دینا / خانواده / طلاق / طلاق به خاطر ترس از رابطه جنسی

طلاق به خاطر ترس از رابطه جنسی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در صورت اثبات عسر و حرج توسط زنان به محکمه، طلاق به خاطر ترس از رابطه جنسی یا واژینیسم، امکان پذیر است و مردان نیز می توانند بدون اثبات دلیلی خاص، نسبت به طلاق دادن همسر خود، اقدام کنند. با توجه به حصری بودن دلایل ایجاد حق فسخ نکاح برای مردان، باید گفت، فسخ نکاح به دلیل واژینیسموس، امکان پذیر نیست.

 

هنگامی که به موجب نکاح دائم یا موقت، رابطه زوجیت و محرمیت ایجاد می شود، هریک از زوجین، حقوق و تکالیفی نسبت به یکدیگر، پیدا خواهند کرد و استنکاف از انجام تکالیف قانونی و عدم رعایت حقوق دیگری، هریک از زن و مرد را با تبعات حقوقی پیش بینی شده در قوانین مرتبط، نظیر قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده، مواجه خواهد نمود. 

 

از جمله تکالیف زنان در نکاح، تمیکن عام و خاص از همسر است و این حق برای مردان وجود دارد که در صورت امتناع زن از برقراری رابطه زناشویی بدون دلایل موجه و مورد پذیرش قانون، از پرداخت نفقه وی، خودداری کنند. از آنجا که در برخی مواقع، زنان به سبب بیماری واژینیسموس، قادر به برقراری رابطه زناشویی نیستند، این ابهام و باور وجود دارد که می توان زن را ناشزه اعلام کرد، نفقه وی را نداد و نکاح را به سبب این بیماری، فسخ نمود.


با توجه به پیچیدگی هایی که بر این موضوع حاکم است، در مقاله حاضر و در راستای اطلاع رسانی، مفهوم واژینیسموس و دلایل آن، مورد بررسی قرار گرفته و پس از توضیح ناشزه بودن یا نبودن زن مبتلا به واژینیسموس از منظر قانونی، در خصوص امکان طلاق به خاطر ترس از رابطه جنسی و فسخ نکاح به دلیل واژینیسموس، صحبت گردیده است.

واژینیسموس چیست؟

قبل از بررسی حکم نداشتن رابطه زناشویی ناشی از واژینیسموس، امکان یا عدم امکان طلاق به خاطر ترس از رابطه جنسی و فسخ نکاح به دلیل واژینیسموس، ضروری است بررسی شود، مقصود از واژینیسموس چیست؟ با بررسی تحقیقات پزشکی انجام شده در خصوص بانوان، می توان گفت؛

 

مقصود از واژینیسموس (Vaginismus) یا واژینیسم​، منقبض شدن غیرارادی عضلات اطراف واژن بانوان، در تماس با آلت تناسلی مردانه یا هرگونه اشیاء دیگر از قبیل تامپون های بهداشتی یا دستگاه های معاینه دکتران زنان و زایمان، است.

 

واژینیسموس یا واژینسیم، سبب تنگ‌ شدن واژن بانوان و ایجاد احساس ناراحتی، سوزش، درد، دخول دردناک و مواردی از این دست می شود و در اغلب موارد، اختلافات و مسائل منفی ای در زندگی زناشویی زوجین، ایجاد می کند. شایان ذکر است، واژینیسموس، به دودسته اولیه و ثانویه (اکتسابی)، تعمیم یافته یا موقعیتی، تقسیم می گردد؛

 

مقصود از واژینیسموس اولیه، این است که زن، همواره و همیشه، هنگام ورود شی یا آلت تناسلی به واژن خود، دچار درد و انقباض شدید می گردد و مقصود از واژینیسموس ثانویه یا اکتسابی، این است که زن، به علت وجود یک تجربه ناخوشایند و دردناک در گذشته، دچار واژینیسموس، شده است. واژینیسموس ثانویه، بیشتر، جنبه روانی دارد.

 

مقصود از واژینیسموس موقعیتی، این است که زن، صرفا در برخی شرایط و موقعیت ها، دچار انقباض در ناحیه واژن می شود و مقصود از واژینیسموس تعمیم یافته، این است که زن، در تمامی شرایط ها، هنگام ورود هرگونه شی یا جسم سخت به داخل واژن، دچار انقباض و درد می گردد.

دلایل واژینیسموس یا ترس از رابطه جنسی در خانم‌ ها

برای بررسی دلایل واژینیسموس یا ترس از رابطه جنسی در خانم‌ ها، باید یافته های پزشکی در این زمینه را مد نظر قرار داد. تحقیقات پزشکی، دلایل واژینیسموس را در دو گروه روانی و جسمانی، طبقه بندی می نمایند. با در نظر گرفتن این توضیحات، دلایل واژینیسموس یا ترس از رابطه جنسی در خانم‌ ها​ به شرح زیر است:

 

تنش عضلات واژن به علت استرس، اضطراب یا تجربیات نامطلوب در گذشته؛ عدم پیش نوازی کامل، قبل از برقراری رابطه جنسی؛ وجود مشکلات در زندگی مشترک و...

