دینا / عقود و قراردادها / بیمه / بیمه تکمیلی بیماران خاص

بیمه تکمیلی بیماران خاص

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بیمه تکمیلی بیماران خاص به افراد مبتلا به بیماری نادر یا صعب العلاج تعلق گرفته که لیست موارد نادر توسط وزارت بهداشت منتشر می شود. ثبت نام بیماران خاص تامین اجتماعی و بیمه سلامت به شکل آنلاین و حضوری انجام شده که اشخاص می بایست از بیمه پایه و تکمیلی برخوردار بوده تا موفق به درخواست جبران خسارات مربوط به بیماری خاص گردند.

 

افرادی که می بایست تا آخر عمر مورد مداوا قرار گرفته و داروهای خاصی را مصرف کنند، بیماران خاص شناخته شده و امکان استفاده از بیمه مربوط به این دسته از بیماران را دارند. پرداخت کلیه هزینه های دارو و درمان برای برخی از اشخاص امکان پذیر نبوده و شرکت های بیمه در چنین مواقعی بخشی از هزینه ها را پوشش خواهند داد.

 

بیمه تکمیلی بیماران خاص تنها به افرادی تعلق گرفته که از بیمه پایه و بیمه تکمیلی برخوردار باشند. باید بررسی کرد که به چه کسانی بیماران خاص گفته شده و نحوه ثبت نام بیماران خاص تامین اجتماعی و بیمه سلامت چگونه است؟ بررسی دوره انتظار و سقف پوشش هزینه های دارو و درمان نیز مفید و کمک کننده واقع خواهد شد.

 

در این مقاله به سوال بیماران خاص چه کسانی هستند، پاسخ داده شده و انواع بیماری های خاص وزارت بهداشت همراه با شرایط بهره مندی از بیمه مربوط به این بیماران معرفی خواهند شد. در مطلب در پیش رو به شرح دوره انتظار و سقف هزینه درمان بیمه تکمیلی بیماران خاص پرداخته شده و شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. اشخاص از طریق مطالعه این مطلب با نحوه ثبت نام بیمه بیماران خاص تامین اجتماعی و شیوه نام نویسی در بیمه سلامت آشنا خواهند شد.

بیماران خاص چه کسانی هستند؟

بیمه تکمیلی بیماران خاص تنها به افرادی تعلق گرفته که از یک بیماری خاص رنج برده و نیاز به درمان مستمر و طولانی مدت دارند. معمولا افراد پس از مبتلا شدن به یک بیماری عادی، دوره درمان را گذرانده و سپس به طور کامل بهبود خواهند یافت. باید بررسی کرد که بیمه تکمیلی مربوط به درمان های مستمر چیست و بیماران خاص چه کسانی هستند؟

 

بیماران خاص به افرادی گفته شده که تا آخر عمر نیاز به درمان و مصرف دارو داشته و بیماری آنان مزمن می باشد. برای مثال دارندگان نارسایی کلیوی، تالاسمی و ام اس جزو بیماران خاص بوده که می توانند برای جبران هزینه های درمان مستمر از بیمه تکمیلی بیماران خاص استفاده کنند. ممکن است شرایط ثبت نام بیماران خاص تامین اجتماعی با شرایط خرید بیمه از سایر شرکت ها تفاوت داشته و هر شرکت از قوانین ویژه ای برخوردار باشد.

 

باید توضیح داد که برخی از بیماری های خاص مزمن نبوده اما صعب العلاج به حساب آمده و در لیست بیماری های خاص قرار می گیرند. به عنوان مثال سرطان یک بیماری صعب العلاج بوده که برای پرداخت هزینه های درمان می توان از بیمه تکمیلی کمک گرفت. با این حال باید توضیح داد که درمان موارد صعب العلاج در یک دوره معین انجام شده و برای مثال شیمی درمانی تا آخر عمر به طول نمی انجامد. به همین دلیل امکان دارد مدت زمان پوشش هزینه های درمان محدود اعلام شده اما مدت پوشش هزینه ها برای مبتلا شدگان به بیماری مزمن نامحدود است.

لیست بیماری های خاص وزارت بهداشت

شرکت های بیمه تنها به اشخاص واجد شرایط و دارای مشکلات نادر، خدمات بیمه تکمیلی بیماران خاص ارائه داده و هر بیماری خطرناک مانند کرونا را یک بیماری خاص و صعب العلاج به حساب نمی آورند. بهترین راه برای آشنایی با بیماری های خاص، بررسی لیست معتبر و منتشر شده از سوی وزارت بهداشت است.

