دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / فرق سند قطعی و وکالتی

فرق سند قطعی و وکالتی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

سند قطعی، سندی است که توسط مراجع ذی صلاح و یا مامور صلاحیت دار، تنظیم می گردد و اثبات کننده مالکیت و برحق بودن صاحب سند، نسبت به مال یا موضوع سند می باشد و سند وکالتی، سندی است که به موجب آن، فردی، دیگری را نایب انجام کاری، نظیر فروش اموال خود، می کند؛ مهم ترین فرق سند قطعی و وکالتی، کاربرد آن ها است.

 

از منظر قانون مدنی، "سند، عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع، قابل استناد باشد" و از آنجا که اسناد، نقش بسیار پررنگی در اثبات حقانیت صاحب سند، در دعاوی حقوق و کیفری دارند، تمامی افراد می کوشند، در معاملات و مراودات خود، اقدام به تنظیم سند رسمی نمایند.

 

سند قطعی و وکالتی، از مهم ترین و پرکاربرد ترین اسناد هستند که در اغلب موارد، به اشتباه، یکی انگاشته می شوند و این در حالی است که تفاوت و فرق سند قطعی و وکالتی، بسیار پررنگ است و همین امر، ضرروت اطلاع از این تفاوت و فرق ها را ایجاب می نماید.

 

لذا در مقاله حاضر، اینکه سند قطعی و وکالتی چیست، مورد بررسی قرار گرفته، در خصوص تفاوت و فرق سند قطعی و وکالتی، توضیح داده شده و هزینه تبدیل سند وکالتی به قطعی، بررسی گردیده است. علاقمندان به کسب اطلاعات می توانند، ادامه متن مقاله را دنبال کنند.

سند قطعی چیست

در پاسخ به این پرسش که سند قطعی چیست؟ باید گفت، سند قطعی، سندی است که توسط مرجع ذی صلاح و مامور صلاحیت دار، و بر اساس مقررات قانونی، تنظیم می گردد و مالکیت و بر حق بودن شخصیت حقیقی یا حقوقی را نسبت به موضوع سند، اعلام می دارد.

 

متن ماده 1287 قانون مدنی، می تواند به عنوان متن قانونی تعریف سند قطعی، لحاظ گردد. این ماده، مقرر می دارد: " اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی، در حدود صلاحیت آن ها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، رسمی است." 

 

سند های قطعی، قابل انکار و ترید نیستند و صرفا، امکان مطرح شدن ادعای جعل در خصوص آن ها، وجود دارد. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص سند رسمی و ویژگی های آن می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک زیر را مورد مطالعه قرار دهند.

سند وکالتی چیست

در پاسخ به این پرسش که سند وکالتی چیست؟ باید گفت، سند وکالتی، از جمله اسناد رسمی است که در دفتر اسناد رسمی و توسط سردفتر، تنظیم می شود و به موجب این سند، شخصی، دیگری را نایب انجام امر یا اموری می نماید؛ به فردی که اقدام به اعطای وکالت می کند، موکل و به شخصی که وکالت را قبول کرده، وکیل می گویند.

 

به موجب سند وکالتی، وکیل می تواند در حدود اختیارات تعیین شده در سند، اقدام به انجام امور اداری و ....، به نیابت از موکل خویش کند. نظیر اینکه، وکیل، با داشتن وکالت در فروش خودرو، نسبت به فروش ماشین موکل به خود یا دیگری (شخص ثالث)، اقدام نماید.

 

شایان ذکر است، در اغلب موارد، سند وکالتی، در بیع معاملات اموال منقول و غیر منقول، مورد استفاده قرار می گیرد و وکالت فروش، با قصد وکالت در مقام بیع، اعطا می گردد؛ یعنی از پوشش وکالت، برای فروش مال و انعقاد عقد بیع، نسبت به مال موضوع وکالت، استفاده می شود.

 

بدین ترتیب، خریدار، وکیل مالک می شود تا امور اداری مربوط به مال موضوع بیع به موجب وکالت نامه را انجام دهد و در موعد مقرر تعیین شده، با کمک سند وکالتی، نسبت به انتقال مال به خریدار که می تواند خودش یا شخصی ثالث باشد، اقدام نماید.

تفاوت و فرق سند قطعی و وکالتی

پس از تعریف سند قطعی و سند وکالتی در تیترهای قبلی مقاله، در این تیتر از مقاله دینا، تفاوت و فرق سند قطعی و وکالتی، از منظر قانونی و حقوقی، مورد بررسی و توضیح، قرار خواهد گرفت. تفاوت و فرق سند قطعی و وکالتی عبارتند از:

 

مرجع و محل تنظیم سند وکالتی، دفتر اسناد رسمی است اما، مرجع تنظیم سند قطعی، مراجع ذی صلاح، اعم از دفاتر ثبت اسناد و املاک، دفتر خانه اسناد رسمی، مراکز دارای مجوز برای صدور برگ سبز و.... می باشد.

 

موضوع و ماهیت سند وکالتی، اعطای اختیار به وکیل است و موضوع و ماهیت سند قطعی، اثبات مالکیت رسمی و قانونی است.

 

کاربرد سند وکالتی، انجام امر یا اموری، به نیابت از موکل است اما، کاربر سند قطعی، انتقال مالکیت.

 

امکان وثیقه گذاشتن سند وکالتی، وجود ندارد اما، سند قطعی را در صورت نیاز، می توان به عنوان وثیقه بانک، دادگستری و...، ارائه داد.

 

مدارک و هزینه لازم برای تنظیم سند وکالتی و سند قطعی، با یگدیگر، متفاوت هستند و سند وکالتی، به طور معمول، دارای اعتباری موقت است و با فسخ از سوی موکل، فوت و جنون و سفه وکیل یا موکل، استعفای وکیل، اقاله وکیل و موکل، اتمام مدت اعتبار و ... فسخ یا منفسخ می شود.

 

باید مد نظر داشت، در صورتی که سند وکالتی، با قصد وکالت در مقام بیع، اعطا شده باشد، تحقق هریک از موارد فوق الذکر، سبب فسخ یا انفساخ سند می گردد اما، حق مالکیت وکیل بر مال (فردی که اقدام به خرید وکالتی مال موضوع وکالت نموده)، پا برجا می ماند.

 

هزینه تبدیل سند وکالتی به قطعی

فرق سند قطعی و وکالتی، در تیترهای پیشین مقاله، مورد توضیح و بررسی قرار گرفت. در این تیتر از مقاله دینا، هزینه تبدیل سند وکالتی به قطعی، بررسی خواهد شد. در پاسخ به این پرسش که هزینه تبدیل سند وکالتی به قطعی، چقدر است؟ باید گفت:

 

هزینه تبدیل سند وکالتی به قطعی، کاملا تابع سال اقدام برای انجام این امر و موضوع سند وکالتی می باشد و به همین علت، نمی توان مبلغ دقیق و مشخصی را تحت عنوان هزینه تبدیل سند وکالتی به قطعی، ذکر کرد.

 

بهتر است افراد، قبل از اقدام برای تبدیل سند وکالتی به قطعی، از دفاتر اسناد رسمی و مراجع ذی صلاح، پرس و جو نمایند. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، می توانند نسب به مطالعه مقاله پیشنهادی در لینک زیر، اقدام کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرق سند قطعی و وکالتی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون فرق سند قطعی و وکالتی پاسخ دهند.