دینا / تجاری / امور بانکی / استعلام شماره شبا

استعلام شماره شبا

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

کاربردی ترین روش استعلام شماره شبا به صورت رایگان، مراجعه به سایت بانکی که فرد در آن، حساب دارد، انتخاب گزینه "دریافت کد یا شناسه شبا" و انتخاب یکی از دو گزینه تبدیل شماره کارت به شماره شبا یا تبدیل شماره حساب به شبا، می باشد. نکته مهم اینکه، شماره شبا حساب برخی بانک ها، برروی کارت عابر بانک، درج می گردد.

 

یکی از مهم ترین اطلاعات بانکی پر کاربرد در انتقال وجوه با مبالغ بالا، شماره شبا حساب بانکی افراد در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مختلف می باشد و اهمیت این شماره، به حدی است که امکان جابجایی وجه از طریق روش ساتنا و پایا و پل، بدون این شناسه، امکان پذیر نمی باشد.

 

همین امر، ضرورت اطلاع از مراحل دریافت شماره شبا حساب بانکی در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مختلف و نحوه استعلام رایگان آن از طریق روش هایی چون، تبدیل شماره کارت به شماره شبا یا تبدیل شماره حساب به شبا را ایجاب می نماید.

 

لذا در مقاله حاضر و در راستای اطلاع رسانی، اینکه شماره شبا چیست، نحوه و مراحل دریافت و استعلام شماره شبا به صورت رایگان، چگونه می باشد، بررسی گردیده و راهنمای تصویری تبدیل شماره کارت و شماره حساب به شماره شبا، ارائه شده است.

شماره شبا چیست

قبل از توضیح در خصوص شیوه استعلام شماره شبا و نحوه و مراحل تبدیل شماره کارت به شماره شبا به صورت رایگان، ضروری است توضیح داده شود که مقصود از شماره شبا چیست و چه کاربردی دارد. در توضیح ماهیت و کاربرد شماره شبا باید گفت:

 

شماره شبا یا شماره حساب بانکی ایران، کدی است 24 رقمی که با حروف IR بزرگ شروع می شود و توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی، به منظور تسهیل و استاندارد سازی مبادلات بین بانکی و بین المللی بانک های کشور، تببین و تعریف شده است.

 

شماره شبا، شناسه ای منحصر به فرد، برای هر حساب بانکی مشتری، در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری می باشد و هر فرد دارای حساب بانکی، برای هر حساب خود در بانک ها، از شماره شبا منحصر به فرد، برخوردار است. مهم ترین کاربرد های شماره شبا، این است که؛

 

افراد می توانند، صرف درج آن در فرم های انتقال وجه، نسبت به جابجایی پول به حساب فردی که شماره شبا حساب بانکی وی در فرم درج شده، اقدام نمایند. شایان ذکر است، شماره شبا، در انتقال وجه از طریق روش پایا و ساتنا و پل، یکی از مهم ترین اطلاعات مورد نیاز است. 

نحوه دریافت شماره شبا

یکی از پرسش هایی که از سوی مشتریان بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، مطرح می گردد، مبنی بر این است که مراحل و نحوه دریافت شماره شبا چیست و برای دریافت این شماره، باید چه اقداماتی طی گردد. در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت:

 

برای دریافت شماره شبا، کافی است فرد، اقدام به افتتاح حساب بانکی در بانک یا موسسه مالی و اعتباری مد نظر خود نماید. به محض افتتاح حساب، به صورت خودکار و بر اساس روند حاکم بر سیستم بانکی، شماره شبا، به حساب بانکی افتتاح شده، تعلق می گیرد.

 

شایان ذکر است، در صورتی که شخصی، در بانک های مختلف، نظیر بانک ملی، بانک رفاه، بانک قرض الحسنه رسالت، بانک تجارت، بانک ملت و...، حساب داشته باشد، برای هر حساب، شماره شبایی جداگانه، در نظر گرفته خواهد شد. در ادامه، نحوه استعلام شماره شبا به صورت رایگان، بررسی خواهد گردید.

نحوه استعلام شماره شبا رایگان

در صورتی که فردی، به شماره شبا حساب خود، دسترسی نداشته باشد، می تواند نسبت به استعلام آن، به صورت رایگان، اقدام نماید. پرسشی که امکان طرح آن، وجود دارد، مبنی بر این است که مراحل و نحوه استعلام شماره شبا رایگان چیست؟

 

در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، روش و نحوه استعلام شماره شبا به صورت رایگان، بسته به بانکی که فرد در آن، حساب دارد، متفاوت است. به عنوان مثال، شماره شبا حساب در برخی بانک ها، برروی کارت عابر بانک افراد، درج می گردد و کافی است افراد، کارت بانکی خود را بررسی کنند تا به شماره شبا حساب خود، دسترسی یابند؛

 

در برخی بانک ها، نظیر بانک ملی، سامانه ای تلفنی، برای استعلام شماره شبا، راه اندازی گردیده است؛

 

