دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / طرح انصار سربازی

طرح انصار سربازی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

طرح انصار سربازی، طرحی مخصوص مشمولین غایب بالای 8 سال است که به آن ها کمک می کند، به صورت ناپیوسته و طی بازه زمانی 2 تا 8 سال، نسبت به انجام خدمت سربازی خود، اقدام کرده و کارت پایان خدمت خویش را دریافت کنند. نام نویسی در این طرح، مستلزم داشتن غیبت بالای 8 سال و عضو شدن در بسیج عادی است.

 

انجام خدمت سربازی، ازجمله الزامات قانونی در خصوص تمام مردانی است که به سن 18 سال تمام رسیده اند و هر فرد مشمول خدمت سربازی، ملزم است در مواعد مقرر قانونی، نسبت به نام نویسی برای اعزام به خدمت سربازی، اقدام کند. با این وجود، برخی مشمولین به علل مختلف، از نام نویسی برای اعزام به خدمت سربازی، استنکاف می ورزند و بدین ترتیب، در دسته مشمولان غایب قرار می گیرند.

 

از آنجا که قرار گرفتن در دسته مشمولان غایب، سبب روبرو شدن افراد با مسائلی چون، ممنوعیت خروج از کشور یا ممنوعیت از به استخدام درآمدن در نهادهای دولتی می گردد، دولت با همکاری سپاه پاسداران، طرحی تحت عنوان طرح انصار را اجرایی نموده تا برخی مشمولان غایب واجد شرایط، بتوانند به صورت ناپیوسته، در سربازی، شرکت کرده و موانع ناشی از عدم داشتن کارت پایان خدمت را پشت سر بگذارند. 

 

با توجه به شرایط خاص حاکم بر طرح انصار سربازی، در این مقاله و در راستای اطلاع رسانی، چیستی این طرح، شرایط معافیت و دریافت کارت پایان خدمت سربازان غایب در این طرح، مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در طرح انصار و نحوه نام نویسی در آن، بررسی گردیده و حقوق سربازان طرح انصار و مزایای استفاده از طرح انصار، توضیح داده شده است.

طرح انصار سربازی چیست

در پاسخ به این پرسش که طرح انصار سربازی چیست باید گفت، طرح انصار سربازی، طرحی مخصوص مشمولین غایب بالای 8 سال است که به آن ها کمک می کند، به صورت ناپیوسته و طی بازه زمانی 2 تا 8 سال، نسبت به انجام خدمت سربازی خود، اقدام کرده و کارت پایان خدمت خویش را دریافت کنند.

 

طرح انصار سربازی، با پیشنهاد سپاه پاسداران و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و پس از طی مراحل قانونی و اداریی لازم، اجرایی گردیده و به موجب آن، مشمولین غایب بالای 8 سال می توانند، در ساعاتی شناور در روز (به انتخاب خود و پس از موافقت یگان خدمتی) و با فعالیت حداقل 64 ساعت در ماه، کارت پایان خدمت خویش را دریافت کنند.

 

در شرایطی که مشمول غایب شرکت کرده در طرح انصار سربازی، ماهانه، 64 ساعت خدمت کند، موفق می گردد در 8 سال، دوره سربازی خود را به اتمام برساند و در صورتی که مشمول، به تمایل و درخواست خود بخواهد، ساعات بیشتری را به خدمت اختصاص دهد، این امر امکان پذیر بوده و سبب اتمام زودتر دوره سربازی خواهد شد.

 

افرادی که از طریق نام نویسی در طرح انصار سربازی، خدمت خود را آغاز می نمایند، در طول دروه خدمت، اقدام به انجام فعالیت در حوزه تخصصی خود خواهند نمود. در صورت عدم وجود تخصصی خاص یا عدم تمایل فرد به فعالیت در حوزه تخصصی خویش، او می تواند در قالب این طرح و در زمینه‌ هایی نظیر محرومیت زدایی، اردوهای جهادی، کارهای علمی، پژوهشی و فرهنگی یا بعضی از طرح های امنیتی، خدمت سربازی خود را انجام دهد.

 

در طرح انصار، امکان بهره مندی از کسر خدمت نیز برای سربازان پیش بینی شده و سرباز متاهل می تواند، به ازای فرزند اول ۳ ماه، فرزند دوم ۴ ماه و فرزند سوم ۵ ماه از کسر خدمت، برخوردار گردد. نکته مهم این که، در حال حاضر، خدمت در طرح انصار سربازی فقط در سپاه وجود دارد و به تصمیم این یگان خدمتی، برخی از سربازان، برای گذراندن دوره خدمت خود، به پایگاه های بسیج اعزام می گردند. 

