دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر ۲ سال

بن کارت مادران باردار

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بن کارت مادران باردار و کودکان زیر ۲ سال، از سوی کمیته امداد، با هدف ارتقای وضعیت تغذیه مادران باردار و دارای کودک زیر 2 سال جزو دهک یک تا پنج درآمدی، صادر می گردد و مبلغ آن باید، برای خرید کالا استفاه شود. این طرح، نیاز به ثبت نام نداشته و افراد واجد شرایط، از سوی مراکز بهداشت، به کمیته امداد معرفی خواهند شد.

 

 با توجه به اینکه از سال 1399، یکی از مفاد مهم تفاهم‌ نامه ۵ ساله میان کمیته امداد و بنیاد مستضعفان، حمایت از تغذیه مادران باردار و شیرده می باشد، کمیته امداد با همکاری بنیاد علوی، هر ساله، نسبت به اجرای طرح های مختلف، در راستای تحقق این بخش از مفاد تفاهم نامه 5 ساله، اقدام می نمایند و بدین ترتیب، آسیب های ناشی از سوء تغذیه را در بعضی اقشار جامعه، کاهش می دهند.


اعطای بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر ۲ سال به افراد واجد شرایط، از مهم ترین اقدامات کمیته امداد با همکاری بنیاد علوی، در راستای حمایت از تغذیه مادران باردار و شیرده می باشد که قواعد مخصوص به خود را دارد و تنها، مادارن و کودکان واجد شرایط، می توانند از آن، بهره مند گردند.


لذا در مقاله حاضر و در راستای اطلاع رسانی، کاربرد و شرایط دریافت بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر ۲ سال، مورد بررسی قرار گرفته و پس از توضیح مراحل و نحوه ثبت نام آن، به این پرسش که مبلغ بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر 2 سال کی واریز می شود؟ پاسخ داده شده است.

بن کارت مادران باردار

در پاسخ به این پرسش که بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر ۲ سال چیست و نحوه ثبت نام آن چگونه است؟ باید گفت، بن کارت مادران باردار، کارتی است که از سوی مراجع ذی صلاح، برای مادران واجد شرایط مورد تایید کمیته امداد، صادر می گردد و مادران می توانند با مبلغ واریزی به بن کارت، اقلام غذایی، خریداری کنند. با این توضیح که؛

 

 در سال گذشته و سال جاری، طرح حمایت از مادران باردار و دارای کودک زیر ۲ سال که جزو دهک یک تا پنج درآمدی هستند، از سوی کمیته امداد، با همکاری بنیاد علوی اجرایی گردیده و گامی موثر، در راستای بهبود وضعیت تغذیه کودکان و رفع سوء تغذیه ناشی از کمبود مصرف مواد غذایی، برداشته شده است.

 

به نقل از مدیرکل بهداشت و بیمه‌ های اجتماعی کمیته امداد در اخبار، مادران مشمول این طرح، "لزوما از افراد تحت پوشش کمیته امداد نیستند و صرفا، اجرای طرح حمایت از مادران باردار و دارای کودک زیر ۲ سال در دهک یک تا پنج درآمدی، برعهده کمیته امداد است" و تامین اعتبار این طرح نیز، از سوی بنیاد علوی و تا پایان سال ۱۴۰۳ صورت می‌ گیرد.

 

در راستای اجرای این طرح، مادران باردار و شیرده، توسط مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌ ها، به کمیته امداد معرفی می گردند و بعد از بررسی دهک‌ ها و استعلام دهک بندی خانوار، در صورتی که واجد شرایط شناحته شوند، به صندوق امداد ولایت معرفی خواهند شد.

 

 پس از معرفی به صندوق امداد ولایت، بن کارت غیرنقدی، با سرانه ماهانه ۳۵۰ هزار تومان، برای حداکثر ۱۲ ماه، جهت خرید اقلام غذایی، برای آن ها صادر خواهد شد. سهیمه هر مادر، هر ماه به بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر 2 سال، واریز می گردد و مادران می توانند آن را صرفا برای خرید کالا، استفاده کنند.

