دینا / کیفری / رابطه نامشروع / حکم رابطه جنسی سه نفره

حکم رابطه جنسی سه نفره

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

حکم قانونی و شرعی تری سام، بدین صورت است که قانون گذار، چنین رابطه ای را جرم می داند و شرع، چنین رابطه ای را حرام. مجازات رابطه جنسی سه نفره، بسته به اینکه عمل انجام شده، مصداق جرم لواط، مساحقه یا زنا باشد و بسته به شرایط اثبات جرم، مواردی چون اعدام، صد ضربه شلاق، رجم و تبعید را شامل می شود.

 

متاسفانه، امروزه یکی از موارد ناپسند رایج در میان افراد جوامع مختلف، از جمله ایران، گرایش به برقراری رابطه جنسی سه نفره است که به آن، تری سام یا تریسام نیز می گویند و لازم به اشاره است که چنین رابطه جنسی ای، در اکثر کشورها، ممنوع یا مورد مذمت می باشد.

 

با توجه به اسلامی بودن کشور ایران و اینکه بسیاری از جرایم، به تبعیت از شرع، جرم انگاری شده اند، تری سام در ایران، جرم است و بسته به اینکه رابطه جنسی سه نفره، بین مردان یا زنان یا ترکیبی از زنان و مردان، انجام شود، مجازات متفاوتی خواهد داشت. 

 

لذا در مقاله حاضر و در راستای اطلاع رسانی، تعریف، دلایل و تاثیرات تریسام بر زن و مرد، مورد بررسی قرار گرفته و پس از پاسخ به این پرسش که از نظر قانونی و شرعی، حکم رابطه جنسی سه نفره چیست، امکان یا عدم امکان طلاق به دلیل تری سام، توضیح داده شده است.

رابطه جنسی سه نفره یا تری سام چیست

قبل از توضیح در خصوص حکم قانونی و شرعی تری سام، باید دانست که رابطه جنسی سه نفره یا تری سام چیست؟ تریسام (Threesome)، نوعی از رابطه جنسی است که در آن، سه نفر، همزمان با یکدیگر و با میل و رضای شخصی، آمیزش جنسی برقرار می کنند. انجام دهندگان تری سام یا رابطه جنسی سه نفره، می توانند به صورت یکی از ترکیب های زیر باشند؛

 

 سه مرد

سه زن

دو زن و یک مرد

 دو مرد و یک زن

 

شایان ذکر است، تری سام یا رابطه جنسی سه نفره، در شرع اسلامی و قوانین کشور ایران، ممنوع است و مرتکبین آن، به مجازات های سنگینی، محکوم خواهند شد. در تیترهای بعدی مقاله، دلایل تمایل افراد به این نوع از رابطه جنسی و تاثیرات آن، بررسی می گردد و توضیح داده می شود که حکم رابطه جنسی سه نفره چیست.

دلایل تمایل به رابطه جنسی سه نفره

برای ذکر دلایل تمایل به رابطه جنسی سه نفره، باید این امر را از منظر روانشناسی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار داد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته از افراد متمایل به اینگونه روابط، عمده ترین دلایل تمایل زنان و مردان به تری سام یا رابطه جنسی سه نفره، موارد زیر می باشد:

 

برخورداری از مشکلات جنسی و روانشناسی

تاثیر گرفتن از رسانه های فعال در حوزه پورن و روابط جنسی 

تجربه هیجان جنسی

برطرف کردن فانتزی های جنسی

ایجاد تنوع در روابط جنسی

 

شایان ذکر است، اکثر روانشناسان، علت تمایل افراد به تریسام یا رابطه جنسی سه نفره را داشتن اختلالات روانی، ناپایداری عاطفی و جنسی و تجربه اتفاقات ناخوشایند در کودکی می دانند و جامعه شناسان، عمده ترین علت تمایل افراد به تریسام را تاثیر گرفتن اشخاص از رسانه ها، عنوان می کنند.

