دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / مجازات شکار غیرمجاز

مجازات شکار غیرمجاز

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مجازات شکار غیرمجاز بدون داشتن پروانه طبق ماده 10 قانون صید و شکار جزای نقدی از ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۱۰۲ میلیون ریال یا حبس از یک ‌ماه تا شش ‌ماه می باشد. بر اساس جدول جریمه شکار غیرمجاز، بیشترین میزان جریمه مربوط به شکار یوزپلنگ به مبلغ 2 میلیارد تومان می باشد. 

 

حیات وحش به کلیه جاندارانی گفته می شود که بدون دخالت انسان بر روی کره زمین زندگی می کنند. از طرف دیگر حیات وحش از نظر بوم شناسی و زیست شناسی اهمیت بسیار زیادی برای انسان ها دارد؛ چرا که از طریق آن می توان آب و غذای مورد نیاز را تامین کرد.

 

اما باید توجه داشت که در سال های اخیر روند شکار غیر مجاز رو به افزایش می باشد و این مسئله باعث شده که بسیاری از گونه های جانوری با خطر انقراض مواجه شوند. به همین خاطر، سازمان محیط زیست به منظور حمایت و حفاظت از گونه های جانوری، برای شکارچیان جریمه های سنگینی در نظر گرفته است که اطلاع از میزان آن ضروری به نظر می رسد. 

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که شکار غیرمجاز چیست و قوانین مربوط به آن چه می باشد؛ به مجازات و حکم قانونی شکار غیرمجاز و صید و شکار بپردازیم. سپس، جدول جریمه مجازات شکار غیرمجاز 1403 را ارائه خواهیم کرد و در انتها، نمونه رای شکار غیرمجاز را مورد بررسی قرار می دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

شکار غیرمجاز چیست

شکار غیرمجاز یکی از بزرگترین تهدیدات زیست محیطی در سراسر جهان محسوب می شود. حال در این میان، ممکن است که در ذهن برخی از افراد؛ این پرسش مطرح شود که چه زمانی، شکار غیرقانونی محسوب می شود و منظور از شکار غیرمجاز چیست که پاسخ آن به شرح زیر است:

 

شکار غیرمجاز به معنای کشتن یا به چنگ در آوردن حیوانات توسط انسان به صورت غیرقانونی و بدون رعایت قوانین مربوطه می باشد. همچنین در بسیاری از موارد، شکار غیرقانونی اغلب به قصد به دست آوردن گوشت، شاخ، پوست یا سایر اعضای بدن حیوانات می باشد.

 

بنابراین شکار بی رویه و غیرمجاز آسیب بسیار زیادی را به محیط زیست و حیات وحش، وارد می کنند. به عبارت دیگر؛ این فعالیت‌ ها معمولا باعث کاهش جمعیت حیوانات و تخریب محیط زیست می‌شود به همین خاطر؛ بسیاری از کشورها قوانین سخت گیرانه ای برای محافظت از حیوانات و جلوگیری از شکار آن ها در نظر گرفته اند.

قانون صید و شکار غیرمجاز

در سال 1346 قانون صید و شکار به تصویب رسید و یکی از قوانین مهم در زمینه شکار محسوب می شود. حال ممکن است که برخی از افراد از مفاد و مواد این قانون بی اطلاع باشند؛ به همین خاطر، در قسمت زیر فایل مربوط به قانون صید و شکار غیرمجاز بارگذاری شده است. 

 

قانون صید و شکار غیرمجاز
  • نویسنده: مجلس شورای اسلامی
  • حجم: 145 KB 
  • منبع: سایت مجلس شورای اسلامی

 

بنابراین، همانطور که در فایل فوق مشاهده می شود؛ بر اساس ماده 1 این قانون، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به منظور حفظ و حمایت و تکثیر جانوران وحشی تشکیل شده است. همچنین باید توجه داشت که طبق ماده 7 قانون یاد شده، خرید و فروش، تکثیر و پرورش و صدور و ورود حیوانات وحشی و اعضای بدن آن ها که غیربومی ایران بوده و از خارج به کشور وارد شده و یا از قبل در کشور پرورش یافته ‌اند، صرفا با اجازه از سازمان شکاربانی مجاز می باشد.

