دینا / تجاری / مالیات / مالیات بلاگر یا اینفلوئنسر

مالیات بلاگر یا اینفلوئنسر

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در پاسخ به این پرسش که مالیات اینفلوئنسر یا بلاگر چقدر است؛ می بایست بیان نمود که مالیات تبلیغات اینستاگرام و سایر برنامه ها، با توجه به میزان درآمد، محاسبه شده و به صورت پلکانی افزایش می یابد. درآمد بلاگرها و اینفلوئنسرهای فعال در سکوهای داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ مشمول مالیات به نرخ صفر است.

 

به موجب قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، ایرانی و خارجی مقیم ایران، می بایست نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران به دست می آورند، مالیات پرداخت نمایند. این قانون، برای کلیه اقشار مختلف جامعه و هم چنین، کسب و کارهای نوظهور، نظیر بلاگرها و اینفلوئنسرها نیز جاری می باشد.

 

 

از آن جایی که پرداخت مالیات برای کلیه مودیان، امری الزامی می باشد، عدم پرداخت مالیات و یا فرار مالیاتی می تواند افراد با جریمه های مالیاتی سنگین مواجه سازد. به همین دلیل، نیاز است که اینفلوئنسر یا بلاگرها با نحوه محاسبه مالیات بر درآمد خود و نیز مراحل پرداخت آن، آشنا باشند.

 

از این رو، در این مقاله به این پرسش که اینفلوئنسر یا بلاگر کیست و آیا بلاگرها و اینفلوئنسرها باید برای تبلیغات اینستاگرام مالیات پرداخت کنند؛ پاسخ داده و سپس، به نحوه محاسبه و مالیات اینفلوئنسر یا بلاگر چقدر است و معافیت مالیاتی آن ها خواهیم پرداخت. در ادامه، بخش نامه های پرداخت مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها و بلاگرها و فالوور آورده شده و در نهایت، به نحوه پرداخت مالیات بلاگر ها و اینفلوئنسرها پرداخته خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

اینفلوئنسر یا بلاگر کیست

از جمله کسب و کارهای جدید و نوظهوری که در عصر حاضر، ایجاد شده اند، فعالیت در بستر فضای مجازی می باشد که از جمله مهم ترین فعالان آن، بلاگرها و اینفلوئنسرها می باشند. در این میان، ممکن است که این سوال برای برخی از مخاطبان مطرح شود که اینفلوئنسر یا بلاگر کیست و به چه فعالیتی مشغول می باشند؟

 

در پاسخ به این پرسش می بایست بیان نمود که بلاگر در لغت به معنای وبلاگ نویس است، اما در طول زمان و با گسترش استفاد از اینترنت و شبکه های اجتماعی این مفهوم دستخوش تغییراتی گشته و در حال حاضر این لغت به معنای کسی است که در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی (نظیر تلگرام، اینستاگرام و ...) برای گروه اجتماعی مجازی خود، تولید محتوا نموده و قدرت تاثیرگذاری بر روی دنبال کننده های خود دارند.

 

اینفلوئنسر نیز در زبان فارسی به معنای تاثیر گذار است و در شبکه های اجتماعی؛ اینفلوئنسر به کسی گفته می شود که در هدایت افکار و نظر دیگران، تاثیر به سزایی داشته و می تواند محتوای صفحات خود را به گونه ای انتخاب و سازماندهی نماید که بر روی ذهن و عملکرد مخاطب موثر واقع شود.

 

فعالیت اینفلوئنسرها یا بلاگرها به شبکه اجتماعی و برنامه خاصی نظیر اینستاگرام محدود نشده و هر دو گروه می توانند در اپلیکیشن ها و سکوهای مختلف داخلی و خارجی فعالیت نمایند. عمده درآمد این گروه از کسب و کارها، به واسطه تبلیغات یا محتوایی که تبلیغات در آن گنجانده شده است، حاصل می شود.

آیا بلاگرها و اینفلوئنسرها باید برای تبلیغات اینستاگرام مالیات پرداخت کنند

در قسمت گذشته، به توضیح اینفلوئنسر یا بلاگر پرداخته و بیان نمودیم که شاغلان به این حرفه، با فعالیت و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و بستر فضای مجازی، به کسب درآمد می پردازند. همانطور که پیش تر بیان نمودیم، کلیه افرادی که درآمد خود را در ایران، تحصیل می نمایند، لازم است که مالیات متعلقه به خود را پرداخت نمایند.