 

وجود بیماری‌ های جسمی ای نظیر التهاب‌ در لگن و دستگاه تناسلی زنان؛ عفونت‌ ادراری یا عفونت مخمری و باکتریایی در واژن؛ زایمان دردناک؛ یائسگی؛ وجود آسیب‌ های عضلانی؛ انجام جراحی در ناحیه لگن و مصرف برخی داروها که دارای عوارض جانبی هستند.

ناشزه بودن زن مبتلا به واژینیسموس

پرسشی که از سوی اکثر مردان مطرح می گردد، مبنی بر این است که آیا از نظر حقوقی، امکان ناشزه بودن زن مبتلا به واژینیسموس وجود دارد یا خیر و آیا مردان می توانند به دلیل عدم برقراری رابطه جنسی ناشی از واژینیسموس، ادعای نشوز و عدم تمکین کرده و از پرداختن نفقه زنان، خودداری کنند؟

 

در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، اساسا، زنان زمانی ناشزه شناخته خواهند شد که با میل و اراده شخصی و با دلایل غیر منطقی و غیر عقلانی، از تمکین عام و خاص همسر خود، خودداری ورزند. در این شرایط، مرد می تواند به علت عدم تمکین زن و نشوز وی، از پرداخت نفقه زوجه، خودداری ورزد.

 

اما از آنجا که واژینیسموس، ارادی و در اختیار زنان نیست و نوعی بیماری است که زنان، بر حسب وجود برخی علل به آن، دچار می گردند، نمی توان زن را به علت عدم تمکین ناشی از واژینیسموس، ناشزه شناخت و نفقه وی را به این علت، نپرداخت.

 

طلاق به خاطر ترس از رابطه جنسی

پس از توضیح واژینیسموس و بررسی علل آن در تیترهای قبلی مقاله، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، طلاق به خاطر ترس از رابطه جنسی، مورد توضیح و بررسی، قرار خواهد گرفت. در پاسخ به این پرسش که آیا امکان طلاق دادن زن یا طلاق گرفتن زن به دلیل ترس از رابطه جنسی، وجود دارد یا خیر باید گفت:

 

قانونا، حق طلاق برای مردان است و آن ها می توانند، بدون نیاز به اثبات موردی خاص، اقدام به طلاق دادن همسر خود نمایند و موافقت یا عدم موافقت زنان با طلاق در این شرایط، بی تاثیر است. بنابراین، صرف از نظر از وجود یا عدم وجود واژینیسموس و ترس از رابطه جنسی از سوی زن، مردان می توانند از دادگاه، تقاضای صدور حکم طلاق نمایند و پس از صدور حکم قطعی، همسر خود را طلاق دهند.

 

زنان تنها در شرایطی می توانند به علت واژینیسموس یا ترس از رابطه جنسی، از همسر خود، جدا شوند که بتوانند موافقت همسر خود را با طلاق، جلب نمایند یا به محکمه اثبات کنند که به این علت، در عسر و حرج هستند و قادر به ادامه زندگی مشترک، نمی باشند.

 

فسخ نکاح به دلیل واژینیسموس

برای بررسی فسخ و باطل شدن عقد در صورت نداشتن رابطه جنسی ناشی از واژینیسموس، باید فسخ نکاح و موارد آن در قانون مدنی را مورد بررسی قرار داد. بر اساس ماده 1123 قانون مدنی، قرن، جذام، برص، افضاء، زمین گیری و نابینایی از هردو چشم، عیوبی هستند که وجود آن ها در زن، سبب فسخ نکاح می گردد.

 

مستفاد از ماده 1124 قانون مدنی، "عیوب زن، در صورتی موجب حق فسخ برای مرد است که عیب مزبور، در حال عقد، وجود داشته است." با توجه به موارد مذکور در این پارگراف و پاراگراف قبل، در توضیح امکان یا عدم امکان فسخ نکاح به دلیل واژینیسموس باید گفت:

 

واژینیسموس در زنان، سبب ایجاد حق فسخ نکاح برای مردان نمی گردد و مردان صرفا می توانند، نسبت به طلاق دادن زن، به این علت، اقدام کنند. شایان ذکر است، در طلاق به دلیل ترس از رابطه جنسی یا واژینیسموس، زن همچنان از مهریه، برخوردار است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط طلاق به خاطر ترس از رابطه جنسی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط طلاق به خاطر ترس از رابطه جنسی پاسخ دهند.