دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی کیفری / تسلیم به رای چیست

تسلیم به رای چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

تسلیم به رای، یعنی پذیرفتن حکم دادگاه کیفری، قبل از پایان مهلت تجدیدنظرخواهی که سبب کاهش میزان مجازات تعزیری محکوم علیه، تا یک چهارم مجازات تعیین شده در حکم وی می گردد. از جمله شرایط ثبت درخواست تمکین و تسلیم به رای، تعزیری بودن محکومیت و عدم تجدیدنظر خواهی از حکم او، توسط دادستان می باشد.

 

قانون گذار، در راستای تسریع روند رسیدگی و پیشگیری از اطاله دادرسی، نهادهای حقوقی مختلفی را مورد پیش بینی قرار داده و قواعد و شرایط هریک را در قوانین مختلف، از جمله قانون آیین دادرسی کیفری، تصریح، نموده است.

 

از جمله نهادهای پیش بینی شده در قانون آیین دادرسی کیفری که سبب تسریع رسیدگی، پیشگیری از اطاله دادرسی و کاهش حکم مجازات محکوم می گردد، تسلیم به رای است و تنها، محکومینی فرصت استفاده از آن را خواهند داشت که از شرایط لازم، برخوردار باشند و مراحل قانونی درخواست تمکین به رای را به درستی طی کنند.

 

لذا در مقاله حاضر، اینکه تمکین یا تسلیم به رای چیست و شرایط و مراحل درخواست آن چه بوده، مورد بررسی قرار گرفته، نمونه متن درخواست تسلیم به حکم کیفری، قوانین مرتبط با تسلیم به رای کیفری و نمونه متن و لایحه درخواست تسلیم به رای، ارائه شده، در این خصوص که بعد از تسلیم به رای چه باید کرد و اینکه تسلیم به رای بهتر است یا اعتراض، صحبت گردیده و در نهایت، آرای وحدت رویه تسلیم به رای، ارائه شده است.

تسلیم یا تمکین به رای چیست

در پاسخ به این پرسش که تسلیم یا تمکین به رای چیست باید گفت، تسلیم به رای، یعنی پذیرفتن حکم دادگاه کیفری توسط محکوم علیه، قبل از پایان مهلت تجدیدنظرخواهی که سبب کاهش میزان مجازات تعزیری وی، تا یک چهارم مجازات تعیین شده در حکم او می گردد. (قاضی مخیر است که یک چهارم یا کمتر از یک چهارم از مجازات را تخفیف دهد.)

 

از منظری دیگر، تسلیم یا تمکین به رای، ابزاری در راستای تسریع روند رسیدگی و پیشگیری از اطاله دادرسی می باشد و تخفیفی که برای محکوم علیه، در قبال تسلیم به رای در نظر گرفته می شود، پاداشی وی، جهت احترامی است که برای وقت دادگاه، قائل شده است. ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری، در خصوص تسلیم به رای، مقرر داشته:

 

"در تمام محکومیت های تعزیری، در صورتی که دادستان از حکم صادره درخواست تجدیدنظر نکرده باشد، محکوم علیه می‌ تواند پیش از پایان مهلت تجدیدنظرخواهی، با رجوع به دادگاه صادر کننده حکم، حق تجدیدنظرخواهی خود را اسقاط یا درخواست تجدیدنظر را مسترد نماید و تقاضای تخفیف مجازات کند. در این صورت، دادگاه در وقت فوق العاده، با حضور دادستان به موضوع رسیدگی و تا یک چهارم مجازات تعیین شده را کسر می‌ کند. این حکم دادگاه قطعی است."

شرایط و مراحل درخواست تسلیم به رأی کیفری

برای بررسی اینکه شرایط و مراحل درخواست تسلیم به رأی کیفری چیست، باید به قانون آیین دادرسی کیفری، مراجعه کرد و ماده 442 این قانون را مورد بررسی قرار داد. مستفاد از ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری، شرایط و مراحل درخواست تسلیم به رای، به شرح زیر است:

 

شرایط درخواست تسلیم به رای کیفری عبارتند از: فقدان شاکی (با استناد به رای وحدت رویه 823، صادره در مورخ 28 تیر 1401)؛ کیفری بودن موضوع پرونده؛ تعزیری بودن محکومیت؛ تقدیم درخواست تسلیم به رای، پیش از پایان مهلت تجدیدنظرخواهی؛ عدم تجدید نظر خواهی از حکم، توسط دادستان در مقام مدعی العموم؛ عدم تجدیدنظر خواهی توسط محکوم علیه، یا استرداد آن، در صورت تجدید نظر خواهی، قبل از اتمام مهلت تجدید نظر.

