دینا / حقوقی / کار و استخدام / همسان سازی حقوق بازنشستگان

همسان سازی حقوق بازنشستگان

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مقصود از همسان سازی حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳، متناسب سازی حقوق بازنشستگان، با ۹۰% حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز است. افزایش حقوق در همسان سازی، در سال اول (1403)، به میزان چهل درصد و در سال های دوم و سوم، هرکدام سی درصد مابه التفاوت تا نود درصد یاد شده خواهد بود.

 

از آنجا که بازنشستگان، بخش مهمی از جامعه امروزی را تشکیل می دهند، همواره مورد توجه دولت هستند و هر ساله، در برنامه های مربوط به سال جدید و قوانین بودجه، تدابیر و طرح های مختلفی، در راستای ایجاد رفاه مادی و معنوی آنان، پیش بینی می گردد.

 

همسان سازی حقوق بازنشستگان و متناسب سازی آن، از جمله طرح های جدید دولت در راستای حمایت از افراد بازنشسته و ایجاد عدالت مالی برای این قشر از اقشار جامعه است و صندوق های بازنشستگی، ملزم به اجرای طرح همسان سازی، در سال 1403 هستند.

 

با توجه به ابهامات بسیاری که در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳ وجود دارد، در مقاله حاضر، مفهوم و قوانین حاکم بر همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری، همچنین، قواعد مربوط به جداول این امر، بررسی گردیده و در خصوص نحوه و زمان واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان و نحوه دریافت حکم همسان سازی بازنشستگان کشوری توضیح داده شده است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری چیست

در پاسخ به این پرسش که مقصود از همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری چیست؟ باید گفت، مقصود از همسان سازی حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳، متناسب سازی حقوق بازنشستگان، با نود درصد (۹۰%) حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز است.

 

بر اساس آنچه در قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، مصوب سال 1403، تعیین تکلیف شده؛ افزایش حقوق در همسان سازی، در سال اول (۱۴۰۳)، به میزان چهل­ درصد و در سال های دوم و سوم، هرکدام سی­ درصد مابه­ التفاوت تا نود درصد یاد‌شده خواهد بود. 

 

در خصوص قواعد و شرایط همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری، در قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، مصوب سال 1403، تعیین تکلیف شده است. تبصره های 1 تا 3 بند "ر" ماده 28 قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، در خصوص همسان سازی، مقرر می دارند:

 

تبصره 1: "به­ منظور برقراری عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان با نود درصد (۹۰%) حقوق و فوق‌ العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه، اقدام لازم را به ­عمل آورد. این افزایش از سال ۱۴۰۳، در سال اول، معادل چهل درصد (۴۰%) و در سال های دوم و سوم، هر کدام سی درصد (۳۰%) ما­به ­التفاوت تا نود درصد (۹۰%) یاد­ شده خواهد بود."

 

تبصره 2: "در راستای اجرای ماده (۹۶) قانون تامین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴/۴/۳۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی، سازمان تامین اجتماعی مکلف است، در طول سه‌ سال اول برنامه، نسبت به متناسب­ سازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر، اقدام نماید؛

 

به‌ نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با نود درصد (۹۰%) نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب گردد. این متناسب­ سازی، در سال اول به میزان چهل­ درصد (۴۰%) و در سال های دوم و سوم، هرکدام سی درصد (۳۰%) مابه­ التفاوت تا نود درصد (۹۰%) یاد‌شده خواهد بود. این حکم، نافی حقوق حداقل بگیران مطابق قوانین مربوط، از جمله ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی نخواهد بود."

 

تبصره 3: "وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مکلف است تا پایان سال دوم برنامه، نسبت به متناسب ­سازی پرداختی مستمری بازنشستگی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بر اساس محاسبات بیمه‌ ای و در چهارچوب بندهای (۳) و (۴) سیاست های کلی تامین اجتماعی، متناسب با اعتبار دریافتی در بودجه‌ های سنواتی، اقدام قانونی به عمل آورد."

 

شایان ذکر است، در آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز در خصوص همسان سازی، تعیین تکلیف گردیده است. ماده ۲ آیین نامه مذکور، مقرر می دارد: "صندوق‌ های بازنشستگی مکلفند، از ابتدای سال ۱۴۰۳ و در حدود اعتبارات مصوب مربوط، حقوق بازنشستگی مشمولین صندوق خود را با رعایت این آیین نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط، متناسب سازی نمایند."

 

بر اساس تبصره 2 ماده 1 آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان، منظور از صندوق‌ های بازنشستگی، کلیه سازمان‌ ها و صندوق‌ های بیمه و بازنشستگی مشمول بند (ر) موضوع ماده (۲۸) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، مصوب سال 1403 می باشد.

