دینا / خانواده / طلاق / طلاق به علت بیماری پارانوئید

طلاق به علت بیماری پارانوئید

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

پارانوئید، اختلالی است روانی که سبب بی اعتمادی و سوء ظن بی دلیل شخص به دیگران می گردد و امکان طلاق گرفتن زوجه به علت ابتلای زوج به این اختلال، وجود دارد. از مهم ترین شرایط تحقق طلاق به علت بیماری پارانوئید این است که برای زوجه، ایجاد عسر و حرج نموده باشد و وجود بیماری، همچنین عسر و حرج، در دادگاه، اثبات گردد.

 

از جمله مواردی که در صورت وجود آن، امکان جدایی زن از مرد، بدون نیاز به رضایت وی (شوهر)، وجود دارد، بیماری های روانی و اختلالاتی است که مسبب ایجاد عسر و حرج برای زوجه می گردند و مهم ترین این اختلالات، بیماری پارانوئید در زوج است.

 

اما، از آنجا که تحقق طلاق به علت بیماری پارانوئید، اندکی پیچیده و سختگیرانه می باشد، ضروری است، زنانی که با وجود این بیماری در همسر خود، مواجه هستند و به این علت، قصد اقدام برای طلاق را دارند، از نحوه اثبات این اختلال در دادگاه و مراحل طلاق به واسطه این بیماری، مطلع باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، بیماری پارانوئید و امکان یا عدم امکان طلاق به علت آن، مورد بررسی قرار گرفته، شرایط طلاق به علت بیماری پارانوئید، ذکر گردیده و چگونگی اثبات پارانوئید همسر در دادگاه، توضیح داده شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع می توانند، ادامه متن مقاله را مطالعه نمایند.

بیماری پارانوئید چیست؟

قبل از توضیح در خصوص شرایط طلاق به علت بیماری پارانوئید و نحوه و مراحل اثبات پارانوئید در دادگاه، ضروری است، بررسی گردد که از منظر علم روانشناسی و روانپزشکی، بیماری پارانوئید چیست؟ در توضیح بیماری پارانوئید باید گفت:

 

پارانوئید، یکی از انواع اختلال شخصیت در روانشناسی است که فرد مبتلا به آن، دارای بدبینی، بی اعتمادی، سوء ظن و شک فراگیر، بی دلیل و ناگهانی می باشد و دائما بر این باور است که دیگران، سعی در تحقیر، آسیب رساندن یا تهدید او و اعضای خانواده اش دارند. شایع ترین علائم افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید، عبارتند از:

 

حساس و غیرقابل انتقاد بودن؛ بروز کینه و سرسختی و مخالف در خصوص گذشت کردن، نسبت به رفتار دیگران؛ برداشت معانی پنهانی از صحبت ها و اظهارات بدون قصد یا نگاه های ناگهانی دیگران؛ شکاک بودن نسبت به تعهد، وفاداری و یا قابل اعتماد بودن دیگران؛

 

باور بر این امر که دیگران، قصد سوء استفاده و یا فریب دادنشان را دارند؛ عدم تمایل برای اعتماد به دیگران؛ عدم تمایل بر به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی؛ باور بر این امر که دیگران، اطلاعات شخصی آن ها را فاش و بر علیه شان، استفاده خواهند کرد؛ باور بر این امر که دیگران، قصد حمله به شخصیت آن ها را دارند.

آیا طلاق به علت پارانوئید امکان‌ پذیر است

در پاسخ به این پرسش که آیا طلاق به علت پارانوئید امکان‌ پذیر است؟ باید گفت، بله، طلاق به علت وجود بیماری پارانوئید در زوج یا زوجه، امکان پذیر است، منوط بر اینکه شرایط طلاق به علت این بیماری، موجود باشد و پارانوئید طرف مقابل، در دادگاه، اثبات گردد. 

 

باید دانست، بحث اثبات پارانوئید در دادگاه، صرفا درباره زنان مصداق دارد، یعنی زنان خواستار طلاق به علت وجود بیماری پارانوئید در مرد، باید بتوانند وجود این بیماری در همسر خود را به محکمه، اثبات نمایند و قاضی را متقاعد کنند، به دلیل وجود این بیماری، در زندگی مشترک، در عسر و حرج هستند؛

 

چراکه، حق طلاق در نظام حقوقی ایران، مختص مردان است و مردان می توانند بدون ارائه مدرک و دلیلی خاص و بدون اثبات امری به محکمه، نسبت به طلاق دادن همسر خود، اقدام نمایند. به همین علت، بحث طلاق به علت وجود بیماری پارانوئید، در خصوص مردان، چندان مفهوم ندارد.

 

شایان ذکر است، حتی اگر همسر مردی، دچار اختلال شخصیت پارانوئید بوده و مرد به همین دلیل، تمایل به طلاق دادن وی، داشته باشد، ملزم است تا حقوق قانونی زن، از جمله مهریه را بپردازد. در ادامه، در خصوص شرایط طلاق به علت پارانوئید، توضیح داده خواهد شد.

شرایط طلاق به علت پارانوئید

شرایط طلاق به علت بیماری پارانوئید، پرسش اغلب زنانی است که متقاضی جدا شدن از همسر خود، به دلیل وجود اختلال شخصیت پارانوئید هستند. لذا در این تیتر از مقاله و در راستای اطلاع رسانی، شرایط طلاق به علت پارانوئید، بررسی خواهد شد. این شرایط، عبارتند از:

 

تشخیص پارانوئید در پزشکی قانونی

 

اثبات پارانوئید در دادگاه 

 

اثبات وجود عسر و حرج در زندگی مشترک، به علت ابتلای همسر به اختلال شخصیت پارانوئید.

 

شایان ذکر است، مقصود از عسر و حرج، وضعیتی است که سبب گردد، زندگی مشترک، با سختی و دشواری غیرقابل تحمل، مواجه شود و ادامه دادن وضعیت، دشوار، سخت، ناممکن و زیان بار باشد. تبصره ماده 1130 قانون مدنی، در تعریف عسر و حرج، مقرر داشته: "عسر و حرج، عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه، با مشقت، همراه ساخته و تحمل آن، مشکل باشد."

 

چگونگی اثبات پارانوئید همسر در دادگاه

چگونگی اثبات پارانوئید همسر در دادگاه و نحوه طلاق بدین سبب، مبحثی است که در این تیتر از مقاله دینا، مورد توضیح و بررسی، قرار خواهد گرفت، در توضیح اثبات پارانوئید در دادگاه باید گفت، زن می تواند از ادله اثبات دعوا، نظیر اقرار همسر، شهادت شهود و امارات موجود، استفاده کند.

 

از مهم ترین اماره های قابل استفاده، برای اثبات پارانوئید به دادگاه، پرونده پزشکی و نظر پزشکی قانونی در خصوص وجود یا عدم وجود پارانوئید است. گرچه قاضی، ملزم به پذیرش امارات نیست اما بررسی و مطالعه آن ها، در به علم رسیدن وی، موثر هستند.

 

پس از اثبات پارانوئید به دادگاه، همچنین، قانع شدن قاضی بر وجود عسر و حرج در زندگی مشترک به علت این بیماری، رای صادر خواهد شد و قاضی، بدون در نظر گرفتن رضایت مرد بر طلاق، شوهر را ملزم به طلاق دادن زوجه، خواهد کرد. نکته مهم اینکه، در صورت امتناع مرد از طلاق دادن زوجه، نماینده دادگاه، زن را از طرف مرد، طلاق می دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط طلاق به علت بیماری پارانوئید​ در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط طلاق به علت بیماری پارانوئید پاسخ دهند.