دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / اثبات شراکت بدون مدرک

اثبات شراکت بدون مدرک

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

از جمله روش های قانونی اثبات شراکت بدون مدرک، در مواردی که خواهان، فاقد هرگونه دلیل است و خوانده نیز، منکر ادعای او می شود، تقاضای اتیان سوگند بتی می باشد. برای مطالبه سهم الشرکه و اثبات شراکت مدنی، خواهان باید دادخواست الزام خوانده به اجرای آثار عقد را ثبت نماید.

 

قرارداد شراکت، ازجمله قراداهای بسیار پر استفاده و پرکاربرد است که افراد بسیاری، به موجب انعقاد آن، اقدام به کسب سود می نماید. در مواردی که قرارداد شراکت، به صورت شفاهی یا به موجوب سند عادی، منعقد می گردد، امکان انکار شراکت از سوی یکی از طرفین قرارداد و عدم پرداخت سهم الشرکه دیگری، وجود دارد.

 

در این شرایط، فردی که مدعی شراکت است، می تواند نسبت به پیگیری حقوقی و قضایی موضوع، اقدام نماید و از آنجا که اثبات شراکت بدون مدرک و سند قابل استناد، بسیار پیچیده و حساس است، اطلاع از روش های قانونی اثبات قرارداد، ضروری می باشد.

 

 

لذا در مقاله حاضر و در راستای اطلاع رسانی، منظور از شراکت، اینکه اثبات شراکت چگونه ممکن است و روش‌های قانونی اثبات شراکت بدون مدرک چیست، مورد بررسی قرار گرفته و نمونه دادخواست و رای این موضوع ارائه شده است.

منظور از شراکت چیست؟

قبل از بررسی اثبات شراکت بدون مدرک و روش های قانونی آن، باید دانست، منظور از شراکت چیست؟ لذا در ادامه این تیتر، منظور از شراکت، مورد توضیح و بررسی قرار خواهد گرفت و در تیترهای بعدی، روش های قانونی اثبات آن، بدون مدرک، ذکر خواهد شد.

 

شراکت مدنی، شراکتی است که در آن، دو یا چند نفر و با هدف کسب سود، اقدام به انعقاد قرارداد شفاهی یا کتبی شراکت می نمایند و توافق می کنند، آورده های خویش را با یکدیگر، ادغام کنند. شراکت در ساخت، شراکت در کار یا مشارک مدنی با بانک، از انواع شراکت مدنی هستند.

 

شراکت حقوقی، به شراکتی گفته می شود که در آن، ادغام سرمایه شرکا، با هدف تشکیل یک شخصیت حقوقی جدید، صورت می گیرد و از مصادیق این شراکت، می توان به شر کت های سهامی، با مسئولیت محدود و....، اشاره کرد.

اثبات شراکت چگونه ممکن است؟

در پاسخ به این پرسش که اثبات شراکت چگونه ممکن است؟ باید گفت، اثبات شراکت، بسته به اینکه شراکت، مدنی است یا حقوقی، اندکی متقاوت می باشد. لذا، در ادامه، به تفکیک، اثبات شراکت در هریک از موارد مذکور، بررسی ذکر خواهد شد.

 

در شراکت مدنی، اثبات شراکت با شهادت شهود؛ با ارائه اقرارنامه محضری و رسمی؛ با تقاضای سوگند؛ با ارائه هرگونه سند رسمی مثبت وجود قرارداد؛ با ارائه امارات موجود، اعم از رسید واریز، متن مکالمات، فیلم دوربین های مدار بسته، متن پیامک ها و...، ممکن و میسر است.

 

در صورتی که شراکت، حقوقی و در خصوص شرکت های تجاری است، متقاضی سهم الشرکه و مدعی وجود شراکت، باید، مواردی چون، اساسنامه شرکت یا برگه سهام یا برگه جذب سرمایه؛ در صورت وجود، اقرارنامه رسمی و امارات را به محکمه ارائه دهد؛ شهود خود را به دادگاه، معرفی کند و یا تقاضای سوگند نماید.

