دینا / حقوقی / ارث / انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی

انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

گواهی انحصار وراثت و فوت و اصل و تصویر تمام صفحات شناسنامه متوفی، ازجمله مدارک لازم برای انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی و گرفتن حقوق متوفی، هستند و بازماندگان واجد شرایط می توانند، از طریق مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی یا سامانه eservices.tamin.ir، درخواست برقراری مستمری بازماندگان را ثبت کنند.

 

در بسیاری از موارد، حقوق و مستمری فرد فوت شده دارای بیمه تامین اجتماعی، از جمله دارایی های بجا مانده از متوفی است که صرفا، افرادی نظیر فرزند، همسر، پدر و مادر تحت تکفل و فرزند خوانده فرد فوت شده می توانند، از آن بهره مند گردند.

 

گرفتن حقوق بیمه تامین اجتماعی متوفی توسط بازماندگان واجد شرایط، مستلزم انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی است و همین امر، ضرورت اطلاع از مدارک لازم و مراحل و نحوه انجام این امر را برای بازماندگان واجد شرایط، ایجاب می نماید.

 

لذا در مقاله حاضر، مدارک و مراحل انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی، مهلت ارائه گواهی حصر وراثت به تامین اجتماعی و مدارک لازم برای گرفتن حقوق متوفی توسط بازماندگان، مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص وضعیت مستمری بازماندگان در صورت خودکشی متوفی داری بیمه تامین اجتماعی و مواردی که سبب قطع مستمری بازماندگان می گردد، توضیح داده شده است.

مدارک لازم برای انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی

مدارک لازم برای انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی، پرسش اغلب افرادی است که مورث خود را از دست داده اند و قصد دارند، نسبت به گرفتن حقوق متوفی، اقدام کنند. لذا در این تیتر، این مدارک، با استناد به فصل ششم دستورالعمل نحوه برخورداری بازماندگان از خدمات تامین اجتماعی، ذکر شده اند. مدارک لازم برای انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی​، عبارتند از:

 

 گواهی انحصار وراثت؛ گواهی فوت متوفی؛ اصل و تصویر تمام صفحات شناسنامه متوفی و کارت ملی وی (بر اساس دستور العمل مذکور، چنانچه متوفی، فاقد کارت ملی باشد، بازماندگان باید جهت اخذ کد ملی، به اداره ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان دولت، مراجعه کنند)؛

 

شناسنامه و کارت ملی افراد تحت تکفل متوفی که واجد شرایط برای دریافت حقوق وی هستند؛ درخواست بازماندگان متوفی، مبنی بر تقاضای برقراری مستمری؛ اصل و تصویر سند رسمی ازدواج متوفی (دقت به این نکته، ضروری است که در صورت عادی بودن سند ازدواج موقت یا دائم، سند عادی باید، مورد تایید قوه قضاییه، قرار گیرد.) در تیتر چهارم مقاله، این مدارک، به صورت اختصاصی تر، بررسی خواهند شد.

مراحل انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی

مراحل انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی، بدین صورت است که ابتدا، متقاضیان باید، با در دست داشتن گواهی فوت، استشهادیه محضری و مدارک هویتی وراث، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کرده و دادخواست صدور گواهی انحصا وراثت را ثبت نمایند.

 

پس از صدور گواهی انحصار وراثت توسط شورای حل اختلاف و ابلاغ آن به وراث متوفی، متقاضیان انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی برای گرفتن حقوق متوفی، باید با در دست داشتن مدارک ذکر شده در تیتر اول مقاله، به نزدیک ترین شعبه بیمه تامین اجتماعی محل سکونت خود، مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایند.

 

البته، این امکان وجود دارد که متقاضیان، به سایت eservices.tamin.ir مراجعه کرده و پس از نام نویسی در سامانه و ورود به حساب کاربری خود در آن، نسبت به ثبت درخواست برقراری مستمری بازماندگان، اقدام نمایند. بدین صورت که فرد دارای حساب کاربری در سامانه خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی eservices.tamin.ir، باید آدرس سامانه را در مرورگر خود، جستجو نماید و پس از هدایت شدن به صفحه اصلی سامانه، گزینه ورود" را انتخاب کند.