 

یکی از پر تکرارترین سوالاتی که در این میان، برای متقاضیان مطرح می شود، این است که آیا بلاگرها و اینفلوئنسرها باید برای تبلیغات اینستاگرام مالیات پرداخت کنند یا خیر؟ و اگر پاسخ به این پرسش مثبت است، میزان آن چه قدر است؟

 

در پاسخ به این پرسش می بایست بیان نمود که از آن جایی که بلاگرها و اینفلوئنسرها به نوعی از تبلیغات کسب درآمد، می نمایند، این درآمد، مشغول پرداخت مالیات می شود و از این نظر تفاوتی میان آن ها و سایر مشاغل وجود ندارد. ماده 93 قانون مالیات مستقیم در این خصوص، بیان می دارد:

 

«درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر غیر از موارد مذکور در سایر فصل های این قانون در ایران تحصیل‌ کند، پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌ باشد.»

 

ذکر این نکته در این میان نیز حائز اهمیت است که دریافت مالیات بر درآمد از بلاگرها و اینفلوئنسرها برای اولین بار در قانون بودجه سال 1400 مورد توجه قرار گرفت. به موجب بند ذ تبصره 6 این قانون؛ «درآمدهای کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال‌ کننده رسانه‌ های کاربرمحور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

 

سازمان امور مالیاتی مکلف است، ظرف دو ماه پس از لازم‌ الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ ای رسانه‌ های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای (سایت) سازمان، در منظر عموم قرار دهد.»

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد بلاگرها یا اینفلوئنسرها

در خصوص این که مالیات اینفلوئنسر یا بلاگر چقدر است و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد بلاگرها یا اینفلوئنسرها، می بایست بیان نمود که نحوه محاسبه مالیات این گروه از افراد همانند سایر مشاغل بوده و از این نظر تفاوتی میان آن ها وجود ندارد. 

 

ماده 101 قانون مالیات های مستقیم، در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل مختلف، من جمله بلاگرها یا اینفلوئنسرها بیان می دارد که "درآمد سالانه مشمول مالیات مودیان (صاحبان مشاغل) که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات این فصل در موعد مقرر تسلیم کرده‌ اند، تا میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخ‌ های مذکور در ماده (۱۳۱) این قانون مشمول مالیات خواهد بود" 

 

این امر، به این معناست که درآمد بلاگرها یا اینفلوئنسرها، تا سقف ماده 84 معاف از مالیات و مازاد بر آن، براساس ماده 131 محاسبه می شود. مطابق با قانون بودجه سال جاری، سقف معافیت ماده 84 به شرح زیر می باشد:

 

تا سقف یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال: معاف از پرداخت مالیات

نسبت به مازاد یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال تا یک میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون ریال: ده درصد

نسبت به مازاد یک میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون ریال تا سه میلیارد و دویست و چهل میلیون ریال: پانزده درصد

نسبت به مازاد سه میلیارد و دویست و چهل میلیون ریال تا چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال: بیست درصد

نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال به بالا: سی­ درصد

 

هم چنین، نرخ مازاد بر ماده 84، بر اساس ماده 131 محاسبه می شود. براساس ماده 131 قانون مالیات مستقیم (اصلاحی 1401/05/09)؛ نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد به شرح زیر است:

 

 تا میزان دو میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (15%)

نسبت به مازاد دو میلیارد ریال تا میزان چهار میلیارد ریال درآمد: مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد (20%)

نسبت به مازاد چهار میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست و پنج درصد (25%)

 

براساس تبصره این ماده نیز، به ازای هر ده درصد مازاد بر چهل درصد افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آن ها، یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد از نرخ های مذکور کاسته می شود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مشخص شده در سال جاری می باشد. هم چنین، بلاگرها و اینفلوئنسرهایی که به صورت شخص حقوقی فعالیت می‌ کنند، مشمول مالیات بر درآمد به نرخ 25 درصد می باشند.

 

معافیت مالیاتی بلاگرها و اینفلوئنسرها

معافیت مالیاتی، به این معنی است که کل یا بخشی از منابع درآمدی، از شمول پرداخت مالیات خارج شود. در توضیح این که آیا بلاگرها و اینفلوئنسرها، نیز مشمول معافیت مالیاتی می شوند یا خیر، می بایست بیان نمود که بله، سازمان امور مالیاتی کشور، شرایطی را پیش بینی نموده است که در صورت تحقق، بلاگرها و اینفلوئنسرها نیز مشمول معافیت مالیاتی می گردند.

