دینا / سایر موضوعات / سامانه های اینترنتی / سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، بستری الکترونیکی است که در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، راه اندازی شده و مردم می توانند با ورود به سامانه و نام نویسی در آن، در سامانه، درخواست اطلاعات نموده و منتظر بررسی و پاسخ از سوی سازمان های ذی صلاح، باشند.

 

بر اساس ماده 2 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات "هر شخص ایرانی، حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد، مگر آن که قانون منع کرده باشد" و در همین راستا، دولت و نهادهای ذی صلاح، موظف و ملزم به راه اندازی زیرساخت های لازم برای تحقق این حق هستند.

 

در تازه ترین اقدام، سامانه ای برای دسترسی آزاد به اطلاعات و ثبت درخواست اطلاعات، راه اندازی شده که استفاده از خدمات و امکانات آن، صرفا برای افرادی که در آن، نام نویسی نموده اند، ممکن و میسر است و همین امر، ضرورت اطلاع از نحوه کار با سامانه و نام نویسی و عضویت در آن را ضروری می سازد.
 

لذا در مقاله حاضر، سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، ورود و ثبت نام در آن، همچنین، امکانات این سامانه، مورد بررسی قرار گرفته و فایل pdf قانون و آیین نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، همچنین فایل آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، برای دانلود، ارائه شده است.

 

برای ورود به سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات کلیک کنید.

 

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir

 

کاربران، برای ورود به سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باید، به آدرس iranfoia.ir مراجعه کنند.

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir

در معرفی سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، باید گفت، از آنجا که بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، هرشخص ایرانی، حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد و می‌ تواند از سازمان و موسسات مشمول، درخواست دریافت اطلاعات نماید، سامانه و بستری الکترونیکی، با عنوان سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، راه اندازی شده است؛

 

در واقع، سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، بستری الکترونیکی است که در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، راه اندازی شده و مردم می توانند، در بستر سامانه، درخواست اطلاعات نموده و منتظر بررسی و پاسخ از سوی سازمان‌ های ذی صلاح، باشند.

 

بر اساس آنچه در بخش سوالات متداول سامانه iranfoia.ir و بند الف ماده 1 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات آمده، "در این سامانه می‌ توان دسترسی به اطلاعات را درخواست کرد و منظور از اطلاعات،‌ داده‌ هایی است که در اسناد، مندرج باشد یا به صورت نرم‌ افزاری ذخیره گردیده یا با هر وسیله دیگری، ضبط شده‌ باشد."

 

از این منظر، صرفا مواردی چون، صوت، تصویر، فیلم، نوشته، نشانه، نقشه، اعداد و یا ترکیبی از آن ها که در اسناد مندرج هستند، اطلاعات، محسوب می گردند و به طبع، ثبت درخواست هایی که در ادامه ذکر می گردند، بدین جهت که جزو کارکرد های سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir نیست و درخواست دسترسی به اطلاعات محسوب نمی شود، بی پاسخ خواهند ماند. برخی از مهم ترین درخواست هایی که بی پاسخ خواهند ماند، عبارتند از:

 

شکایت از عملکرد سازمان، پیگیری شکایت ثبت شده در سازمان، درخواست وام، درخواست دریافت یارانه، بسته معیشتی، تایید یا تکذیب اخبار، اعلام موضع رسمی دستگاه نسبت به موضوع خاص و... در ادامه، ورود به سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، بررسی خواهد گردید.

ورود به سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir

کاربران سازمانی و اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی ورود به سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، باید آدرس سامانه را در مرورگر خود، جستجو نمایند و پس از هدایت شدن به صفحه ای مشابه تصویر زیر، برروی گزینه "ورود/ثبت نام"، کلیک کنند.

 

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir

 

در این مرحله، کاربران سازمانی، باید نام کاربری، رمز عبور و اعداد تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه، وارد کنند تا به پورتال شخصی خویش در این سامانه، دسترسی یابند.

 

 سامانه iranfoia.ir

 

شخصیت های حقیقی و اشخاص حقوقی (هر شخصی به غیر از کاربران سازمانی) نیز باید، برای ورود به حساب کاربری خود در سامانه، برروی گزینه "ورود از طریق دولت من"، کلیک نمایند.

 

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

 

در این مرحله، باید، نوع شخصیت متقاضی، تعیین گردد که در این راهنما، گزینه مربوط به "شخصیت حقیقی"، انتخاب شده است.

 

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir

 

در این مرحله، افراد، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، هدایت خواهند شد و باید، شماره همراه و اعداد تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و برروی گزینه "ارسال رمز یکبار مصرف"، کلیک نمایند.

 

 سامانه iranfoia.ir

 

در این گام، افراد باید، کد ارسالی به تلفن همراه خود را در کادر مربوطه، وارد کنند.

 

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

 

در نهایت، با طی مراحل فوق الذکر، افراد (اعم از کاربران سازمانی یا اشخاص حقیقی و حقوقی) به پورتال خود در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، دسترسی خواهند یافت.

 

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

 

علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک زیر را مورد بررسی و مطالعه قرار دهند. در ادامه، ثبت نام و عضویت در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، بررسی خواهد شد.

