دینا / آزمون های حقوقی / وکالت / آزمون اختبار چیست

آزمون اختبار چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

آزمون اختبار، آزمونی است که افراد در پایان دوره کارآموزی برای دریافت پروانه وکالت پایه یک دادگستری  در آن شرکت می کنند. منابع سوالات این آزمون حقوق مدنی، خانواده و امور حسبی، آئین دادرسی مدنی و . . . می باشد. همچنین تمدید دوره و باطل شدن پروانه وکالت از جمله مهم ترین آثار عدم قبولی در اختبار وکالت می باشد.

 

امروزه بسیاری از افراد به دلیل بهره‌مندی از شأن و جایگاه اجتماعی مناسب به دنبال ورود به حرفه وکالت هستند. اما برای این که داوطلبان به عنوان وکیل پایه یک دادگستری، شناخته شوند لازم است که در آزمون اختبار شرکت کرده و نمره قبولی را اخذ نمایند. 

 

در واقع شرکت در آزمون اختبار، آخرین مرحله از دریافت پروانه پایه یک دادگستری است. حال از آن جایی که این آزمون نقش اساسی برای اخذ پروانه  وکالت دادگستری دارد لازم است که در ابتدا به منابع و نحوه برگزاری این آزمون پرداخته شود تا افراد بتوانند برنامه ریزی دقیقی در مورد آن داشته باشند.

 

از این رو، در این مقاله، پس از پاسخ به این که آزمون اختبار چیست و زمان و نحوه زمان برگزاری آن چگونه می باشد؛ منابع آزمون اختبار معرفی و نمونه سوالات این آزمون ارائه می شود. در نهایت؛ آثار و نتایج عدم قبولی در آزمون اختبار مورد بررسی قرار می گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید.

آزمون اختبار چیست

قبل از پاسخ به این سوال که آزمون اختبار چیست باید بیان داشت که برای ورود به حرفه وکالت لازم است که ابتدا افراد در آزمون وکالت ورودی که توسط سازمان سنجش برگزار می شود شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند. پس از قبولی و دریافت پروانه کارآموزی، داوطلبان باید در یک دوره کارآموزی 18 ماهه شرکت کنند.

 

لازم به ذکر است که کاراموزی وکالت شامل مراحل مختلفی می شود که از جمله مهم ترین آن انتخاب وکیل سرپرست و گزارش نویسی در محاکم می باشد. از طرف دیگر پس از اتمام دوره کارآموزی داوطلبان باید در آزمون کتبی و شفاهی، تحت عنوان اختبار شرکت کنند. بنابراین منظور از اختبار آزمونی است که در پایان دوره کارآموزی برگزار می شود و افراد پس از قبولی در آن می توانند پروانه وکالت پایه یک دادگستری را دریافت کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که علاوه بر وکالت، آزمون اختبار در مرکز وکلا، قضاوت و سردفتری نیز وجود دارد.

 

آزمون اختبار کانون وکلا: آزمونی است که توسط کانون وکلای دادگستری در پایان دوره کارآموزی برگزار می شود تا از این طریق دانش فنی و تخصصی داوطلبان  مورد  ارزیابی قرار بگیرد و در صورت موفقیت به عنوان وکیل پایه یک دادگستری شناخته شوند. لازم به ذکر است که بر اساس ماده 12 آیین نامه آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا، کارآموزان موظف هستند که پس از پایان دوره کارآموزی ظرف 20 روز پایان دوره خود را به کمیسیون کارآموزی اعلام کنند تا بتوانند در آزمون اختبار شرکت کنند. 

 

آزمون اختبار مرکز وکلا: این آزمون توسط قوه قضائیه در پایان دوره کاراموزی برگزار می شود و افرادی که در این آزمون قبول می شوند، پروانه وکالت پایه یک دریافت می کنند. همچنین ماده 44 دستورالعمل کارآموزی وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مقرر می دارد:«  به منظور سنجش آموخته های کارآموز پس از انجام کلیه تکالیف کارآموزی و احراز صلاحیت علمی وی جهت اخذ پروانه وکالت پایه یک دادگستری، آزمون اختبار برگزار می شود.»

 

آزمون اختبار قضاوت: آخرین مرحله از قضاوت، برگزاری آزمون اختبار می باشد. در این آزمون ۲ نفر از” قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور” و یک نفر یعنی “ریاست محترم گزینش قضات” صلاحیت علمی داوطلب را مورد بررسی قرار می دهند.

 

لازم به ذکر است که نحوه برگزاری آزمون اختبار بسته به نوع مشاغل متفاوت می باشد اما به طور کلی داوطلبان در مرحله اول باید در آزمون کتبی اختبار شرکت کنند و پس از آن نوبت به اختبار شفاهی می رسد. همچنین تمامی این مراحل ممکن است که 2 یا 3 روز طول بکشد.

زمان و نحوه برگزاری آزمون اختبار وکالت

در خصوص زمان و نحوه برگزاری آزمون اختبار وکالت باید گفت زمان مشخصی را در این مورد نمی توان بیان نمود و مانند آزمون وکالت سازمان سنجش زمان یکسانی نداشته چرا که کانون و مرکز وکلای هر استان بر حسب شرایط زمان های متفاوتی را برای برگزاری اختبار تعیین می نمایند. به همین خاطر توصیه می شود که داوطلبان به سایت کانون یا مرکز وکلایی که پروانه کارآموزی آن ها را صادر نموده مراجعه و از این امر مطلع گردند.