مجازات و حکم قانونی شکار غیرمجاز

در خصوص مجازات و حکم قانونی شکار غیرمجاز باید گفت که شکار حیوانات و یا صید حیوانات وحشی حفاظت شده یا ممنوع الصید جرم است و قانون گذار برای آن مجازات در نظر گرفته است. ماده 680 قانون مجازات اسلامی در این خصوص مقرر می دارد:« هر کس بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید، به حبس از سه‌ ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از بیست تا دویست و پنجاه میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

 

بنابراین، مجازات شکار غیرمجاز حبس یا جزای نقدی می باشد. البته باید توجه داشت که منظور از حیوانات وحشی حفاظت شده، آن دسته از حیواناتی هستند که از سوی شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید تعیین گردیده اند و در این مورد فرقی بین حیوان حلال یا حرام گوشت نمی باشد. نکته دیگر این است که جرم فوق در زمره جرائم غیرقابل گذشت محسوب می شود. لازم به ذکر است که مجازات شکار غیرقانونی در برخی از موارد بر اساس قانون شکار و صید متفاوت می باشد که در بخش زیر به این موارد اشاره می شود:

 

 جرایم موضوع ماده ۱۰ قانون شکار و صید (مربوط به شکار و صید جانوران‌ وحشی‌ عادی‌ و از بین بردن رستنی‌ ها و....): میزان جریمه از 20 میلیون و 400 هزار تا 102 میلیون ریال

 

جرایم موضوع ماده 11 قانون شکار و صید (مربوط به جرایم شکار و صید در فصول‌ و ساعات‌ ممنوع‌ مقرر، شکار و صید با وسایل‌ و از طرق‌ غیرمجاز، تخریب‌ چشمه‌ ها و آبشخور حیوانات‌ در مناطق‌ حفاظت‌ شده و … ): جریمه از 153 میلیون تا 306 میلیون ریال

 

جرایم موضوع ماده 12 و 13 قانون شکار و صید (مربوط به شکار و صید جانوران‌ وحشی‌ حمایت‌ شده‌، شکار و صید در مناطق‌ حفاظت‌ شده‌ و پناهگاه های‌ حیات‌ وحش‌ بدون‌ تحصیل‌ پروانه‌، آلوده‌ کردن‌ آب‌ رودخانه‌ ها، دریاچه‌ ها و تالاب‌ های‌ حفاظت‌ شده و شکار جانوران‌ وحشی‌ کمیاب‌ و در معرض‌ خطر انقراض، شکار در پارک‌ های‌ ملی‌، شکار، صید و یا کشتار جانوران‌ وحشی‌ با استفاده‌ از سموم‌ و مواد منفجره‌، مبادرت‌ به‌ اقداماتی‌ که‌ موجب آلودگی‌ آب‌ دریای‌ خزر و خلیج‌ فارس‌ و دریای‌ عمان‌ با مواد غیر نفتی‌ و… می‌ شود): به ترتیب از 204 تا 340 و 408 تا 578 میلیون، جرایم موضوع تبصره ۲ ماده ۱۳ از ۴۰۸ تا ۸۱۶ میلیون ریال.

 

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که جریمه ای که برای شکار گونه های ماده در نظر گرفته شده است؛ سه برابر گونه های نر می باشد و علت این امر این است که گونه ماده باعث افزایش جمعیت شده و از این طریق می توان از انقراض آن ها جلوگیری کرد. 

 

جدول جریمه مجازات شکار غیر مجاز 1403

سازمان حفاظت محیط زیست به منظور جلوگیری از شکار حیوانات، جریمه های سنگینی را برای متخلفان در نظر گرفته است. از طرف دیگر نرخ آن در سال 1403، چهار برابر سال های گذشته اعلام شده است. حال در ادامه مقاله جدول جریمه مجازات شکار غیر مجاز 1403 آورده شده است تا افراد از میزان آن مطلع شوند. 

 