 

انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی

 

در این مرحله، فرد باید، کد ملی و رمز عبور خود را وارد کرده و گزینه "ورود" را انتخاب کند.

 

 مدارک لازم برای گرفتن حقوق تامین اجتماعی متوفی

 

در این گام، فرد باید، گزینه "مستمری بگیران" را انتخاب کند.

 

 مدارک لازم برای انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی متوفی

 

در این قسمت فرد باید، گزینه "مستمری بازماندگان" و سپس، گزینه "درخواست برقراری مستری بازماندگان" را انتخاب کند.

 

 انحصار وراثت حقوق تامین اجتماعی متوفی

 

در این مرحله، فرد باید، کد ملی متوفی را در کادرهای مربوطه، وارد کند.

 

انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی

 

با طی باقی مراحل، درج اطلاعات مورد نیاز و بارگذاری مدارک لازم و پس از تکمیل فرم های مربوطه، تقاضای برقراری مستمری متوفی، ثبت خواهد شد و پس از تایید سازمان، مستمری متوفی، بر حسب نسبت های پیش بینی شده در قانون بیمه تامین اجتماعی، ماهانه، به وراث، پرداخت خواهد گردید. شایان ذکر است، این امکان وجود دارد، تمامی وراث، با اعطای وکالت به احدی از وراث، موافقت نمایند تا مبلغ بیمه تامین اجتماعی بعد از فوت، به حساب ورثه ای که به او، وکالت داده شده، واریز گردد.

مهلت ارائه گواهی حصر وراثت به تامین اجتماعی

در تیترهای پیشین مقاله، در خصوص نحوه انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی و مدارک لازم برای گرفتن حقوق متوفی، توضیح داده شد. در این تیتر از مقاله دینا، این پرسش که مهلت ارائه گواهی حصر وراثت به تامین اجتماعی چقدر است؟ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

بر اساس آنچه در بند ۸-۱۹ ماده 19 دستورالعمل نحوه برخورداری بازماندگان از خدمات تامین اجتماعی آمده است، مهلت ارائه گواهی حصر وراثت به تامین اجتماعی، حداکثر ظرف مدت ۹ ماه پس از تاریخ فوت ذکر شده در فرم درخواست برقراری مستمری بازماندگان می باشد.

 

شایان ذکر است، بر اساس بند 8-19 ماده 19 دستورالعمل مذکور، "عدم ارائه مدارک از سوی بازمانده یا بازماندگانی که وفق قانون تامین اجتماعی، شرایط لازم جهت بهره‌ مندی از مزایای مستمری مربوطه را دارا هستند، لیکن بنا به دلایلی، ازجمله اختلافات خانوادگی، از ارائه آن امتناع می‌ ورزند، مانعی جهت برقراری مستمری سایر بازماندگان واجد شرایط، نخواهد بود."

 

مدارک لازم برای برقراری حقوق مستمری بازماندگان

فصل ششم دستورالعمل نحوه برخورداری بازماندگان از خدمات تامین اجتماعی، مدارک لازم برای برقراری حقوق مستمری بازماندگان را به دو دسته مدارک ضروری و مدارک بر حسب ضرورت، تقسیم نموده است. در ادامه، این دوسته از مدارک، به تفکیک، ذکر خواهند شد:

 

مدارک ضرروی 

 

درخواست بازماندگان متوفی در خصوص تقاضای برقراری مستمری؛ اصل و تصویر تمام صفحات شناسنامه متوفی؛ اصل و تصویر کارت ملی متوفی؛ اصل و تصویر گواهی وفات بیمه‌ شده؛ کپی برابر اصل صفحه آخر شناسنامه متوفی که ممهور به مهر اداره ثبت احوال است؛ 

 

اصل و تصویر سند رسمی ازدواج دائم متوفی یا سند عادی ازدواج دائم که از سوی مراجع قضایی، احراز اصالت شده است؛ اصل و تصویر تمام صفحات شناسنامه افراد تحت تکفل واجد شرایط متوفی؛ اصل و تصویر کارت ملی افراد تحت تکفل واجد شرایط متوفی؛ اصل و تصویر گواهی انحصار وراثت

