دینا / خانواده / طلاق / محدود کردن حق طلاق زوج

محدود کردن حق طلاق زوج

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

محدود کردن حق طلاق، به صورتی که سبب اسقاط و سلب این حق از مرد نگردد و صرفا، اعمال آن را با محدودیت، مواجه سازد، امکان پذیر است و درج شرط محدود کردن حق طلاق زوج، به عنوان شرط ضمن عقد یک عقد لازم یا شرط ضمن عقد در سند نکاحیه، از جمله روش های محدود کردن حق طلاق مردان، می باشد.

 

قانون گذار در قوانین مختلف، راه های فسخ عقود، ازجمله عقد نکاح را مورد پیش بینی قرار داده و به تبعیت از شرع اسلام، در قانون مدنی و قوانین مرتبط با خانواده، طلاق را به عنوان یکی از مهم ترین راه های پایان دادن به عقد نکاح دائم، در نظر گرفته است.

 

با توجه به اینکه اساسا، حق طلاق، مختص مردان است و زنان، صرفا در مواردی خاص، می توانند نسبت به ثبت درخواست طلاق و گرفتن رای مثبت در این خصوص اقدام نمایند، امکان محدود کردن حق طلاق زوج، پیش بینی شده و انجام این امر، تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که قواعد و شرایط آن، رعایت گردد.

 

با توجه به پیچیدگی محدود کردن حق طلاق مرد، در مقاله حاضر و در راستای اطلاع رسانی، اینکه حق طلاق در نظام حقوقی ایران با چه کسی است، مورد بررسی قرار گرفته، درباره امکان یا عدم امکان محدود کردن حق طلاق، توضیح داده شده و در خصوص اینکه شرط محدود کردن حق طلاق زوج چگونه انجام می شود، صحبت گردیده است.

حق طلاق بر اساس قوانین ایران با چه کسی است؟

در پاسخ به این پرسش که حق طلاق بر اساس قوانین ایران با چه کسی است؟ باید گفت، از منظر شرع اسلامی و قانون مدنی ایران، حق طلاق، انحصارا برای مردان است و هر زمان که بخواهند، می توانند بدون ذکر دلیل یا اثبات امری خاص به محکمه، پس از طی مراحل قانونی و تعیین تکلیف در خصوص حقوق مالی زن در زندگی مشترک، همسر خود را طلاق دهند.

 

بر این اساس، می توان گفت، حقی به اسم حق طلاق، برای زنان، قابل تصور نیست و زنان، تنها در صورتی می توانند نسبت به درخواست طلاق از مرد، اقدام نمایند که از وی، وکالت در طلاق داشته باشند؛ موافقت مرد بر طلاق را به دست آورند یا بتوانند، عسر و حرج خود در زندگی مشترک با مرد را به محکمه، ثابت کنند.

 

نکته مهم اینکه، زمانی که در عرف، از حق طلاق زنان صحبت می گردد، مقصود، داشتن وکالت در طلاق از جانب مرد است که زن به موجب آن می تواند، به عنوان وکیل مرد و پس از طی مراحل قانونی، نسبت به مطلقه نمودن خود، اقدام کند. شایان ذکر است، وکالت در طلاق برای زنان، بهتر است به صورت بلاعزل و با حق توکیل به غیر باشد.

آیا محدود کردن حق طلاق زوج ممکن است؟

قبل از پاسخ به این پرسش که شرط محدود کردن حق طلاق زوج چگونه انجام می شود، ضروری است، بررسی گردد و توضیح داده شود که از منظر شرعی و قانونی، آیا محدود کردن حق طلاق زوج ممکن است؟ در توضیح امکان یا عدم امکان محدود کردن حق طلاق زوج باید گفت:

 

هم از منظر شرعی و هم از منظر قانونی، محدود کردن حق طلاق زوج، امکان پذیر است، منوط بر اینکه، محدود کردن، سبب ابطال حق طلاق مرد و سلب کامل حق طلاق از مرد، نگردد و صرفا، اعمال حق طلاق توسط وی را با محدودیت، روبرو سازد؛