تاثیرات تری سام بر مرد و زن

تری سام، علاوه بر اثر منفی بر اجتماع و روابط اجتماعی، بر افراد انجام دهنده چنین رابطه ای نیز، تاثیر می گذارد. لذا، در این تیتر از مقاله دینا، تاثیرات تری سام بر مرد و زن، مورد بررسی و توضیح قرار خواهد گرفت. مهم ترین این تاثیرات عبارتند از:

 

عدم ثبات جنسی و عاطفی و تجربه احساس فراگیر شرم و گناه

ناتوانی در برقراری و ایجاد یک رابطه عاطفی سالم و تجربه دلبستگی نا امین

دچار شدن به بیماری های جنسی و مقاربتی

بی اعتمادی به شریک زندگی 

قرار گرفتن در معرض مجازات ها و حکم های سنگین، نظیر حکم اعدام

کاهش عزت نفس و امکان تجربه از هم پاشیدن زندگی مشترک

بالارفتن ریسک دچار شدن به اختلات روانی مختلف نظیر افسردگی، اضطراب و پارانویا. در ادامه، در این خصوص که از نظر قانونی و شرعی، حکم رابطه جنسی سه نفره چیست، صحبت خواهد شد و مجازات انجام چنین عملی در نظام حقوقی ایران، بررسی خواهد گردید.

 

حکم رابطه جنسی سه نفره

پس از توضیح در خصوص چیستی رابطه جنسی سه نفره، تاثیرات تریسام بر مرد و زن و علل تمایل افراد به این نوع رابطه جنسی در تیترهای قبل، در این تیتر از مقاله، این موضوع که از نظر ​شرعی و قانونی حکم رابطه جنسی سه نفره چیست، بررسی خواهد شد.

 

حکم شرعی رابطه جنسی سه نفره

 

در توضیح حکم شرعی رابطه جنسی سه نفره یا تریسام باید گفت، از نظر شرع اسلام، انجام چنین عملی، حرام است و شارع مقدس در چنین شرایطی، حسب مورد مرتکبین (سه زن، سه مرد، دو مرد و یک زن یا دو زن و یک مرد) را مستحق حد لواط، مساحقه و زنا، می داند.

 

حکم قانونی رابطه جنسی سه نفره 

 

در قوانین ایران، هرگونه رابطه جنسی خارج از حدود ازدواج و شریعت، جرم است و بسته به اینکه رابطه جنسی سه نفره، میان مردان مجرد یا متاهل، زنان مجرد یا متاهل و زنان و مردان مجرد یا متاهل، اتفاق افتاده باشد، مجازات آن، متفاوت و به شرح زیر است:

 

رابطه جنسی سه نفر مرد با یکدیگر، مصداق جرم لواط است؛ برای تعریف اینکه جرم لواط چیست و مجازات آن چه می باشد، باید ماده 233 و 234 قانون مجازات را مورد بررسی قرار داد. ماده 233 قانون مجازات، در تعریف جرم لواط، مقرر می دارد: "لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه، در دبر انسان مذکر است." 

 

ماده 234 قانون مجازات اسلامی در خصوص مجازات لواط مقرر می دارد: "حد لواط برای فاعل، در صورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت، صد ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان)، اعدام است. تبصره ١- در صورتی که فاعل، غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل، اعدام است."

 

مقصود از احصان نیز در تبصره 2 ماده 234 قانون مجازات، آمده است. بر اساس این تبصره، "احصان عبارت است از آنکه مرد، همسر دائمی و بالغ داشته باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، از طریق قبل با همان همسر در حال بلوغ وی، جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد، امکان جماع از همان طریق را با وی داشته باشد."

 

رابطه جنسی سه نفر زن با یکدیگر، مصداق جرم مساحقه است؛ برای تعریف اینکه جرم مساحقه چیست و مجازات آن چه می باشد، باید ماده 238 و 239 و 240 قانون مجازات را مورد بررسی قرار داد. ماده 238 قانون مجازات اسلامی در تعریف مساحقه، مقرر می دارد: "مساحقه عبارت است از اینکه انسان مونث، اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی همجنس خود قرار دهد."

 

ماده 239 و 240 قانون مجازات اسلامی در خصوص مجازات و حکم قانونی مساحقه، مقرر می دارند: "حد مساحقه، صد ضربه شلاق است" و "در حد مساحقه، فرقی بین فاعل و مفعول و مسلمان و غیرمسلمان و محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست."