 

مدارک حسب ضرورت

 

گواهی اشتغال به تحصیل دانشگاهی معتبر و تایید شده از سوی مراجع ذی صلاح در خصوص فرزندان ذکور بالای ۱۹ سال؛ اصل نظریه کمیسیون پزشکی مبنی بر ازکارافتادگی کلی فرزندان ذکور؛ اصل و تصویر برگه طلاقنامه فرزندان اناث؛ تعهدنامه فرزندان اناث مبنی بر نداشتن شغل و شوهر؛

 

تعهدنامه هریک از بازماندگان متوفی (به استثنای همسر متوفی)، مبنی‌ بر عدم دریافت هرگونه مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و وظیفه یا وجوه دیگر از سازمان یا هریک از صندوق‌ های بیمه و بازنشستگی کشور؛ اصل وکالت‌ نامه محضری از بازماندگان، به‌ منظور پرداخت مستمری در وجه احدی از بازماندگان واجد شرایط؛ رای سرپرستی آزمایشی و یا قطعی، جهت فرزندخواندگان؛ تصویر گواهی رشد صادره از مراجع ذی صلاح؛

 

اصل نظریه کمیسیون پزشکی، مبنی بر ازکارافتادگی والدین یا شوهر بیمه‌ شده متوفی زن؛ مدارک احراز وقوع حادثه ناشی از کار در مواردی که علت فوت بیمه‌ شده، بر اثر وقوع حادثه بوده است؛ تایید پروانه اشتغال به کار معتبر و یا گواهی صریح اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اتباع خارجی، مبنی بر بلامانع بودن اشتغال بیمه‌ شده متوفی در کارگاه و مشاغل مربوطه از سوی واحد نامنویسی و حساب‌ های انفرادی؛ اصل مدارک مربوط به کفالت والدین.

 

آیا در صورت خودکشی بیمه تامین اجتماعی مستمری بازماندگان را پرداخت می کند

یکی از پرسش های رایج درخصوص مستمری بازماندگان، مبنی بر این است که آیا در صورت خودکشی بیمه تامین اجتماعی مستمری بازماندگان را پرداخت می کند یا خیر؟ لذا در این تیتر، این پرسش، بررسی و به آن، پاسخ داده شده است.

 

در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، در قوانین و دستورالعمل های مربوط به برقراری مستمری بازماندگان، علت فوت، هیچ گونه تاثیری بر پرداخت مسمتری بیمه شده متوفی به بازماندگان وی، نخواهد داشت و تمامی بازماندگان واجد شرایط، می توانند با طی مراحل لازم و ارائه مدارک مورد نیاز، نسبت به گرفتن حقوق متوفی، اقدام کنند. 

 

در ادامه، در خصوص موارد قطع حقوق مستمری بگیران، توضیح داده خواهد شد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و مراحل انتقال سهام متوفی می توانند، نسبت به مطالعه مقاله پیشنهادی در لینک زیر، اقدام کنند.

 

در چه صورت حقوق مستمری بگیران قطع می شود؟

اینکه در چه صورت حقوق مستمری بگیران قطع می شود؟ مبحثی است که در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، مورد بررسی و توضیح قرار خواهد گرفت. در پاسخ به این مساله که در چه شرایط و موقعیتی، حقوق بازماندگان متوفی، قطع می گردد، باید گفت:

 

فرزند ذکور متوفی، 19 سال تمام را رد کرده و وارد 20 سال شود و مدارک مربوط به اشتغال به تحصیلات دانشگاهی را به سازمان تامین اجتماعی، ارائه ندهد؛

 

فرزند اناث متوفی، شاغل شود یا ازدواج نماید؛

 

بازماندگان، از مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و وظیفه یا سایر وجوه دیگر سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ های بیمه و بازنشستگی، استفاده کنند. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص شرایط و نحوه انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک زیر را مطالعه کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و مراحل انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و مراحل انحصار وراثت بیمه تامین اجتماعی پاسخ دهند.