 

مراحل تسلیم به رای کیفری بدین صورت است که محکوم علیه باید، پیش از اتمام مهلت تجدیدنظر خواهی، با تنظیم یک درخواست، حق تجدیدنظر خواهی خود را ساقط کند یا در صورت تجدیدنظر خواهی کردن، تجدیدنظر خود را مسترد نماید و با تقدیم درخواست به دادگاه صادر کننده رای، از دادگاه صادر کننده، تقاضای تخفیف مجازات را داشته باشد.

 

تقدیم لایحه درخواست تسلیم به رای و تقاضای تخفیف مجازات، از طریق ورود به حساب کاربری ثنا در سامانه عدل ایران adliran.ir، ممکن و میسر است. بدین صورت که متقاضی تسلیم به رای و تخفیف مجازات به این علت، باید آدرس adliran.ir را در مرورگر خود، جستجو کند و پس از هدایت شدن به صفحه ای مشابه تصویر زیر، برروی گزینه "سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی"، کلیک نماید.

 

تسلیم به رای چیست

 

در این مرحله، متقاضی باید، یکی از دو گزینه نمایش داده شده را انتخاب کند (تفاوتی بین دو گزینه، وجود ندارد).

 

 نمونه متن درخواست تسلیم به رای

 

در این مرحله، فرد باید کد ملی و رمز عبور خود را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و برروی گزینه "مرحله بعد"، کلیک کند.

 

 تسلیم به رای بهتر است یا اعتراض به رای

 

در این قسمت، فرد باید، رمز موقت ثنا را که به تلفن همراه وی ارسال شده، در کادر مربوطه، وارد کند.

 

تسلیم به رای

 

در این مرحله، فرد باید، برروی گزینه "خدمات قضایی من"، کلیک کند.

 

تسلیم به رای چیست

 

در این گام، فرد باید، گزینه "ثبت لایحه جدید" را انتخاب کند.

 

 نمونه متن درخواست تسلیم به رای

 

در این مرحله، فرد باید، برروی منوی کشویی مربوط به موضوعات، کلیک کند.

 

 تسلیم به رای بهتر است یا اعتراض به رای

 

در این گام، شخص باید، گزینه "تسلیم به حکم و تقاضای تخفیف" را انتخاب کند.

 

 تسلیم به رای

 

در این مرحله، فرد باید، تیک موافقت با شرایط و قوانین را زده و به مرحله بعدی برود.

 

تسلیم به رای چیست

 

در این گام، فرد باید، اطلاعات لازم و مورد نیاز را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و به قسمت پایین صفحه برود.

 

 نمونه متن درخواست تسلیم به رای

 

در این مرحله، شخص باید، متن درخواست خود را بنویسد، اعداد تصویر امنیتی را در کادر مربوطه، وارد کند و برروی گزینه "بررسی و تایید اطلاعات"، کلیک نماید.

 

 تسلیم به رای بهتر است یا اعتراض به رای

 

با طی باقی مراحل و درج اطلاعات لازم و مورد نیاز، درخواست شخص، مستقیما به مرجع قضایی، ارسال می گردد و مورد بررسی و رسیدگی، قرار می گیرد. در ادامه، فایل دانلود متن نمونه درخواست تسلیم به حکم کیفری، ارائه خواهد شد.

نمونه درخواست تسلیم به حکم کیفری

در تیترهای پیشین مقاله، توضیح داده شد که تسلیم به رای چیست و شرایط و مراحل اعمال آن، چگونه می باشد. در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، فایل دانلود نمونه درخواست تسلیم به حکم کیفری، ارائه خواهد شد تا خوانندگان محترم، در صورت نیاز، از آن، استفاده نمایند.

 

نمونه درخواست تسلیم به حکم کیفری
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 523 KB
  • منبع: دینا

 

در ادامه، قوانین مرتبط با تسلیم به رای، مورد بررسی و توضیح، قرار خواهد گرفت. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص مفاد لایحه درخواست تخفیف مجازات و شرایط و مراحل تقدیم آن به مرجع قضایی می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک زیر را مطالعه کنند.

 

قوانین مرتبط با تسلیم به حکم کیفری

برای بررسی قوانین مرتبط با تسلیم به حکم کیفری، باید به قانون آیین دادرسی کیفری، مراجعه کرد و مواد آن را مورد بررسی قرار داد. ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری، در خصوص اینکه تسلیم به رای چیست، چه شرایط و آثاری دارد، تعیین تکلیف نموده است. این ماده، مقرر می دارد:

 

"در تمام محکومیت های تعزیری، در صورتی که دادستان از حکم صادره درخواست تجدیدنظر نکرده باشد، محکوم علیه می‌ تواند پیش از پایان مهلت تجدیدنظرخواهی، با رجوع به دادگاه صادر کننده حکم، حق تجدیدنظرخواهی خود را اسقاط یا درخواست تجدیدنظر را مسترد نماید و تقاضای تخفیف مجازات کند. در این صورت، دادگاه در وقت فوق العاده، با حضور دادستان به موضوع رسیدگی و تا یک چهارم مجازات تعیین شده را کسر می‌ کند. این حکم دادگاه قطعی است."

