دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / جرم شرکت در پارتی مختلط

جرم شرکت در پارتی مختلط

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در قانون مجازات اسلامی، جرمی تحت عنوان جرم شرکت در پارتی مختلط، وجود ندارد و تنها افرادی به علت شرکت در پارتی مختلط، مجازات خواهند شد که پس از دستگیری، محرز و اثبات گردد در این مجالس، مرتکب جرم شرب خمر، مصرف مواد مخدر، روابط نامشروع یا سایر جرایم پیش بینی شده در قانون مجازات یا قوانین مرتبط، شده اند.

 

امروزه، برگزاری مراسم و جشن ها به صورت مختلط، رواج بسیاری یافته و اغلب افراد، مراسم عروسی، تولد، جشن فارغ التحصیلی، بازگشت از سفرهای زیارتی و... را بدون جداسازی زن و مرد از یکدیگر (جدا کردن قسمت زنانه از مردانه) و به عبارت عرفی، به صورت مختلط، برگزار می نمایند.

 

باتوجه به اینکه در برخی موارد نادر، در مراسم مختلط، افعال حرام، نظیر شرب خمر، روابط نامشروع و... رخ می دهد، این باور اشتباه وجود دارد که در هر صورت، شرکت در پارتی و مجالس مختلط، جرم است و سبب مجازات شرکت کنندگان در چنین مجالسی، خواهد شد.

 

لذا در مقاله حاضر و در راستای اطلاع رسانی صحیح، حکم قانونی و حکم شرعی حضور در مهمانی مختلط، مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص انواع جرم شرکت در پارتی مختلط و انواع مجازات این عمل، توضیح داده شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص این موضوع می توانند، ادامه متن مقاله را دنبال کنند.

حکم قانونی و شرعی جرم شرکت در پارتی مختلط

در توضیح حکم قانونی و شرعی جرم شرکت در پارتی مختلط باید گفت؛ با توجه به ابهامات بسیاری که در خصوص جرم بودن یا نبودن، همچنین، حرام بودن یا نبودن شرکت در مجالس و جشن های مختلط وجود دارد، ضروری است تا حکم قانونی و شرعی شرکت در پارتی مختلط، بررسی گردد.

 

از منظر شرع اسلام، شرکت در میهمانی ها و مجالس مختلط، بلااشکال است و این عمل، تنها در صورتی حرام و گناه خواهد بود که افراد شرکت کننده در این مجالس، مرتکب افعال حرام و ممنوع از نظر شرعی، نظیر شرب خمر، روابط نامشروع و... گردند. 

 

از منظر قانونی، جرمی تحت عنوان جرم عروسی مختلط ​یا جرم شرکت در پارتی مختلط، وجود ندارد و شرکت کنندگان و برگزار کنندگان چنین مجالسی، تنها در صورتی مجازات خواهند شد که پس از دستگیری، محرز و اثبات گردد در این مجالس، مرتکب موارد جرم انگاری شده در قانون مجازات یا سایر قوانین مرتبط، شده اند.

انواع جرم شرکت در پارتی مختلط

در توضیح انواع جرم شرکت در پارتی مختلط، باید گفت، همانطور که در تیتر پیشین مقاله ذکر شد، جرمی تحت عنوان جرم شرکت در پارتی مختلط، وجود ندارد و تنها افرادی به علت شرکت در میهمانی ها و مجالس مختلط، مجازات خواهند شد که محرز و اثبات گردد در این مجالس، مرتکب جرایم پیش بینی شده در قانون مجازات یا سایر قوانین مرتبط، شده اند. بر اساس عرف و با بررسی پرونده های کیفری موجود، می توان گفت، رایج ترین جرایمی که در میهمانی ها و مجالس مختلط، تحقق می یابند، عبارتند از:

 

مصرف مسکر و خوردن آبجو، که ماده 264 قانون مجازات اسلامی در تعریف آن، مقرر می دارد: "مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است. تبصره- خوردن فقاع (آب جو مسکر)، موجب حد است، هرچند مستی نیاورد."

 

رابطه نامشروع که عبارت است از هرگونه لمس، هم آغوشی، بوسیدن و عمل کمتر از جرم زنا، میان زن و مردی که بین آن ها، رابطه زوجیت، وجود ندارد. ماده 637 قانون مجازات در خصوص این جرم مقرر می دارد: "هر گاه زن و مردی که بین آن ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند،... محکوم خواهند شد."

 

مصرف انواع مواد مخدر، نظیر خوردن قرص های روان گردان و یا استعمال انواع مواد مخدر

 

نگهداری مشروبات الکلی، بدین معنا است که در محل برگزاری میهمانی مختلط، انواع مشروبات الکلی در مقادیر مختلف، یافت گردد.

 

حمل و نگهداری مواد مخدر، به معنای کشف مواد مخدر نزد میهمانان یا در محل برگزاری مراسم می باشد.

 

آلودگی صوتی و مزاحمت برای همسایگان، به معنای بالا بودن سر و صدای ناشی از میهمانی یا آهنگ های پخش شده در میهمانی می باشد که سبب سلب آسایش همسایگان شده است. ماده 618 بخش تعزیرات قانون مجازات در این خصوص مقرر می دارد: "هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد، موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد" مجازات خواهد شد.

 

شایان ذکر است، بر اساس آرای صادره، برگزاری مهمانی مختلط، بدون رعایت حجاب شرعی در اماکن و منازل خصوصی، مصداق بزه ارتکاب فعل حرام نیست؛ چراکه در ماده 638 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، "عمل حرام با وصف تظاهر به آن در اماکن و انظار عمومی جرم انگاری شده است و ارتکاب فعل حرام در اماکن و منازل خصوصی، مشمول این ماده نمی باشد."

مجازات شرکت در پارتی مختلط

در پاسخ به پرسش هایی نظیر اینکه مجازات برگزاری پارتی و مجازات شرکت در پارتی مختلط چیست؟ باید گفت، از آنجا که جرمی تحت عنوان جرم شرکت در پارتی مختلط یا جرم برگزاری پارتی مختلط وجود ندارد، نمی توان مجازاتی برای این اعمال، ذکر کرد. اما، با توجه به اینکه انجام اعمال مجرمانه در مجالس مختلط، مجازات دارد، در ادامه، مجازات برخی از رایج ترین جرایمی که در این میهمانی ها، ارتکاب می یابند، ذکر خواهد شد.

 

 بر اساس ماده 265 قانون مجازات اسلامی، مجازات شرب خمر یا مصرف مسکر در پارتی مختلط، 80 ضربه شلاق حدی است.

 

بر اساس ماده 637 قانون مجازات اسلامی، مجازات جرم رابطه نامشروع، شلاق تا نود و نه ضربه می باشد.

 

مجازات مزاحمت همسایه، بر اساس ماده 618 قانون مجازات اسلامی، حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق می باشد.

 

مجازات نگهداری مشروبات الکلی، بر اساس ماده 702 قانون مجازات اسلامی، شش ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و نیز پرداخت جریمه نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی ( تجاری ) مشروبات الکلی، می باشد.

 

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر نیز بر اساس ماده 5 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، بسته به میزان مواد و دفعات تکرار جرم، مواردی چون، حبس، شلاق، مصادره اموال و اعدام می باشد. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص مجازات مزاحمت همسایه می توانند، مقاله زیر را مطالعه کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم شرکت در پارتی مختلط و مجازات آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم شرکت در پارتی مختلط و مجازات آن پاسخ دهند.