دینا / تجاری / اسناد تجاری / شکایت از چک برگشتی قدیمی

شکایت از چک برگشتی قدیمی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

شکایت از چک برگشتی قدیمی، از طریق روش هایی چون، ثبت دادخواست مطالبه وجه چک و ثبت شکواییه صدور چک بلامحل، امکان پذیر است. مراحل شکایت حقوقی و کیفری از چک برگشتی قدیمی بدین صورت است که دارنده چک باید، گواهی عدم پرداخت چک را اخذ نماید و برای ثبت شکایت خود، به دفاتر خدمات قضایی برود.

 

در سال ها اخیر، چک های صیادی، جایگزین چک های قدیمی گردیدند و امکان کارسازی و طرح شکایت کیفری یا حقوقی در خصوص این چک ها، صرفا در صورت ثبت آن ها در سامانه صیاد و طی مراحل تایید انتقال چک در سامانه صیاد، امکان پذیر است.

 

در این اثنا، مراحل و نحوه شکایت از چک برگشتی قدیمی و مهلت قانونی این امر، به یکی از دغدغه های دارندگان چک های قدیمی، تبدیل شده است، و همین امر، ضرورت اطلاع از قوانین حاکم بر شکایت از چک برگشتی قدیمی را ایجاب می نماید.

 

لذا در مقاله حاضر، مراحل و نحوه، زمان و هزینه لازم، مهلت قانونی و مرجع صالح طرح شکایت از چک برگشتی قدیمی، مورد بررسی قرار گرفته، وضعیت خسارت تاخیر تادیه در خصوص این چک ها و مجازات چک های قدیمی برگشتی، توضیح داده شده و بخشنامه بانک مرکزی در مورد چکهای قدیمی، ارائه گردیده است.

مراحل و نحوه شکایت از چک برگشتی قدیمی

شکایت از چک برگشتی قدیمی (چک های غیر صیادی)، به صورت حقوقی، کیفری و ثبتی، امکان پذیر است و خواهان باید، مراحل قانونی لازم در هر شیوه را طی کند. لذا، در این تیتر از مقاله دینا، مراحل و نحوه شکایت از چک برگشتی قدیمی، مورد بررسی قرار گرفته است.

 

شکایت از چک برگشتی قدیمی به صورت ثبتی و از طریق اجرائیات ثبت، بدین صورت است که دارنده چک باید، به بانک محال علیه، مراجعه کرده و گواهی عدم پرداخت و تطابق امضای صادر کننده با نمونه آن را دریافت کند؛ سپس فرد باید، به اداره ثبت اسناد، مراجعه کرده، فرم صدور اجراییه چک برگشتی را دریافت و تکمیل نماید، کپی چک برگشتی و گواهی عدم پرداخت چک را به آن ضمیمه نموده و تحویل مسئول مربوطه دهد.

 

 شکایت از چک برگشتی قدیمی به صورت حقوقی و کیفری، مستلزم طی مراحلی است که در ادامه آمده است: مراجعه به بانک و اخذ گواهی عدم پرداخت؛ تشکیل حساب کاربری ثنا از طریق مراجعه به سایت adliran.ir یا مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی؛

 

تنظیم متن شکواییه صدور چک بلامحل یا دادخواست مطالبه وجه چک که به صورت فایل ورد، برروی یک حافظه، ذخیره شده است؛ مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی؛ پرداخت هزینه دادرسی و تعرفه خدمات دفاتر؛ تقدیم مدارک و فایل دادخواست یا شکواییه به مسئول مربوطه و تقاضای ثبت و ارجاع آن ها به مرجع صالح.

 

شایان ذکر است، امکان شکایت کیفری از چک برگشتی قدیمی، تنها در صورتی وجود دارد که دارنده چک، حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ صدور چک، آن را برگشت زده و از بانک، گواهی عدم پرداخت، دریافت کند و حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت، اقدام به ثبت شکایت کیفری نماید. 

زمان و هزینه لازم برای شکایت از چک برگشتی قدیمی

زمان و هزینه لازم برای شکایت از چک برگشتی قدیمی، پرسش افرادی است که قصد اقدام قضایی، نسبت به اینگونه چک ها را دارند. لذا، در این تیتر از مقاله دینا، زمان و هزینه لازم برای شکایت از چک برگشتی قدیمی، بررسی خواهد شد. 