 

در ادامه، فایل دانلود نمونه متن درخواست تسلیم به رای، ارائه خواهد شد. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص قانون کاهش مجازات حبس تعزیری می توانند، نسبت به مطالعه مقاله پیشنهادی در لینک زیر، اقدام نموده و اطلاعات لازم را کسب کنند.

 

نمونه متن و لایحه درخواست تسلیم به رای

داشتن نمونه متن و لایحه درخواست تسلیم به رای، به متقاضی این امر، کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن و بدون پرداخت هزینه به وکیل، متن درخواست خود را تنظیم کرده و به مرجع قضایی، ارسال کند، از این رو، در باکس زیر، فابل دانلود نمونه متن درخواست تسلیم به رای، ارائه شده است.

 

نمونه متن و لایحه درخواست تسلیم به رای
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 521 KB
  • منبع:دینا

 

در ادامه، در خصوص اینکه اقدامات بعد از تسلیم رای چیست، توضیح داده خواهد شد. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص حقوق متهم در دعاوی کیفری از منظر قانون می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک حتما بخوانید را مورد مطالعه و بررسی، قرار دهند.

 

بعد از تسلیم به رای چه باید کرد

یکی از پرسش های رایجی که از سوی متقاضیان تسلیم به رای، مطرح می گردد، مبنی بر این است که بعد از تسلیم به رای چه باید کرد یا به بیانی دیگر، اقدامات پس از تسلیم به رای چیست؟ در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت:

 

محکوم علیه، بعد از تقدیم متن درخواست تسلیم به رای، نباید اقدام بخصوصی انجام دهد، بلکه صرفا باید، منتظر اعلام حکم دادگاه، بماند و ابلاغیه های خود در سامانه ابلاغ ثنا را بررسی کند تا در صورت ابلاغ حکم، از متن آن، با خبر شود. چرا که مستفاد از قسمت آخر ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری؛

 

 پس از تقدیم متن درخواست تسلیم به رای توسط محکوم علیه یا وکیل وی، دادگاه در وقت فوق العاده، با حضور دادستان، به موضوع رسیدگی می نماید و تا یک چهارم مجازات تعیین شده را کسر می‌ کند. پس از آن، دادگاه، حکم قطعی در این خصوص را صادر و آن را به محکوم علیه و طرفین دعوا، ابلاغ می نماید.

 

تسلیم به رای بهتر است یا اعتراض

در پاسخ به این پرسش که تسلیم به رای بهتر است یا اعتراض به رای؟ باید گفت، نمی توان به طور دقیق، تعیین کرد که تسلیم بهتر است یا اعتراض به رای، چراکه این امر، بسته به شرایط محکوم علیه و موقعیت پرونده، متفاوت می باشد. با این توضیح که؛

 

در شرایطی که محکوم علیه، مرتکب جرم انتسابی گردیده و یا در صورت عدم ارتکاب، از هیچ گونه ادله و مدرکی برای اثبات برخوردار نیست، تسلیم به رای بهتر از اعتراض به آن است. چراکه از میزان مجازت مرتکب، می کاهد و سبب تخفیف در مجازات وی می گردد.

 

در شرایطی که محکوم علیه، از ادله و مدارک کافی، برای اثبات عدم مجرمیت، برخوردار می باشد و مطمئن است که در صورت اعتراض، رای در مرحله تجدیدنظر، به نفع وی، شکسته خواهد شد، اعتراض از تسلیم به رای، بهتر است. در ادامه، آرای وحدت رویه در خصوص تسلیم به رای، ارائه خواهد شد.

 

رای وحدت رویه تسلیم به رای

در خصوص موضوع تسلیم به رای، آرای وحدت رویه مختلفی، صادر گردیده که در حکم قانون است و اطلاع از آن ها، در استفاده هرچه بهتر از تسلیم رای به نفع محکوم علیه، کمک خواهد کرد. از این رو، در باکس زیر، فایل دانلود متن آرای وحدت رویه تسلیم به رای، ارائه شده است.

 

آرای وحدت رویه تسلیم به رای
  • حجم: 565 KB
  • منبع: سایت قوانین و مقررات کشور

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و مراحل تسلیم به رای در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و مراحل تسلیم به رای پاسخ دهند.