دینا / حقوقی / ارث / تقسیم ارث طلا

تقسیم ارث طلا

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

تقسیم ارث طلای بجامانده از متوفی، تابع قوانین ارث است، با این شرح که؛ ابتدا سهم خویشاند سببی (همسر) و سپس، سهم خویشاوند نسبی (خونی)، محاسبه و پرداخت می شود. وجود هر یک از ورثه نسبی طبقه اول، مانع از ارث بری افراد سایر طبقات و وجود هر یک از ورثه نسبی درجه اول، مانع از ارث بری افراد سایر درجات، خواهد شد.

 

تقسیم ارث در ایران، قوانین مخصوص به خود را دارد و جز در توافق وراث، به هیچ عنوان امکان تقسیم ارث به شکلی دیگر، وجود نخواهد داشت؛ یعنی، برخی از وراث نمی توانند، بدون رضایت سایر ورثه، از قوانین مربوط به نحوه تقسیم ارث، تخطی کرده و مطابق سلیقه شخصی، ماترک بجا مانده از متوفی را میان خود، تقسیم نمایند.

 

با توجه به اینکه در برخی موارد، ماترک بجامانده از متوفی، طلا است و اغلب موارد، بحث تقسیم ارث طلا، بعد از فوت مادر، مطرح می گردد، ابهامات و باورهایی وجود دارد که تقسیم ارث طلای مادر بعد از فوت وی را تابع قوانین عام تقسیم ارث نمی داند و معتقد است، بعد از فوت مادر، در خصوص تقسیم ارث طلای مادر بین فرزندان، دختران و زنان، سهم بیشتری از طلای به ارث گذاشته شده، خواهند برد و پسران، سهمی ندارند.

 

از آنجا که باور مذکور، اشتباه است و سبب بروز اختلافات خانوادگی بسیاری می گردد، در مقاله حاضر، چگونگی تقسیم ارث طلا، به صورت کلی، نحوه تقسیم طلای مادر بین وراث او و اثر قانونی وصیت مادر درخصوص طلاها، مورد بررسی قرار گرفته و درباره نحوه تقسیم ارث طلای مادر بعد از فوت بین فرزندان، توضیح داده شده است.

تقسیم ارث طلا چگونه است؟

با توجه به اینکه در برخی موارد، ماترک بجا مانده از متوفی، طلا است، این پرسش از سوی وراث، مطرح می گردد که تقسیم ارث طلا چگونه است؟ لذا در این تیتر از مقاله دینا، پرسش مطروحه، بررسی و به آن، پاسخ داده خواهد شد. در توضیح چگونگی تقسیم ارث طلا باید گفت:

 

قانون مدنی، وراث را به دو دسته سببی و نسبی (خونی)، تقسیم می نماید و ماده 862 قانون مدنی، افرادی که به موجب رابطه نسبی (خونی)، ارث می برند را به سه طبقه، تقسیم بندی کرده است که هریک از طبقات، از درجات مختلف، برخوردارند و کسر سهم الارث هر ورثه در صورت نبود وراث طبقات و درجات ماقبل، مطابق جدول ارائه شده در باکس زیر است:

 

جدول سهم الارث وراث هر یک از طبقات و درجات ارث
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 525 KB
  • منبع: دینا

 

در یک جمع بندی کلی باید گفت، تقسیم ارث طلای بجامانده از متوفی، تابع قوانین ارث بوده و بدین صورت است که ابتدا، فرض خویشاند سببی (همسر)، و سپس، سهم خویشاوندان نسبی (خونی)، محاسبه و پرداخت می شود. نکته مهم اینکه، وجود هر یک از ورثه نسبی طبقات اول، مانع از ارث بری وراث نسبی سایر طبقات و وجود هر یک از وراث نسبی درجه اول، مانع از ارث بری وراث سایر درجات خواهد شد.

 

از آنجا که در اغلب موارد، یکی از وراث طبقه اول ارث، زنده و در قید حیات می باشد، دانستن این نکته ضروری است که؛ سهم الارث پدر و همچنین، سهم الارث مادر فرد فوت شده، هر کدام، یک ششم از کل ماترک؛ سهم الارث شوهر فرد فوت شده، در صورتی که زن، فاقد فرزند باشد، یک دوم از کلیه اموال و در صورتی که زن، فرزند داشته باشد، یک چهارم از کلیه اموال است؛

 

همچنین، سهم الارث زن، در صورت فوت شوهر، با فرض فرزند نداشتن یا داشتن شوهر فوت شده، به ترتیب، یک چهارم و یک هشتم از عین اموال منقول و قیمت اموال غیر منقول می باشد؛ پس از کسر سهم الارث پدر و مادر و همسر فرد فوت شده، دختران متوفی، یک سهم و پسران متوفی، دوبرابر دختران، از ماترک، ارث خواهند برد. 

تقسیم ارث طلای مادر بین وراث

با توجه به اینکه درخصوص تقسیم ارث طلای مادر بین وراث، باورهای عرفی اشتباهی وجود دارد، در این تیتر از مقاله دینا، تقسیم ارث طلای مادر بین فرزندان طبق عرف جامعه و تقسیم ارث طلای مادر طبق قانون، به صورت جداگانه، مورد توضیح و بررسی، قرار خواهد گرفت.