 

هم چنین، بنابر اعلام سازمان وظیفه عمومی فراجا، امکان سربازی پاره‌ وقت برای مشمولان غایب بالای 8 سال در طرح انصار فراهم گردیده است. متقاضیان واجد شرایط می توانند برای ثبت نام به نزدیک ترین رده‌ های سپاه شامل پایگاه های بسیج، حوزه‌ های مقاومت، سپاه استانی و شهرستانی مراجعه نمایند. این افراد پس از پذیرفته شدن، در سپاه پاسداران شهرستان و استان محل سکونت به کارگرفته می شوند.

 

 انعطاف در مدت حضور، انتخاب ساعت حضور، عدم محدویت سقف کسر خدمت، انعطاف در مدت خدمت وظیفه عمومی (۱۴ الی ۲۱ ماه)، حذف دو ماه آموزش شبانه روزی، بخشش اضافه خدمت سنواتی، امکان خروج از کشور برای سفرهای زیارتی عتبات عالیات و حج، کسر خدمت تاهل، دو ماه، فرزند اول، سه ماه، فرزند دوم چهار ماه و فرزند سوم پنج ماه، کسر خدمت به‌ واسطه عضویت در بسیج در دوران قبل از ورود به غیبت، کسری سابقه ایثارگری والدین اعم از خدمت در جبهه یا جانبازی از جمله مزایای این طرح می باشد. همچنین، همزمان با انجام خدمت سربازی، افراد می‌ توانند اشتغال به کار داشته و از بیمه نیز برخوردار شوند.

شرایط معافیت طرح انصار سربازی و دریافت کارت پایان خدمت سربازان غایب

در توضیح شرایط معافیت طرح انصار سربازی و دریافت کارت پایان خدمت سربازان غایب طرح انصار باید گفت، از آنجا که نام نویسی در طرح انصار برای گذراندن دوره سربازی مشمولان غایب، اختیاری بوده، امری تحت عنوان معافیت طرح انصار، وجود ندارد و مشمولین، تنها از گذراندن دوره آموزشی، معاف می گردند.

 

شرایط دریافت کارت پایان خدمت سربازان غایب بالای 8 سال که قادر به شرکت در طرح انصار هستند نیز، از این قرار است که مشمول باید، پس از ثبت نام در طرح انصار و شروع دوره خدمت سربازی، به مدت حداقل 64 ساعت در ماه، اقدام به فعالیت محول شده از سوی یگان خدمتی خود نماید و بسته به ساعات خدمت خود در ماه که حداقل آن، 64 ساعت است، بین 2 الی 8 سال، سربازی خود را به اتمام برساند.

 

با طی تمامی مراحل فوق الذکر و پس از اتمام دوره خدمت، کارت پایان خدمت سربازان غایبی که به موجب شرکت در طرح انصار، سربازی خود را به اتمام رسانده اند، صادر خواهد شد و به آدرس پستی آنان، ارسال خواهد گردید. در ادامه، مدارک مورد نیاز برای ثبت نام مشمولان غایب در طرح انصار سربازی، بررسی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام مشمولان غایب

تنها مشمولان غایب بالای 8 سالی قادر به نام نویسی در طرح انصار سربازی خواهند بود که از مدارک لازم این امر، برخوردار باشند، لذا در این تیتر از مقاله دینا، مدارک مورد نیاز برای ثبت نام مشمولان غایب طرح انصار سربازی، مورد بررسی قرار گرفته است. این مدارک، عبارتند از:

 

برگه اعزام (برگه سبز)، برای اثبات غیبت سربازی

آخرین مدارک تحصیلی

مدارک هویتی، اعم شناسنامه، کارت ملی یا رسید هوشمند ثبت نام کارت ملی

در صورت وجود، دفترچه اعزام به خدمت

مدارک مربوط به غیبت، نظیر گواهی عدم اشتغال به تحصیل، گواهی عدم اشتغال به کار و...

عکس پرسنلی (حاقل 2 قطعه)

برگه معاینه پزشکی صادره از مراکز معتبر پزشکی

سوابق عضویت در بسیج، در صورت وجود

 

علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص شرایط و قوانین خرید خدمت سربازی مشمولان غایب می توانند، نسبت به مطالعه مقاله پیشنهادی در لینک زیر، اقدام کنند. در ادامه، درباره نحوه ثبت نام در طرح انصار سربازی، توضیح داده خواهد شد.