 

به طور کلی باید توضیح داد که بیماران خاص و افراد مبتلا به بیماری صعب العلاج از جمله اشخاص واجد شرایط ثبت نام بیماران خاص تامین اجتماعی یا بیمه سلامت می باشند. این افراد می بایست در گذشته از بیمه پایه و تکمیلی عادی برخوردار بوده تا موفق به درخواست پوشش هزینه درمان بیماری خاص شوند. نشانی دانلود لیست بیماری های خاص وزارت بهداشت در زیر آورده شده است.

 

لیست بیماری های خاص وزارت بهداشت
حجم: 88 KB
منبع: دینا

 

از مهم ترین بیماری های خاص می توان به آلزایمر، نارسایی قلبی، ایدز، سرطان، دیابت مقاوم و بیماری پروانه ای اشاره کرد. باید توجه داشت که سقف پوشش های هر بیمه تکمیلی با دیگری تفاوت داشته و برای کسب اطلاعات دقیق می بایست با شرکت مد نظر ارتباط برقرار نمود. شرکت ها کل هزینه درمان و دارو را پرداخت نکرده اما پرداخت بخشی از مبالغ توسط آنان، اضطراب بیماران را کمتر می نماید.

شرایط استفاده از بیمه تکمیلی بیماری های خاص

شرایط استفاده از بیمه تکمیلی بیماری های خاص توسط شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه تعیین شده و از طریق سایت یا شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی می شود. به طور معمول متقاضی باید از بیمه پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، سلامت یا خدمات درمانی برخوردار بوده تا موفق به تهیه بیمه تکمیلی بیماران خاص گردد.

 

ثبت نام بیماران خاص تامین اجتماعی یا دریافت بیمه از سایر شرکت ها مستلزم رعایت قوانین و مقررات شرکت مد نظر می باشد. در ادامه یک لیست کلی از شرایط استفاده از بیمه تکمیلی بیماری های خاص آورده شده اما برای آشنایی کامل با قوانین نیاز به برقراری ارتباط با شرکت بیمه به شکل آنلاین، تلفنی یا حضوری است:

 

شخص باید از یکی از بیمه های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی یا بیمه سلامت برخوردار باشد. 

 

افراد می بایست در گذشته ثبت نام بیمه تکمیلی عادی را انجام داده تا موفق به ثبت نام بیمه تکمیلی بیماران خاص شوند. 

 

برای استفاده از بیمه تکمیلی بیماران خاص می بایست دوره انتظار سپری گردد.

 

تعداد نفرات تحت پوشش بیمه بیماران خاص محدود است.

 

در صورت خرید بیمه تکمیلی گروهی، بیمه بیماران خاص تنها به یک نفر تعلق خواهد گرفت.

 

افراد باید شرایط سنی تعیین شده توسط شرکت بیمه را رعایت کنند.

 

معمولا محدوده سنی در نظر گرفته شده برای بیمه تکمیلی بیماران خاص 60، 70 و 80 سال می باشد.

 

میزان حق بیمه در سال با افزایش سن، بیشتر خواهد شد.

 

امکان دارد اشخاص با سن بیشتر از هشتاد سال که مدتی طولانی حق بیمه پرداخت کرده اند، از میزان دریافتی مناسب تری بهره مند شده و برای مثال 50 درصد مبلغ بیمه را علاوه بر جبران خسارت اصلی دریافت کنند.

 

ممکن است با افزایش سن متقاضی، میزان حق بیمه در سال نیز تا 50 درصد یا بیشتر افزایش یابد.

 

هر شرکت بیمه یک سقف خاص برای جبران هزینه های درمان بیماری خاص در نظر می گیرد.

 

معمولا فرد باید در گذشته بیمه تکمیلی خریداری کرده و تحت پوشش بیمه بوده تا پس از شناسایی بیماری، تحت پوشش بیمه تکمیلی بیماران خاص قرار گیرد. ممکن است شرکت های بیمه مشتری جدید مبتلا به بیماری خاص را قبول نکنند.

 

امکان دارد هزینه های دریافت خدمات پزشکی در منزل برای بیماران خاص نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

 

بیمه تکمیلی بیماران خاص با هدف جبران هزینه های درمان مستمر ارائه شده و افرادی که بیماری آنان در طی دوره معینی مداوا می شود، نیازی به این بیمه ندارند. مبتلا شدگان به هپاتیت، هموفیلی و متقاضیان پیوند کلیه از جمله افرادی بوده که به شکل مداوم تحت درمان قرار گرفته و می بایست داروهای خاصی را مصرف نمایند.

