دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / شکایت از ضامن چک

شکایت از ضامن چک

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

دادخواست و گواهی عدم پرداخت، ازجمله مدارک لازم برای شکایت از ضامن چک می باشد و برای ثبت شکایت، خواهان باید با دادخواست تنظیم شده با کمک وکیل یا نمونه دادخواست مطالبه وجه چک صیادی از ضامن، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و شکایت حقوقی مطالبه وجه چک را ثبت نماید.

 

با توجه به رواج استفاده از چک های صیادی و سایر انواع چک به جای وجه نقد، قانون گذار، در قانون تجارت، قانون صدور چک و سایر قوانین مرتبط، حمایت های ویژه ای را از دارندگان چک، به عمل آورده تا به بهترین نحو، حقوق آنان را تضمین نماید.

 

شکایت از ضامن چک، ازجمله تدابیر قانونی در راستای حمایت از حقوق دارندگان چک صیادی و قدیمی می باشد و با توجه به مراحل و شرایط خاصی که بر نحوه انجام این امر حاکم است، ضروری بوده، متقاضیان ثبت شکایت از ضامن چک، از قواعد مطالبه وجه چک از ضامن، مطلع باشند و روند حاکم بر ثبت این شکایت را بدانند.

 

لذا در مقاله حاضر، در راستای اطلاع رسانی، شرایط، مدارک لازم، نحوه، مهلت و هزینه، همچنین، مراجع صالح رسیدگی به شکایت از ضامن چک، بررسی گردیده و نمونه دادخواست مطالبه وجه چک صیادی از ضامن، ارائه شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند، ادامه مقاله را مطالعه نمایند.

شرایط شکایت از ضامن چک

ضامن چک، فردی است که بازپرداخت مبلغ چک صادر شده توسط صادر کننده را تضمین می نمایند و به نوعی، متعهد می گردد که در صورت عدم پرداخت وجه چک توسط صادر کننده آن، او مسئولیت پرداخت را برعهده خواهد داشت. شرایط شکایت از ضامن چک، پرسش اشخاصی است که پرداخت وجه چک صادر شده در وجه آن ها، توسط شخص دیگری، ضمانت شده است. این شرایط، عبارتند از:

 

موعد پرداخت وجه چک، رسیده باشد؛

 

دارنده چک، به بانک محال علیه، مراجعه کرده و موجودی حساب صادر کننده، برای تادیه وجه چک، کافی نباشد یا حساب صادر کننده، خالی از وجه باشد؛

 

دارنده چک، گواهی عدم پراخت چک را دریافت نماید؛

 

در صورتی که نوع ضمانت ضامن، ضمانت التزامی طولی است، دارنده چک، ابتدا بازپرداخت وجه چک را از صادر کننده، مطالبه نموده باشد (در صورتی که نوع ضمانت ضامن، انتقالی است، طی مرحله مذکور، لازم نیست؛ چرا که بر اساس قانون، در صورت عدم درج نوع ضمانت، ضمانت ضامن، انتقالی، لحاظ خواهد شد و "دارنده چک می تواند دعوای مطالبه وجه چک را به طرفیت صادر کننده یا ضامن وی اقامه کند؛ زیرا مطالبه وجه از ضامن، منوط به اثبات اشتغال ذمه مضمون عنه نیست.")

 

شایان ذکر است، نوع ضمانت، مسئولیت ضامن در بازپرداخت چک صیادی یا قدیمی را معین می کند. با این توضیح که؛ ضمانت، دارای انواع التزامی و انتقالی است. ضمانت انتقالی که به آن، نقل ذمه به ذمه نیز می گویند، نوعی از انواع ضمانت است که به موجب آن، مدیون اصلی، بری الذمه می گردد و به همین علت، به محض ضمانت، دین صادر کننده چک، به ضامن منتقل می شود؛

 

ضمانت التزامی که به آن، ضم ذمه به ذمه می گویند و دارای دو نوع طولی و عرضی است، نوعی از انواع ضمانت است که با انجام آن، مدیون، بری الذمه نخواهد شد، بلکه ضامن، در کنار متعهد اصلی قرار خواهد گرفت و هر دو مسئول پرداخت هستند؛

 

 اگر ضمانت التزامی، عرضی باشد، طلبکار (دارنده چک) می تواند در موعد سررسید چک، به هر کدام از صادر کننده چک یا ضامن، مراجعه کند، اما، اگر ضمانت طولی باشد، دارنده باید، ابتدا به صادر کننده چک، مراجعه کند و در صورت عدم پرداخت وجه چک توسط وی، به ضامن، مراجعه نماید.

 

دقت به این نکته نیز ضروری است که آنچه در ماده 249 و 286 قانون تجارت آمده و در خصوص مهلت شکایت از ظهرنویس چک، مصداق دارد، در خصوص ضامن چک، مصداق نداشته و رای وحدت رویه شماره ۵۹۷ مورخ ۱۳۷۴/۲/۱۲ هیات عمومی دیوان عالی کشور نیز، این امر را تایید می کند. بر اساس رای وحدت رویه مذکور، "مهلت یکساله مقرر در ماده ۲۸۶ در مورد ظهر نویس، به معنای مصطلح کلمه بوده و ناظر به ضامن نمی باشد." 

