دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / جرم تبلیغ علیه نظام

جرم تبلیغ علیه نظام

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

جرم تبلیغ علیه نظام، عبارت است از هر گونه فعالیت تبلیغی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه ها و سازمان های مخالف نظام باشد و ارتکاب آن، سبب محکومیت مرتکب، به مجازات و حکم قانونی این جرم، یعنی حبس از سه ماه تا یک سال، می گردد.

 

امنیت ملی و صیانت و حفاظت از آن، از مهم ترین اهداف دولت در جمهوری اسلامی ایران می باشد و اهمیت این امر، به اندازه ای است که قانون گذار، در قانون مجازات اسلامی، هرگونه اقدام علیه امنیت ملی را جرم انگار کرده و برای آن، مجازات تعیین نموده است.

 

جرم تبلیغ علیه نظام، از جمله جرایم پیش بینی شده ذیل فصل جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی کشور است که سبب مواجه شدن مرتکب، با مجازات های سنگینی می گردد؛ با توجه به اینکه اثبات جرم تبلیغ علیه نظام و دفاع در برابر این جرم، پیچیدگی های قانونی مخصوص به خود را دارد، ضروری است، افراد در معرض اتهام به ارتکاب این جرم، با عناصر و ارکان آن و نکات مهمی که در تعریف این جرم، وجود دارد، آشنا باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، جرم تبلیغ علیه نظام، ارکان، حکم قانونی و مجازات آن، مورد بررسی قرار گرفته و پس از توضیح درباره دادگاه صالح رسیدگی کننده به این جرم، فایل دانلود نمونه رای تبلیغ علیه نظام، ارائه شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات درباره این موضوع می توانند، ادامه متن مقاله را مطالعه نمایند.

جرم تبلیغ علیه نظام چیست

ازجمله جرایم سیاسی و تعزیری پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی، جرم تبلیغ علیه نظام است که ارتکاب آن، فرد را با مجازات و حکم قانونی پیش بینی شده برای این جرم، روبرو خواهد کرد. در پاسخ به این پرسش که جرم تبلیغ علیه نظام چیست؟ باید گفت؛

 

مستفاد از ماده 500 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر گونه فعالیت تبلیغی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه‌ ها و سازمان‌ های مخالف نظام باشد، تبلیغ علیه نظام، لحاظ خواهد شد و سبب محکومیت فرد به مجازات تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی یا غیر مجازی، خواهد گردید.

 

شایان ذکر است، مهم ترین نکاتی که هر شخص باید، در دفاع از اتهام تبلیغ علیه نظام و در تحلیل جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، مد نظر داشته باشد، به شرح آنچه در ادامه آمده است، می باشد. این نکات، عبارتند از:

 

با توجه به اینکه در متن ماده 500 قانون مجازات، در تعریف جرم تبلیغ علیه نظام، از لغت "فعالیت تبلیغی"، استفاده شده، آن دسته از تبلیغاتی مشمول ماده 500 خواهند شد که به نوعی، استمرار و تکرار داشته باشند.

 

در نظر داشتن این نکته مهم است که، هم فعالیت تبلیغاتی موثر و هم فعالیت تبلیغاتی غیر موثر علیه نظام، جرم است و مرتکب را با مجازات این جرم، روبرو خواهد کرد.

 

آن دسته از فعالیت های تبلیغاتی ای جرم تبلیغ علیه نظام، لحاظ خواهند شد که با قصد براندازی کلیت نظام باشند؛ بر اساس این نکته، می توان نتیجه گرفت که انتقاد از نظام و مسئولین نظام، جرم تبلیغ علیه نظام، نیست و سبب مجازات مرتکب، نخواهد شد.

ارکان جرم تبلیغ علیه نظام

قبل از ذکر ارکان جرم تبلیغ علیه نظام باید گفت، از منظر قانون مجازات اسلامی، برای تحقق هر جرم، لازم است تا ارکان و عناصر جرم، یعنی رکن قانونی، رکن مادی و رکن معنوی، وجود داشته باشند، در غیر این صورت، نمی توان رای بر ارتکاب جرم داد و اقدام به صدور حکم مجازات کرد.

