دینا / تجاری / مالیات / ممیز مالیاتی کیست

ممیز مالیاتی کیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

ممیز مالیاتی، شخصی است که در راستای صحت فرایند وصول مالیات از مودیان، وظایفی همچون ارزیابی اطلاعات مالی و اظهارنامه های مودیان مالیاتی را بر عهده داشته و زیر نظر سازمان امور مالیاتی مشغول فعالیت است. از جمله ویژگی های ممیزان مالیاتی، می توان به داشتن تخصص و تجربه و قابل اعتماد بودن اشاره نمود.

 

توسعه اقتصادی و بهبود در ارائه خدمات عمومی، نیازمند منابع مالی است که این منابع، در بسیاری از کشورها، از طریق وضع مالیات و عوارض تامین می گردد. در نظام حقوقی ایران نیز، بر اساس قوانین و مقررات مختلف، اخذ مالیات های مستقیم و غیر مستقیم، مورد پیش بینی قرار گرفته است.

 

البته متاسفانه، فرار مالیاتی توسط برخی مودیان، سبب مشکلاتی در نظام مالیاتی کشور می گردد که به طرق مختلف، می بایست این ضعف، جبران گردد. به همین دلیل، عنوان شغلی تحت عنوان مامور و ممیز مالیاتی، جهت اطمینان از صحت اظهارنامه های مالیاتی و تایید یا رد آنها، ایجاد شده است که نظر به وظایف مهم ممیزان مالیاتی در بهبود فرایند وصول مالیات، آشنایی با آن الزامی به نظر می رسد.

 

به همین مناسبت، در ادامه این مقاله، قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که اولا ممیز مالیاتی کیست و ثانیا، چه ویژگی هایی دارد. در ادامه نیز، وظایف مامور ممیز مالیاتی را تشریح نموده و پس از بررسی عناوین شغلی ممیزان مالیاتی، به این سوال پاسخ می دهیم که چه تفاوتی بین ممیز مالیاتی، ذی حساب و حسابرس وجود دارد.

ممیز مالیاتی کیست

امروزه، اخذ مالیات، بخش جدایی ناپذیر درآمد دولت ها محسوب می گردد که به اتکای آن، قادر خواهند بود به تامین خدمات عمومی و ایجاد رفاه برای شهروندان مبادرت نمایند. همین امر، اهمیت پیش بینی سازوکاری دقیق و بهینه جهت اخذ مالیات را آشکار می سازد.

 

در حال حاضر، تعیین عنوان شغلی ممیز مالیاتی به منظور حصول اطمینان از پرداخت دقیق و درست مالیات بر اساس ضوابط قانونی، مورد پیش بینی قرار گرفته است. به همین دلیل، در این قسمت از مقاله، به این سوال پاسخ داده شده است که ممیز مالیاتی چیست؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که مامور ممیز مالیاتی، به شخصی گفته می شود که وظیفه اصلی وی، تایید قانونی بودن اظهارنامه های مالیاتی و مالیات پرداختی توسط مودیان است که شرح وظایف آن، در ادامه خواهد آمد.

 

در همین ارتباط، گاهی این سوال نیز مطرح می شود که چگونه ممیز مالیاتی شویم؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که ممیزان مالیاتی، معمولا پس از دانش آموختگی در یکی از رشته های حسابداری، اقتصاد یا مدیریت، می بایست در آزمون تخصصی که به منظور انتخاب ممیز مالیاتی برگذار می شود، شرکت نمایند و پس از قبولی، می توانند وظایف و مسئولیت های ممیزان مالیاتی را عهده دار شوند.

ویژگی های ممیز مالیاتی

پرداخت مالیات مستقیم و نیز مالیات بر ارزش افزوده، منبع درآمدی کلانی برای دولت محسوب می شود. به همین دلیل، ممیزان مالیاتی برای انجام وظایف خود در حوزه صحت اخذ مالیات، می بایست واجد ویژگی های کلیدی و محوری باشند. لذا در این قسمت، اهم ویژگی های ممیز مالیاتی، مورد توجه قرار گرفته است.

 

از جمله مهم ترین ویژگی های ممیز مالیاتی، می توان به برخورداری از دانش و تخصص کافی در زمینه انواع مالیات اشاره نمود که نیازمند آشنایی کامل با قوانین به روز شده مالیات، معافیت مالیاتی و غیر اینهاست؛

 

همچنین، برخورداری از هوش و تجریه کامل برای ایفای تعهدات قانونی، از دیگر ویژگی های لازم برای ممیزین مالیات است؛ به نحوی که بتواند موارد فرار مالیاتی و نقض قانون را به دقت و به طور کامل، شناسایی و از وقوع آنها جلوگیری نماید؛

 

علاوه بر اینها، به جهت نقش مهم ممیزین مالیاتی در وصول مالیات (به عنوان یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت)، ممیزین می بایست قابل اعتماد و قانونمند بوده و از فرایندهای فساد به جهت دور زدن قوانین و فرار مالیاتی، اجتناب نمایند. در همین رابطه، مطالعه مقاله زیر نیز، توصیه می شود.

