دینا / تجاری / شرکت ها / تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

از جمله مهم ترین تفاوت های ثبت شرکت و ثبت برند، ناظر بر مرجع ثبت، هزینه ها و مدارک لازم، اجباری یا اختیاری بودن ثبت و مواردی از این قبیل است. علاوه بر این، محدودیت های انتخاب نام شرکت و برند نیز، فرق دارد. مثلا، نام شرکت حتما باید ایرانی باشد؛ لکن نام برند، در شرایط خاصی ممکن است خارجی نیز تعیین شود.

 

در صورتی که دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی، قصد داشته باشند فعالیت های تجاری انجام داده و به سود برسند، می توانند با تشکیل و تاسیس یک شرکت، به این هدف نائل شوند. اما از آن جهت که انجام این امور، نیازمند رعایت پاره ای از شرایط قانونی است و به حقوق اشخاص ثالث نیز تسری می یابد، بر اساس قانون، آن شرکت می بایست به ثبت رسد تا قابل تمایز از دیگران باشد.

 

همینطور، زمانی که افراد، قصد دارند خدمات و محصولات خود را از دیگران، متمایز نمایند و به این ترتیب، حقوق مالکیت معنوی آن را برای خود حفط نمایند، می توانند با ثبت برند، این امر را انجام بدهند. لذا همانگونه که مشاهده می شود، ثبت شرکت و ثبت برند، به لحاظ شکلی و ماهوی با هم متفاوت هستند. لکن آشنایی با مهم ترین تفاوت ها و محدودیت های ثبت شرکت و برند، برای افراد ضروری به نظر می رسد.

 

به همین مناسبت، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که تعریف شرکت و برند چیست و مهم ترین تفاوت های ثبت شرکت و ثبت برند کدامند. در ادامه نیز، محدودیت های انتخاب نام برند و نام شرکت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تعریف شرکت و برند چیست

امروزه در حوزه تجارت، دو واژه ثبت شرکت و ثبت برند، پر تکرار می باشند. این دو واژه، علی رغم وجود برخی شباهت ها، به طور کلی با هم تفاوت های عمده دارند که قبل از پرداختن به اهم تفاوت ها و فرق های ثبت شرکت و ثبت برند، بهتر است ابتدائا با خود این مفاهیم، آشنا شد. به همین دلیل، در این قسمت از مقاله، به این سوال پاسخ داده می شود که تعریف شرکت و برند چیست؟

 

بر اساس ماده 571 قانون مدنی، شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه. این تعریف، عمدتا بیانگر نوعی شرکت مدنی است که به موجب آن، دو یا چند شخص، در یک شیء مثلا زمین یا خانه، شریک بوده و به صورت مشاع، حق و حقوقی دارند؛ لکن نوع دیگری از شرکت نیز وجود دارد که موضوع قانون تجارت است و به آن، شرکت تجاری گفته می شود.

 

شرکت تجاری، به شرکتی گفته می شود که دو یا چند نفر، به منظور کسب سود، شخصیت حقوقی مستقلی را تحت عنوان شرکت، ایجاد می کنند و طبق قانون، آن را به ثبت می رسانند تا از مزایای آن بهره ببرند. بر اساس ماده 20 قانون تجارت، شرکت های تجاری را می توان به هفت دسته تقسیم نمود که عبارتند از: شرکت های سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی.

 

اما در ارتباط با برند، باید گفت که برند، همان علامت تجاری است که به موجب آن، کالاها و خدمات ارائه شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از هم متمایز می شود. بر این اساس، مشتریان می توانند به خوبی محصولات را از هم تمایز داده و شرکت ها نیز، با استفاده از آن، می توانند وجهه تجاری خود را بهبود ببخشند.

 

در واقع، امروزه، شرکت هایی که طبق قانون به ثبت می رسند، می توانند یک برند یا علامت تجاری برای خود ایجاد نمایند تا بدینوسیله، بتوانند در بازار با رقبای خود، به نحو بهتری رقابت داشته باشند. لذا برندی که ثبت می شود، می تواند به صورت کلمه و حروف و ترسیمات و تصویر و ترکیب آنها بوده و در اداره ملی ثبت علائم تجاری به ثبت رسد.

مهمترین تفاوت های ثبت شرکت و ثبت برند

نظر به تفاوت های عمده و اساسی میان دو مفهوم «شرکت» و «برند»، ثبت شرکت و برند نیز، به لحاظ شکلی و ماهوی، تفاوت های اساسی دارد. به همین مناسبت، در این قسمت، مهم ترین تفاوت های ثبت شرکت و ثبت برند، با عنایت به قانون، تشریح می گردد.