 

به نقل از مدیرکل بهداشت و بیمه‌ های اجتماعی کمیته امداد، برای خرید با بن کارت، با فروشگاه خاصی، قرارداد بسته نشده و مادران دارای بن کارت می توانند، کالا های مد نظر خود را از تمامی فروشگاه ها و سوپرمارکت های سراسر کشور، خریداری کنند. 

نحوه ثبت نام بن کارت مادران باردار

در توضیح نحوه ثبت نام بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر 2 سال باید گفت، این طرح، همچون طرح یارانه کودکان اختلال رشد، نیاز به ثبت نام از سوی مادران ندارد و تمامی اقدامات لازم برای عضویت در آن، از سوی نهادهای ذی صلاح، نظیر مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌ ها، کمیته امداد و صندوق امداد ولایت، انجام خواهد شد. با این توضیح که؛

 

در گام اول، مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌ ها، مادران باردار و شیرده داری کودکان زیر 2 سال را شناسایی و به کمیته امداد معرفی می نماید؛ کمیته امداد، دهک های درآمدی این مادران را بررسی خواهد کرد و در صورتی که جزو دهک های درآمدی یک تا 5 باشند، آن ها را به صندوق امداد ولایت معرفی می‌ کند؛

 

با معرفی کمیته امداد، صندوق امداد ولایت، بن کارت غیرنقدی مادران شیرده و کودکان زیر 2 سال را صادر و در اختیار مادران مشمول این طرح، قرار می دهد تا از آن، برای خرید کالا، استفاده کنند. در ادامه، این مبحث که مبلغ بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر 2 سال کی واریز میشه، مورد توضیح و بررسی قرار خواهد گرفت.

بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر 2 سال کی واریز می شود

با توجه به اینکه از ابتدای سال جاری (1403)، اجرای طرح حمایت از مادران باردار و دارای کودک زیر ۲ سال که جزو دهک یک تا پنج درآمدی هستند، از سوی کمیته امداد، با وقفه مواجه شده است، این پرسش مطرح می گردد که مبلغ بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر 2 سال کی واریز میشه و نحوه اطلاع از آن، چگونه است؟

 

در پاسخ به قسمت اول پرسش مطروحه، مبنی بر اینکه بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر 2 سال کی واریز میشه، باید گفت، اساسا، بن کارت، هر ماه، شارژ می گردد اما در خصوص واریز مبلغ معوقه، تاریخ و زمان دقیقی برای واریز، مشخص نشده است؛

 

با این حال، بر اساس آنچه در اخبار مختلف و به نقل از مدیرکل بهداشت و بیمه‌ های اجتماعی کمیته امداد آمده، وضعیت شارژ بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر 2 سال و واریز مبالغ ماه های گذشته، به شرح زیر خواهد بود:

 

"سهمیه فروردین و اردیبهشت‌ ماه 1403، با سرانه ماهانه ۳۵۰هزار تومان، در روزهای اخیر (نیمه اول شهریور ماه) واریز خواهد شد و سهمیه خردادماه نیز طی هفته‌ های آتی به حساب مادران واریز می‌ گردد." در پاسخ به قسمت دوم پرسش مطروحه، مبنی بر نحوه اطلاع از واریز مبلغ به بن کارت، باید گفت:

 

به نقل از مدیرکل بهداشت و بیمه‌ های اجتماعی کمیته امداد در اخبار، "بعد از شارژ کارت، به شماره موبایل مادران، پیامکی جهت اعلام خرید اقلام غذایی، ارسال می‌ شود" و بدین ترتیب، مادران می توانند از شارژ بن کارت خود، مطلع گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط دریافت بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر 2 سال در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط دریافت بن کارت مادران شیرده و کودکان زیر ۲ سال پاسخ دهند.