دینا / خانواده / مهریه / گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد

گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد، در صورتی امکان پذیر است که زن، مهریه خود در ازدواج سابق را ابراء یا هبه معوض، ننموده باشد و در صورتی که مهریه را هبه غیر معوض کرده، مال موضوع هبه، موجود باشد. قطع مهریه با ازدواج مجدد، تحقق نخواهد یافت و میزان مهریه در ازدواج دوم، سوم و...، تابع توافق زوجین می باشد.

 

مهریه، یکی از مهم ترین حقوق مالی زنان، در نکاح دائم و نکاح موقت بوده و از نظر حقوقی، هیچ زنی نمی تواند، در نکاح دائم یا موقت، مهریه نداشته باشد. اهمیت این حق مالی، به اندازه ای است که عقد موقت، بدون تعیین مهر، باطل خواهد بود و در صورت عدم تعیین مهریه در نکاح دائم، بعد از عقد نکاح، مطابق شرایط پیش بینی شده در قانون مدنی، برای زن، مهر تعیین خواهد شد. 

 

با توجه به اینکه در بیشتر موارد، زنان برای موافقت همسر خود با طلاق، اقدام به بذل مهریه خویش می نمایند، این تصور وجود دارد که تحت هیچ شرایطی، امکان گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد، وجود ندارد و با ازدواج مجدد، دریافت مهریه ازدواج پیشین، قطع خواهد شد.

 

از آنجا که باورهای فوق الذکر، اشتباه هستند، در مقاله حاضر و در راستای اطلاع رسانی، امکان یا عدم امکان گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد، مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص وضعیت حقوقی قطع مهریه با ازدواج مجدد، شرایط استحقاق مهریه بعد از ازدواج مجدد، مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد و میزان مهر زن مطلقه در نکاح جدید، توضیح داده شده است.

آیا با ازدواج مجدد زن مهریه قطع می شود

امکان یا عدم امکان گرفتن مهریه، بعد از طلاق و اینکه آیا با ازدواج مجدد زن مهریه قطع می شود؟ پرسش بسیاری از بانوانی است که پس از طلاق، قصد ازدواج مجدد دارند. در بررسی و پاسخ به پرسش های مطروحه باید گفت؛

 

با ازدواج مجدد زن، دریافت مهریه ازدواج پیشین، قطع نخواهد شد و گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد، امکان پذیر است. یعنی، چنانچه زنی، به موجب طلاق در عقد دائم یا بذل و انقضای مدت در نکاح موقت، از همسر خود، جدا شود و هم زمان با دریافت مهریه ازدواج پیشین خود، ازدواج مجدد نماید، روند دریافت مهریه ازدواج سابق، قطع و متوقف نخواهد شد.

 

در پاسخ به پرسش هایی نظیر اینکه زن چند بار میتواند مهریه بگیرد؟ و آیا زنی که مهریه میگیرد میتواند ازدواج کند؟ باید گفت: در هربار ازدواج، زن می تواند مهریه دریافت نماید و مطلقه بود یا نبودن زن، ارتباطی با حق وی برای تعیین و دریافت مهریه در ازدواج های بعدی او ندارد.

 

یعنی، چنانچه زن، در حال دریافت مهریه نکاح دائم یا موقت از همسر سابق خود باشد و در همین حین نیز، ازدواج نماید، هم در ازدواج جدید، از مهریه برخوردار خواهد شد و هم می تواند، مهریه ازدواج پیشین خود را دریافت کند. در ادامه، شرایط استحقاق مهریه بعد از ازدواج مجدد، بررسی خواهد شد.

شرایط استحقاق مهریه بعد از ازدواج مجدد

شرایط استحقاق مهریه بعد از ازدواج مجدد را از دو منظر می توان مورد بررسی و توضیح قرار داد؛ اینکه بعد از ازدواج مجدد، زن در چه صورتی می تواند، مهریه ازدواج یا ازدواج های پیشین خود را دریافت کند و اینکه شرایط استحقاق و دریافت مهریه، در ازدواج مجدد یا ازدواج جدید، چگونه است؟

 

در تیتر پیشین، تاکید گردید که تعداد ازدواج، تاثیری در عدم استحقاق زن برای دریافت مهریه ازدواج های سابق یا تعیین و دریافت مهریه در ازدواج جدید، نخواهد داشت و زن مطلقه می تواند، هم مهریه ازدواج های پیشین خود را دریافت کند و هم در ازدواج جدید، مهریه تعیین نماید.

 

در پاسخ به این پرسش که بعد از ازدواج مجدد، زن در چه صورتی می تواند، مهریه ازدواج یا ازدواج های پیشین خود را دریافت کند و شرایط آن چیست باید گفت؛ در صورتی که زن، مهریه ازدواج یا ازدواج های سابق خود را هبه معوض یا ابراء نکرده باشد، می تواند مهریه خود را مطالبه نماید، همچنین، در صورتی که زن، مهریه ازدواج سابق خود را هبه غیرمعوض کرده باشد، چنانچه مال موضوع هبه، موجود باشد، زن می تواند از هبه خود رجوع کرده و مهریه خود را مطالبه نماید.

 

در پاسخ به این پرسش که شرایط استحقاق و دریافت مهریه، در ازدواج مجدد یا ازدواج جدید چیست؟ باید گفت، شرط ویژه ای درخصوص استحقاق مهریه در ازدواج جدید بانوان مطلقه، وجود ندارد و زن می تواند، در ازدواج مجدد نیز، مهریه مورد نظر را تعیین کرده و آن را از همسر خود، مطالبه نماید.

مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد چقدر است

در تیترهای پیشین مقاله، وضعیت حقوقی و شرایط گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد بررسی گردید و در خصوص امکان یا عدم امکان قطع مهریه با ازدواج مجدد، توضیح داده شد. در این تیتر از مقاله، این پرسش که مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد چقدر است؟ مورد بررسی و توضیح، قرار خواهد گرفت.

 

در پاسخ به پرسش مطروحه در خصوص میزان مهریه، در ازدواج مجدد بانوان مطلقه باید گفت، زوجین، از این حق قانونی برخوردارند که هرآنچه از نظر شرعی و قانونی، مالیت دارد را به عنوان مهریه، تعیین کنند و میزان مهریه ازدواج مجدد، تحت تاثیر مطلقه یا عدم مطلقه بودن زن نیست.

 

در واقع، همچون ازدواج برای بار اول، آنچه در نوع و میزان مهریه زن مطلقه در ازدواج جدید، تاثیر می گذارد، توافق زوجین با یکدیگر، در خصوص میزان و نوع مهریه است. علاقمندان به کسب اطلاعات لازم در خصوص وضعیت مهریه در صورت درخواست طلاق از طرف زن می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک زیر را مطالعه نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وضعیت گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون وضعیت گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد پاسخ دهند.