 

دوره انتظار و سقف هزینه درمان بیمه تکمیلی بیماری های خاص

پس از خرید بیمه از هر شرکت باید مدتی منتظر فعال شدن امکان بهره مندی از خدمات مانده و معمولا به محض خرید، نمی توان از پوشش های درمان و دارو استفاده کرد. به مدت زمانی که فرد منتظر فعال شدن بیمه و بهره مندی از پوشش ها می ماند، دوره انتظار گفته شده که مدت دوره مربوطه بر اساس نوع بیمه تفاوت دارد.

 

در خصوص دوره انتظار و سقف هزینه درمان بیمه تکمیلی بیماری های خاص باید توضیح داد که معمولا اشخاص برای استفاده از پوشش های بیمه تکمیلی باید دوره انتظار 6 ماهه را پشت سر بگذارند. بنابراین به محض ابتلا به بیماری خاص و درخواست خدمات از شرکت بیمه تکمیلی، هزینه درمان و دارو تحت پوشش قرار نمی گیرد. متقاضی باید حداقل 6 ماه حق بیمه پرداخت کرده تا از مزایا بهره مند شود. ممکن است دوره انتظار در هر شرکت با دیگری تفاوت داشته باشد.

 

شرکت های بیمه موظف به تعیین سقف پوشش ها بوده و غالبا اطلاعات لازم پیش از ثبت نام بیماران خاص بیمه تامین اجتماعی یا خرید خدمات از سایر مراکز، در اختیار خریدار قرار می گیرد. بدیهی است که سقف هزینه درمان بیمه تکمیلی بیماران خاص بر اساس نوع بیماری تعیین شده و همچنین هر شرکت بر اساس شرایط و ضوابط یک سقف خاص را در نظر خواهد گرفت. معمولا میزان پوشش ها بر اساس میزان حق بیمه، سن فرد، نوع بیماری و نوع درمان های مورد نیاز تعیین می شود.

 

باید توضیح داد که غالبا سقف پوشش هزینه های درمان و دارو برای متقاضیان شیمی درمانی با سقف در نظر گرفته شده برای متقاضیان دارای سایر بیماری های خاص از جمله ایدز تفاوت دارد. برخی از درمان ها مانند شیمی درمانی تنها در یک دوره خاص انجام شده اما برخی از داروها می بایست تا آخر عمر مصرف شوند.

 

شرایط بیمه تامین اجتماعی برای بیماران خاص

یکی از مهم ترین شرایط بیمه تامین اجتماعی برای بیماران خاص، بهره مندی از بیمه پایه شرکت مذکور است. در حقیقت افرادی موفق به ثبت نام بیماران خاص تامین اجتماعی شده که در گذشته از این شرکت خدمات دریافت کرده و دارای بیمه پایه تامین اجتماعی باشند. لیست سایر شرایط دریافت خدمات در زیر آمده است:

 

ارائه کلیه مدارک لازم و اثبات مبتلا شدن به بیماری خاص ضرورت دارد.

 

در حال حاضر بیماران خاص تامین اجتماعی از نسخه الکترونیکی بیماران خاص بهره مند شده و دفترچه کاغذی دریافت نمی کنند.

 

برای بهره مندی از بیمه تکمیلی بیماران خاص نیاز به دریافت معرفی نامه بوده که برای اخذ آن می توان به سازمان اسناد پزشکی استان یا نمایندگان سازمان مراجعه نمود.

 

افراد می بایست از انجمن مربوط به بیماری خاص یا پزشک معالج معرفی نامه دریافت کنند.

 

معرفی نامه ها حاوی اطلاعات هویتی و پزشکی افراد بوده و عکس بیمار نیز بر روی آن موارد درج خواهد شد. بدیهی است که در صورت عدم تطابق اطلاعات معرفی نامه با مدارک شناسایی، به شخص خدمات ارائه داده نمی شود. 

 

متقاضی می بایست از پیش تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده تا موفق به مطرح کردن درخواست اخذ خدمات مربوط به بیماران خاص گردد. 

 

شرایط بیمه تامین اجتماعی برای بیماران خاص به این صورت است که متقاضی می بایست مبتلا به یک بیماری خاص بوده و بیماری او توسط پزشک معالج یا انجمن های بیماری مربوطه به تایید برسد. آن دسته از افرادی که تحت درمان های خاص قرار گرفته و برای مثال دیالیز انجام داده اند، معمولا نیاز به ارائه مدارک دال بر گذراندن دوره های درمان و مداوا دارند.