 

جدول همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳

در توضیح جدول همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ باید گفت، بر اساس آنچه در ماده 4 آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان آمده، جدول همسان سازی، "جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقه‌ بندی بازنشستگان، هستند که بر اساس مبلغ کسور پرداختی توسط شاغلان مشابه و همطراز در پایه، رتبه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه و یا سایر عناوین مشابه و با ملاک (۳۰) سال سابقه بیمه‌ پردازی، تهیه شده اند."

 

این جداول، توسط نهادهای ذی صلاح و باتوجه به تنوع گروه‌ های شاغلین و بازنشستگان، نظیر فرهنگیان مشمول رتبه‌ بندی، اعضای هیات علمی، قضات و...، تنظیم و به صندوق های بازنشستگی، ابلاغ می گردند تا محاسبات مبلغ همسان سازی، بر اساس آن ها، انجام گردد و حکم و فیش حقوق بازنشستگی مشمولین، اصلاح شود.

 

در ادامه، در خصوص نحوه و زمان واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان، توضیح داده خواهد شد و مسائلی نظیر اینکه ابلاغ همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی انجام شده یا نه، همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کی واریز میشود و مرحله سوم همسان سازی حقوق بازنشستگان به چه صورت است، بررسی خواهند گردید.

 

نحوه و زمان واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان

در توضیح نحوه و زمان واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، لشکری و کشوری باید گفت، مبلغ مربوط به همسان سازی، به صورت ماهانه و به کارت حقوق بازنشستگان، واریز خواهد شد و در صورتی که پرداخت، به تعویق افتد، به محض تعیین تکلیف شدن در خصوص علت تعویق، مبالغ معوقه، به صورت یکجا، به حساب بازنشستگان، واریز می گردد.

 

از آنجا که تا زمان نگارش مقاله حاضر، جداول مربوط به همسان سازی حقوق، تنظیم و ابلاغ نشده است، مبلغ مشخصی به صورت ماهانه و تحت عنوان علی الحساب همسان سازی حقوق بازنشستگان، پرداخت خواهد شد و پس از ابلاغ جداول، مابه التفاوت مبلغ، به نسبت علی الحساب پرداختی، محاسبه و به کارت حقوق بازنشسته، واریز خواهد گردید.

 

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زمان واریز وام بازنشستگان کشوری، می توانند مقاله پیشنهادی در لینک در ادامه بخوانید را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و به اطلاعات لازم و مورد نیاز در این باره، دسترسی یابند.

 

نحوه دریافت حکم همسان سازی بازنشستگان کشوری

 براساس ماده ۴ آئین‌نامه، بازنشستگان کشوری که پرداخت حقوق و مزایای کارکنان آنان مشمول دریافت مجوز یا نظارت سازمان اداری و استخدامی است، جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقه‌بندی بازنشستگان را بر اساس مبلغ کسور پرداختی توسط شاغلان مشابه و همتراز در پایه، رتبه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه و یا سایر عناوین مشابه و با ملاک ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی تهیه کرده و به صندوق بازنشستگی ذی‌ربط ابلاغ کنند به نحوی‌که با توجه به تنوع گروه‌های شاغلین و بازنشستگان نظیر فرهنگیان مشمول رتبه‌بندی، اعضای هیئت علمی و قضات، جداول به طور جدگانه تنظیم و ابلاغ شود.

 

بازنشستگان کشوری محترم برای دریافت حکم همسان سازی حقوق می توانند به سامانه صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی cspf.ir مراجعه نمایند. در ادامه نحوه دریافت حکم همسان سازی بازنشستگان کشوری آمده است:  

 

همسان سازی حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳

 

پس از ورود به سایت از فهرست بالای صفحه گزینه خدمات حقوق را انتخاب نمایند.

 

همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

 

در گام بعدی باید گزینه دریافت فیش و حکم حقوق را انتخاب نمایند.

 

همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری

 

سپس در گام بعدی نحوه به ورود به سایت را انتخاب نمایند.

 

همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری 1403

 

در نهایت پس از ورود به سامانه با انتخاب کردن سال و ماه مورد نظر خود می توانند حکم همسان سازی حقوق خود را به صورت اینترنتی دانلود و دریافت نمایند. حکم همسازی حقوقی ذیل حکم اصلی حقوق اضافه شده و بازنشستگان می توانند در حکم اصلی خود آن را مشاهده نمایند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط همسان سازی حقوق بازنشستگان در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط همسان سازی حقوق بازنشستگان پاسخ دهند.