انعقاد قرارداد در دیوان عدالت اداری و مراجع رسیدگی به تخلفات شهرداری‌ ها، بررسی شده و نمونه دادخواست و نمونه رای دیوان درباره احراز وقوع تخلف، ارائه گردیده است.

شرایط احراز وقوع تخلف شهرداری از قوانین و مقررات

شرایط احراز وقوع تخلف شهرداری از قوانین و مقررات، پرسش اکثر کسانی است که قصد دارند از این مرجع، در خصوص تخلف در قوانین، شکایت نمایند. در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، مهم ترین شروط احراز وقوع تخلف شهرداری در قوانین و مقررات توسط مراجع صالح، عبارتند از:

 

شاکی باید، بسته موضوع شکایت، طرح دعوا را در مرجع صلاحیت دار جهت رسیدگی به دعوی، مطرح کند و عنوان خواسته و موضوع شکایت، به دقت انتخاب شود. به عبارتی دیگر، قبل از طرح دعوا باید، حدود صلاحیت و وظایف ذاتی دستگاه اجرایی و ماموران آن نسبت به موضوع مورد اختلاف، محرز گردد و برای مرجع رسیدگی کننده، آشکار شود که نقض قوانین یا ترک فعل، از سوی دستگاه اجرایی یا ماموران آن، صورت گرفته است.

 

به عنوان مثال، شرایط احراز وقوع تخلف شهرداری از قوانین و مقررات در مرجعی چون، دیوان عدالت اداری، عبارتند از اینکه: از منظر قانونی و حقوقی، رسیدگی به دعوای مطروحه، در صلاحیت دیوان عدالت اداری باشد؛ شاکی، اقدام به تنظیم دادخواست و شکواییه ای نماید که در آن، دلایل و مدارک تایید کننده وقوع تخلف از سوی شهرداری، به درستی و به صورت دقیق، تبیین شده است؛ موضوع دعوا و شکایت از شهرداری در دیوان عدالت، درباره موضوعاتی باشد که از نظر قانونی، در حدود صلاحیت و وظایف ماموران شهرداری هستند.

احراز وقوع تخلف در مراحل انعقاد قرارداد در دیوان عدالت اداری

در توضیح احراز وقوع تخلف در مراحل انعقاد قرارداد در دیوان عدالت اداری، باید موارد صلاحیت دیوان عدالت اداری را مورد بررسی قرار داد؛ برای این امر، باید به قانون دیوان عدالت اداری با آخرین اصلاحات آن، مراجعه کرد و تبصره 3 (الحاقی 1402/02/10) ماده 10 این قانون را مطالعه نمود. تبصره 3 ماده 10، مقرر داشته:

 

"رسیدگی به شکایات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی از وقوع تخلف و عدم رعایت قوانین و مقررات در مراحل انعقاد قرارداد توسط ‌‌دستگاه‌ های اجرائی، در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری است، لیکن رسیدگی به دعاوی ناشی از اجرای قرارداد فی ما بین طرفین، در صلاحیت دیوان نیست."

 

مستفاد از این تبصره، ثبت دادخواست و شکایت در مرجع دیوان عدالت اداری، درباره رسیدگی به تخلف دستگاه های اجرایی در خصوص قراردادها، تنها در مواردی جایز است و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت که شکایات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی، درخصوص احراز وقوع تخلف و عدم رعایت قوانین و مقررات در مراحل انعقاد قرارداد، توسط ‌‌دستگاه‌ های اجرائی باشد.

 

در شرایطی که شکایت و اعتراض شخص حقیقی یا حقوقی، درخصوص اختلافات ناشی از اجرای قرارداد فی ما بین طرفین باشد، رسیدگی به آن، در صلاحیت دیوان عدالت اداری نیست و شکایت باید، در دادگاه های عمومی حقوقی، مورد رسیدگی قرار گیرد.

مراجع رسیدگی به تخلفات شهرداری‌ ها

مراجع رسیدگی به تخلفات شهرداری ها، بسته به اهداف شاکی، متفاوت بوده و تابع این امر است که شاکی، خواهان صدور رای در خصوص موضوع شکایت خویش است یا صرفا، قصد گزارش تخلف شهرداری از قوانین را دارد. با در نظر گرفتن این توضیح می توان گفت، مراجع رسیدگی به تخلفات شهرداری‌ ها از قوانین، به شرح زیر هستند:

 

در مواردی که هدف شاکی از شکایت، صدور رای در خصوص تخلفات شهرداری‌ ها، مطالبه خسارت، ابطال تصمیمات و مصوبات خلاف قوانین شهرداری ها و احراز وقوع تخلف شهرداری باشد، مرجع صالح برای رسیدگی به تخلف شهرداری، بسته به موضوع دعوا، دیوان عدالت اداری، دادگاه عمومی حقوقی و دادگاه کیفری خواهد بود. این مراجع، پس از رسیدگی به موضوع شکایت، اقدام به صدور رای مقتضی می نمایند.

 

در مواردی که هدف شاکی از شکایت، صرفا گزارش تخلف شهرداری از قوانین است، مرجع صالح برای رسیدگی به تخلف شهرداری، بسته به موضوع گزارش تخلف، وزارت کشور و استانداری می باشد. شایان ذکر است، مراجع مذکور، صرفا به گزارش تخلف شهرداری، رسیدگی کرده و هیچ گونه رایی، صادر نخواهند نمود.

 

نمونه دادخواست احراز وقوع تخلف

همانطور که در تیترهای پیشین، مورد اشاره قرار گرفت، امکان ثبت شکایت احراز وقوع تخلف شهرداری‌ ها در قوانین، پیش بینی شده است و انجام این امر، مستلزم تنظیم دادخواست می باشد. لذا در این تیتر از مقاله دینا، یک نمونه دادخواست احراز وقوع تخلف شهرداری، ارائه شده تا متقاضیان درخواست احراز وقوع تخلف ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری یا سایر موارد، با دانلود و مطالعه آن، با نحوه تنظیم دادخواست احراز وقوع تخلف، آشنا گردند.

 

نمونه دادخواست احراز وقوع تخلف شهرداری
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 721 KB
  • منبع: دینا

 

اعتراض به عوارض شهرداری، امکان پذیر است و نحوه و مراحل مخصوص به خود را دارد. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص شرایط و مراحل اعتراض به عوارض شهرداری می توانند، نسبت به مطالعه مقاله پیشنهادی در لینک زیر، اقدام کنند.

 

نمونه رای دیوان احراز وقوع تخلف

مطالعه نمونه رای دیوان در خصوص احراز وقوع تخلف ماده 10 دیوان عدالت اداری که شایع ترین نوع تخلف است، همچنین، مطالعه آرای دیوان درباره تخلف از سایر موارد، به شاکی پرونده احراز وقوع تخلف شهرداری‌ ها از قوانین، کمک می کند، با روند طرح دعاوی این حوزه و روند رسیدگی به آن ها، آشنا گردند و با طرح صحیح دعوا، شانس پیروزی و احقاق حق خود را افزایش دهند. لذا در این تیتر از مقاله حقوق دینا، یک نمونه رای دیوان احراز وقوع تخلف، ارائه شده، تا خوانندگان محترم در صورت نیاز، نسبت به دانلود و مطالعه آن، اقدام کنند.

 

نمونه رای دیوان احراز وقوع تخلف شهرداری
  • حجم: 552 KB
  • منبع: سامانه ملی آرای قضایی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط احراز وقوع تخلف شهرداری‌ ها در قوانین در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط احراز وقوع تخلف شهرداری‌ ها در قوانین پاسخ دهند.