 

از جمله معافیت مالیاتی بلاگرها و اینفلوئنسرها، معافیت بند ل ماده 139 قانون مالیات مستقیم می باشد. مستند به این ماده؛ بلاگرها و اینفلوئنسرهایی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های ذی‌ ربط بوده در زمینه فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی، فعالیت می نمایند، از پرداخت مالیات معافند.

 

علاوه بر این، هزینه‌ های درمانی پرداختی توسط مودیان بابت معالجه خود یا همسر و اولاد و پدر و مادر و برادر و خواهر تحت تکفل در یک سال مالیاتی‌ و همچنین حق بیمه پرداختی به موسسات بیمه ایرانی بابت انواع بیمه‌ های عمر و زندگی و بیمه‌ های درمانی، از درآمد مشمول مالیات کسر می گردد.

 

هم چنین، براساس بند ت تبصره 11 قانون بودجه سال جاری کشور؛ در راستای سیاست­ های کلی برنامه هفتم و حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب‌ و کارهای اینترنتی به استفاده از سکوهای داخلی، تا پایان سال 1403؛ درآمد کسب‌‌‌ و‌ کارهای اشخاص حقیقی در سکوهای داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال گذشته، فاقد پرونده مالیاتی بوده‌ اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌ شود.

 

بخش نامه های پرداخت مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها و بلاگرها و فالوور

در بخش های پیشین مقاله، توضیخات جامع و کاملی در خصوص مالیات اینفلوئنسرها و بلاگرها ارائه گردید و به نحوه محاسبه مالیات، مالیات اینفلوئنسر یا بلاگر چقدر است و میزان معافیت های آن، پرداخته شد. در این قسمت از مقاله بخش نامه های پرداخت مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها و بلاگرها و فالوور آورده شده است.

 

بخش نامه های پرداخت مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها و بلاگرها و فالوور
  • نویسنده: سازمان امور مالیاتی کشور
  • حجم: 226 KB
  • منبع: سایت سازمان امور مالیاتی کشور

 

این بخشنامه که در واقع دستورالعمل اجرایی بند ذ تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 می باشد؛ نحوه اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور را بیان می دارد. به موجب این بخشنامه، درآمدهای کاربران دارای بیش از پانصد هزار فالوور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود و سازمان امور مالیاتی کشور موظف است که فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آن ها را تهیه و در سایت سازمان، در منظر عموم قرار دهد.

 

نحوه پرداخت مالیات بلاگر ها و اینفلوئنسرها

درخصوص این پرسش که نحوه پرداخت مالیات بلاگر ها و اینفلوئنسرها به چه صورت می باشد، می بایست بیان نمود که بلاگر ها و اینفلوئنسرها به منظور پرداخت مالیات متقاضی در ابتدا، لازم است که به سایت درگاه ملی خدمات مالیات به آدرس my.tax.gov.ir وارد شده و با درج نام کاربری و رمز عبور کلمه عبور وارد حساب کاربری خود شود. (در صورتی که مودی پیش از این در سایت my.tax.gov.ir ثبت نام ننموده است، لازم است که با انتخاب گزینه "دریافت اطلاعات کاربری" ابتدا، نسبت به نام نویسی در این سایت اقدام نماید.)

 

مالیات اینفلوئنسر یا بلاگر چقدر است

 

پس از آن، شخص باید از منوی حساب کاربری گزینه پرونده های مالیاتی را انتخاب نماید.

 

مالیات تبلیغات اینستاگرام

 

در مرحله بعدی، متقاضی می بایست گزینه پرونده های درآمد را انتخاب نموده و پرونده مورد نظر مالیاتی را برگزیند.

 

مالیات اینفلوئنسر

 

در این قسمت، شخص لازم است که، پس از مشاهده اطلاعات هویتی، بر روی گزینه سبز رنگ ثبت اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده 100، کلیک کند.

 

مالیات بلاگر

 

در این مرحله، متقاضی باید، گزینه اظهارنامه را انتخاب و بر روی گزینه تایید کلیک کند.

 

مالیات اینفلوئنسر یا بلاگر چقدر است

 

درنهایت، متقاضی می تواند، با طی کردن مراحل و وارد کردن اطلاعات لازم، نسبت به ثبت اظهارنامه درآمد خود، اقدام کند. به طور کلی؛ می توان مراحل پرداخت مالیات بلاگر ها و اینفلوئنسرها را در چهار گام خلاصه نمود که شامل ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی، پرکردن اظهارنامه مالیاتی، پرکردن صورت‌ های مالی و در نهایت پرداخت مالیات نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مالیات بلاگر یا اینفلوئنسر​ در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مالیات بلاگر یا اینفلوئنسر​ پاسخ دهند.