 

باید توجه داشت که شعب و نمایندگی های بیمه تامین اجتماعی دیگر دفترچه بیمه کاغذی در اختیار افراد قرار نداده و نسخه ها به شکل الکترونیکی نوشته شده و در دسترس داروخانه قرار می گیرند. پس از ثبت نام بیمه تکمیلی بیماران خاص نیز نسخه الکترونیکی بیمه خاص برای فرد نوشته شده و در ادامه می توان از پوشش ها استفاده کرد.

 

مدارک لازم برای ثبت نام بیماری‌ های خاص تامین اجتماعی

به منظور بهره مندی از پوشش های بیمه تکمیلی بیماران خاص، باید ثابت کرد که شخص از شرایط لازم برای اخذ کمک هزینه بیشتر از حد معمول برخوردار است. به همین دلیل افراد مدارک لازم برای ثبت نام بیماری‌ های خاص تامین اجتماعی را آماده کرده و به شعب ارائه داده تا واجد شرایط بودن خود را به اثبات برسانند.

 

مدارک لازم برای ثبت نام بیماری‌ های خاص تامین اجتماعی شامل موارد هویتی و مدارک مربوط به بیماری فرد می شود. طبق شرایط ثبت نام بیماران خاص تامین اجتماعی، افراد می بایست از پیش بیمه پایه و تکمیلی داشته و اطلاعات مربوطه را هنگام ثبت درخواست، در اختیار قرار دهند. در ادامه لیست مدارک لازم برای درخواست بیمه تکمیلی بیماران خاص آمده است:

 

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی هوشمند

 

کپی صفحه اول دفترچه بیمه بیمار و شخص بیمه شده اصلی

 

دو قطعه عکس پرسنلی

 

معرفی نامه دریافتی از پزشک معالج یا انجمن بیماران خاص

 

لیست عناوین داروهای مصرفی و میزان مصرف که باید توسط پزشک معالج نوشته شود.

 

کپی شرح عمل ها و جواب آزمایشات مانند سونوگرافی در صورت لزوم، برای مثال جهت شیمی درمانی نیاز به ارائه جواب پاتولوژی و شرح عمل می باشد.

 

نامه اتمام چند جلسه درمانی خاص مانند جلسات دیالیز که توسط مرکز یا کارشناس ناظر امضا شده و مهر داشته باشد.

 

اطلاعات بیمه پایه و تکمیلی

 

اطلاعات هویتی و تماس، اطلاعات محل سکونت و کد پستی بستگان

 

لازم به ذکر است که بیماران دیالیزی نیاز به ارائه کپی جواب آزمایش و سونوگرافی داشته و همچنین باید نامه اتمام 6 جلسه دیالیز را ارائه دهند. بیماران آنژیوپلاستی ملزم به ارائه شرح عمل استنت‌ گذاری بوده و مبتلا شدگان به سایر بیماری های خاص مانند ایدز، تالاسمی، هپاتیت و هموفیلی می بایست جواب آزمایش های خود را ارائه کنند.

 

ثبت نام بیمه بیماران خاص

شرکت های بیمه ای متنوع خدمات ثبت نام بیمه تکمیلی بیماران خاص را ارائه داده که نحوه خرید خدمات از هر شرکت، منحصر بفرد می باشد. از مهم ترین مراکز ارائه دهنده خدمات می توان به بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت اشاره کرد که راهنمای تصویری ثبت نام بیماران خاص تامین اجتماعی و بیمه سلامت و توضیحات تکمیلی در ادامه آورده شده است.

 

ثبت نام بیمه بیماران خاص تامین اجتماعی

 

به منظور ثبت نام بیمه بیماران خاص تامین اجتماعی، شخص می بایست وارد سایت darman.tamin.ir شده و مراحل درخواست پوشش های مربوط به بیماری های خاص یا نادر را طی کند. امکان مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی نیز وجود داشته اما ثبت تقاضای آنلاین و غیر حضوری، وقت کمتری خواهد گرفت.

 

اشخاص پس از جستجوی نشانی darman.tamin.ir در مرورگر وارد صفحه زیر شده و باید روی درخواست بیمه شدگان کلیک کنند.

 

بیمه تکمیلی بیماران خاص

 

در ادامه می توان به پیگیری پرونده های پیشین پرداخته یا اطلاعات هویتی و اطلاعات تماس را در فرم وارد نمود.