 

نحوه ثبت نام طرح انصار سربازی

در تیترهای پیشین مقاله، ذکر شد که دریافت کارت پایان خدمت سربازان غایب به موجب طرح انصار سربازی، مستلزم ثبت نام در این طرح و گذارندن دوره خدمت، طی 2 الی 8 سال است. نحوه ثبت نام طرح انصار سربازی، مبحثی است که در این تیتر از مقاله دینا، مور بررسی و توضیح، قرار خواهد گرفت. متقاضیان ثبت نام در طرح انصار سربازی باید، مراحل زیر را طی کنند:

 

در گام اول، فرد فاقد عضویت در بسیج، باید نسبت به عضویت عادی در یکی از پایگاه های بسیج، اقدام نماید؛

 

در گام دوم، فرد باید، مدارک لازم و مورد نیاز را به نزدیک ترین حوزه بسیج محل سکونت خود، ارائه دهد؛

 

در مرحله بعد، متقاضی باید، تخصص خود را اعلام کرده و مدارک لازم، رزومه یا گواهی مهارتی خود را ارائه دهد؛

 

پس از بررسی شرایط مشمول، تکمیل پرونده وی و تایید نهایی نهایی، مشمول غایب، اقدام به انعقاد قرارداد طرح انصار سربازی، با سپاه خواهد نمود و پایگاه بسیج شهر محل سکونت مشمول، اطلاعات را به نواحی بسیج و در نهایت اداره منابع انسانی مشمولان وظیفه، ارسال خواهد کرد.

 

طرح انصار سربازی حقوق دارد

از جمله پرسش های رایج مشمولان غایب بالای 8 سال متقاضی شرکت در طرح انصار سربازی، مبنی بر این است که آیا طرح انصار سربازی حقوق دارد یا خیر؟ با توجه به تکرار مکرر این پرسش، این تیتر از مقاله دینا، به بررسی وضعیت حقوق سربازی سربازان طرح انصار، اختصاص خواهد یافت.

 

در پاسخ به پرسش مطروحه در خصوص وجود حقوق در طرح انصار سربازی باید گفت، خیر، سربازانی که از طریق شرکت در طرح انصار، اقدام به گذراندن دوره خدمت سربازی خود می نمایند، حقوقی از این بابت، دریافت نخواهند نمود.

 

علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص وام سرباز ماهر و میزان آن می توانند، نسبت به مطالعه مقاله پیشنهادی در لینک حتما بخوانید، اقدام کنند. در ادامه، مزایای طرح انصار سربازی برای سربازان غایبی که از طریق این طرح، خدمت خود را به اتمام می رسانند، بررسی خواهد شد.

 

مزایای طرح انصار سربازی

مشمولان غایب دارای غیبت بالای 8 سالی که از طریق شرکت در طرح انصار، دوره سربازی خود را می گذرانند، از مزایای مختلفی، بهره مند خواهند شد و در این تیتر از مقاله، در راستای اطلاع رسانی به متقاضیان شرکت در طرح انصار، مزایای طرح انصار سربازی، بررسی گردیده است. این مزایا، عبارتند از:

 

سرعت بالای رسیدگی به درخواست‌ های متقاضیان شرکت در این طرح (به طور معمول، ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت.)

 

برخورداری از آزادی عمل در طول دروه خدمت، به این علت که خدمت سربازی در طرح انصار، ناپیوسته بوده و افراد می توانند، در ساعاتی شناور، ضمن رسیدگی به امور شغلی و خانوادگی خود، با انجام فعالیت حداقل 64 ساعت در ماه، دوره خدمت سربازی خویش را نیز، سپری کنند.

 

انجام خدمت در منطقه بومی زندگی سرباز؛ متناسب بودن فعالیت فرد در طول دروره خدمت با تخصص و رشته تحصیلی وی؛ شناور بودن ساعت خدمت؛

 

بهره مندی از آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای، جهت افزایش مهارت مشمولان در رشته‌های شغلی مختلف و پیدا کردن شغل مناسب بعد از اتمام دوران خدمت سربازی؛ عدم الزام به استفاده از لباس رسمی در طول دوره خدمت.؛ معاف بودن از دوره آموزشی؛ تعیین ساعت حضور در یگان خدمتی و تعیین مدت ساعت خدمت در طول ماه، توسط مشمول.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط طرح انصار سربازی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط طرح انصار سربازی پاسخ دهند.