دینا / خانواده / طلاق / طلاق به دلیل اعتیاد همسر

طلاق به دلیل اعتیاد همسر

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در ارتباط با چگونگی طلاق از شوهر معتاد، باید گفت که زن، می تواند با اثبات اعتیاد مرد، به استناد شروط ضمن عقد و ماده 1130 قانون مدنی، درخواست طلاق بدهد که از جمله شرایط این نوع طلاق، آن است که باید اعتیاد، مخل به زندگی خانوادگی باشد. این نوع طلاق از طرف زن، معمولا بیشتر از طلاق توافقی طول می کشد؛ اما مدت زمان دقیق آن قابل تعیین نیست.

 

طلاق، گاهی آخرین راه برای رها شدن از چالش های یک زندگی زناشویی دشوار است. به همین دلیل، اساسا، راه ها و روش هایی که به موجب آن، می توان از همسر طلاق گرفت، در قانون نیز مورد پیش بینی قرار می گیرد. به ویژه، از آن رو که بر اساس قانون مدنی، اساسا مرد حق طلاق دارد، در قانون، راه ها و روش های طلاق از طرف زن نیز، مورد پیش بینی قرار گرفته است.

 

یکی از راه های طلاق از جانب زن، آن است که زوجه، با اثبات اعتیاد مرد، بتواند از وی جدا شود. در واقع، از آن رو که در عمده موارد، اعتیاد مرد به انواع مواد مخدر و روانگردان و یا الکل، سبب ایجاد خلل در زندگی زناشویی می شود، با استناد به همین امر، زوجه می تواند تقاضای طلاق نماید. به همین دلیل، آشنایی با نحوه و چگونگی طلاق از شوهر معتاد، امری الزامی است.

 

به همین مناسبت، در ادامه این مقاله، قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که شرایط طلاق از شوهر معتاد چیست و استعمال چه موادی و به چه میزان باعث طلاق می شود. پس از آن، چگونگی اثبات اعتیاد برای طلاق را بررسی و به این سوال نیز پاسخ می دهیم که طلاق از شوهر معتاد چقدر طول می کشد. در ادامه، شرایط گرفتن مهریه از شوهر معتاد و نفقه در طلاق از شوهر معتاد را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شرایط طلاق از شوهر معتاد

بر اساس قانون مدنی، اساسا حق طلاق با مرد است. به این معنا که مردان، می توانند هر زمان بخواهند، حتی بدون اینکه دلیل موجهی نیز داشته باشند، با مراجعه به دادگاه، درخواست طلاق نمایند. لکن خانم ها برای طلاق گرفتن از شوهر، می بایست دلایل موجهی برای این امر داشته باشند که بر اساس قانون، اعتیاد شوهر، یکی از این دلایل موجه است. اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود، آن است که شرایط طلاق از شوهر معتاد چیست؟

 

در پاسخ به این سوال، باید گفت که بر اساس بند 2 تبصره ماده 1130 قانون مدنی، «اعتیاد شوهر به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است» از جمله موجبات عسر و حرج زن بوده و می توان به استناد آن، درخواست طلاق نمود.

 

همچنین، یکی از شروط ضمن عقد نکاح که در سند ازدواج نیز قید می گردد و طرفین، با امضای ذیل آن، بدان متعهد می گردند، شرط طلاق از شوهر معتاد است. بر اساس شرط شماره 7 سند ازدواج، «ابتلای زوج به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه بر اساس زندگی خانوادگی خلل آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد»، می تواند مبنایی برای درخواست طلاق از طرف زوجه باشد.

 

بر این اساس، شرایط طلاق از شوهر معتاد، آن است که اولا اعتیاد مرد، می بایست به زندگی مشترک و زندگی خانوادگی زوجین، آسیب رساند؛ ثانیا، این آسیب، باید به تشخیص دادگاه، به اندازه ای جدی و مهم باشد که ادامه زندگی را برای زن دشوار نماید؛ ثالثا، مرد از ترک اعتیاد امتناع نموده یا پس از ترک، مجددا به مصرف آن روی بیاورد.