 

در خصوص زمان لازم برای شکایت از چک برگشتی قدیمی باید گفت، شکایت حقوقی یا اجرا گذاشتن چک قدیمی از طریق ثبتی، محدودیت زمانی ندارد و دارنده می تواند، با طی مراحل قانونی مذکور در تیتر یک، نسبت به مطالبه وجه چک برگشتی قدیمی، اقدام کند؛

 

اما، شکایت کیفری از چک برگشتی قدیمی، دارای مهلت قانونی مخصوص است، بدین ترتیب که دارنده چک باید، حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ صدور چک، آن را برگشت زده و از بانک، گواهی عدم پرداخت، دریافت کند و سپس، حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت، اقدام به ثبت شکایت کیفری نماید؛ در صورت عدم اقدام در مهلت قانونی، امکان شکایت کیفری از چک برگشتی قدیمی، وجود ندارد و صرفا می توان، به شیوه حقوقی یا ثبتی، وجه آن را مطالبه کرد.

 

در توضیح هزینه لازم برای شکایت از چک برگشتی قدیمی باید گفت، هزینه شکایت از چگ برگشتی قدیمی، تابع روشی است که دارنده چک، برای شکایت، انتخاب می نماید. با این توضیح که؛ هزینه شکایت ثبتی از چک برگشتی قدیمی، شامل پرداخت هزینه صدور اجراییه است که باید توسط متقاضی صدور اجراییه (دارنده چک)، پرداخت شود و میزان آن، پنج درصد از کل مبلغ چک برگشتی قدیمی می باشد.

 

اصلی ترین هزینه ای که در شکایت حقوقی از چک برگشتی قدیمی، باید پرداخت گردد، هزینه دادرسی است که این هزینه، در چک تا 20 میلیون تومان، 2.5 درصد و در چک بیش از 20 میلیون تومان، 3.5 درصد مبلغ مندرج در چک، است. علاوه بر هزینه دادرسی، فرد باید، هزینه خدمات ارائه شده توسط دفاتر خدمات قضایی، هزینه تشکیل حساب کاربری ثنا را نیز بپردازد.

 

هزینه رسیدگی به شکایت کیفری علیه صادر کننده چک بی محل، تا مبلغ 100 هزار تومان، 6 هزار تومان؛ نسبت به مازاد تا 1 میلیون تومان، 30 هزار تومان؛ نسبت به مازاد تا 10 میلیون تومان، 40 هزاز تومان و نسبت به مازاد بر 10 میلیون تومان، یک در هزار می باشد. نکته مهم اینکه، همچون دعوای حقوقی نسبت به چک برگشتی قدیمی، در شکایت کیفری چک برگشتی قدیمی نیز، علاوه بر هزینه رسیدگی، فرد باید، هزینه خدمات ارائه شده توسط دفاتر خدمات قضایی و هزینه تشکیل حساب کاربری ثنا را هم بپردازد.

مهلت قانونی طرح شکایت از چک برگشتی قدیمی

پس از بررسی مراحل و نحوه شکایت از چک برگشتی قدیمی در تیترهای قبل، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، در خصوص مهلت قانونی طرح شکایت از چک برگشتی قدیمی، صحبت خواهد شد. مهلت قانونی طرح شکایت از چک برگشتی قدیمی در هریک از روش های شکایت کیفری، حقوقی و ثبتی، به شرح زیر است:

 

شکایت حقوقی از چک برگشتی قدیمیمهلت قانونی و محدودیت زمانی خاصی برای شکایت، وجود ندارد.

 

شکایت ثبتی از چک برگشتی قدیمیمهلت قانونی و محدودیت زمانی خاصی برای شکایت، وجود ندارد.

 

شکایت کیفری از چک برگشتی قدیمی: دارنده باید، ظرف 6 ماه از تاریخ صدور چک، نسبت به دریافت گواهی عدم پرداخت آن از بانک محال علیه، اقدام کند و حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت، نسبت به ثبت شکایت، اقدام نماید.

 

مرجع صالح طرح شکایت از چک برگشتی قدیمی

مرجع صالح طرح شکایت از چک برگشتی قدیمی، بسته به اینکه دارنده، از چه روشی (حقوقی، کیفری، ثبتی) اقدام به ثبت شکایت نموده، متفاوت می باشد. دقت به این نکته نیز مهم است که در شکایت حقوقی از چک برگشتی قدیمی، مبلغ چک، مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت چک برگشتی قدیمی را تغییر می دهد. با این توضیحات، مرجع صالح رسیدگی به شکایت از چک برگشتی قدیمی، به شرح زیر است:

 

در شکایت کیفری از چک قدیمی برگشتی: در صورتی که شاکی، هم صدور حکم مجازات را بخواهد، هم وجه چک و ضرور و زیان ناشی از تاخیر در پرداخت وجه را، دادگاه کیفری 2 و دادسرای محل صدور گواهی عدم پرداخت چک، دادگاه صالح خواهد بود و در صورتی که فرد، صرفا بخواهد اقدام به مطالبه وجه چک کیفری نماید و صدور حکم مجازات، مد نظرش نباشد، دادگاه صالح، حسب مورد می تواند، دادگاه محل اقامت خوانده، دادگاه محل صدور چک و یا دادگاه محل برگشت خوردن چک باشد.