ثبت نام در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir

برای ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، باید فرایند احراز هویت در پنجره خدمات هوشمند دولت، طی گردد. بدین منظور، شخص حقیقی یا نماینده اشخاص حقوقی باید، آدرس سامانه را در مرورگر خود، جستجو نماید و پس از هدایت شدن به صفحه ای مشابه تصویر زیر، برروی گزینه "ورود/ثبت نام"، کلیک کند.

 

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir

 

در این مرحله، شخص متقاضی ثبت نام در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir باید، گزینه "ورود از طریق دولت من" را انتخاب کند.

 

سامانه iranfoia.ir

 

در این گام، فرد باید، نوع شخصیت خود را تعیین نماید.

 

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

 

در این گام، فرد باید، اطلاعات تلفن همراه و اعداد تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه وارد نماید و برروی گزینه "ارسال رمز یکبار مصرف"، کلیک کند.

 

 سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

 

در این مرحله، فرد باید، کد ارسالی به تلفن همراه خویش را در کادر مربوطه، درج نماید.

 

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

 

در این مرحله، فرد باید، تاریخ تولد و کد ملی خود را در کادر مربوطه، وارد کند.

 

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir

 

در این گام، فرد باید، کد پستی خود را در کارد مربوطه، درج نماید.

 

 سامانه iranfoia.ir

 

با طی مراحل فوق الذکر، فرایند احراز هویت فرد در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به پایان خواهد رسید و فرد می تواند، مطابق آنچه در تیتر دوم مقاله، توضیح داده شد و راهنمای تصویری آن، ارائه گردید، به پورتال خود در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، دسترسی یابد.

 

سایر امکانات سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir

در تیتر یک مقاله، یکی از کاربردها و امکانات مهم سامانه iranfoia.ir، یعنی امکان ثبت درخواست اطلاعات، مورد اشاره و توضیح قرار گرفت؛ در این تیتر از مقاله دینا، سایر امکانات سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir که با ورود به صفحه اصلی سامانه یا حساب کاربری، در اختیار اشخاص قرار می گیرند، بررسی خواهد شد. این امکانات، عبارتند از:

 

دسترسی به اخبار

 

دسترسی به فهرست اسناد منتشر شده

 

دسترسی به فهرست دستگاه ها و سازمان های مشمول قانون که پس از ثبت نام در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir، می توان درخواست اطلاعات مورد نظر را از آنها پیگیری کرد.

 

دسترسی به گزارش که دارای 4 زیر مجموعه با عنوان پاسخگویی دستگاه ها؛ گزارش جامع؛ گزارش درخواست کاربران و گزارش ترین ها می باشد.

 

دسترسی به خدمات پشتیبانی که دارای 5 زیرمجموعه با عنوان پرسش های متداول؛ اعلام خرابی؛ اطلاعات تماس با سامانه؛ راهنمای شهروندان؛ فرم درخواست حضوری و نمونه متن مکاتبه برای اتصال موسسات به سامانه می باشد.

 

دسترسی به لینک سامانه های مرتبط، نظیر پایگاه ملی اطلاع‌ رسانی قوانین و مقررات کشور؛ پایگاه اطلاعات و قراردادهای کشور؛ پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات؛ روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران.

 

دسترسی به قانون، آیین‌ نامه‌ های اجرایی و شیوه‌ نامه‌ ها؛ دسترسی به گزارش سالانه اجرای قانون؛ متن درخواست‌ ها و پاسخ‌ ها و آثار و پژوهش‌ ها. در ادامه، pdf قانون و آیین نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ارائه خواهد شد.

 

pdf قانون و آیین نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

از آنجا که سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir​، در پی اجرای مفاد قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، راه اندازی شده، مطالعه این قانون و آیین نامه اجرایی آن، ضرورت دارد. علاقمندان به دانلود pdf قانون و آیین نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات​، می توانند از طریق باکس زیر، اقدام کنند.

 

pdf قانون و آیین نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
  • حجم: 629 KB
  • منبع: سامانه iranfoia.ir

 

شایان ذکر است، این امکان نیز وجود دارد که افراد، مطابق آنچه در تیتر دوم مقاله گفته شد، وارد سامانه iranfoia.ir شده و پس از دسترسی به پورتال خود، اقدام به دانلود و مطالعه pdf قانون و آیین نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، نمایند.

 

آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

ماده 8 قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، مقرر داشته: "موسسه عمومی یا خصوصی باید، به درخواست دسترسی به اطلاعات، در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهد و در هر صورت، مدت زمان پاسخ نمی تواند حداکثر بیش از ده روز از زمان دریافت درخواست باشد. آیین نامه اجرائی این ماده، ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون، بنا به پیشنهاد کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به تصویب هیات وزیران می رسد." علاقمندان به دانلود آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، می توانند از طریق باکس زیر، اقدام کنند.

 

 آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون دسترسی آزاد به اطلاعات
  • حجم: 92.8 KB
  • منبع: سامانه iranfoia.ir

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کاربرد و امکانات سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون کاربرد و امکانات سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پاسخ دهند.