 به طور معمول، اکثر بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، در سایت خود، امکان استعلام شماره شبا از طریق شماره کارت یا شماره حساب را فراهم آورده اند و کافی است فرد، به آدرس سایت بانک خود، مراجعه کند و گزینه مربوط به دریافت یا استعلام کد شبا را انتخاب نماید؛

 

همچنین، امکان استعلام شماره شبا، از طریق برخی سایت های خصوصی غیر وابسته به بانک ها، نظیر رده و ID Pay وجود دارد اما، از آنجا که این سایت ها و شرکت های راه اندازی کننده آن ها، وابسته به بانک نیستند و نظارت بانکی برروی آن ها وجود ندارد، پیشنهاد می گردد، افراد متقاضی استعلام شماره شبا، تاجایی که ممکن است، استعلام شماره شبا حساب خود را از طریق سامانه های تعبیه شده از سوی بانک ها، انجام دهند.

 

تبدیل شماره کارت به شماره شبا

در تیتر پیشین مقاله، توضیح داده شد که یکی از روش های رایگان استعلام شماره شبا، تبدیل شماره کارت به شماره شبا یا تبدیل شماره حساب به شماره شبا می باشد و برای این امر، فرد باید، به سایت بانکی که در آن، حساب دارد، مراجعه کند.

 

به عنوان مثال، مشتریان بانک تجارت، برای استعلام شماره شبا بانک تجارت به صورت رایگان و از طریق روش تبدیل شماره کارت به شماره شبا، باید آدرس tejaratbank.ir را جستجو نمایند و پس از هدایت شدن به صفحه ای مشابه تصویر زیر، از منوی خدماتی موجود در صفحه، گزینه "دریافت کد شبا" را انتخاب کنند. (شایان ذکر است، در صورت عدم مشاهده گزینه مذکور در منوی خدماتی، فرد باید از طریق فلش های کنار صفحه، منو را جابجا کرده تا گزینه مد نظر خود را مشاهده نماید.)

 

استعلام شماره شبا رایگان

 

 در این مرحله، فرد باید، گزینه "تبدیل شماره کارت به شماره شبا" را انتخاب کند و با درج اطلاعات لازم در کادرهای مربوطه، شماره شبا حساب خود در بانک تجارت را دریافت نماید.

 

تبدیل شماره کارت به شماره شبا رایگان

 

شایان ذکر است، برخی بانک ها، نظیر بانک شهر، در سایت خود، صرفا امکان تبدیل شماره حساب به شماره شبا را فراهم آورده اند و گزینه ای در خصوص تبدیل شماره کارت به شماره شبا، در سایت آن ها، وجود ندارد. در این شرایط، فرد می تواند، از روش های دیگر استعلام شماره شبا، نظیر تبدیل شماره حساب به شماره شبا، استفاده کند که راهنما و توضیحات آن، در تیتر بعدی، ارائه خواهد شد.

 

تبدیل شماره حساب به شبا

یکی از روش های استعلام رایگان شماره شبا حساب، تبدیل شماره حساب به شبا است که برای این امر، فرد باید، به سایت بانک مد نظر خود، مراجعه کرده و مراحل لازم و مود نیاز را طی نماید. به عنوان مثال، برای استعلام شماره شبا بانک ملی، از طریق تبدیل شماره حساب به شبا، فرد باید مراحل زیر را طی کند:

 

در گام اول، فرد باید آدرس bmi.ir را در مرورگر خود، جستجو کند و پس از هدایت شدن به صفحه اصلی سایت بانک ملی، از قسمت پایین صفحه، گزینه "دریافت شناسه شبا" را انتخاب نماید.

 

 استعلام رایگان شماره شبا

 

در این مرحله، فرد باید، از قسمت پایین صفحه، بخش مربوط به سرویس‌ های محاسبه شناسه شبای بانک ملی ایران، حسب مورد، یکی از دو گزینه "تبدیل شماره حساب بانک ملی ایران به شماره شبا" یا " تبدیل شماره کارت بانک ملی ایران به شناسه شبا"را انتخاب کند. 

 

 تبدیل رایگان شماره کارت به شماره شبا

 

با انتخاب گزینه "تبدیل شماره حساب بانک ملی ایران به شماره شبا"، فرد با صفحه ای مشابه تصویر زیر، روبرو خواهد شد و باید، اطلاعات شماره حساب و اعداد تصویر امنیتی را در کادر مربوطه، وارد کرده و گزینه "دریافت شناسه شبا" را انتخاب نماید.

 

استعلام شماره شبا رایگان

 

با طی مراحل مذکور، فرد موفق خواهد شد شماره شبا حساب بانکی خود را به صورت رایگان، استعلام کند. شایان ذکر است، استعلام رایگان شماره شبا از سایت سایر بانک ها نیز، تقریبا مشابه با مراحل توضیح داده شده در این تیتر است و صرفا، طراحی و گرافیک سایت هر بانک، متفاوت از دیگری است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه استعلام شماره شبا در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه استعلام شماره شبا پاسخ دهند.