وظایف مامور ممیز مالیاتی

ممیزان مالیاتی، در کنار ذی حسابان، از جمله مهم ترین مشاغل موجود در وزارت امور اقتصادی و دارایی محسوب می شوند که شرح وظایف آنها، عمدتا ناظر بر صحت و دقت در فرایند پرداخت مالیات توسط مودیان است. اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود آن است که وظایف مامور ممیز مالیاتی چیست؟

 

برقراری ارتباط موثر و مستمر با مودیان به منظور پاسخگویی به مشکلات و چالش های موجود، از جمله اعتراض مالیاتی؛

 

ارزیابی اطلاعات مالی مودیان به منظور اطلاع از وضع مودیان و شمول یا عدم شمول قانون مالیاتی بر آنها؛

 

بررسی اظهارنامه های مودیان مالیاتی به منظور حصول اطمینان از انطباق یا عدم انطباق آنها با قوانین و مقررات موجود از جمله قانون مالیات های مستقیم؛

 

ثبت نمودن سوابق و اطلاعات مالی و مالیاتی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله اطلاعات هویتی، شماره تماس، آدرس و غیره، به منظور دستیابی به آنها در مواقع لزوم؛

 

بررسی و ارزیابی میزان مالیات پرداخت شده به منظور اطلاع از اینکه آیا به صورت قانونی و دقیق پرداخت گردیده است یا اینکه باید دستور پرداخت مبالغ اضافه به مودی داده شود.

 

همانطور که ملاحظه می شود، وظایف مامور ممیز مالیاتی از اهمیت فراوانی در راستای بهبود فرایند مطالبه و وصول مالیات برخوردار می باشد و به همین دلیل، مامور ممیز مالیات، باید به موارد متعددی دقت نماید. پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید.

 

عناوین شغلی ممیزان مالیاتی

ممیزی مالیات، یکی از عناوین شغلی است که زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی، با شرح وظایف مشخص شده، تعریف شده است. از آن جهت که عناوین شغلی ماموران مالیاتی، دارای سلسله مراتب بخصوصی است، در این قسمت از مقاله، عناوین شغلی ممیزان مالیاتی، ذکر شده است.

 

در ابتدا، کمک ممیزین مالیاتی قرار دارند که به عنوان کاردان، مشغول فعالیت هستند؛

 

سپس، ممیزان مالیاتی قرار دارند که به عنوان کارشناس مالیات، مشغول فعالیت هستند؛

 

پس از آن، سر ممیز مالیات، به عنوان رئیس گروه مالیاتی یا سرپرست مشغول فعالیت هستند؛

 

نهایتا، ممیز کل مالیاتی قرار دارد که به عنوان مدیر یا رئیس امور مالیاتی، مشغول فعالیت هستند.

 

بر این اساس، میان عناوین شغلی مطرح شده در خصوص ممیزی مالیات، سلسله مراتبی از پایین به بالا قرار گرفته که اصولا ممیز کل و سرممیز مالیات، بر نحوه فعالیت و انجام وظایف ممیزان و کمک ممیزان مالیات، نظارت دارند. پیشنهاد می شود در همین راستا مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید.

 

چه تفاوتی بین ممیز مالیاتی، ذیحساب و حسابرس وجود دارد

سازمان امور مالیاتی کشور، مهم ترین مرجع رسیدگی به فرایندهای وصول مالیات می باشد که در این مسیر از نیروی انسانی خبره در عناوین شغلی متعدد، بهره می گیرد که از جمله می توان به ممیزان مالیاتی و نیز، ماموران ذی حساب اشاره نمود. اما گاهی این سوال مطرح می شود که چه تفاوتی بین ممیز مالیاتی، ذیحساب و حسابرس وجود دارد و آیا حقوق ممیزان مالیاتی با حسابرس و ذی حساب تفاوتی دارد؟

 

در پاسخ به این سوال باید گفت که تفاوت ممیز مالیاتی با ذی حساب، آن است که وظیفه اصلی و اولیه ممیزان مالیاتی، بررسی صحت اظهارنامه های مالیاتی مودیان است، به منظور اطلاع از این امر که آیا در تهیه این اظهارنامه ها، قوانین و مقررات و تشریفات مربوطه به خوبی رعایت شده اند یا خیر. اما ذی حساب، صرفا مسئولیت و وظیفه تنظیم صورت های مالی و اظهارنامه های مالیاتی را بر عهده دارد. لذا ذی حساب، نمی تواند مستقلا، اظهارنامه های مالیاتی را تایید نماید.

 

همچنین، تفاوت ممیز مالیاتی و حسابرس، در آن است که ممیز و نیز ذی حساب، زیر نظر سازمان، به منظور انجام وظایف پیش گفته، مشغول فعالیت هستند؛ لکن حسابرس، عنوان شغلی است که فرد، به صورت مستقل، مسئولیت بررسی و ارزیابی صحت صورت های مالی و اظهارنامه های مالیاتی یک شرکت یا شخص حقیقی یا حقوقی خاص را بر عهده داشته و زیر نظر سازمان مالیاتی یا وزارت اقتصاد نمی باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ممیز مالیاتی و وظایف آن در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ممیز مالیاتی و وظایف آن پاسخ دهند.