دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

اظهار خروج کالا در سامانه جامع تجارت، به معنای اعلام کردن خروج کالا از انبار و فروش محصول بوده و بر اساس قوانین حاکم، تجار و واحدهای تجاری فعال در حوزه تجارت داخلی، ملزم به اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت هستند؛ مهم ترین دلیل لزوم ثبت اظهار خروج، جلوگیری از ورود غیرقانونی کالا به بازار، است.

 

امروزه، اشخاص حقیقی و حقوقی، با اخذ کارت بازرگانی و طی مراحل قانونی، اقدام به واردات کالا به داخل کشور می نمایند و با توجه به اینکه عدم نظارت بر روند واردات و صادرات کالا، ممکن است سبب ارتکاب و افزایش ارتکاب جرم قاچاق کالا و فروش غیرقانونی آن در بازار های داخلی گردد، دولت، نظارت ها و الزامات سختگیرانه ای را در این حوزه، اعمال داشته است.

 

از مهم ترین الزامات قانونی حوزه واردات کالا، الزام به ثبت اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت است و تجار و واحدهای تجاری فعال در حوزه واردات و صادرات کالا که قصد فروش کالای وارداتی خود را دارند، باید از مراحل و نحوه اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت، مطلع باشند تا با تبعات منفی ناشی از انجام اشتباه این امر، روبرو نگردند.

 

لذا در مقاله حاضر، مفهوم، دلایل لزوم ثبت و راهنما و نحوه اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت، مورد بررسی قرار گرفته و درباره نکات اظهار خروج کالا از سایت ntsw.ir، توضیح داده شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع می توانند، ادامه متن مقاله را مطالعه نمایند.

اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت چیست و چه کسانی باید اظهار خروج کالا انجام دهند؟

قبل از ارائه راهنما و نحوه اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت و بیان لزوم ثبت آن در سامانه مذکور، ضروری است بررسی گردد، مقصود از اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت چیست و چه کسانی باید اظهار خروج کالا انجام دهند؟

 

در پاسخ به پرسش های مطروحه باید گفت، اظهار خروج کالا در سامانه جامع تجارت، به معنای اعلام کردن خروج کالا از انبار و فروش محصول می باشد و بر اساس قوانین حاکم، تاجر یا واحد تجاری فعال در حوزه واردات که اقدام به فروش محصول خود می نمایند، ملزم به ثبت اظهار خروج کالا در سامانه جامع تجارت هستند.

 

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و مراحل تایید فاکتور در سامانه جامع تجارت می توانند، نسبت به مطالعه مقاله پیشنهادی در لینک زیر، اقدام کنند. در ادامه، درباره لزوم ثبت اظهار خروج کالا در سامانه جامع تجارت، توضیح داده خواهد شد.

لزوم ثبت اظهار خروج کالا در سامانه جامع تجارت

یکی از پرسش هایی که از سوی تجار یا نمایندگان واحدهای تجاری، مطرح می گردد، مبنی بر این است که لزوم ثبت اظهار خروج کالا در سامانه جامع تجارت چیست؟ در پاسخ به پرسش مذکور باید گفت، مهم ترین دلالیل در خصوص لزوم ثبت اظهار خروج کالا در سامانه جامع تجارت، عبارتند از:

 

جلوگیری از قاچاق کالا و ارز

پیش گیری از احتکار کالا

جلوگیری از سوء استفاده از کارت بازرگانی 

جلوگیری از پخش غیرقانونی کالا در سراسر کشور

 

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه و مراحل ثبت فاکتور فروش در سامانه جامع تجارت، می توانند نسبت به مطالعه مقاله پیشنهادی در لینک زیر، اقدام کنند. در ادامه، راهنما و نحوه اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت، ارائه و بررسی خواهد شد.

راهنما و نحوه اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

پس از ذکر لزوم ثبت اظهار خروج کالا در سامانه جامع تجارت در تیتر قبل، در این تیتر از مقاله دینا، راهنما و نحوه اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت، ارائه و بررسی خواهد شد. در گام اول، فرد باید، آدرس ntsw.ir را در مرورگر خود، جستجو نماید تا به صفحه ای مشابه تصویر زیر، هدایت گردد و سپس، فرد باید، نام کاربری، رمز عبور و حاصل اعداد تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه، وارد کند تا به پورتال شخصی خویش در سامانه ntsw.ir، دسترسی یابد.