استعمال چه موادی و به چه میزان باعث طلاق می‌شود

بر اساس ماده 1130 قانون مدنی، اعتیاد شوهر به یکی از انواع مواد مخدر یا ابتلای وی به مشروبات الکلی، از جمله دلایلی است که زن به استناد آن و به دلیل عسر و حرج ناشی از آن، می تواند از شوهرش طلاق بگیرد. اما یکی از سوالاتی که در این خصوص مطرح می شود، آن است که استعمال چه موادی و به چه میزات باعث طلاق می شود؟

 

در پاسخ به این سوال، باید گفت که بر اساس قانون مدنی، اعتیاد به هر یک از انواع مواد مخدر، می تواند دلیلی برای طلاق محسوب شود؛ چرا که در این ماده، نوع ماده مخدر، بیان نشده است. بنابراین، اعتیاد به شیشه، تریاک، کراک، کوکایین یا الکل و امثالهم، تفاوتی در اصل موضوع که اعتیاد به آنهاست، ایجاد نمی کند. همچنین، میزان مصرف مواد مزبور نیز، امر ثابت و مشخصی نیست که بتوان با توجه به آن، حکم کلی برای قضیه صادر کرد.

 

منتها مسئله مهمی که در این خصوص وجود دارد، آن است که استعمال مواد مخدر و نحوه و میزان آن، باید به تشخیص دادگاه، به اساس زندگی خانوادگی، خلل وارد آورد. بر این اساس، به عنوان نمونه، بنظر می رسد که اعتیاد به سیگار برای طلاق، از نظر دادگاه، موضوع موجهی برای حق طلاق زن محسوب نمی شود؛ چرا که به اساس زندگی خانوادگی، خللی وارد نمی سازد. پیشنهاد می شود در همین خصوص، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید.

چگونگی اثبات اعتیاد برای طلاق

اعتیاد مرد، در بسیاری از موارد، از جمله موجبات عسر و حرج زن بوده و به همین دلیل، می توان به استناد آن، از دادگاه، درخواست طلاق نمود. به همین دلیل، اثبات اعتیاد مرد در دادگاه برای صدور حکم طلاق، الزامی است. لذا در این قسمت از مقاله، نحوه و چگونگی اثبات اعتیاد برای طلاق، توضیح داده شده است.

 

به طور کلی، هرگونه دلیل، سند، مدرکی که بتواند نشان دهنده اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر یا روانگردان یا الکل باشد، می تواند توسط دادگاه، مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال، در صورتی که مرد، سابقه بستری شدن به عنوان معتاد در کمپ های ترک اعتیاد را دارد و یا اینکه به موجب برگه آزمایش عدم اعتیاد، این امر تشخیص داده شده باشد، می توان آن را ضمیمه درخواست طلاق نمود. مضاف بر اینکه، قاضی دادگاه نیز، بعضا ممکن است مرد را برای دریافت گواهی عدم اعتیاد، به پزشک ارجاع دهد.

 

علاوه بر این، شهادت شهود و تحقیقات محلی، از دیگر روش هایی است که به استناد آن، می توان اقدام به اثبات اعتیاد نمود. به عنوان نمونه، در صورتی که شخصی، شاهد اعتیاد مرد باشد، می تواند در دادگاه، به این امر شهادت دهد تا ضمیمه پرونده شود. همچنین، خود دادگاه نیز، می تواند با صدور قرار تحقیقات محلی، در خصوص سابقه اعتیاد مرد، تحقیقات لازم را از طریق کلانتری ها، انجام بدهد.

 

طلاق از شوهر معتاد چقدر طول می کشد؟

طلاق از مرد معتاد به مواد مخدر و الکل و روانگردان، نیازمند آن است که زن، ابتدا با تهیه اسناد و مدارک لازم، به دادگاه خانواده، دادخواست طلاق بدهد. این دادخواست، می بایست در دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار گرفته و در نهایت، دادگاه پس از احراز اینکه اعتیاد مرد، به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد می نماید، حکم طلاق را صادر نماید که این حکم طلاق، می تواند به صورت طلاق غیابی نیز باشد.

