دینا / عقود و قراردادها / سایر عقود / خطرات وکالت کاری

خطرات وکالت کاری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در خصوص خطرات وکالت کاری و راهکارهای آن باید گفت که وکیل نباید تام الاختیار باشد زیرا امکان سو استفاده از آن وجود دارد به همین خاطر موکل باید به صورت جزئی به دیگری وکالت دهد و خواسته های خود را به طور دقیق بیان نماید. همچنین نحوه نوشتن و تنظیم متن این وکالت بدین صورت است که پس از تعیین مشخصات وکیل و موکل باید موضوع وکالت و حدود اختیارات وکیل مشخص شود.

 

امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشغله های زیادی که دارند، امکان مراجعه به بانک ‌ها و اداره‌ ها و یا سازمان‌ های دولتی را ندارد به همین خاطر این افراد برای انجام امور اداری خود به شخص دیگری وکالت کاری می دهند، تا علاوه بر انجام شدن امور مورد نظرشان، از تخصص وی نیز بهره مند شوند.

 

همچنین وکالت کاری در کنار تمام مزایایی که دارد می تواند معایب و خطراتی نیز داشته باشد زیرا در صورتی که متن قرارداد به اشتباه تنظیم شود امکان سو استفاده از آن وجود دارد. به همین خاطر لازم است که فرد قبل از اعطای وکالت کاری به دیگری با این خطرات و راهکارهای آن آشنایی داشته باشد تا در آینده به مشکل نخورد. 

 

از این رو، در این مقاله سعی شده است، پس از بررسی وکالت کاری و انواع آن؛ به نحوه نوشتن و تنظیم متن وکالت کاری پرداخته شود. سپس در خصوص آثار حقوقی وکالت کاری توضیحاتی ارائه می شود و در انتها نیز خطرات تنظیم وکالتنامه های کاری و بیان راهکار های آن مورد بررسی قرار می گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

وکالت کاری و انواع آن

یکی از عقود مهم در قانون مدنی، عقد وکالت است که انواع مختلفی برای آن پیش بینی شده و مهم ترین آن وکالت کاری می باشد. حال ممکن است که عده ای از افراد از جزئیات این وکالت بی اطلاع باشند به همین خاطر در قسمت زیر به وکالت کاری و انواع آن پرداخته می شود. 

 

در ابتدا باید گفت که وکالت به معنای این است که فردی یک سری از امور را به نمایندگی از دیگری انجام دهد که در این خصوص ماده 656 قانون مدنی مقرر می دارد:« وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید.»

 

بنابراین وکالت نوعی نمایندگی و نیابت در امور حقوقی است که به انواع و اقسام مختلفی تقسیم می شود که یکی از آن وکالت کاری می باشد. منظور از وکالت کاری این است که وکیل ( نماینده) به نمایندگی از موکل( شخصی که به او وکالت داده است) امور اداری و کاری مربوط به موکل را انجام می دهد. 

 

البته باید توجه داشت که در این نوع وکالت، وکیل به هیچ عنوان حق نقل ‌و انتقال اموال را نداشته و صرفا می‌ تواند امور اداری موکل را انجام دهد. از طرف دیگر این وکالت را می توان به وکالت قضایی و وکالت غیرقضایی تقسیم نمود. منظور از وکالت قضایی این است که انجام امور اداری و کاری به یک وکیل دادگستری که دارای پروانه وکالت است واگذار می شود. بر خلاف آن در وکالت غیرقضایی، داشتن پروانه وکالت الزامی نیست و این وکالت را می توان به هر کسی داد به عبارتی برای وکالت کاری نیازی نیست که لزوما شخص مزبور، وکیل پایه یک دادگستری باشد.

نحوه درست نوشتن و تنظیم متن وکالت کاری

در قسمت قبل، به بررسی این موضوع پرداخته شد که قرارداد وکالت کاری چیست و انواع آن چه می باشد. حال ممکن است که در ذهن برخی از افراد این پرسش مطرح شود که نحوه نوشتن و تنظیم متن وکالت کاری به چه صورت می باشد که پاسخ آن به شرح زیر است: 

 

اولین نکته ای که باید در خصوص نحوه نوشتن وکالت نامه کاری رعایت نمود، این است که در ابتدا باید اطلاعات کامل وکیل و موکل از قبیل شماره ملی، نام و نام خانوادگی، نام پدر، آدرس و . . . ذکر شود. پس از آن باید موضوع وکالت و حدود اختیارات وکیل به صورت دقیق معین شود.

