دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / برندهای غیرقابل ثبت

برندهای غیرقابل ثبت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

علائم در انحصار دولت یا مقامات دولتی و برند و علامتی که نتواند کالا یا خدمات یک موسسه را از موسسه دیگر متمایز سازد، از انواع علامت های تجاری ممنوع و برند های غیرقابل ثبت هستند که در قانون ثبت علائم و اختراعات، همچنین قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، مورد تصریح و پیش بینی، قرار گرفته اند.

 

امروزه، داشتن برند شخصی و علامتی که معرف کسب و کار و خدمات یک شخص حقیقی یا حقوقی است، ضروری می باشد و اهمیت این امر، به اندازه ای است که قانون گذار، در قوانینی چون، قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، همچنین قانون ثبت علائم و اختراعات، در خصوص این موضوع، تعیین تکلیف کرده است.

 

از آنجا که عدم انتخاب برند و علامت تجاری مورد قبول مراجع ذی صلاح، سبب مواجه شدن افراد با رد درخواست ثبت برند یا علامت تجاری و به رسمیت شناخته نشدن در مراجع قضایی و اداری می گردد، ضروری است افراد، از برند های غیرقابل ثبت و انواع علامت های تجاری ممنوع​، مطلع باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، مقصود از برند های غیر قابل ثبت، مورد بررسی قرار گرفته، انواع برند و علامت های تجاری ممنوع و غیرقابل ثبت​، نام برده شده و در خصوص امکان تغییر یا عدم تغییر قوانین مربوط به این حوزه، صحبت گردیده است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانند، ادامه مقاله را مطالعه نمایند.

برند غیر قابل ثبت چیست؟

قبل از پاسخ به این پرسش که مقصود از برند غیر قابل ثبت چیست؟ لازم به توضیح است، از منظر قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، برند یا نام تجارتی، اسم یا عنوانی است که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

 

حال، چنانچه در قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری یا سایر قوانین مرتبط، انتخاب برخی از اسامی و نام های تجاری، ممنوع اعلام شده باشد، هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی ای نمی تواند آن نام ها و اسامی ممنوع را به عنوان معرف و مشخص کننده خدمات و کسب و کار خود، انتخاب نماید.

 

در واقع، برند غیرقابل ثبت، برندی است که امکان انتخاب و ثبت آن، از نظر قانونی، وجود نداشته باشد. در ادامه، انواع برند و علامت های تجاری ممنوع، از منظر قانون ثبت علائم و اختراعات، همچنین قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انواع برند و علامت های تجاری ممنوع

برای بررسی انواع برند و علامت های تجاری ممنوع، باید به ماده 32 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، همچنین به ماده 5 قانونی که در آن، اسامی ممنوعه در ثبت برند، مورد پیش بینی قرار گرفته، یعنی قانون ثبت علائم و اختراعات، مراجعه کرد. بر اساس مواد قوانین مذکور، انواع برند و علامت های تجاری ممنوع، عبارتند از:

 

علائم در انحصار دولت یا مقامات دولتی

 

پرچم مملکت ایران و هر پرچم دیگری که دولت ایران، استعمال آن را به عنوان علامت تجاری، منع کند.

 

 مدال ها و نشان ها و انگ های دولت ایران

 

کلمات یا عباراتی نظیر دولتی و...، که ایجاد شک می نمایند برند، منتسب به مقامات رسمی ایران است یا توسط آنان ساخته شده

 

علائم موسسات رسمی مانند هلال احمر، رجا، همراه اول و...

 

 علائمی که منافی عفت، اخلاق حسنه یا مخل انتظامات عمومی هستند.

 

لغات و کلمات عام به تنهایی، نظیر کتاب، رایانه و...

 

لغات و کلمات توصیف کننده به تنهایی، نظیر شیرین، خوشمزه و...

 

علائم گمراه کننده، نظیر اینکه علامت تجاری برای معرفی شیر سویا، عکس گاو و دام باشد؛ (این امر، مصرف کنندگان و خریداران را به اشتباه می اندازد که محصول، حاوی شیر و پروتئین حیوانی است، نه گیاهی)

 

"پرچم، نشان‌ های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمان‌ های بین‌ المللی، که نمونه آن‌ ها به دفتر بین‌ المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده"، عموما قابل ثبت نخواهند بود مگر با اخذ مجوز از مراجع صلاحیت‌ دار بین‌ المللی.

 

امکان ثبت برند و علامتی که نتواند کالا یا خدمات یک موسسه را از موسسه دیگر متمایز سازد، وجود ندارد.

 

امکان ثبت برند و علامتی که مشابه برند و علامت یک موسسه دیگر است، به گونه ای که تمایز آن ها از یکدیگر، غیر ممکن باشد، وجود ندارد. همچنین، امکان ثبت و انتخاب علامت یا نام تجاری ای که عینا یا به شکلی گمراه کننده، مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا، خدمات و طبقه است، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری می باشد، وجود ندارد.

آیا قانون برند های غیر قابل ثبت، تغییر خواهد کرد؟

یکی از پرسش های رایج در خصوص برند های غیرقابل ثبت و انواع علامت های تجاری ممنوع، مبنی بر این است که آیا قانون برند های غیر قابل ثبت، تغییر خواهد کرد؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ، چگونه باید از این تغییر، مطلع شد؟

 

در پاسخ به قسمت اول پرسش مطروحه باید گفت، بله، امکان تغییر قانونی که در آن، در خصوص برند های غیرقابل ثبت و انواع علامت های تجاری ممنوع، تعیین تکلیف شده، وجود دارد و ممکن است قانون گذار، بنا بر مصلحت و شرایط، اقدام به ایجاد تغییرات کلی یا جزئی، در برخی قوانین نماید.

 

در پاسخ به قسمت دوم پرسش مطروحه باید گفت، در صورتی که قانونی نسخ و قانونی جدید به جای آن، تصویب گردد، این امر، از طریق روزنامه رسمی، اخبار و سایت های فعال در زمینه حقوقی، اطلاع رسانی خواهدشد و در این باره، جایی برای نگرانی، وجود ندارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برند های غیرقابل ثبت در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون برند های غیرقابل ثبت پاسخ دهند.