 

یکی از تفاوت های ثبت شرکت و ثبت برند، مربوط به مرجع ثبت می باشد که مرجع ثبت شرکت ها، اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری است و ثبت برند، توسط مرکز مالکیت معنوی انجام می شود.

 

البته، علی رغم اینکه ثبت شرکت، امری الزامی است، اصولا برای ثبت برند و علامت تجاری، الزام قانونی وجود نداشته و امری اختیاری محسوب می شود.

 

مدت زمان اعتبار شرکت های تجاری، اصولا نامحدود است و اعتبار آنها در شرایط عادی منقضی نمی گردد؛ مگر در صورتیکه در اساسنامه شرکت پیش بینی شده باشد. لکن برند و علایم تجاری، می بایست هر ده سال یکبار، تمدید شوند و در غیر این صورت، برند مربوطه، باطل می گردد.

 

یکی دیگر از تفاوت های ثبت شرکت و ثبت برند، ناظر بر آن است که تشریفات ثبت شرکت و برند، متفاوت است؛ به عنوان نمونه، برای ثبت شرکت، نیاز به سرمایه اولیه و نیز، پرداخت مالیات است؛ لکن برای ثبت برند، چنین امری الزامی نیست.

 

اسناد و مدارک ثبت شرکت با اسناد و مدارک ثبت برند نیز، با هم فرق دارند و اساسا ثبت شرکت فرایند سخت تری نسبت به ثبت برند داشته و مدارک مورد نیاز برای آن بیشتر است که از جمله، می توان به مجوز فعالیت، اظهارنامه ثبت شرکت، صورتجلسات مربوطه و غیره، اشاره کرد.

 

همچنین، مدت زمان ثبت شرکت، کوتاه تر از ثبت برند است؛ به این معنا که ثبت شرکت، در طی دو هفته کاری انجام می شود؛ لکن ثبت برند، به مدت زمان بیشتر (حدودا سه ماه) نیاز دارد.

 

علاوه بر این، ثبت شرکت، مزایایی از قبیل استفاده از تسهیلات و وام های دولتی و نیز، شرکت در مزایده یا مناقصه را فراهم می آورد؛ لکن ثبت برند هیچکدام از مزایای مزبور را ایجاد نخواهد کرد.

محدودیت های انتخاب نام برند و نام شرکت

فرایند ثبت شرکت و ثبت برند، به لحاظ مرجع مربوطه، زمان، مدارک، هزینه ها و مواردی از این قبیل، تفاوت و فرق های اساسی دارد. لکن یکی از این تفاوت ها، ناظر بر تفاوت های مربوط به انتخاب نام برند و شرکت می باشد. به همین مناسبت، در این قسمت از مقاله، محدودیت های انتخاب نام برند و نام شرکت، توضیح داده شده است.

 

یکی از مهم ترین محدودیت های انتخاب نام برند و نام شرکت، آن است که در زمان ثبت شرکت، می بایست اسامی حداقل سه بخشی را پیشنهاد کرد؛ مشروط به اینکه حتما دارای ریشه فارسی بوده و با شئونات اسلامی مغایرت نداشته باشند. همچنین، این نام ها باید جزء نام های خاص و غیر تکراری باشند.

 

بنابراین، از جمله محدودیت های انتخاب نام شرکت، می توان به انتخاب اسامی غیر خاص و تکراری، اسامی به زبان بیگانه، اسامی برخلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه، نام هایی که باعث فریب افکار عمومی می گردد، نام های مختص به تشکیلات دولتی و کشوری و ... ، اشاره نمود. علاوه بر اینها، در تعیین نام شرکت های تضامنی، مختلط سهامی و غیر سهامی و شرکت نسبی، توجه به ماد 117، 141، 162 و 184 الزامی است.

 

اما در ارتباط با محدودیت های انتخاب نام برند، می توان به ماده 32 قانون ثبت اختراعات اشاره نمود که بر اساس آن، علاماتی که نتواند کالاها و خدمات را از موسسه دیگر متمایز نماید یا علاماتی که خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد، قابلیت ثبت ندارند.

 

همچنین، علامت هایی که عین یا شبیه آن، برای خدمات غیر مشابه ثبت شده باشد و یا اینکه به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات، معروف است، قابلیت ثبت و انتخاب شدن به عنوان نام برند را ندارند. پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند در کانال تلگرام حقوق تجارت عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند پاسخ دهند.