 

نحوه برگزاری این آزمون در کانون وکلا بدین صورت است که کاراموز 20 روز فرصت دارد که پایان کاراموزی خود را به کمیسیون کاراموزی اعلام و کارنامه کاراموزی، گزارش ها، گواهی حضور در کارگاه ها و دوره های آموزشی، مدرک آموزش رایانه،  گواهی انجام دوره آموزش در اداره معاضدت قضایی و گواهی انجام امور محوله ارجاع شده از جانب سایر نهاد های کانون را تحویل آن کمیسیون دهد. لازم به ذکر است که در مرکز وکلا اعلام خاتمه تکالیف کارآموزی، حداکثر یک ماه پس از اتمام تکالیف کارآموزی است.

 

سپس کانون یا مرکز وکلا مبادرت به صدور لیست اسامی مجاز برای شرکت در آزمون کتبی اختبار می کند. نکته دیگر این است که آزمون اختبار به صورت کتبی و شفاهی برگزار می شود. البته بر حسب شرایط و بسته به تعداد دفعات مورد نیاز در هر سال ممکن است به صورت مجازی یا حضوری نیز برگزار شود.

منابع آزمون اختبار وکالت

داوطلبانی که قصد قبولی در آزمون اختبار وکالت را دارند لازم است که در ابتدا از منابع سوالات این آزمون مطلع باشند. به همین خاطر در این قسمت از مقاله قصد داریم که به منابع آزمون اختبار وکالت بپردازیم و در خصوص آن توضیحات مفصلی را ارائه دهیم.

 

دروس اختبار در مرکز وکلا شامل حقوق مدنی، خانواده و امور حسبی، آئین دادرسی مدنی، حقوق جزای عمومی و اختصاصی، آئین دادرسی کیفری، حقوق ثبت و حقوق تجارت ، فقه و حقوق اساسی می باشد و در کانون وکلا نیز علاوه بر موارد فوق، قوانین و مقررات وکالت نیز به این منابع اضافه می شود. 

 

البته باید توجه داشت که در مرکز وکلا نمره نهایی هر درس، میانگین نمره کتبی و شفاهی بوده و از 20 محاسبه می شود همچنین ضریب تمامی دروس برابر است ولی در کانون وکلای دادگستری حداقل نمره قبولی در اختبار معدل ده از بیست است و ضریب دروس در اختبار کتبی سه و شفاهی یک خواهد بود.

 

نمونه سوالات آزمون اختبار

برای آماده شدن داوطلبان لازم است با نمونه سوالات آزمون اختبار آشنا باشند. در واقع با بررسی کردن سوالات سال های گذشته، تا حدودی می توان از نوع سوالات  این آزمون آگاهی یابند. به همین خاطر در این قسمت از مقاله یه جهت آشنایی بیشتر کاربران، نمونه سوالات آزمون  اختبار بارگذاری شده است.

 

نمونه سوالات آزمون اختبار
حجم: 100KB
منبع: دینا

 

بنابراین همانطور که در فایل فوق مشاهده می شود به جهت آشنایی بیشتر کاربران با اختبار، نمونه سوالات کانون های مختلف از جمله گلستان، قزوین، فارس، خوزستان و . . . بارگذاری شده است. داوطلبان می توانند پس از پاسخ به سوالات فوق، پاسخ تشریحی آن را مطالعه کنند.

 

عدم قبولی در آزمون اختبار

در بخش های قبلی توضیحاتی در خصوص آزمون اختبار، منابع، نحوه برگزاری و نمونه سوالات آن ارائه گردید. حال ممکن است که در ذهن برخی از افراد این پرسش مطرح شود که  عدم قبولی در آزمون اختبار چه آثار و نتایجی دارد که پاسخ آن به شرح زیر است:

 

نتایج عدم قبولی در آزمون اختبار بر اساس ماده 64 آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا  بدین صورت است که اگر کاراموزی نتواند در اختبار نمره قبولی را کسب نماید، تجدید دوره می شود. منظور از تجدید دوره هم این است که کارآموز باید یک دوره دیگر تمام تکالیف مورد نظر کانون را انجام دهد.

 

به عبارت دیگر کارآموز مجدد باید در مراجع قضایی حضور یابد و از پرونده های دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه کند. همچنین کارآموز باید نزد وکیل سرپرست خود به آموزش و تمرین عملی امور وکالت پرداخته و در جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی شرکت نماید و گواهی مربوط به انجام تکالیف خود را به کمیسیون کارآموزی ارائه بدهد تا بتواند برای بار دوم در اختبار شرکت کند. 

 

در نهایت اگر در دومین اختبار نیز موفق به قبولی نشود، کمیسیون کارآموزی با تأیید هیئت ‌مدیره، پروانه وکالت کارآموز را باطل می کند. لازم به ذکر است که عدم قبولی در آزمون اختبار مرکز وکلا کمی متفاوت است. در واقع در مرکز وکلا کارآموز تا 4 بار فرصت دارد که در اختبار قبول شود، پس از بار چهارم، پروانه کارآموزی وی باطل می شود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد منابع سوالات آزمون اختبار در کانال تلگرام آزمون های حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون منابع سوالات آزمون اختبار پاسخ دهند.