دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / امکان ابطال وکالت نامه فروش

امکان ابطال وکالت نامه فروش

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

امکان ابطال وکالت نامه فروش بر اثر حجر وکیل یا موکل یا فوت هریک از آن ها، وجود دارد و باطل کردن وکالت فروش خودرو یا اموال غیر منقول، با مواردی چون، استعفای وکیل، اقاله عقد وکالت توسط وکیل و موکل، فسخ وکالت توسط موکل و ثبت دادخواست ابطال وکالت نامه فروش بلاعزل، وجود دارد.

 

وکالت، عقدی است جایز که در نظام حقوقی ایران و در قانون مدنی، مورد پیش بینی قرار گرفته است و به موجب انعقاد آن، فردی، دیگری را نایب انجام کاری می نماید. شخص اعطا کننده وکالت، موکل و فرد قبول کننده آن، وکیل نامیده می شود. 

 

وکالت در فروش، از رایج ترین انواع اعطای وکالت به دیگری است که به موجب آن، وکیل، برای فروش اموال منقول یا غیر متقول موکل، اقدام می کند. امکان ابطال وکالت نامه فروش، در شرایطی ویژه، وجود دارد و تنها، افرادی قادر به باطل کردن وکالت فروش خودرو، ملک و... هستند که با روش های انجام این امر، آشنا باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، راه های بی اعتباری وکالت نامه فروش، امکان ابطال وکالت نامه فروش، باطل کردن وکالت فروش خودرو و اموال غیرمنقول، مورد بررسی قرار گرفته و فایل دانلود نمونه دادخواست ابطال وکالت نامه فروش، ارائه شده است.

راه های بی اعتباری وکالت نامه فروش

قانون گذار، امکان ابطال وکالت نامه فروش را پیش بینی نموده و متقاضیان انجام این امر، تنها درصورتی موفق خواهند شد که با راه های بی اعتباری وکالت نامه فروش، آشنا باشند. لذا، در ادامه این تیتر، راه های بی اعتباری وکالت نامه فروش، بررسی خواهد شد و عبارتند از:

 

حجر وکیل یا موکل (دچار شدن به جنون و سفه)؛ 

 

فوت وکیل یا موکل؛ 

 

استعفای وکیل؛

 

اقاله عقد وکالت (برهم زدن عقد وکالت، با توافق وکیل و موکل)؛ 

 

پایان مدت قرارداد (در صورت زمان دار بودن وکالت

 

از بین رفتن متعلق وکالت به صورت قهری (نظر سرقت خودرویی که فرد، برای فروش آن، به دیگری، وکالت داده بود) یا انجام شدن موضوع وکالت، توسط وکیل یا موکل؛

 

ثبت دادخواست ابطال وکالت نامه فروش و اثبات خیانت یا کوتاهی وکیل نسبت به موکل و حقوق او در دادگاه (این امر، در وکالت های بلاعزل، مصداق دارد.)

 

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ماهیت حقوقی عقد وکالت و مواردی که سبب انقضای این عقد می گردند، می توانند نسبت به مطالعه مقاله معرفی شده در لینک زیر، اقدام کنند. در ادامه، امکان ابطال وکالت فروش، بررسی خواهد شد.

بررسی امکان ابطال وکالت فروش

در تیتر قبلی مقاله، در خصوص راه هایی که امکان ابطال وکالت نامه فروش از طریق آن ها وجود دارد، توضیح داده شد. این تیتر از مقاله حقوقی دینا، به بررسی امکان ابطال وکالت فروش، اختصاص خواهد یافت. در توضیح و بررسی امکان ابطال وکالت فروش باید گفت:

 

امکان ابطال وکالت فروش، از نظر قانونی، وجود دارد و وکالت نامه فروش می تواند به علت تحقق برخی شرایط، نظیر اتمام مدت وکالت نامه، حجر وکیل یا موکل و یا به علت بعضی موارد، نظیر اقاله عقد وکالت و توافق وکیل و موکل بر این امر، فسخ یا منفسخ گردد. پرسشی که مطرح می گردد، مبنی بر این است که؛

 

در شرایطی که وکالت فروش، با قصد وکالت در مقام بیع، اعطا شده باشد، یعنی از پوشش وکالت، برای فروش مال و انعقاد عقد بیع، نسبت به مال موضوع وکالت، استفاده شود، وضعیت ابطال وکالت فروش، به چه صورت خواهد بود؟

 

در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، بر اساس قاعده تبعیت عقد از قصد (العقود، تابعه للقصود)، در این شرایط نیز امکان ابطال عقد وکالت، با فوت و جنون و سفه و...، وجود دارد اما، حق مالکیت وکیل بر مال (فردی که اقدام به خرید وکالتی مال موضوع وکالت نموده)، پا برجا می ماند و موکل، ملزم به انتقال مال فروخته شده، به وی است. دادگاه ها نیز اساسا، در موارد اختلافی وکالت فروش، به اراده و قصد طرفین از اعطای وکالت، مراجعه می نمایند.