 

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود، آن است که طلاق از شوهر معتاد چقدر طول می کشد؟در پاسخ به این سوال، باید گفت که اساسا نمی توان مدت زمان مشخصی را برای اینکه طلاق از همسر دارای اعتیاد طول می کشد، مشخص و معین کرد؛ چرا که روند رسیدگی در هر دادگاه و مجتمع قضایی، ممکن است با دیگری متفاوت باشد.

 

اما آنچه که قطعی است، آن است که فرایند صدور حکم طلاق از طرف زن به دلیل اعتیاد داشتن شوهر، امری زمان بر بوده و مانند دعوای طلاق توافقی، در اسرع وقت، انجام نخواهد شد؛ چرا که این امر، منوط به احراز وجود شرایط طلاق از شوهر معتاد (مثل اثبات اعتیاد و خدشه وارد شدن به زندگی مشترک و نیز، امتناع یا عدم امکان الزام مرد به ترک اعتیاد) می باشد که مدت زمان نسبتا طولانی، به درازا کشد.

 

شرایط گرفتن مهریه از شوهر معتاد

اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر، برای زوجه، حق طلاق ایجاد می نماید و زوجه به استناد اعتیاد مرد و آسیب های وارده بر کانون خانواده، می تواند درخواست طلاق کند. اما یکی از سوالاتی که در این خصوص مطرح می شود آن است که آیا زن می تواند در صورت طلاق از شوهر معتاد، باز هم مهریه اش را مطالبه نماید؟ و اینکه شرایط گرفتن مهریه از شوهر معتاد چیست؟

 

در پاسخ به این سوال، باید گفت که اساسا مهریه خانم ها، ارتباطی به طلاق و نوع آن ندارد. به این معنا که زن، هر زمان که بخواهد، می تواند با طی تشریفات خاصی، دادخواست مطالبه مهریه بدهد و دادگاه نیز، حکم به پرداخت آن را صادر خواهد کرد.

 

از همین رو، معتاد بودن یا نبودن مرد نیز، تاثیری بر حق خانم بابت مطالبه مهر نداشته و زن، می تواند مهریه خود را مطالبه نماید. همچنین، گفتنی است که طلاق از شوهر معتاد، به استناد عسر و حرج زن و یا شروط ضمن عقد ازدواج صورت می گیرد و به همین دلیل، در این نوع طلاق، زن الزامی به بخشش مهریه به شوهر معتاد نیز، نخواهد داشت. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله ذیل را مطالعه نمایید.

 

نفقه در طلاق از شوهر معتاد

علاوه بر مهریه، نفقه از دیگر حقوق مالی زنان در عقد ازدواج است. بر اساس قانون مدنی، زن، موظف به تمکین در برابر شوهر بوده و مرد نیز، متقابلا می بایست به زن خود نفقه بپردازد. اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود، آن است که تکلیف نفقه در طلاق از شوهر معتاد چیست؟

 

در پاسخ به این سوال، باید گفت که قبل از طلاق، اگر زن در برابر شوهر تمکین کرده باشد، حق دریافت نفقه به قوت خود باقیست. حتی در صورتی که زن، به استناد یکی از موارد عذر موجه عدم تمکین زن، از این امر امتناع نموده باشد، باز هم حق دریافت نفقه دارد و این امر، ارتباطی به اعتیاد یا عدم اعتیاد مرد، نخواهد داشت.

 

نکته مهم آنکه، اساسا زوجه، حق دریافت نفقه معوقه نیز دارد؛ لذا اگر شوهر معتاد، از پرداخت نفقه در طی مدت طولانی، امتناع کرده باشد، زن می تواند دادخواست نفقه برای کل این مدت داده و آن را مطالبه کند. لکن پس از طلاق، در صورتی که زن و مرد از هم جدا شده باشند، دیگر شوهر، الزامی به پرداخت نفقه به زن نخواهد داشت؛ مگر اینکه فرزند مشترک داشته باشند که مرد، همچنان موظف به پرداخت نفقه به فرزندان خود می باشد. در همین رابطه، مطالعه مقاله زیر نیز توصیه می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق از شوهر معتاد در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق از شوهر معتاد پاسخ دهند.