 

به عنوان مثال ذکر شود که وکیل حق مراجعه به هریک از ادارات و نهادهای وابسته به آن را برای انجام مورد وکالت داشته و در این خصوص دارای اختیارات تام و مطلقه قانونی می باشد. سپس باید مشخص شود که وکیل در حدود موضوع وکالت، چه اختیاراتی دارد. مورد بعدی که باید راجع به آن تعیین و تکلیف شود، حق توکیل می باشد. منظور از حق توکیل این است که وکیل حق دارد برای انجام امور مربوط به قرارداد وکالتش به دیگری وکالت دهد. اما گاهی اوقات موکل در متن قرارداد تصریح می کند که وکیل به هیچ عنوان حق توکیل ندارد.

 

همچنین باید توجه داشت که در قرارداد وکالت باید به عزل وکیل و پایان قرارداد نیز اشاره شود. در واقع به موجب ماده ۶۷۹ قانون مدنی موکل می تواند هر وقت بخواهد وکیلش را عزل نماید مگر آنکه حق عزل خود را ساقط کرده باشد. از طرف دیگر به محض مرگ و فوت یکی از طرفین عقد وکالت باطل می شود. 

 

لازم به ذکر است که میزان وجه الوکاله وکیل و نحوه پرداخت آن طبق توافق طرفین در متن قرارداد نوشته می شود. در نهایت موکل و وکیل پس از خواندن متن قرارداد، آن را امضا می کنند. لازم به ذکر است که این قرارداد باید در دفاتر اسناد رسمی و به صورت سند رسمی تنظیم شود تا مورد قبول ارگان و ادارات قرار بگیرد.

آثار حقوقی وکالت کاری

در بخش قبلی وکالت کاری مورد بررسی قرار گرفت. حال باید توجه داشت که اگر عقد وکالت به درستی واقع شود دارای یکسری آثار حقوقی است که در ادامه مقاله به جهت آشنایی بیشتر کاربران به صورت خلاصه به مهم ترین آثار حقوقی وکالت کاری پرداخته می شود. 

 

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد در وکالت کاری، حق فروش و انتقال اموال، به دیگری وجود ندارد. به عنوان مثال برای انجام کارهای شهرداری و دارایی و ادارات دولتی برای ساخت و ساز ساختمان می توان به شخصی وکالت داد، ولی آن وکیل صرفا می تواند کارهای اداری را انجام دهد و نمی تواند آن ساختمان را به دیگری انتقال دهد. 

 

نکته دیگر این است که طبق ماده 678 قانون مدنی، موکل می تواند هر زمان که بخواهد وکیل خود را عزل کند که در این صورت وکیل دیگر سمتی برای انجام امور اداری ندارد. همچنین وکالت کاری نیز مانند وکالت عادی از نوع عقد جایز بوده و در صورت فوت یا جنون یا سفه هر یک از وکیل و موکل به صورت خود به خود عقد وکالت از بین می رود . لازم به ذکر است  که عقد وکالت را می توان ضمن عقد یک عقد لازم مانند بیع منعقد کرد و مزیت آن این است که طرفین دیگر نمی توانند عقد را بهم بزنند اما با فوت یا جنون هر یک از آن ها عقد وکالت منحل می شود. 

 

خطرات تنظیم وکالتنامه های کاری و بیان راهکار

وکالت کاری مانند هر حرفه ای، ممکن است با خطرات و چالش های خاص خود همراه باشد. حال در این قسمت از مقاله، به جهت آشنایی بیشتر کاربران به خطرات تنظیم وکالتنامه های کاری و بیان راهکار آن پرداخته می شود و در خصوص آن توضیحات مفصلی ارائه می گردد.

 

همانطور که گفته شد تنظیم وکالتنامه کاری ممکن است که خطراتی هم داشته باشد از جمله این که در صورت وتام الاختیار بودن وکیل، ممکن است که موکل دچار مشکلات عدیده ای شود به همین خاطر باید حدود اختیارات وکیل به صورت جزئی تعیین شود و به طور دقیق موضوع وکالت قید گردد. 

 

علاوه بر این اگر موکل اصرار داشته باشد که صرفا وکیل مدنظر خود، مورد وکالت را انجام دهد در این صورت می تواند که حق توکیل را از او سلب کند تا آن وکیل به شخص دیگری وکالت ندهد. همچنین موکل باید در متن وکالت خواسته های خود را به طور دقیق بیان کند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خطرات وکالت کاری و راهکارهای آن در کانال تلگرام عقود و قراردادها عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون خطرات وکالت کاری و راهکارهای آن پاسخ دهند.