 

راهنما و نحوه اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

 

در این مرحله، فرد باید، نوع نقش خود را تعیین نماید.

 

لزوم ثبت اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

 

در این قسمت، فرد باید، از کادر کنار صفحه، گزینه "عملیات تجارت داخلی" و سپس، گزینه "اظهار خروج کالا" را انتخاب کند.

 

 اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

 

در این مرحله، فرد باید، یکی از دو گزینه "اظهار خروج جدید" یا "ثبت سند با فایل اکسل" را انتخاب نماید.

 

 راهنما اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

 

در این مرحله، شخص باید، انبار مبدا، نوع سند، تاریخ سند، شرح سند را مشخص نماید و تاریخ سند را تعیین کند. پس از مشخص نمودن انباری که فرد قصد دارد، خروج کالا را از طریق آن انجام دهد، باید، نوع سند را از لیست باز شده، انتخاب کرده و گزینه "افزودن کالا" را انتخاب کند.

 

راهنما و نحوه اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

 

در این قسمت، فرد باید، یکی از دو گزینه "انتخاب با گروه کالا یا شناسه کالا" را انتخاب کند. که در این راهنما، گزینه "انتخاب با گروه کالا"، انتخاب شده است.

 

 لزوم ثبت اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

 

در این مرحله (یعنی در روش اظهار با گروه کالایی)، فرد باید، پس از تعیین گروه، طبقه و شناسه کالای مورد نظر را تعیین، فیلد مقدار و قیمت را درج و به مرحله بعدی برود. (در صورت قصد اضافه کردن شناسه های دیگر، فرد باید، بروی گزینه ” ثبت و بعدی” کلیک نماید و در هنگام ثبت آخرین کالا، بروی دکمه ” ثبت و تمام” کلیک کند.) (در روش اظهار با شناسه کالا، فرد باید، شناسه کالای مورد نظر را تعیین، مقدار و قیمت کالا را مشخص و در نهایت، اقدام به ثبت کالا نماید.)

 

اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

 

در این قسمت، “ثبت اولیه”، قابل مشاهده است و فرد باید، برروی گزینه "ثبت"، کلیک کند.

 

 راهنما اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

 

در این مرحله، فرد باید، از ستون عملیات، گزینه "ثبت نهایی" را انتخاب کند. شایان ذکر است، در این ستون، علاوه بر امکان ثبت نهایی، امکان ویرایش، ابطال و مشاهده جزئیات نیز وجود دارد.

 

راهنما و نحوه اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

 

با انتخاب ثبت نهایی، اقلام کالایی موجود در اظهار خروج، از موجودی انبار انتخابی فرد کم می شود و وضعیت اظهار، به حالت “تایید شده” تغییر خواهد یافت. در ادامه، نکات اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت، بررسی خواهد شد.

 

نکات اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت

پس از ارائه راهنمای اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت و بررسی مراحل انجام این امر در تیترهای پیشین، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، درباره مهم ترین نکات اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت، توضیح داده خواهد شد. این نکات مهم، عبارتند از:

 

فروش محصول و ثبت اظهار خروج کالا، مستلزم اخذ مجوز فعالیت و دریافت کد نقش تاجر می باشد؛

 

هنگام ثبت اظهار خروج کالا در سامانه جامع تجارت، فرد باید، در تعیین نقش خود، گزینه پایه تاجر را انتخاب نماید تا امکان ثبت اظهار ورود و خروج کالا برای وی، فراهم گردد؛ 

 

در ثبت اظهار خروج کالا در سامانه جامع تجارت، معرفی یک انبار برای کالاها، ضروری است؛

 

در صورت نداشتن محلی تحت عنوان انبار، فرد باید، از طریق انتخاب گزینه انبار موقت، برای خود، یک انبار موقت، تعیین کند، مراحل ثبت اظهار ورود کالا به انبار موقت را طی نماید تا انبار وی، دارای موجودی شود و سپس، اقدام به ثبت اظهارنامه خروج کالا نماید؛

 

از مهم ترین مراحل لازم برای ثبت اظهارنامه ورود و خروج کالا، دریافت شناسه کالا می باشد و در شرایطی که فرد، به شناسه کالاهای مد نظر خود، دسترسی نداشته باشد، این امکان برای وی، فراهم است تا با کمک گزینه "انتخاب کالا با گروه کالا"، اقدام به ثبت کالای مد نظر خود کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه اظهار خروج کالا از سامانه جامع تجارت پاسخ دهند.