گونه جانوری  میزان جریمه
 غاز پا زرد، انواع قو، سایر عقاب‌ها، سایر کرکس‌ها، لیل، ترمتای، فلامینگو، اردک مرمری، اردک بلوطی 23.6 میلیون تومان
دارکوب سبز راه‌ راه، کوکوی خالدار، زرد پر سینه زرد، بلبل، انواع حواصیل، فاخته خاوری، اردک دم سرسیاه، کاکائی چشم سفید، باکلان بزرگ، اگرت‌ ها، اکراس‌ ها، کفچه توک، مینا، سار صورتی، سارگپه‌ ها، سبزقبا، مگس‌ گیر طوق سفید، زردپره رخ زرد، طرقه چکاوک، اردک تاجدار، ابیا، سهره طلایی، یلوه حنایی، اردک چشم طلایی، گلاریول بال سیاه، گیلانشاه دم سیاه، مرگوس‌ ها، اسکوترها، طاووسک 2.4 میلیون تومان
کل و بز، قوچ و میش، آهو، جبیر 98.7 میلیون تومان
گورخرایرانی، خرس قهوهای، مرال، شوکا، کفتار 296 میلیون تومان
گربه شنی، گربه پالاس، سیاه گوش، کارال 480 میلیون تومان
روباه ترکمنی، شاه روباه، روباه شنی، گربه جنگلی، گربه وحشی، رودک عسلخوار 47 میلیون تومان
هوبره(بالغ، جوجه و تخم)، طرلان، سایر انواع شاهین‌ ها، هما، عقاب‌ شاهی، عقاب تالابی، عقاب دریایی دم سفید، عقاب ماهیگیر، عقاب طلایی، دلیجه کوچک 118.4 میلیون تومان
قرقی، پیغو، پیغوی کوچک، دال پشت سفید، کرکس مصری، زاغ بور، غاز پیشانی سفید کوچک، عروس‌ غاز، پلیکان پاخاکستری، کبک‌ دری، سایر دلیجه‌ ها 60 میلیون تومان
گوزن زرد، پلنگ، خرس سیاه 473 میلیون تومان
تمساح مردابی (گاندو)  118.4 میلیون تومان
یوزپلنگ 2 میلیارد تومان
بوآی‌شنی‌ باریک، کور مار شنی، کور مار، بوآی‌ شنی خوزستان، کورمار خوزستانی، کور مار بلوچستانی، بوآی شنی کوتوله، کور مار سلیمانی، کور مار تاتاری، کوتوله کرمان، آگامای سروزغی تورانی، آگامای ایرانی، مارهای آبی، لاک‌ پشت‌ های برکه‌ ای خزری، لاک‌ پشت برکه‌ ای اروپایی، مار پارسی (پرسیوفیس)، گکوی پارسی، وزغ‌ های خوشنوا، انواع لاسرتا، سایر گکوها، انواع گکوی انگشت برگی 1.8 میلیون تومان
پلیکان سفید، باکلان کوچک، باکلان گلوسیاه، غول حواصیل، انواع جغد، دراج، جیرفتی، قرقاول، سایر درناها 7.1 میلیون تومان
انواع نهنگ، گاو دریایی (دوگنگ)، فک خزری، انواع دلفین و پورپویز 297 میلیون تومان
شاهین،بحری، بالابان، لاچین، درنای‌سیبری، میش‌ مرغ  790 میلیون تومان
ماهی قزل آلای خال قرمر، ماهی سفید جویباری (کورکونوس)، انواع ماهی‌ های زینتی مناطق مرجانی (دلقک ماهیان، فرشته ماهیان، پروانه ماهیان و ...)(هرقطعه) سیست آرتمیا (هر کیلو) 5.2 میلیون تومان

 

بنابراین، همانطور که مشاهده می شود؛ بیشترین میزان جریمه مربوط به یوزپلنگ است که به مبلغ آن 2 میلیارد تومان می باشد. علتش هم این است که یوزپلنگ جز حیوانات نادر و ارزشمند است. به همین خاطر مرتکب با شکار آن با این جریمه های سنگینی مواجه می شود.

 

نمونه رای شکار غیر مجاز

در بخش های قبلی، جرم شکار غیرمجاز مورد بررسی قرار گرفت و بیان شد که قانون گذار به دلیل این که شکار حیوانات، آثار جبران ناپذیری به حیات وحش وارد می کند، برای آن مجازات در نظر گرفته است. حال، در ادامه مقاله به جهت آشنایی بیشتر کاربران نمونه رای شکار غیر مجاز آورده شده است.

 

نمونه رای شکار غیر مجاز
  • نویسنده: دادگاه کیفری
  • حجم: 99.3 KB
  • منبع: سایت آراء ملی قضایی

 

بنابراین، همانطور که در فایل فوق مشاهده می شود، شکار حیوانات حتی با داشتن مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست نیز به دلیل تبعات نامناسبی که دارد؛ غیرقانونی و پیگرد قضایی دارد. همچنین لازم به ذکر است که در جرم شکار غیر مجاز، اسلحه شکاری مجرم نیز به نفع دولت مصادره می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جریمه و مجازات شکار غیرمجاز در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جریمه و مجازات شکار غیرمجاز پاسخ دهند.