باطل کردن وکالت فروش خودرو

فروش خودرو، ازجمله رایج ترین مواردی است که در خصوص آن، وکالت نامه، تنظیم می گردد و بدین ترتیب، مالک یا متصرف قانونی خودرو، در مقام موکل و به موجب عقد وکالت، این اختیار را به دیگری می دهد که در قالب عقد وکالت، اقدام به فروش خودرو وی کند.

 

پرسش که در این بین مطرح می شود، مبنی بر این است که آیا امکان ابطال وکالت نامه فروش خودرو، وجود دارد یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ، روش ها و نحوه باطل کردن وکالت فروش خودرو، به چه شکل خواهد بود؟ در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت؛

 

بله، امکان باطل کردن وکالت خرید و فروش خودرو، از جانب موکل، وجود دارد و از آنجا که وکالت، عقدی جایز است، موکل می تواند، هر زمان که تمایل داشته باشد، با اعلام اراده خود به وکیل، اقدام به فسخ و باطل کردن وکالت فروش خودرو نماید یا شخصا و قبل از وکیل، خودروی موضوع وکالت را بفروشد.

 

ابطال وکالت نامه فروش خودرو، با فوت و جنون و سفه وکیل یا موکل؛ اتمام مدت وکالت نامه؛ استعفای وکیل؛ انجام موضوع وکالت، توسط وکیل یا موکل؛ از بین رفتن موضوع وکالت یا از طریق سایر مواردی که در تیر اول مقاله ذکر شد، وجود دارد.

 

ابطال سند وکالت فروش اموال غیرمنقول

امکان ابطال سند وکالت فروش اموال غیرمنقول، نظیر ملک، زمین و...، مبحثی است که در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، مورد توضیح و بررسی، قرار خواهد گرفت. در پاسخ به پرسش در خصوص امکان و نحوه باطل کردن وکالت فروش اموال غیرمنقول باید گفت؛

 

امکان باطل کردن وکالت نامه فروش این دسته از اموال وجود دارد و فسخ و انفساخ وکالت نامه فروش اموال غیر منقول، حسب مورد با مواردی چون، فوت و حجر (جنون و سفه) وکیل یا موکل، اقاله (توافق) وکیل و موکل در خصوص برهم زدن عقد وکالت، اعلام اراده موکل بر فسخ، اتمام مدت وکالت، از بین رفتن موضوع وکالت و سایر اموری که در تیترهای قبلی مقاله ذکر شد، تحقق می یابد و میسر است.

 

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکالت بلاعزل در فروش ملک و قواعد حاکم بر آن، می توانند نسبت به مطالعه مقاله پیشنهادی در لینک زیر، اقدام کنند. در ادامه، نمونه دادخواست ابطال وکالت نامه فروش، ارائه خواهد شد.

 

نمونه دادخواست ابطال وکالت نامه فروش

در وکالت های بلاعزل، چنانچه مواردی چون، فوت، جنون و سفه وکیل یا موکل، انقضای مدت وکالت نامه و... تحقق نیابند، موکل باید، برای ابطال وکالت نامه فروش بلاعزل، اقدام به ثبت دادخواست نموده و با استناد و اثبات مواردی نظیر کوتاهی وکیل در انجام وظایف خود، ابطال وکالت نامه فروش را از دادگاه، بخواهد.

 

برای ثبت دادخواست این موضوع، فرد می تواند از نمونه دادخواست ابطال وکالت نامه فروش، استفاده کند تا دادخواست خویش را به بهترین شکل، تنظیم نماید. علاقمندان به دانلود نمونه دادخواست در این خصوص می توانند، از طریق باکس زیر، اقدام نمایند.

 

نمونه دادخواست ابطال وکالت نامه فروش
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 344 KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط ابطال وکالت نامه فروش در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط ابطال وکالت نامه فروش پاسخ دهند.