 

در توضیح تقسیم ارث طلای مادر بین فرزندان طبق عرف جامعه باید گفت، با توجه به اینکه در باور عرفی، اکثر افراد، طلا را امری زینتی و مخصوص بانوان می دانند، بر این باور هستند که طلای بجا مانده از مادر بعد از فوت وی، جزو ماترک، لحاظ نخواهد شد و صرفا بین دختران متوفی، تقسیم خواهد گردید؛

 

اما این باور، اشتباه است و طلای بجا مانده از مادر بعد از فوت او نیز، جزو ماترک محسوب می شود و مطابق قوانین ارث، میان وراث متوفی، اعم از زن و مرد، تقسیم می گردد. باید دانست، صرف نظر از نوع ماترک، اعم از اینکه طلا باشد یا غیر طلا، سهم الارث پسر، دوبرابر سهم الارث دختر می باشد.

 

در توضیح تقسیم ارث طلای مادر طبق قانون باید گفت، بر اساس قانون ارث، طلای بجامانده از مادر، جزو ترکه وی، حساب خواهد شد و مطابق قوانین ارث، بین افراد متعلق به طبقات و درجات ارث و بر اساس کسور پیش بینی شده در قانون مدنی، تقسیم خواهد گردید. یعنی، همسر متوفی، پدر و مادر متوفی و فرزندان وی و نوه های متوفی، در اولویت اول، برای ارث بری، خواهند بود؛

 

افراد طبقه اول ارث، شامل پدر و مادر فرد فوت شده، فرزندان وی و نوه های او، افراد طبقه دوم ارث، شامل اجداد و برادر و خواهر متوفی و اولاد آن ها و افراد طبقه سوم ارث، شامل عموها، عمه ها، دایی ها و خاله های فرد فوت شده و اولاد آن ها می باشد. طبقات ارث، مربوط به وراث نسبی متوفی است و در کنار همه این طبقات، همسر فرد متوفی نیز، به عنوان ورثه سببی، از ماترک بجامانده از متوفی، ارث خواهد برد.

وصیت مادر در خصوص طلاها

در تیترهای پیشین مقاله، تقسیم ارث طلا و نحوه تقسیم طلای مادر بعد از فوت بین وراث، مورد بررسی قرار گرفت. در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، وضعیت تقسیم ارث طلا، در صورت وجود وصیت مادر در خصوص طلاهای خویش، مورد توضیح و بررسی، قرار می گیرد. 

 

در شرایطی که مادر، قبل از فوت خود، به موجب یکی از انواع وصیت نامه، در خصوص طلاهای خویش، تعیین تکلیف کند و طلاهای خود را صرفا، نسبت به یک یا چند تن از وراث، وصیت نماید، بعد از فوت او، وضعیت تقسیم ارث طلاهای وصیت شده، به شرح زیر خواهد بود:

 

در صورتی که طلاهای مورد وصیت، موجود باشند و میزان آن ها، کمتر از ثلث کل اموال باشد، مفاد وصیت، بدون نیاز به اذن و رضایت سایر وراث، قابل اجرا است و طلاهای بجا مانده از مادر، به شرح وصیت، میان افراد نام برده شده در وصیت نامه، تقسیم خواهد شد.

 

در صورتی که طلاهای مورد وصیت، موجود باشند و میزان آن ها، بیشتر از ثلث (یک سوم) کل ترکه بجامانده از متوفی باشد، اجرای مفاد وصیت، نیاز به تنفیذ سایر وراث، خواهد داشت و در صورت عدم رضایت سایر وراث، تنها تا یک سوم وصیت صورت گرفته، قابل اجرا خواهد بود. در این شرایط، چنانچه برخی از وراث، وصیت را تنفیذ کرده و برخی دیگر، تنفیذ ننمایند، اجرای وصیت مازاد بر ثلث، تنها نسبت به سهم افرادی که چنین وصیتی را اجازه کرده اند، قابل اجرا خواهد بود.

 

نحوه تقسیم ارث طلای مادر بعد از فوت

نحوه تقسیم ارث طلای مادر بعد از فوت، پرسش فرزندانی است که مادر آن ها، فوت نموده و مقداری طلا، به عنوان ترکه، از خود، به ارث گذاشته است. در توضیح نحوه تقسیم ارث طلای مادر بعد از فوت بین فرزندان، می توان فروض مختلفی را متصور شد. بدین شرح که؛

 

در صورتی که علاوه بر فرزندان، هر یک از همسر، پدر و مادر فرد فوت شده، در قید حیات باشند، در تقسیم ارث، ابتدا باید، سهم آن ها، محاسبه و پرداخت گردد و سپس، سهم الارث هریک از فرزندان، محاسبه و پرداخت شود. با این توضیح که؛

 

یک چهارم از کل ماترک که تمام یا بخشی از آن، طلاهای متوفی است، به همسر متوفی، یک ششم، به مادر وی و یک ششم، به پدر وی، تعلق خواهد گرفت و مابقی، بسته به دختر یا پسر بودن فرزندان، میان آن ها، تقسیم خواهد شد، که هرکدام از دختران یک سهم و هر کدام از پسران، دو سهم، به ارث خواهند برد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و شرایط تقسیم ارث طلا در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه و شرایط تقسیم ارث طلا پاسخ دهند.