 

رابطه جنسی سه نفر با یکدیگر که ترکیبی از زن و مرد هستند، حسب مورد می تواند مصداق جرم مساحقه، زنا و لواط باشد. در صورتی که عمل افراد مصداق زنا لحاظ شود، برای بررسی اینکه تعریف جرم زنا چیست و مجازات آن چه می باشد، باید مواد 221، 224 و 225 قانون مجازات اسلامی را مورد بررسی قرار داد.

 

ماده 221 قانون مجازات مقرر می دارد: "زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن ها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد. تبصره 1- جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می‌ شود."

 

ماده 224 و 225 نیز در خصوص مجازات زنا در شرایط و حالت های مختلف، تعیین تکلیف می کنند. ماده 224 قانون مجازات، در هریک از حالت هایی که در ادامه ذکر می شوند، حد زنا را اعدام می داند. مواردی که حد زنا در آن ها اعدام است، عبارتند از: "زنا با محارم نسبی؛ زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است؛ زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است."

 

ماده 225 قانون مجازات نیز در مقرر داشته: "حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه، رجم است. در صورت عدم امکان اجرای رجم، با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه، چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت، موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می‌ باشد." بر اساس ماده 228 قانون مجازات، "در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه، چنانچه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد، مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است."

 

ماده 226 قانون مجازات، در خصوص شرایط احصان در زن و مرد، تعیین تکلیف نموده است. این ماده، مقرر می دارد: "احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، از طریق قُبُل با وی در حال بلوغ، جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد، امکان جماع از طریق قُبُل را با وی داشته باشد و احصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قُبُل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قُبُل را با شوهر داشته باشد."

 

بر اساس ماده 229 و 230 قانون مجازات: "مردی که همسر دائم دارد، هرگاه قبل از دخول، مرتکب زنا شود، حد وی صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری است" و "حد زنا در مواردی که مرتکب غیر محصن باشد، صد ضربه شلاق است."

 

شایان ذکر است، بر اساس ماده 232 قانون مجازات، "هرگاه مرد یا زنی کمتر از چهار بار اقرار به زنا نماید، به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می‌ شود. حکم این ماده در مورد لواط، تفخیذ و مساحقه نیز جاری است."

 

طلاق به دلیل رابطه جنسی سه نفره

در تیتر پیشین مقاله، حکم قانونی و شرعی تری سام، مورد بررسی قرار گرفت و توضیح داده شد که در نظام کیفری ایران، مجازات تری سام و رابطه جنسی سه نفره چیست. در این تیتر از مقاله دینا، امکان یا عدم امکان طلاق به دلیل رابطه جنسی سه نفره، مورد بررسی و توضیح قرار خواهد گرفت.

 

از آنجا که قانون گذار، حق طلاق را صرفا برای مردان در نظر گرفته و بدین سبب آن ها می توانند، بدون نیاز به دلیل محکمه پسند، هر زمان که بخواهند، همسر خود را طلاق دهند، پرسش امکان طلاق به دلیل رابطه جنسی سه نفره، اغلب از سوی زنانی مطرح می گردد که همسر آنان، اقدام به این عمل نموده است؟

 

در پاسخ به این پرسش باید گفت، در صورتی که زن بتواند، رابطه سه نفره همسر خود را به محکمه، اثبات کند، می تواند به علت عسر و حرج ناشی از این امر، از دادگاه، درخواست طلاق نماید. چنانه دادگاه، عسر و حرج زن را بپذیرد، با صدور حکم طلاق وی، موافقت خواهد شد.

 

نکته مهم اینکه، در شرایطی که مرد بخواهد به علت برقراری رابطه تری سام توسط همسر خود، زوجه خویش را طلاق دهد، همچنان موظف است که مهریه وی را بپردازد و اینگونه نیست که در چنین شرایطی، مهریه زوجه، ساقط شود؛ مرد تنها در صورت بذل یا ابراء مهریه توسط زن، می تواند آن را نپردازد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم قانونی و شرعی رابطه جنسی سه نفره در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم قانونی و شرعی رابطه جنسی سه نفره پاسخ دهند.