 

نظیر اینکه به عنوان شروط ضمن عقد یک عقد لازم یا شروط ضمن عقد در سند نکاحیه، درج شود که مرد، بدون رضایت و توافق زوجه، نتواند نسبت به طلاق دادن وی، اقدام نماید. مستند قانونی امکان محدود کردن حق طلاق زوج نیز، رای دیوان عالی کشور است که مقرر می دارد:

 

"اگر در ضمن عقد نکاح، شرط شده باشد که «زوج، زوجه را طلاق ندهد مگر با موافقت وی»، چنین شرطی خلاف شرع نیست زیرا زوج، حق طلاق دارد و با اختیار و رضای خود، ضمن عقد، این حق را محدود به موافقت زوجه کرده است." علاقمندان به دانلود این رای از آرای دیوان عالی کشور می توانند، از طریق باکس دانلود زیر، اقدام کنند.

 

رای محدود کردن حق طلاق زوج
  • حجم: 561 KB
  • منبع: سامانه ملی آرای قضایی

 

شایان ذکر است، در پاسخ به پرسش هایی نظیر اینکه اگر حق طلاق با زن باشد مرد میتواند طلاق بگیرد یا خیر و آیا پشیمانی مرد از دادن حق طلاق امکان پذیر است یا نه؟ باید گفت، بله، حتی در صورتی که مرد، به موجب عقد وکالت، به زن، وکالت در طلاق دهد، امکان طلاق دادن زن، توسط مرد، وجود دارد و اعطای وکالت بلاعزل در طلاق به زن، سبب اسقاط حق طلاق مرد، نمی شود؛

 

نکته مهم اینکه، امکان پشیمانی مرد از دادن حق طلاق و رجوع از آن، وجود دارد، مگر اینکه وکالت در طلاق، به صورت بلاعزل به زن اعطا شده باشد. باید در نظر داشت، اعطای وکالت در طلاق بلاعزل به زن، سبب اسقاط حق طلاق مرد، نخواهد شد و مرد همچنان می تواند، علی رغم اعطای وکالت بلاعزل در طلاق به زن، با تعیین تکلیف کردن در خصوص حقوق مالی زوجه، نظیر مهریه، نفقه و....، همسر خود را طلاق دهد.

محدود کردن حق طلاق زوج چگونه انجام می شود؟

در تیترهای پیشین مقاله، توضیح داده شد که محدود کردن حق طلاق زوج، در صورت وجود برخی شرایط و رعایت برخی قواعد، امکان پذیر است و زوجه می تواند، با رعایت شرایط و قواعد شرعی و حقوقی، حق طلاق زوج را محدود کند. پرسشی که امکان طرح آن وجود دارد، مبنی بر این است که شرط محدود کردن حق طلاق زوج چگونه انجام می شود؟ در پاسخ به پرسش مذکور باید گفت، نحوه محدود کردن حق طلاق زوج، به شرح زیر است:

 

درج شرط محدود کردن حق طلاق زوج، به عنوان شرط ضمن عقد یک عقد لازم 

 

درج شرط محدود کردن حق طلاق زوج، در سند ازدواج به صورت جداگانه یا ذیل شروط ضمن عقد؛ با توجه به اینکه سند ازدواج، سندی رسمی است، توصیه می گردد افراد، شرط محدود کردن حق طلاق زوج را در این سند درج نمایند. دقت به این نکته مهم است که شرط محدود کردن حق طلاق زوج، باید به گونه ای درج گردد که صرفا، اعمال حق طلاق را با محدودیت، مواجه سازد و سبب سلب حق طلاق مرد به صورت کامل نشود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و شرایط محدود کردن حق طلاق زوج در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه و شرایط محدود کردن حق طلاق زوج پاسخ دهند.