مدارک لازم برای شکایت از ضامن چک

شکایت از ضامن چک صیادی یا چک های قدیمی، مستلزم برخورداری از مدارک لازم این امر می باشد. لذا، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، مدارک لازم برای شکایت از ضامن چک، مورد بررسی و توضیح، قرار خواهد گرفت. این مدارک، عبارتند از:

 

کپی چک؛

 

گواهی عدم پرداخت چک؛

 

هر مدرکی غیر از چک که دال بر ضمانت ضامن می باشد؛

 

کارت بانکی، جهت پرداخت هزینه شکایت از ضامن چک صیادی یا قدیمی؛

 

نام کاربری و رمز عبور ثنا که برای تشکیل حساب کاربری ثنا می توان به سامانه عدل ایران adliran.ir یا به دفاتر خدمات قضایی، مراجعه کرد؛

 

دادخواست تنظیم شده در خصوص مطالبه وجه چک از ضامن که به صورت فایل ورد، برروی یک حافظه یا سی دی، ذخیره شده است که تنظیم دادخواست، می تواند با کمک وکیل یا با کمک نمونه دادخواست علیه ضامن چک صیادی یا قدیمی، صورت گیرد.

نحوه شکایت از ضامن چک

پس از بررسی رای وحدت رویه در مورد ضامن چک و ظهرنویس، همچنین، توضیح در خصوص مدارک لازم برای شکایت از ضامن چک در تیترهای قبلی، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، نحوه شکایت از ضامن چک، مورد بررسی و توضیح، قرار خواهد گرفت. نحوه شکایت از ضامن چک صیاد و یا قدیمی، مطابق مراحل زیر است:

 

در گام اول، خواهان باید، به بانک محال علیه، مراجعه کرده و گواهی عدم پرداخت وجه چک را دریافت نماید؛

 

پس از آن، فرد باید شخصا، با کمک وکیل و مشاور حقوقی و یا با استفاده از نمونه دادخواست مطالبه وجه چک صیادی از ضامن، دادخواست خود را تنظیم نماید و آن را به صورت فایل ورد، برروی یک سی دی، رم و...، ذخیره کند؛

 

در گام بعدی، فرد باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کرده و مدارک و دادخواست خود را تحویل مسئول مربوطه در دفاتر دهد؛

 

پس از پرداخت هزینه دادرسی و هزینه خدمات ارائه شده در دفاتر خدمات قضایی، دادخواست فرد، ثبت و به مرجع صالح برای رسیدگی، ارجاع می گردد. با ارجاع دادخواست و تشکیل پرونده، ابلاغ احضاریه، در سامانه ثنای خواهان و خوانده، قرار خواهد گرفت و خواهان و خوانده باید با مدارک لازم، نظیر لایحه دفاعیه ضامن چک، مدارک مثبت برحق بودن برای مطالبه وجه و...، به دادگاه یا شورای حل اختلاف، مراجعه کنند و در مقام دفاع یا اثبات، اقدامات لازم را انجام دهند.

 

مهلت و هزینه شکایت از ضامن چک صیادی

اینکه مهلت و هزینه شکایت از ضامن چک صیادی و چک های قدیمی، به چه شکل می باشد، مبحثی است که در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، مورد بررسی و توضیح، قرار خواهد گرفت. در توضیح مهلت و هزینه شکایت از ضامن چک، باید گفت؛

 

شکایت از ضامن چک، باید پس از سررسید تاریخ چک صورت گیرد و قبل از آن، به هیچ وجه، امکان مراجعه به بانک محال علیه یا ضامن، برای دریافت وجه چک، وجود ندارد.

 

هزینه اصلی شکایت از ضامن چک، مربوط به هزینه دادرسی است؛ این هزینه، در چک تا 20 میلیون تومان، 2.5 درصد و در چک بیش از 20 میلیون تومان، 3.5 درصد مبلغ مندرج در چک است. البته، علاوه بر هزینه دادرسی، هزینه خدمات دفاتر الکترونیک قضایی، حسب مورد، هزینه وکیل برای تنظیم دادخواست یا حضور در محکمه برای دفاع و .... نیز، جزو هزینه های فرعی شکایت از ضامن چک، محسوب می گردند.

 

مراجع صالح رسیدگی به شکایت از ضامن چک

در توضیح مراجع صالح رسیدگی به شکایت از ضامن چک، باید گفت، این مرجع، بسته به مبلغ چک، شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت خوانده یا محل صدور چک و یا دادگاه محل برگشت خوردن چک، می باشد. با این توضیح که؛

 

در صورتی که مبلغ مندرج برروی چک، تا نصاب 100 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده یا محل صدور چک و یا محل برگشت خوردن چک، صالح به رسیدگی است؛

 

در صورتی که مبلغ مندرج برروی چک، بیش از 100 میلیون تومان باشد، دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت خوانده یا محل صدور چک و یا دادگاه محل برگشت خوردن چک، صالح به رسیدگی می باشد. در ادامه، نمونه دادخواست مطالب وجه چک از ضامن، ارائه خواهد شد.

 

نمونه دادخواست مطالبه وجه چک از ضامن

از آنجا که در اختیار داشتن نمونه دادخواست مطالبه وجه چک از ضامن، به خواهان این دعوا کمک می کند تا شکایت خود از ضامن چک را به بهترین شکل ممکن، تنظیم نماید، در این تیتر از مقاله دینا، فایل دانلود متن نمونه دادخواست مطالبه وجه چک از ضامن، ارائه شده و علاقمندان به دانلود این نمونه دادخواست می توانند از طریق باکس زیر، اقدام کنند.

 

نمونه دادخواست مطالبه وجه چک از ضامن
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 340 KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و نحوه شکایت از ضامن چک در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و نحوه شکایت از ضامن چک پاسخ دهند.