 

در شکایت ثبتی از چک برگشتی قدیمی: واحد اجرای ثبت اداره ثبت اسناد محل، مرجع صالح برای رسیدگی است.

 

در شکایت حقوقی از چک برگشتی قدیمی، در مواردی که مبلغ چک، تا نصاب 100 میلیون تومان است، شورای حل اختلاف و در مواردی که مبلغ چک، بیش از 100 میلیون تومان است، دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت خوانده یا محل صدور چک و یا دادگاه محل برگشت خوردن چک، صالح به رسیدگی می باشد.

 

آیا چک تاریخ گذشته برگشت بخورد صاحب چک باید خسارت تادیه بپردازد

اینکه آیا چک تاریخ گذشته برگشت بخورد صاحب چک باید خسارت تادیه بپردازد یا خیر، مبحثی است که در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، مورد توضیح و بررسی قرار گرفته است. در توضیح خسارت تاخیر تادیه برگشت زدن چک قدیمی و تاریخ گذشته (یعنی، چکی که تاریخ سررسید آن، گذشته است)، باید گفت:

 

با استناد به رای وحدت‌ رویه شماره ۸۱۲ مورخ ۱۴۰۰/۴/۱ هیات‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور، "صادركننده بايد در تاريخ مندرج در چک، معادل مبلغ ذكر شده در آن، در بانک محال ‌عليه وجه نقد داشته باشد"، در غیر این صورت، ملزم است پس از صدور حکم دادگاه، از تاریخ چک (نه تاریخ مطالبه)، که مبدا محاسبه خسارت تاخیر تادیه است، به دارنده، خسارت دیرکرد در پرداخت وجه چک را بپردازد.

 

دقت به این نکته ضروری است که، مستفاد از ماده 319 قانون تجارت، در شرایطی که چک، برای مقاصد تجاری یا توسط تاجر صادر شده باشد و دارنده، پس از گذشت 5 سال از تاریخ سررسید چک، اقدام به مطالبه وجه آن کند، به علت گذشت 5 سال از سررسید، سند تجاری، وصف تجاری خود را از دست داده و صرفا یک طلب مدنی (سند عادی) محسوب می‌ شود و از همین رو، در محاسبه خسارت تاخیر تادیه آن، تاریخ مطالبه وجه چک، معیار محاسبه قرار می گیرد نه تاریخ سررسید چک.

 

مجازات چک های برگشتی قدیمی

در توضیح مجازات چک برگشتی قدیمی باید گفت، در صورتی که شرایط شکایت کیفری از چک برگشتی قدیمی وجود داشته باشد و دارنده چک، در مهلت های قانونی، نسبت به ثبت شکواییه خود، اقدام کند، پس از طی مراحل رسیدگی و صدور حکم، فردی که اقدام به صدور چک بلامحل نموده، بر اساس ماده 7 قانون صدور چک، به شرح زیر، مجازات خواهد شد:

 

حبس تا حداکثر سه ماه، چنانچه مبلغ مندرج در متن چک، کمتر از هفتصد و هشتاد میلیون ریال باشد؛ سه ماه تا شش ماه حبس، چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از هفتصد و هشتاد میلیون تا سه میلیارد و نهصد میلیون ریال باشد؛ حبس از شش ماه تا یک سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال، چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از سه میلیارد و نهصد میلیون ریال بیشتر باشد.

 

در شرایطی که دارنده چک، اقدام به شکایت حقوقی از چک قدیمی نماید و پس از صدور حکم به پرداخت وجه چک و خسارات تاخیر تادیه آن، خوانده، از پرداخت وجه، امتناع ورزد، مجازات چک های برگشتی قدیمی، در وهله اول، توقیف اموال بدهکار و در صورت نبود مال، صدور حکم جلب وی، می باشد. توقیف اموال دارای سند رسمی در شکایت ثبتی از چک برگشتی نیز، امکان پذیر است.

 

بخشنامه بانک مرکزی در مورد چکهای قدیمی

بخشنامه بانک مرکزی در مورد چکهای قدیمی، در خصوص رفع سوء اثر از آن دسته از چک‌ های برگشتی که سه سال از تاریخ صدور آن‌ ها گذشته و شکایت نداشته اند، همچنین، در خصوص پذیرش و تبادل چک‌ های قدیمی از مهر ماه سال 1402، صرفا در بانک صادرکننده چک، تعیین تکلیف می نماید. علاقمندان به دانلود متن بخشنامه و اخبار مرتبط می توانند از طریق باکس زیر، اقدام کنند.

 

بخشنامه بانک مرکزی در مورد چکهای قدیمی
  • حجم: 716 KB
  • منبع: سایت بانک مرکزی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل شکایت از چک برگشتی قدیمی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مراحل شکایت از چک برگشتی قدیمی پاسخ دهند.