 

مقصود از رکن و عنصر قانونی جرم، این است که رفتار فرد، در قانون، جرم انگاری شده باشد و بر اساس این تعریف، رکن قانونی جرم تبلیغ علیه نظام، ماده 500 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات و مجازات‌ های بازدارنده می باشد.

 

مقصود از رکن و عنصر مادی جرم این است که رکن قانونی، به موجب فعل یا ترک فعل مرتکب، در عالم مادی، تحقق یابد و بر اساس این تعریف، می توان گفت، رکن مادی جرم تبلیغ علیه نظام، این است که فردی با قصد براندازی کلیت نظام، اقدام به فعالیت تبلیغی علیه نظام یا فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌ ها و سازمان‌ های مخالف نظام، نماید.

 

مقصود از رکن و عنصر معنوی جرم، سوء نیت مرتکب است که به دو نوع سوء نیست عام و خاص، تقسیم می شود که این رکن، در جرم تبلیغ علیه نظام، عبارت است از اراده و قصد ارتکاب تبلیغ علیه نظام، با هدف براندازی کلیت آن.

حکم قانونی و مجازات جرم تبلیغ علیه نظام

برای بررسی حکم قانونی و مجازات جرم تبلیغ علیه نظام، باید به بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، مراجعه کرد و ماده 500 این بخش از قانون مجازات را مورد بررسی، قرار داد. ماده 500 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌ های بازدارنده)، ماده قانونی تبلیغ علیه نظام است و در خصوص حکم قانونی و مجازات جرم تبلیغ علیه نظام، مقرر می دارد:

 

"هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه‌ ها و سازمان‌ های مخالف نظام، به هر نحو، فعالیت تبلیغی نماید، به حبس از سه ماه تا ‌یک سال، محکوم خواهد شد." بنابراین، تبلیغ علیه نظام، به هر نحوی که باشد، جرم است و مرتکب را با مجازات حبس، روبرو خواهد ساخت؛ بر این اساس، امری تحت عنوان جریمه نقدی تبلیغ علیه نظام​، معنا و مصداق، ندارد، مگر آنکه حبس فرد، به جزای نقدی، تبدیل شود.

 

در ادامه، در این خصوص که رسیدگی به جرم تبلیغ علیه نظام در صلاحیت کدام دادگاه است، توضیح داده خواهد شد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر درباره جرم و مجازات جرم اهانت به رهبری، می توانند مقاله پیشنهادی در لینک زیر را مطالعه کنند.

 

جرم تبلیغ علیه نظام در صلاحیت کدام دادگاه است

برای پاسخ به این پرسش که رسیدگی به جرم تبلیغ علیه نظام در صلاحیت کدام دادگاه است؟ باید به قانون آیین دادرسی کیفری، مراجعه کرد و ماده 303 این قانون را مورد بررسی قرار داد. این ماده از مواد قانون آیین دادرسی کیفری، مقرر داشته:

 

"جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه و افساد فی الارض، بغی، تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران یا اقدام مسلحانه یا احراق، تخریب و اتلاف اموال به منظور مقابله با نظام و..." در دادگاه انقلاب، رسیدگی می‌ شود.

 

با در نظر گرفتن ماده فوق الذکر و با توجه به اینکه ماده قانونی تبلیغ علیه نظام، یعنی ماده 500 بخش تعزیرات قانون مجازات، ذیل مبحث و فصل "جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی کشور"، مطرح شده است، می توان گفت، دادگاه انقلاب، دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم تبلیغ علیه نظام است.

 

نمونه رای تبلیغ علیه نظام

در تیترهای پیشین مقاله، درباره جرم تبلیغ علیه نظام، حکم قانونی و مجازات آن، توضیح داده شد. در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، نمونه رای تبلیغ علیه نظام، ارائه خواهد شد و افراد می توانند از طریق باکس زیر، نسبت به دانلود آن، اقدام کنند.

 

نمونه رای تبلیغ علیه نظام
  • حجم: 351 KB 
  • منبع: سامانه آرای قضایی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم تبلیغ علیه نظام و حکم قانونی و مجازات آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم تبلیغ علیه نظام و حکم قانونی و مجازات آن پاسخ دهند.