روش‌ های قانونی اثبات شراکت بدون مدرک چیست

در تیتر پیشین مقاله، اینکه اثبات شراکت چگونه ممکن است، مورد بررسی و توضیح، قرار گرفت، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، در این خصوص که روش‌ های قانونی اثبات شراکت بدون مدرک چیست، توضیح داده خواهد شد و نکات آن، ذکر خواهد گردید.

 

برای اثبات شراکت بدون مدرک قانونی، مدعی می تواند از سوگند بتی که به آن، سوگند قاطع دعوا نیز می گویند، کمک بگیرد. سوگند بتی، سوگندی است که در دعاوی قابل اثبات با شهادت شهود، کاربرد دارد و ادعای خواهان را رد یا اثبات خواهد کرد؛

 

باید مد نظر داشت، این سوگند، تنها زمانی جاری خواهد شد که مدعی، فاقد هر گونه بینه، گواه دارای شرایط یا سند باشد و مدعی علیه نیز، منکر ادعای او گردد. در این شرایط، به درخواست مدعی، قرار اتیان سوگند از سوی دادگاه صادر خواهد شد. 

 

مستند موارد مذکور در دو پاراگراف قبل، مواد 1325 و 1326 قانون مدنی است که به ترتیب، مقرر می دارند: "در دعاوی که به شهادت شهود قابل اثبات است، مدعی می تواند حکم به دعوای خود را که مورد انکار مدعی علیه است، منوط به قسم او نماید" و "مدعی علیه نیز می تواند در صورتی که مدعی سقوط دین یا تعهد یا نحو آن باشد، حکم به دعوا را منوط به قسم مدعی کند." 

 

نمونه دادخواست اثبات شراکت بدون مدرک و مطالبه سهم الشرکه

بسیاری از افراد، در راستای کاهش هزینه های خویش، خواستار نمونه دادخواست اثبات شراکت بدون مدرک و مطالبه سهم الشرکه، هستند. در پاسخ به اینگونه افراد باید گفت، هنگامی که فردی، قصد دارد سهم الشرکه خود را مطالبه کند، لکن شریک وی، منکر سهم او و وجود شراکت می گردد، فرد باید، اقدام به ثبت دادخواست "الزام خوانده به اجرای آثار عقد نماید" و ادله اثبات خود، مبنی بر وجود قرارداد شراکت و سهم الشرکه را به دادگاه، ارائه دهد. با این توضیح که؛

 

"حدود اختیارات دادگاه، بر مبنای قاعده الحاکم ولی الممتنع، مربوط به آثار عقود و قرارداد است، نه انعقاد و تشکیل آن" و "محاکم قضایی، مرجع اثبات و احراز رابطه حقوقی افراد نمی‌ باشند؛ چراکه اصل بر صحت عقود و قراردادها است." در ادامه، فایل دانلود نمونه دادخواست الزام خوانده به اجرای آثار عقد و پرداخت سهم الشرکه، ارائه شده است.

 

 نمونه دادخواست الزام خوانده به اجرای آثار عقد و پرداخت سهم الشرکه​
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 593 KB
  • منبع: دینا

 

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و قوانین دادخواست الزام به ایفای تعهد و مشاهده نمونه متن دادخواست در این موضوع، می توانند نسبت به مطالعه و بررسی مقاله پیشنهادی در لینک زیر، اقدام کنند. در ادامه، رای در خصوص اثبات شراکت، ارائه خواهد شد.

 

نمونه رای اثبات شراکت بدون مدرک

پس از بررسی شرایط و قواعد اثبات شراکت بدون مدرک در تیترهای پیشین مقاله، در این تیتر از مقاله و در راستای اطلاع رسانی بیشتر، نمونه رای اثبات شراکت بدون مدرک، ارائه شده است تا خوانندگان محترم، با مطالعه آن، از طرح صحیح دعوا در این خصوص، مطلع شوند. 

 

نمونه رای اثبات شراکت بدون مدرک
  • حجم: 633 KB
  • منبع: سامانه ملی آرای قضایی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و روش های قانونی اثبات شراکت بدون مدرک در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه و روش های قانونی اثبات شراکت بدون مدرک پاسخ دهند.