 

 ثبت نام بیمه تکمیلی بیماران خاص

 

پس از آپلود فایل مدارک لازم برای ثبت نام بیماری‌ های خاص تامین اجتماعی، می توان فرم را ثبت کرد. در ادامه درخواست فرد مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 ثبت نام بیماران خاص تامین اجتماعی

 

مزیت بهره مندی از بیمه تکمیلی بیماران خاص این است که فرد نسبت به بیماران عادی کمک هزینه بیشتری از شرکت بیمه دریافت خواهد کرد. سقف پوشش های تامین اجتماعی برای جبران هزینه درمان و داروی بیمار خاص و مبتلا به بیماری صعب العلاج به گونه ای است که خانواده ها دغدغه کمتری در خصوص بودجه مالی داشته و برای درمان با مشکل مواجه نشوند. بیمه شدگان بیمه تامین اجتماعی می توانند برای دریافت کارت هوشمند به شعب بیمه سلامت مراجعه کنند. این کارت برای بیماران مبتلا به بیماری صعب العلاج صادر شده و امکان شناسایی آنان را فراهم می نماید.

 

ثبت نام بیماران خاص و صعب العلاج بیمه سلامت

 

به طور کلی باید توضیح داد که در صورت ثبت اطلاعات بیمار خاص در سامانه مدیریت بیماری های نادر وزارت بهداشت به نشانی rda.behdasht.gov.ir فرد دارای بیمه سلامت به صورت خودکار از نشان بیماری های صعب العلاج بهره مند می شود. این بیمار در ادامه کمک هزینه مناسبی برای جبران خسارت ها دریافت کرده و می تواند به صورت مستمر تحت درمان قرار گیرد.

 

در صورت عدم ثبت اطلاعات بیمار خاص در سامانه وزارت بهداشت، می توان برای ثبت اطلاعات از طریق ورود به سایت مدیریت بیمه سلامت به نشانی bimehsalamatiranian.ir اقدام کرد. افراد برای این امر پس از جستجوی نشانی سامانه در مرورگر باید اطلاعات ورود به حساب کاربری را در فرم درج نمایند. متقاضی بیمه تکمیلی بیماران خاص سلامت می بایست در گذشته از بیمه عادی سلامت برخوردار بوده و جزو مشتریان باشند. 

 

بیمه تکمیلی بیماران خاص تامین اجتماعی

 

پس از تکمیل فرم ورود، رمز یکبار مصرف از طریق پیامک ارسال خواهد شد.

 

بیمه تکمیلی بیماران خاص

 

در ادامه باید گزینه صعب العلاج را در قسمت درخواست حمایت دولت انتخاب کرده تا امکان ثبت درخواست فراهم شود.

 

 ثبت نام بیمه تکمیلی بیماران خاص

 

اشخاص پس از ورود به سامانه ثبت نام بیماران خاص و صعب العلاج بیمه سلامت، باید نسبت به ثبت درخواست جدید و تقاضای نشان بیماران صعب العلاج اقدام کنند. در ادامه کارشناسان با متقاضی تماس گرفته که می بایست مدارک لازم را طبق راهنمایی کارشناسان ارائه داده تا نشان شود. باید توجه کرد که بیمار دارای نشان مبتلا شدن به بیماری نادر یا صعب العلاج که در حال حاضر از خدمات بیمه مرتبط استفاده می نماید، نیاز به طی کردن مراحل مذکور ندارد. 

 

شایان ذکر است که اگر شخص مبتلا به بیماری های خاص کمتر از 18 سال سن داشته باشد، ابتدا می بایست سرپرست او در سایت بیمه سلامت ثبت نام کرده و سپس از طریق منوی مدیریت خانوار برای افزودن فرزند اقدام نماید. افراد در صورت لزوم می توانند مراحل ثبت درخواست را از طریق مراجعه حضوری به ادارات و شعب بیمه سلامت در استان محل سکونت طی کنند.

 

سایر شرکت های بیمه تکمیلی ممکن است خدمات ثبت نام بیمه تکمیلی بیماران خاص را به صورت آنلاین یا حضوری ارائه دهند. مراجعه به سایت مراکز امکان آشنایی با شرایط و مدارک لازم را فراهم کرده و می توان به بررسی شیوه خرید خدمات در سامانه های الکترونیکی پرداخت. هزینه بیمه بیماران خاص بر اساس میزان پوشش ها و نوع بیماری فرد برآورد شده و پیش از خرید، اطلاع رسانی خواهد شد

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط ثبت نام بیمه تکمیلی بیماران خاص در کانال تلگرام عقود و قراردادها عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط ثبت نام بیمه تکمیلی بیماران خاص پاسخ دهند.